Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-området

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av Ulrik Berggren »

Claes Thure Moberg skrev:Jag menar nog att man måste vara speciellt intresserad av cykling för att tycka att 15 lakan är ett ok pris för en tramphoj. Men så beror det på var skall man cykla, hur långt skall man cykla och hur intresserad är man av själva cykeln. Å andra sidan håller jag med dig om att 2x15000 skulle vara ett billigt pris för att hålla en "pendelcykel" plus en "stadscykel", i vart fall jämfört med kostnaden för att hålla egen automobil och köra till och från jobbet. Men jag har cykelintresserade kamrater som håller sig med betydligt dyrare och mer exklusiva velocipeder.

Men då är vi tillbaka till det som mitt inlägg började med: Vem törs lämna ett föremål värt 15.000 spänn över hela dagen i ett cykelställ ute i "betongen". Och vem törs lämna motsvarande föremål över natten eller över en helg i ett cykelställ inne i staden. Skall man lägga upp till den pendlingen så får man nog hålla sig till cyklar till betydligt lägre värden. Eller finna sig en någorlunda säker cykelparkering, som garanterat också kostar stålar.

Kanske man behöver något i stil med den cykel jag trampade sista gången jag cyklade- för 40 år sedan. En armécykel med ballongdäck och utan växlar. Tungtrampad som f****. Men förmodligen skottsäker- och kanske också atomsäker. Det var ok att cykeltolka med den men skulle man trampa sig fram rent fysiskt så var det ett tortyrredskap. Efter några mil kände man sig kluven ända upp till halsen. Fast å andra sidan tror jag att en sådan tingest inte över huvud taget skulle behöva lås om man parkerade den i ett normalt cykelställ i dagens samhälle. Till och med de fräckaste cykeltjuvar skulle lämna den kvar, möjligen skulle enklare småligister finna ett nöje i att vandalisera föremålet.
Kostar en "standardcykel" (typ femväxlad herrcykel) 15 000? Norska kronor då eller? Jag köpte en ganska avancerad Crescent förra året för knappa 9 000 men då har den också 24 växlar... De flesta cyklar (som så mycket annat) tillverkas väl i Kina numer, och därmed ligger priserna på ungefär samma nivå som för 25 år sedan.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: Cykelbefordran å spårburen lokaltrafik utanför 08-område

Inlägg av Ulrik Berggren »

Erik Sandblom skrev:
Claes Thure Moberg skrev:En lösning hade ju kunnat vara om trafikbolaget hade en någorlunda säker cykelparkering vid stationerna. Det vill säga- man cyklade till sin "pendelstation" där parkerar man "Stålhingst nr 1". Så tar man tåget till "stadsstationen" där man äntrar "Stålhingst nr 2" som man använder inom staden till slutdestination och för diverse ärenden.

På stationerna Hyllie, Triangeln, Malmö och Lund finns inhägnade cykelparkeringar med kortlås. För att komma in behövs ett Jojo-kort som måste registreras. Det kostar 80 kronor i månaden. Jag har varit där, och det ser fint ut. Det finns skärmar som visar ankommande och avgående tåg. Enligt kommunernas hemsidor finns ett tresiffrigt antal inhägnade cykelplatser på alla fyra stationer.
Jojo-kort + cykelparkering = sant
Låst cykelparkering Lund C

På Linköpings central går det att hyra ett alldeles eget cykelgarage för 60 kr/månad. Det finns 56 sådana cykelbås.
Cykelgarage vid Resecentrum Linköping

Även i Älvsjö gjordes ett försök med en sådan parkering, men det blev pannkaka. Det finns ingen inhägnad och det går inte att låsa fast cykeln i ramen. Och det beror enbart på klanteri, och inte på de dubbeldäckade cykelställen. Samma ställ finns i Malmö och Göteborg, och där finns en rejäl ögla som man kan låsa cykelramen i. Älvsjöparkeringen är mycket märklig och förtjänar ett helt eget blogginlägg med många bilder.
Inte förvånad när det gäller Äs. Det är ju Stockholm det handlar om och det finns ju inga andra städer i Sverige (eller någonting ö h t) - åtminstone inga som är bättre än the Capital of Scandinavia :twisted: :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar