Sida 2 av 2
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Postat: söndag 19 juli 2009 19:46
av leifd
Johan A skrev:Har man särsild personal för de här tågen ? Tunnelbanans förare kan vl inte köra tåget direkt utan måste gå kurs först ?
Jo, man har speciell personal för tågtrafiken, även ett särskilt bolag numera.
Inte nått illa om T-baneförare, då, men de krävs kanske lite mer än bara kurs på några veckor. Företsgsinterna kurser brukar brukar hamna på ca 10 månader.
Har ju själv gått företagsintern kurs, där det fanns både f.d. t-baneförare och spårvagnförare med, dock i9nte bara från Veolia (kursen var dock inte anordnad av Veolia, märk väl).
Vad gäller Veolias veckoslutståg, natttåg till norrland, Tjusrt och Stångådalsbanorna, så är andelen övertagen/överlockad SJ-personal mycket stor. En del nyanställd personal från KY-utbildningar finns också, samt från någon internkurs om jag minns rätt.
Hade f.ö. äran att hamna vid samma bord som f.d. kollegor på Lilla Torg i Malmö i torsdag. De skulle på fredagen köra veckoslutståg från Malmö till Linköping, med Hectors 241-lok. De blir avlösta av annan personal sen i Linköping
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Postat: måndag 20 juli 2009 16:26
av daniel_s
leifd skrev:Jo, man har speciell personal för tågtrafiken, även ett särskilt bolag numera.
Vad heter det bolaget?
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Postat: måndag 20 juli 2009 19:27
av leifd
daniel_s skrev:leifd skrev:Jo, man har speciell personal för tågtrafiken, även ett särskilt bolag numera.
Vad heter det bolaget?
Du ska nog betrakta det som "Veolia Transport" även om det skulle ha ett eget juridiskt namn.
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Postat: tisdag 21 juli 2009 0:54
av daniel_s
leifd skrev:daniel_s skrev:leifd skrev:Jo, man har speciell personal för tågtrafiken, även ett särskilt bolag numera.
Vad heter det bolaget?
Du ska nog betrakta det som "Veolia Transport" även om det skulle ha ett eget juridiskt namn.
Eh... om det är ett särskilt bolag så HAR det ett eget juridiskt namn. Jag frågar nu efter detta namn.
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Postat: tisdag 21 juli 2009 22:42
av Björn Ehnberg
leifd skrev:daniel_s skrev:leifd skrev:Jo, man har speciell personal för tågtrafiken, även ett särskilt bolag numera.
Vad heter det bolaget?
Du ska nog betrakta det som "Veolia Transport" även om det skulle ha ett eget juridiskt namn.
Så är det inte. Veolia Transport Sverige AB är uppdelad i ett antal divisioner, varav tågdivisionen är en. I denna finns sedan ett antal affärsområden, varav numera de normalspåriga lokalbanorna i Stockholm utgör en (om jag inte är helt felunderrättad ingår aven Norrköpings spårvägar) - de övriga är alltså tåglinjer som bedrivs på statens spåranläggningar. Division Stockholm spår innehåller numera endast Stockholms tunnelbana, och kommer med all sannolikhet att upplösas när MTR tar över personal och verksamhet där. Så tunnelbanan har ingenting med detta att göra!
Den som anser att jag har fel i ovanstående beskrivning får gära rätta mig, men då med angivande av källa.
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Postat: tisdag 21 juli 2009 22:58
av leifd
Björn Ehnberg skrev:
Så är det inte. Veolia Transport Sverige AB är uppdelad i ett antal divisioner, varav tågdivisionen är en. I denna finns sedan ett antal affärsområden, varav numera de normalspåriga lokalbanorna i Stockholm utgör en (om jag inte är helt felunderrättad ingår aven Norrköpings spårvägar) - de övriga är alltså tåglinjer som bedrivs på statens spåranläggningar. Division Stockholm spår innehåller numera endast Stockholms tunnelbana, och kommer med all sannolikhet att upplösas när MTR tar över personal och verksamhet där. Så tunnelbanan har ingenting med detta att göra!
Den som anser att jag har fel i ovanstående beskrivning får gära rätta mig, men då med angivande av källa.
Ja, eftersom jag ju inte är Veolia-anställd så har jag ju inte järnkoll, men det Björn skriver överensstämmer ju med min uppfattning. Tycker nog det hade dugt år daniel_s också.
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Postat: onsdag 07 oktober 2009 22:16
av LÅ1
Läste i tidningen Tåg att Veolia utökat veckoslutstrafiken. Från 4 september fördubblades antal tåg.
Man vill också fortsätta till Köpenhamn. Men det kräver att vagnarna får nödbromsöverbryggning. Vad är det? Betyder det att tåget går att köra med dragen nödbroms?
Det står inget om att det behövs lok som även klarar att köra i Danmark.Kan man tänker sig att man har ett lok som klarar båda spänningarna och signalsystemen och byter lok vid Svågertorp? Även lokpersonalen måste förstås klara båda systemen.
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Postat: onsdag 07 oktober 2009 23:26
av daniel_s
leifd skrev:Björn Ehnberg skrev:
Så är det inte. Veolia Transport Sverige AB är uppdelad i ett antal divisioner, varav tågdivisionen är en. I denna finns sedan ett antal affärsområden, varav numera de normalspåriga lokalbanorna i Stockholm utgör en (om jag inte är helt felunderrättad ingår aven Norrköpings spårvägar) - de övriga är alltså tåglinjer som bedrivs på statens spåranläggningar. Division Stockholm spår innehåller numera endast Stockholms tunnelbana, och kommer med all sannolikhet att upplösas när MTR tar över personal och verksamhet där. Så tunnelbanan har ingenting med detta att göra!
Den som anser att jag har fel i ovanstående beskrivning får gära rätta mig, men då med angivande av källa.
Ja, eftersom jag ju inte är Veolia-anställd så har jag ju inte järnkoll, men det Björn skriver överensstämmer ju med min uppfattning. Tycker nog det hade dugt år daniel_s också.
Leif, hur ska du ha det egentligen? Du skriver att tågtrafiken körs i ett eget bolag, och Björn skriver att den inte gör det utan i samma bolag men väl i en annan division. Det överensstämmer ju inte med din uppfattning!
Jag kan i alla fall korrigera Björn med att spårvagnarna i Norrköping (förstås) ingår i division Buss, jag har pm:at honom om en länk. Men det var väl ungefär likadant när du körde spånka, Leif?
Re: Veolia kör Sthlm-Malmö
Postat: torsdag 08 oktober 2009 19:43
av leifd
daniel_s skrev:leifd skrev:Björn Ehnberg skrev:
Så är det inte. Veolia Transport Sverige AB är uppdelad i ett antal divisioner, varav tågdivisionen är en. I denna finns sedan ett antal affärsområden, varav numera de normalspåriga lokalbanorna i Stockholm utgör en (om jag inte är helt felunderrättad ingår aven Norrköpings spårvägar) - de övriga är alltså tåglinjer som bedrivs på statens spåranläggningar. Division Stockholm spår innehåller numera endast Stockholms tunnelbana, och kommer med all sannolikhet att upplösas när MTR tar över personal och verksamhet där. Så tunnelbanan har ingenting med detta att göra!
Den som anser att jag har fel i ovanstående beskrivning får gära rätta mig, men då med angivande av källa.
Ja, eftersom jag ju inte är Veolia-anställd så har jag ju inte järnkoll, men det Björn skriver överensstämmer ju med min uppfattning. Tycker nog det hade dugt år daniel_s också.
Leif, hur ska du ha det egentligen? Du skriver att tågtrafiken körs i ett eget bolag, och Björn skriver att den inte gör det utan i samma bolag men väl i en annan division. Det överensstämmer ju inte med din uppfattning!
Jag kan i alla fall korrigera Björn med att spårvagnarna i Norrköping (förstås) ingår i division Buss, jag har pm:at honom om en länk. Men det var väl ungefär likadant när du körde spånka, Leif?
Ärligt talat daniel_s så bryr jag mej inte om Veolia driver sin tågtrafik i ett eget juridiskt bolag eller inte. Om det jag skriver stämmer till punkt och pricka eller ej, det bryr jag mej faktiskt inte om heller. Däremot vet jag ju hur det fungerar i praktiken, det räcker jättebra för mej.
Sen är det väl upp till dej att förarga dej på det eller inte. Jag bryr mej allafall inte.
Att Spårvägen i Norrköping ingår i Veolia division buss är ju också fel. Det som ingår där är spårvägstrafiken i Norrköping. Vagnpark och bana är Norrköpings kommuns. Så har det varit sedan långt långt före att Veolia (Connex) gjorde sitt inträde i staden.
Tyvärr var jag ju anställd en kort kort tid av Connex, men många många år av andra företag och förvaltningar som drev trafiken innan.
Om jag nånsin kommer att ta en anställning hos Veolia, det får väl tiden utvisa, men under idag överblickbar tid kommer det inte att ske.
Sen var de nog spårvagn jag körde i Norrköping, inget annat. "Spånka" är nog tyvärr ett uttryck som i princip aldrig används här i stan, i allafall inte av lokalbefolkningen. Snarare myntat i musikerkretsar för att passa in i andra sammanhang.