Jag har för mig att vändspåret (plattformsspår med stoppbock) i Alvik som Björn hänvisar till som fanns med under samrådet avsett för den kommande Kistagrenen har utgått (finns ej med i den av KF den 15 juni antagna detaljplanen) och kommer när behovet uppstår att ersättas av ett vändspår vid Alviks strand.Björn Ehnberg skrev:Oavsett hur den framtida trafikeringen tänks upplagd har såvitt jag minns (utan hänvisning till någon specifik planhandling) SL projekterat för ett vändspår Alvik.
Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Linjenummer på tvärbanan efter Solnautbyggnaden
-
Det jag tänkte på var nog närmast en passage (§ 7 Vändspår vid Alviks Strands hållplats, Gustavslundsvägen) i genomförandeavtalet mellan SL och Stockholms stadRichard Jacobsson skrev:Jag har för mig att vändspåret (plattformsspår med stoppbock) i Alvik som Björn hänvisar till som fanns med under samrådet avsett för den kommande Kistagrenen har utgått (finns ej med i den av KF den 15 juni antagna detaljplanen) och kommer när behovet uppstår att ersättas av ett vändspår vid Alviks strand.Björn Ehnberg skrev:Oavsett hur den framtida trafikeringen tänks upplagd har såvitt jag minns (utan hänvisning till någon specifik planhandling) SL projekterat för ett vändspår Alvik.
Ovanstående formuleringar är ju relativt allmänt hållna och säger inte så mycket om detaljerna eller utformningen. Jag har en del bildmaterial om dagens situation vid Alvik/Alviks Strand, men jag tror att jag avstår från att publicera det eller spekulera ytterligare kring detta just nu. Att lägga märke till är också att vändspåret tydligen tänks bli byggt samtidigt ("vändspår vid Alviks Strands hållplats vid samma tidpunkt som utbyggnaden av Trafikanläggningen i övrigt") med huvudutbyggnaden av TvB nordost (min högst personliga benämning på Solnagrenen).SL, Stockholms stad skrev:SL ansvarar för och bekostar anläggandet av ett vändspår vid Alviks Strands hållplats vid samma tidpunkt som utbyggnaden av Trafikanläggningen i övrigt.
Utbyggnaden av vändspåret förutsätter av kapacitetsskäl att full prioritet erhålls vid korsningen med Gustavslundsvägen. Vägen får därvid inte utgöra ett hinder för säkra, effektiva och snabba vändningar så att såväl Trafikanläggningens kapacitet kan utnyttjas till fullo som att transportbehov och ledtider enligt tidtabell kan innehållas. SL svarar för och bekostar en sådan ombyggnad av Gustavslundsvägen att planskildhet erhålls mellan Trafikanläggningen och vägen så att dagens framkomlighet på Gustavslundsvägen inte försämras.
Utbyggnaden av vändspåret medför också att befintlig bussterminal vid hållplats Alvik kan behöva flyttas väster om Trafikanläggningen. Staden förbinder sig att verka för att en ny bussterminal kan anläggas på den västra sidan om Trafikanläggningen och i omedelbar anslutning till hållplats Alvik. SL svarar för och bekostar samtliga åtgärder med anledning av denna flytt.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Som jag förstår det är vändspåret tänkt att placeras på nuvarande bussterminalen i Alvik. Antagligen ansluts det väl med växlar åt både norr och söder, så att en spårtriangel bildas, och vändning enkelt kan genomföras av spårvägståg både från Gröndal och från Sundbyberg? Men hur kommer Alviks Strand in i sammanhanget?
/Gunnar Ekeving
-
Det undrar jag också, Gunnar. Därför avstår jag från vidare spekulationer innan jag sett någon planhandling.gek skrev:Som jag förstår det är vändspåret tänkt att placeras på nuvarande bussterminalen i Alvik. Antagligen ansluts det väl med växlar åt både norr och söder, så att en spårtriangel bildas, och vändning enkelt kan genomföras av spårvägståg både från Gröndal och från Sundbyberg? Men hur kommer Alviks Strand in i sammanhanget?
Mvh.
Björn
-
Västeut? Då får man ju spränga ut kostsamma tunnlar i berget under Runda Vägen! Att ansluta Tvärbanan till Nockebybanan diskuterades redan under projekteringen av den förra, men avvisades klokt nog, eftersom man då hade fått fasa in en besvärlig anslutning någonstans mellan Alléparken och Klövervägen.Inge skrev:Men, varför inte bygga ett (eller två) eventuella vändspår västerut?
-Dels slipper man flytta på bussarna, billigare och fler passagerare får något kortare att gå vid byten, dels så förbereder man automatiskt för en eventuell länk till Nockebybanan. Nu har förvisso Nockebybanan ett mycket bra anslutning till tunnelbanan som det är, men en vacker dag kanske man kommer på att man tex vill köra tågen Nockeby-Solna resp Sickla-Kista eller liknande.
Förut skulle den gå till Älvsjö också . Vilket nummer skulle den ha isofall ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
-
Ja, jag begriper i alla fall inte hur man ska kunna fasa in ett vändspår vid Alvik utan att trasa sönder trafikmiljön vid Alviks Torg fullständigt. Den omnämnda korvkiosken (som f.ö. har en alldeles utmärkt kebab) syns t.v. på den undre bilden. Den har f.ö. redan flyttats en gång, i samband med att Tvärbanan byggdes.Inge skrev:Det låter som en dyr variant och dessutom lite långt från tunnelbanan. Nej västerut på Gustavslundsvägen dvs mitt emot bussplanen som man nu av okänd anledning tänkt flytta just dit. Det finns förvisso en korvkiosk där idag men den är nog inte särskilt dyr att lösa in och det lär man ju behöva i alla fall.Björn Ehnberg skrev:Västeut? Då får man ju spränga ut kostsamma tunnlar i berget under Runda Vägen! Att ansluta Tvärbanan till Nockebybanan diskuterades redan under projekteringen av den förra, men avvisades klokt nog, eftersom man då hade fått fasa in en besvärlig anslutning någonstans mellan Alléparken och Klövervägen.
Att ansluta Nockebybanan är ju både onödigt och dumt så länge man inte tänker sig samtrafik eller behöver dess nuvarande vändspår till något annat. Men det senare skulle ju kunna bli aktuellt tex. om man vill bygga på tunnelbanans nuvarande vändspårs område. Då skulle den behöva ett mittspår på stationen istället.

För att spåna helt fritt:
Det torde inte vara omöjligt att lägga in två växlar mellan hållplatsen och gatan och sen köra gatuspår bortåt Alviksvägen för att sedan ansluta vid Alléparken (är det väl) Det kan ge fördelen av en gynnsammare linjedragning för tunnelbanan förbi vinkelboda.
Om man nu har samma intervall på 12:an som man vill ha norrut kan det vara en bra fördel att separera trafikslagen och dessutom ger man Nockebyborna ett bättre trafikerbjudande.
/T
Det torde inte vara omöjligt att lägga in två växlar mellan hållplatsen och gatan och sen köra gatuspår bortåt Alviksvägen för att sedan ansluta vid Alléparken (är det väl) Det kan ge fördelen av en gynnsammare linjedragning för tunnelbanan förbi vinkelboda.
Om man nu har samma intervall på 12:an som man vill ha norrut kan det vara en bra fördel att separera trafikslagen och dessutom ger man Nockebyborna ett bättre trafikerbjudande.
/T
Med reservation för tyckfel.
-
Jag förstår inte över huvud taget varför man skall integrera trafiken på Nockeybybanan med trafiken på Tvärbanan och Solnabanan. Nockeybybanan fyller sin trafikuppgift genom att på ett bekvämt sätt transportera folk från villaområdena Äppelviken - Ålsten - Höglandet - Nockeby till en knutpunkt i Alvik. Hur man än vänder och vrider på det kommer inte den banan att bli någon högtrafikerad tung transportled.
Medan Tvärbanan - Solnabanan är just detta. En tung transportled som förbinder ett antal viktiga knutpunkter i stadens inre periferi med varandra. Sedan är det en annan sak att man naturligtvis behöver ett förbindelsespår men det är ju en helt annan sak än att integrera trafiken.
Medan Tvärbanan - Solnabanan är just detta. En tung transportled som förbinder ett antal viktiga knutpunkter i stadens inre periferi med varandra. Sedan är det en annan sak att man naturligtvis behöver ett förbindelsespår men det är ju en helt annan sak än att integrera trafiken.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Att de boende får direktkontakt med fler knutpunkter är alltså inte en förbättring?Claes Thure Moberg skrev:Jag förstår inte över huvud taget varför man skall integrera trafiken på Nockeybybanan med trafiken på Tvärbanan och Solnabanan. Nockeybybanan fyller sin trafikuppgift genom att på ett bekvämt sätt transportera folk från villaområdena Äppelviken - Ålsten - Höglandet - Nockeby till en knutpunkt i Alvik. Hur man än vänder och vrider på det kommer inte den banan att bli någon högtrafikerad tung transportled.
Att slippa vända i Alvik är alltså inte en förbättring i sig?
Det mest logiska är naturligtvis att binda ihop tvärbanan till en linje och låta Nockeby vara som den är. Jag förstår verkligen inte syftet med att vända två linjer på samma ställe när båda linjerna ändå förväntas bli tunga.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Som Solnabo med bekanta i Bromma är jag väl inte unik, men var finns resandeunderlaget får tåg Nockeby-Solna? Jag åker idag t-bana till brommaplan och buss hem, alt 176/177 till Nockebybron och går upp till 12: an.
Ge spårtrafik företräde!
-
Något behov av att binda ihop Nockebybanan och Tvärbanan finns inte. Det alternativet avskrevs redan när Tvärbana syd projekterades. Kostnaderna för någonting sådant står dessutom inte i någon som helst proportion den eventuella nyttan. Som planerna ser ut så kommer depåkapacitet att finnas kvar i Alvik för NB även efter det att huvuddepån avflyttat till Johannesfred, så vändningen i Alvik torde inte vara hotad.Inge skrev:Nej, man sanningen är väl att resandeunderlaget för spårvagnsresor som passerar Alvik är mycket begränsat hur man än gör och det är väl antagligen det som SL observerat när man istället för genomgående linjer funderar på att prioritera att få rätt frekvens på respektiv bana. Frågan blir då vad som är bäst ur det perspektivet och det är förstås inte helt lätt att veta före trafikstart men någon omöjlighet att resenärsfrekvensen på "Solnabanan" blir ungefär av samma intensitet som på Nockebybanan är det inte.Cyclocop skrev:Som Solnabo med bekanta i Bromma är jag väl inte unik, men var finns resandeunderlaget får tåg Nockeby-Solna?
När den nu befintliga Tvärbanan planerades spekulerades det vilt beträffande resandeunderlag eller bristen på sådant - oftast det senare. I efterhand kan man konstatera att det mesta i den vägen kom på skam. Därför ska man vara ytterligt återhållsam med spekulationer kring framtida resandemönster, efter det att Tvärbana nordost färdigställts. Ingen av oss - inte heller SL - sitter inne med någon "sanning".
En mycket stor del av tolvans trafikanter byter till tunnelbanan för vidarebefordran till arbete och skola i innerstan. Att byta över-plattformsbytet mot spring i trappor skulle vara väldigt impopulärt...TonyM skrev:Att de boende får direktkontakt med fler knutpunkter är alltså inte en förbättring?