SLs kampanj mot fuskåkandet.

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: SLs kampanj mot fuskåkandet.

Inlägg av LÅ1 »

Såg en grupp kontrollanter som grep en yngling vid en pendeltågsstation för några veckor sedan. Ville gå ut genom spärrarna utan att visa färdbevis. Hade tydligen inte legitimation heller. Eller ville inte visa något sådant i alla fall.
Kontrollanterna hotade honom med att han också kunde bli anklagad för våld mot tjänsteman om han inte tog det lugnt.
Det fick mig att fundera på hur "tjänsteman" definieras i det läget. Har knappast att göra med anställningsformen i alla fall. (Alltså inte kollektivanställd.) Och statligt anställda är kontrollanterna inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Björn Ehnberg skrev:De flesta i Stockholm har väl åkt med både t-banan och lokalbanorna, så det var ju inget nytt. Det visar ju bara att du lider av tvångstankar! Egentligen borde du söka hjälp för detta, liksom för ditt tvångsmässiga beteende att fuskåka. Dina sk. mätningar är f.ö. så fulla av felkällor att de inte ens är värda att kommentera. Inte ens en kurs i felkalkyl och fysikalisk mätteknik tror jag skulle hjälpa.
Det är inte speciellt svårt att mäta hastighet och acceleration - och jag åkte t ex Tvärbanan flera ggrb i veckan mellan 2001 och 2004 med en polare som bodde i Årsta och mer än hälften av turerna satt vi i änden av vagnen så vi såg hastighetsmätaren och vi klockade accelerationerna
- hade man tur var accelerationen 0-40 km/h 1 m/s² men oftast låg den runt 0,6-0,8 m/s². Senare har man åkt den då då och det finns knappast några tecken på att dom skulle köra bättre nu - om dom inte gjort en jäkla "uppryckning" senaste året (för då har jag inte åkt så mycket)

Sen går jag ju även efter andra "äckelkörnings-tendenser" som att släppa bromsarna långsamt på slutet och öka pådraget långsamt i starten
- som t ex förarna på Roslagsbanan och Pendeltågen är expert på. Skäl onödiga sekunder i tidtabellen och "addar på" seg-känslan.

Tunnelbanan ligger iallfall på 1,2 m/s² och man slipper dessutom "äckel-startandet" och förarna bromsar generellt snabbare där - det kan man ioförsej till stor del tacka fordonen för. Nu har jag ioförsej inte åkt Saltsöbanan så väldigt många ggr men dom ggr jag var där var det inte lika ila som t ex Roslagsbanan iallfall.

Karsten skrev:Intressant påstående! Kan du utveckla dig lite (bara för att roa mig) i ämnet? Jag misstänker nämligen att det är fordonen och inte förarna på de olika banorna du har åsikter om. Jag har kört både på SB och RB på i stort sett samma sätt, och sällan stött på klagomål. Men vem vet, jag kanske kör lite för mjukt och lite för effektivt för din smak...
LOL - så "köra effektivt" är att köra mjukt. Det är klart tänker man så då är det väl inget fel på förarna på Tvärbanans körning.
Visste också att nån "smartskalle" skulle komma upp med att nämna fordonens prestanda då t ex pendeltågen inte har samma prestanda som tunnelbanan. Men jag menar i förhållande till fordonens prestanda - hur ofta utnyttjas X60:s acceleration exempelvis?
http://www.youtube.com/watch?v=lCKS1I0l ... annel_page

Har tänkt ta om denna i HD-kvalitet nu när jag köpt ny kamera - men jag inser vilken jävla tur jag hade som lyckades få denna efter bara 8 omtagningar och ändå var starten dålig. Det är inte ens lönt att försöka. Jag hade även en amerikansk polare över på besök som också gillar tåg och även han klagade på tågförarnas körning och att det var värre än var han trodde på min beskrivning.

Jag räknar även in annan "seg-körning" förekommer, som att släppa bromsarna långsamt på slutet och öka pådraget långsamt i starten
- och sånt kan man knappast skylla på fordonens prestanda
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

C20_rules skrev: Det är inte speciellt svårt att mäta hastighet och acceleration - och jag åkte t ex Tvärbanan flera ggrb i veckan mellan 2001 och 2004 med en polare som bodde i Årsta och mer än hälften av turerna satt vi i änden av vagnen så vi såg hastighetsmätaren och vi klockade accelerationerna
Den mätmetoden är inte särskilt tillförlitlig. Värdena är dessutom väldigt höga, med tanke på att en farobromsning normalt skall ligga på 1,2 m/s^2 och vid sådana accelerationer har du mycket hög risk för fallolyckor. Vid en fallolycka står man ofta still länge, så det är inte särskilt effektivt att köra med högre acceleration än c:a 0,8 m/s^2.
C20_rules skrev: Sen går jag ju även efter andra "äckelkörnings-tendenser" som att släppa bromsarna långsamt på slutet och öka pådraget långsamt i starten
- som t ex förarna på Roslagsbanan och Pendeltågen är expert på. Skäl onödiga sekunder i tidtabellen och "addar på" seg-känslan.
Du menar alltså att de kör äckligt bra och härligt mjukt då eller?
C20_rules skrev: Tunnelbanan ligger iallfall på 1,2 m/s² och man slipper dessutom "äckel-startandet" och förarna bromsar generellt snabbare där - det kan man ioförsej till stor del tacka fordonen för. Nu har jag ioförsej inte åkt Saltsöbanan så väldigt många ggr men dom ggr jag var där var det inte lika ila som t ex Roslagsbanan iallfall.
Som sagt, jag ger inte mycket för dina mätmetoder - de är inte tillförlitliga.
C20_rules skrev:
Karsten skrev:Intressant påstående! Kan du utveckla dig lite (bara för att roa mig) i ämnet? Jag misstänker nämligen att det är fordonen och inte förarna på de olika banorna du har åsikter om. Jag har kört både på SB och RB på i stort sett samma sätt, och sällan stött på klagomål. Men vem vet, jag kanske kör lite för mjukt och lite för effektivt för din smak...
LOL - så "köra effektivt" är att köra mjukt. Det är klart tänker man så då är det väl inget fel på förarna på Tvärbanans körning.
Visste också att nån "smartskalle" skulle komma upp med att nämna fordonens prestanda då t ex pendeltågen inte har samma prestanda som tunnelbanan. Men jag menar i förhållande till fordonens prestanda - hur ofta utnyttjas X60:s acceleration exempelvis?
Att köra mjukt (men därmed inte sagt att man accar långsamt, det viktiga är att förändringen i acceleration är mjuk särskilt precis i start och stoppögonblick) är bra mycket effektivare än att bara ge fullt acc.

Hårda förändringar i accleration hör möjligen hemma på upplevelseparker som Liseberg och Gröna Lund.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

TonyM skrev:Den mätmetoden är inte särskilt tillförlitlig. Värdena är dessutom väldigt höga, med tanke på att en farobromsning normalt skall ligga på 1,2 m/s^2 och vid sådana accelerationer har du mycket hög risk för fallolyckor. Vid en fallolycka står man ofta still länge, så det är inte särskilt effektivt att köra med högre acceleration än c:a 0,8 m/s^2.
Accelerationen är runt 1,2 i standard med C20 - kolla upp det själv (det är bara t ex slå upp på nätet) och/eller presentera några mätmetoder själv som är tillförlitliga om nu mina är så felaktiga - har du ens grejer att mäta med själv - du och den där Björn Ehnberg är väl såna som litar på hastighetsmätaren i dom flesta bilar eller i bussarna också kan jag tänka.
btw nödbroms för A32 är angiven till 2,7 m/s²
TonyM skrev:Att köra mjukt (men därmed inte sagt att man accar långsamt, det viktiga är att förändringen i acceleration är mjuk särskilt precis i start och stoppögonblick) är bra mycket effektivare än att bara ge fullt acc.

Hårda förändringar i accleration hör möjligen hemma på upplevelseparker som Liseberg och Gröna Lund.
Varför är det "effektivare" att "fjösa" med pådraget i starten - det effektivaste är väl att bara ge pådrag på en gång så "påbörjas" den "riktiga" accelerationen snabbare och man spar lite tid. Samma sak när man stannar - speciellt på nyare tåg där man måste stå helt still innan man kan öppna dörrarna. Man slipper dessutom bakåtrullning som man lätt får vid stopp om det är lite uppför t ex

Liseberg och Gröna lund är verkligen härligt - där får man åka riktigt skönt :lol:

Sen för att provocera "moraltanterna" maximalt kan jag ju ta upp min konfrontation med kontrollanter jag råkade ut för hösten 2004 - då var jag bra nära att åka fast för första gången:

Jag satt i änden av en C20 och var lite ouppmärksam för min morsa hade ringt på mobilen om nånting och vid Zinkensdamm kliver det på 5-6 kontrollanter genom dörren närmast änden så jag blev "instängd" i änden av vagnen - men vad jag gjorde var att "låtsas leta biljett" i fickorna och ryggsäcken som jag hade med mig och lyckades på så sätt uppehålla dom nästan hela vägen in till nästa station och när tåget rullade in mot
Hornstull så börjar dom pressa en efter leg och skit
- vilket jag naturligtvis inte visade och när dörrarna öppnades så bara gick jag rakt på dom 3 kontrollanterna som stod i dörren så dom for ut en bit på plattformen och sen var det bara att kuta mot utgången - 20-30 m längre fram ser man en annan kontrollant komma ut genom en dörr längre fram i tåget så jag gjorde mig beredd för en tackling - han gav sig dock och gick in igen innan jag kom fram. Efter att ha väntat uppe på gatan ca 10 min så gick jag tillbaka ner och då hade dom satt upp en razzia vid spärrarna. Så då gick jag till Slussen och plankade igen och fortsatte min resa - plankare vs kontrollanter 1-0 :lol:

Detta är dock inte säkert jag skulle göra om (även om chansen är ganska stor att komma undan om man är hyfsat stark och väger lite), då man kan åka dit jävligt grovt på det om man inte kommer undan (våld mot tjänsteman etc.) - men det var sparade 800 kr i det fallet iallfall.

Jag var även med om en rysare 2005 vid Gamla stan jag såg dom på plattformen inifrån tåget när det rullade in - men jag var klantig nog att gå av i samma dörr som dom gick på i - den gången klarade jag det dock enbart genom att kuta (dom fick bara tag lite i jackärmen men kunde inte hålla kvar).
tutf

Inlägg av tutf »

C20_rules skrev:
TonyM skrev:Den mätmetoden är inte särskilt tillförlitlig. Värdena är dessutom väldigt höga, med tanke på att en farobromsning normalt skall ligga på 1,2 m/s^2 och vid sådana accelerationer har du mycket hög risk för fallolyckor. Vid en fallolycka står man ofta still länge, så det är inte särskilt effektivt att köra med högre acceleration än c:a 0,8 m/s^2.
Accelerationen är runt 1,2 i standard med C20 - kolla upp det själv (det är bara t ex slå upp på nätet) och/eller presentera några mätmetoder själv som är tillförlitliga om nu mina är så felaktiga - har du ens grejer att mäta med själv - du och den där Björn Ehnberg är väl såna som litar på hastighetsmätaren i dom flesta bilar eller i bussarna också kan jag tänka.
TonyM skrev:Att köra mjukt (men därmed inte sagt att man accar långsamt, det viktiga är att förändringen i acceleration är mjuk särskilt precis i start och stoppögonblick) är bra mycket effektivare än att bara ge fullt acc.

Varför är det "effektivare" att "fjösa" med pådraget i starten - det effektivaste är väl att bara ge pådrag på en gång så "påbörjas" den "riktiga" accelerationen snabbare och man spar lite tid. Samma sak när man stannar - speciellt på nyare tåg där man måste stå helt still innan man kan öppna dörrarna. Man slipper dessutom bakåtrullning som man lätt får vid stopp om det är lite uppför t ex

Liseberg och Gröna lund är verkligen härligt - där får man åka riktigt skönt :lol:

Sen för att provocera "moraltanterna" maximalt kan jag ju ta upp min konfrontation med kontrollanter jag råkade ut för hösten 2004 - då var jag bra nära att åka fast för första gången:

Jag satt i änden av en C20 och var lite ouppmärksam för min morsa hade ringt på mobilen om nånting och vid Zinkensdamm kliver det på 5-6 kontrollanter genom dörren närmast änden så jag blev "instängd" i änden av vagnen - men vad jag gjorde var att "låtsas leta biljett" i fickorna och ryggsäcken som jag hade med mig och lyckades på så sätt uppehålla dom nästan hela vägen in till nästa station och när tåget rullade in mot
Hornstull så börjar dom pressa en efter leg och skit
- vilket jag naturligtvis inte visade och när dörrarna öppnades så bara gick jag rakt på dom 3 kontrollanterna som stod i dörren så dom for ut en bit på plattformen och sen var det bara att kuta mot utgången - 20-30 m längre fram ser man en annan kontrollant komma ut genom en dörr längre fram i tåget så jag gjorde mig beredd för en tackling - han gav sig dock och gick in igen innan jag kom fram. Efter att ha väntat uppe på gatan ca 10 min så gick jag tillbaka ner och då hade dom satt upp en razzia vid spärrarna. Så då gick jag till Slussen och plankade igen och fortsatte min resa - plankare vs kontrollanter 1-0 :lol:

Detta är dock inte säkert jag skulle göra om (även om chansen är ganska stor att komma undan om man är hyfsat stark och väger lite), då man kan åka dit jävligt grovt på det om man inte kommer undan (våld mot tjänsteman etc.) - men det var sparade 800 kr i det fallet iallfall.

Jag var även med om en rysare 2005 vid Gamla stan jag såg dom på plattformen inifrån tåget när det rullade in - men jag var klantig nog att gå av i samma dörr som dom gick på i - den gången klarade jag det dock enbart genom att kuta (dom fick bara tag lite i jackärmen men kunde inte hålla kvar).
Är verkligen alla proppar hela i skåpet ? :?
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

tutf skrev:Är verkligen alla proppar hela i skåpet ?
Jo då, men det är fan så roligt och provocera dessa moralkärringar som tycker plankning är värre än bilstöld och tycker kollektivtrafiken är "helig mark" och det är värre att "stjäla" därifrån än överallt annars - "gå ut och stjäl en bil eller gör inbrott i någons hem etc. så du inte stjäl från oss
- skrevs det i vintras". Kolla t ex denna tråd också som handlar om konduktörerna på Saltsjöbanan http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=28711

Det är förörvrigt också bara kolla Kommentar-sektionen under YouTube-klippet med SLs reklam så ser ni ju hur många som är för eller inte tycker plankning gör så mycket - en rating på 2,5 är också ganska dåligt jämfört med vad bra videoklipp brukar ligga på.

Dessutom påstås det med säkerhet att mätningar är felaktiga utan att kunna presentera korrekta data själva etc. Påståenden som att nödbromsning ligger normalt på 1,2 m/s² säger ju endel - ta och slå upp lite data på nätet först eller kolla andra tidigare trådar i detta forum. Och stor fallrisk vid 1,2 m/s² - vi har gator här i Kungsängen där backarnas lutning överstiger kraften vid 1,2 m/s² inbromsning. Accelerationsförändringarna är dock av mer betydelse, men när man "leker med" så små krafter spelar det inte så stor roll ändå..

Om det hade varit att köra hårt med bussar hade jag förstått det ändå (även om jag själv och endel andra gillar sån körning) - dom har mycket högre bromskapacitet och väldigt kort ansättningstid i bromsarna - där finns det ju ändå en påtaglig risk att folk ramlar, då man kan fara iväg rätt bra om man inte är beredd (speciellt om det är många stående också så det blir "domino-effekt").
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

C20_rules skrev:
tutf skrev:Är verkligen alla proppar hela i skåpet ?
Jo då, men det är fan så roligt och provocera dessa moralkärringar som tycker plankning är värre än bilstöld och tycker kollektivtrafiken är "helig mark" och det är värre att "stjäla" därifrån än överallt annars - "gå ut och stjäl en bil eller gör inbrott i någons hem etc. så du inte stjäl från oss
- skrevs det i vintras".
Helt klart är att om propparna är i skåpet har de gått för länge sedan. Hur katten kan man låta bli att göra rätt för sig - enbart för sitt höga nöjes skull, och sedan skryta för att få uppmärksamhet? Hjulet rullar, hamstern är död.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

C20_rules skrev:Jo då, men det är fan så roligt och provocera dessa moralkärringar som tycker plankning är värre än bilstöld och tycker kollektivtrafiken är "helig mark" och det är värre att "stjäla" därifrån än överallt annars - "gå ut och stjäl en bil eller gör inbrott i någons hem etc.
Ja, jämförelsen är korrekt på så vis att det du gör är fel, och det kan man inte bara strunta i. Du har säkert hört gyllene regeln: "behandla andra så som du själv vill bli behandlad".

Nästa gång är det du som drabbas av oförrätt, och vem ska stå upp för dig då? Kom ihåg att det alltid finns någon som är större och starkare än du.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

C20_rules skrev: Accelerationen är runt 1,2 i standard med C20 - kolla upp det själv (det är bara t ex slå upp på nätet) och/eller presentera några mätmetoder själv som är tillförlitliga om nu mina är så felaktiga - har du ens grejer att mäta med själv - du och den där Björn Ehnberg är väl såna som litar på hastighetsmätaren i dom flesta bilar eller i bussarna också kan jag tänka.
Nej, jag skulle inte lita på en hastighetsmätare i ett fordon för att mäta acceleration. Det är du som gör det.

Ja, jag skulle kunna få tag på bra grejjer att mäta med om jag hade behovet.

Jag skulle använda en kalibrerad accelerometer, dvs ett instrument som är avsett för att mäta acceleration.

//Tony
Jan_Bäckström
Kontakt:

Inlägg av Jan_Bäckström »

C20_rules skrev:
Sen går jag ju även efter andra "äckelkörnings-tendenser" som att släppa bromsarna långsamt på slutet och öka pådraget långsamt i starten

Tunnelbanan ligger iallfall på 1,2 m/s² och man slipper dessutom "äckel-startandet" och förarna bromsar generellt snabbare där - det kan man ioförsej till stor del tacka fordonen för. Nu har jag ioförsej inte åkt Saltsöbanan så väldigt många ggr men dom ggr jag var där var det inte lika ila som t ex Roslagsbanan iallfall.
Tro det eller ej man kan faktiskt tjäna tid på "äckelkörnings-tendenser"! Vid tex inbromsningar där man lossar bromsen mjukt på slutet så hinner mer folk resa sig upp och göra sig beredda att kliva av innan man stannar helt (nu pratar jag om "normal" bromsning till ca 15 och sedan lätta på bromsen lite för att få tåget att stanna mjukt på slutet). Denna typ av körning tar kanske 1-3 sek extra i anspråk men man kan tjäna många sekunder på att folk är beredda att kliva av när man väl stannat... Tvärnitar man så sitter folk kvar på sina platser tills att tåget står stilla....

Vid starter så bör man ta hänsyn till om det finns stående i vagnen som tex konduktörerna på lokalbanorna. Många kraftiga accelerationer kommer att leda till knäproblem för stående passagerare/personal som får åka mycket med förare som kör på sånt sätt....

Något jag verkligen hatar i tunnelbanan är när förarna tokkör så alla passagerare "samlas" i den bakre delen av vagnen vid start och "samlas" vid den främre delen av vagnen vid stopp, gärna med en körning som innebär att det hela tiden är fullt pådrag in i en tågkänning (gärna dessutom flera gånger mellan varje station) så man blir riktigt blåslagen och illamående innan man är framme.....

/ Janne, Lokförare SB
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Jo det är ju en faktor man inte räknat in förstås - kärringar och gubbar som sitter kvar tills man står helt still stjäl tid och då förlorar man ju dessvärre tidsvisten på det. Frågan är ju dock bara om dom inte gör det iallfall under en kraftig inbromsning (även om den är jämn och man släpper långsamt precis på slutet) och bromsar man långsamt också eller påbörjar "släppningen" tidigt så förlorar man mer tid - speciellt på pendeltågen som går relativt snabbt också. Snabba starter vinner man ju fortfarande på - då har ju folk redan gått på.
Jan_Bäckström skrev:Vid starter så bör man ta hänsyn till om det finns stående i vagnen som tex konduktörerna på lokalbanorna. Många kraftiga accelerationer kommer att leda till knäproblem för stående passagerare/personal som får åka mycket med förare som kör på sånt sätt....
Man ska va bra otränad om man får knäproblem av det - fast det är klart det finns ju busschaufförer som klagar på ryggproblem från farthinder som man knappt känner som passagerare i bussen - som dom åker över i typ 8 km/h.
Jan_Bäckström skrev:Något jag verkligen hatar i tunnelbanan är när förarna tokkör så alla passagerare "samlas" i den bakre delen av vagnen vid start och "samlas" vid den främre delen av vagnen vid stopp, gärna med en körning som innebär att det hela tiden är fullt pådrag in i en tågkänning (gärna dessutom flera gånger mellan varje station) så man blir riktigt blåslagen och illamående innan man är frammep
Det där tycker jag är skitskoj istället - när man åker med ett sånt där riktigt packat tåg utan nånting att hålla i sig i och alla packas ihop i bakändan vid start för att sedan glida över någon eller några meter och packas ihop i framändan vid bromsning.
Annars när det är lite folk är det skoj att stå på dörrplattformarna eller i lederna på C20 där man har lite plats sen stå utan att hålla i sig och försöka hålla balansen längst eller bara "studsa omkring" och ta emot sig mot väggarna, intilliggande stängen, säten etc om det är nån som kör riktigt bra.

Det "tråkigaste" är väl när det är ganska så fullt men inte packat - då man måste tänka på att inte putta till andra passagerare av misstag när man "slängs iväg" en liten bit då det t ex kommer en liten bromsning eller krängning när man går igenom en växel t ex, som man inte är beredd på (sånt brukar inte bli så omtyckt). Då brukar man få stå rätt upp och ner och hålla i sig eller luta sig mot en vägg.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

C20_rules skrev:Det där tycker jag är skitskoj istället - när man åker med ett sånt där riktigt packat tåg utan nånting att hålla i sig i och alla packas ihop i bakändan vid start för att sedan glida över någon eller några meter och packas ihop i framändan vid bromsning.
Annars när det är lite folk är det skoj att stå på dörrplattformarna eller i lederna på C20 där man har lite plats sen stå utan att hålla i sig och försöka hålla balansen längst eller bara "studsa omkring" och ta emot sig mot väggarna, intilliggande stängen, säten etc om det är nån som kör riktigt bra.
Om du tycker det är skitskoj, roa dig på Gröna lund istället. Vi andra vill åka mjuk, behagligt och tryggt, utan risk för personskador. det är vad vi betalar för, inte några sadistiska lekar från förare som saknar fullständig empati för andra människor.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:
C20_rules skrev:Det där tycker jag är skitskoj istället - när man åker med ett sånt där riktigt packat tåg utan nånting att hålla i sig i och alla packas ihop i bakändan vid start för att sedan glida över någon eller några meter och packas ihop i framändan vid bromsning.
Om du tycker det är skitskoj, roa dig på Gröna lund istället. Vi andra vill åka mjuk, behagligt och tryggt, utan risk för personskador. det är vad vi betalar för, inte några sadistiska lekar från förare som saknar fullständig empati för andra människor.
Det har han väl inte råd med, det är alldeles för svårt att planka på Grönan, förstår du väl!

//T
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Jan_Bäckström skrev:
C20_rules skrev:

Tro det eller ej man kan faktiskt tjäna tid på "äckelkörnings-tendenser"! Vid tex inbromsningar där man lossar bromsen mjukt på slutet så hinner mer folk resa sig upp och göra sig beredda att kliva av innan man stannar helt (nu pratar jag om "normal" bromsning till ca 15 och sedan lätta på bromsen lite för att få tåget att stanna mjukt på slutet). Denna typ av körning tar kanske 1-3 sek extra i anspråk men man kan tjäna många sekunder på att folk är beredda att kliva av när man väl stannat... Tvärnitar man så sitter folk kvar på sina platser tills att tåget står stilla....

Vid starter så bör man ta hänsyn till om det finns stående i vagnen som tex konduktörerna på lokalbanorna. Många kraftiga accelerationer kommer att leda till knäproblem för stående passagerare/personal som får åka mycket med förare som kör på sånt sätt....

Något jag verkligen hatar i tunnelbanan är när förarna tokkör så alla passagerare "samlas" i den bakre delen av vagnen vid start och "samlas" vid den främre delen av vagnen vid stopp, gärna med en körning som innebär att det hela tiden är fullt pådrag in i en tågkänning (gärna dessutom flera gånger mellan varje station) så man blir riktigt blåslagen och illamående innan man är framme.....

/ Janne, Lokförare SB
Janne, det är ingen idé, den där typen är inte mottaglig för någon som helst rationell argumentation. Du hör ju att vi har att göra med en människa som inte är psykiskt frisk och som tror sig veta allt om hur man kör spårfordon efter att ha suttit och lekt med någon pc-baserad leksakssimulator.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Björn Ehnberg

C20_rules skrev:
Nej,vi behöver inte bevisa någonting. Det är du som ska presentera statistiskt säkerställa mätserier, med angivande av mätmetod inkl. felkalkyl, om du vill bli trodd. Att sitta med någon :twisted: -la dynamomenter i handen bevisar ingenting. Om du inte gör det - och det kommer du aldrig att kunna göra - bl.a. eftersom du till skillnad från mig inte törs uppträda under ditt eget namn - så kan vi lika gärna utgå från att dina siffror är påhittade.

Sök hjälp för dina psykiska problem istället.
Björn Ehnberg

LÅ1 skrev:Såg en grupp kontrollanter som grep en yngling vid en pendeltågsstation för några veckor sedan. Ville gå ut genom spärrarna utan att visa färdbevis. Hade tydligen inte legitimation heller. Eller ville inte visa något sådant i alla fall.
Kontrollanterna hotade honom med att han också kunde bli anklagad för våld mot tjänsteman om han inte tog det lugnt.
Det fick mig att fundera på hur "tjänsteman" definieras i det läget. Har knappast att göra med anställningsformen i alla fall. (Alltså inte kollektivanställd.) Och statligt anställda är kontrollanterna inte.
Det där beskrivs i brottsbalken 17 kap. Om brott mot allmän verksamhet m.m.

"1 § Den som med våld eller hot om våld förgriper sig å någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för vad denne däri gjort eller underlåtit. Lag (1975:667).
.....
5 § Vad i 1, 2 och 4 §§ stadgas skall ock gälla, om någon på sätt som i nämnda paragrafer sägs förgriper sig mot eller hindrar den, som enligt särskilt föreskrift skall åtnjuta samma skydd som är förenad med myndighetsutövning eller som är eller har varit kallad att biträda förrättningsman vid åtgärd som omfattas av sådant skydd. Lag (1975:667)."

Det räcker alltså med att hota personer som står under tjänstemannaskydd för att en straffbar handling ska ha begåtts. Att färdbeviskontrollanterna upplyste vederbörande fuskare om tjänstemannaskyddets innebörd kan däremot knappast kallas för "hot".
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

TonyM skrev:Nej, jag skulle inte lita på en hastighetsmätare i ett fordon för att mäta acceleration. Det är du som gör det.

Ja, jag skulle kunna få tag på bra grejjer att mäta med om jag hade behovet.

Jag skulle använda en kalibrerad accelerometer, dvs ett instrument som är avsett för att mäta acceleration.
Det har jag också gjort vid senare mätningar - men 2001-2004 hade jag inte såna grejer. Tog dock dessa exempel bara för att det var på den tiden jag åkte Tvärbanan mest och då kunde man verkligen påvisa att dom i stort sett alltid kör sådär illa - annars hade ni ju kunnat skylla på att det berodde på "yttre omstädigheter" just dom ggr jag åkt istället.
Senare har jag bara åkt den då då och mätt med annan utrustning som mäter hastigheten korrekt (GPS och radar - vilka jag även testat att dom har mindre än 1 km/h felvisning) sen tagit tiden från påbörjat till avslutad acceleration eller inbromsning för att få snitt-acceleration/-inbromsning - och några ggr har jag även mätt med accelerometer för att se den totala kraften (acceleration + lutning) och för att lättare se topparna och förändringarna i acceleration.
När det gäller t ex Saltsjöbanan kan jag dock erkänna att jag inte har tillräckligt underlag för att bedömma körningen eftersom jag åkt den relativt få ggr. Roslagsbanan har jag inte heller åkt jätteofta - men dom ggr jag åkt har det inte varit bra

Jag dock testat hastighetsmätaren i 3-4 vagnar på Tvärbanan nu när jag har grejer, och då har dom legat inom 1 km/h upp till 55 km/h - men visst finns det kan finnas en felmarginal där och det frånskriver jag inte men den är knappast så stor att den utgör skillnaden i mätvärden mellan bra och dålig körning. T ex 10% felvisning på hastighetsmätaren, utgör ju bara max 0,1 m/s² felvisning på accelerationen i det fallet.
Dock räknas ju eventuell lutning inte in när man mäter genom att klocka ett hastighetsintervall, men dom dom värden jag angav gällde för plant.

bruse skrev:Om du tycker det är skitskoj, roa dig på Gröna lund istället. Vi andra vill åka mjuk, behagligt och tryggt, utan risk för personskador. det är vad vi betalar för, inte några sadistiska lekar från förare som saknar fullständig empati för andra människor.
Jo då Gröna lund är kul - men man vill ju ha lite roligt "till vardags" också.
Egentligen är det ju ioförsej lite löjligt att gnälla på kollektivtrafiken - för många andra som tycker kollektivtrafiken kör förjävligt (för det är jag inte ensam om) skaffar bil istället - kolla bara t ex på bil och motorcykelforum hur dom brukar se på att t ex åka buss. Men vi som inte har råd med bil och inte gillar den där körningen har det jobbigt och det är väl också det som är nackdelen med kollektivtrafik - alla typer av resenärer ska samsas i ett fordon.

Jag skulle iallafall ändå stå ut mer med segheten om jag inte alltid behövde åka så - då kunde man "åka skönt" på dom flesta turer och sen ibland stå ut med lite seghet för att få njuta av känslan och ljudet att åka tåg eller med en gammal spårvagn typ Lidingöbanan, Djurgårdslinjen t ex.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

C20_rules skrev: Det har jag också gjort vid senare mätningar - men 2001-2004 hade jag inte såna grejer. Tog dock dessa exempel bara för att det var på den tiden jag åkte Tvärbanan mest och då kunde man verkligen påvisa att dom i stort sett alltid kör sådär illa - annars hade ni ju kunnat skylla på att det berodde på "yttre omstädigheter" just dom ggr jag åkt istället.
Senare har jag bara åkt den då då och mätt med annan utrustning som mäter hastigheten korrekt (GPS och radar - vilka jag även testat att dom har mindre än 1 km/h felvisning)
Hur har du testat det?
C20_rules skrev: sen tagit tiden från påbörjat till avslutad acceleration eller inbromsning för att få snitt-acceleration/-inbromsning - och några ggr har jag även mätt med accelerometer för att se den totala kraften (acceleration + lutning) och för att lättare se topparna och förändringarna i acceleration.
När det gäller t ex Saltsjöbanan kan jag dock erkänna att jag inte har tillräckligt underlag för att bedömma körningen eftersom jag åkt den relativt få ggr. Roslagsbanan har jag inte heller åkt jätteofta - men dom ggr jag åkt har det inte varit bra
Hur har du tagit tiden?
C20_rules skrev:
bruse skrev:Om du tycker det är skitskoj, roa dig på Gröna lund istället. Vi andra vill åka mjuk, behagligt och tryggt, utan risk för personskador. det är vad vi betalar för, inte några sadistiska lekar från förare som saknar fullständig empati för andra människor.
Jo då Gröna lund är kul - men man vill ju ha lite roligt "till vardags" också.

Egentligen är det ju ioförsej lite löjligt att gnälla på kollektivtrafiken - för många andra som tycker kollektivtrafiken kör förjävligt (för det är jag inte ensam om) skaffar bil istället - kolla bara t ex på bil och motorcykelforum hur dom brukar se på att t ex åka buss. Men vi som inte har råd med bil och inte gillar den där körningen har det jobbigt och det är väl också det som är nackdelen med kollektivtrafik - alla typer av resenärer ska samsas i ett fordon.
Du är definitvit inte ensam om att gnälla på att det körs för djävligt i kollektivtrafiken. Dock är du tämligen ensam bland de som har dessa klagomål att ha den ingångsvinkel som du har. De flesta tycker att det inte körs tillräckligt mjukt.

Om du vill ha lite kul till vardags kan du väl köpa årskort på Grönan, de har säkert nåt med fria åk, det har liseberg i alla fall. Lägg motsvarande pengar som du lagt på mätutrustning så har du säkert råd.

//Tony
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

TonyM skrev:Du är definitvit inte ensam om att gnälla på att det körs för djävligt i kollektivtrafiken. Dock är du tämligen ensam bland de som har dessa klagomål att ha den ingångsvinkel som du har. De flesta tycker att det inte körs tillräckligt mjukt.
Ensam om att tycka dom kör för segt?
Knappast - men det är konstigt hur det i biltrafiken ofta klagas på seg körning - t ex sega förare på landsvägarna som "slickar mittlinjen", "segar sig fram" i vänsterfilen på motorväg etc och gör det svårt att köra om - men i kollektivtrafiken klagas det på det motsatta - att dom inte kör tillräckligt segt - och ändå kör t ex busschaufförerna segare än dom flesta förare man träffar på ute på landsvägarna. På vägarna finns det ju dock ioförsej ett antal "seg-pellar" också, men dom är relativt få jämfört med kollektivtrafiken.

Förresten så har man hört folk som snackar med varandra på tåg och bussar också snackat om att det går segt - men var det gäller klagomålen till SL är väl typ 90% att det inte går tillräckligt segt.

Kan det ha att göra med att dom som alltid åker bil har tröttnat på kollektivtrafiken för länge sen - pga den går så outhärdligt segt, medan många som åker kollektivt inte vill åka bil pga "för högt tempo i trafiken" och därmed flockas i kollektivtrafiken istället? - skulle tro det. Jag kan berätta att jag har en polare som har råd med bil och han åker aldrig kollektivt annat än några turer till innestan med tunnelbanan - han har t ex aldrig åkt X60, eftersom det var så länge sen han åkte pendeltåg att det var innan dom togs i trafik. Ska han träffa mig ute i Kungsängen - säger han alltid "jag tar bilen - dom där tågen kör så masigt" :D
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Hörde du, har det någonsin slagit dig hur inkonsekventa människor är?

De vill komma fort fram och åka bekvämt. Det finns ingen lösning på det.

Sen är det ju alltid så att man skapar samtalsämnen utifrån något - jag hade inte lagt så stor vikt vid vad jag hade uppsnappat från folk på tunnelbanan eller så. Det är ju lite som väderdiskussionerna på Ring så spelar vi!
Låst