C20 - Invändig uppfräschning?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: C20 - Invändig uppfräschning?

Inlägg av LÅ1 »

Bandit skrev:
M224 skrev:

Återgår till trådens ursprungsämne:
Håller med NM224 om att sätena, speciellt då dess klädsel, inte är bra i C20! Men jag gillar mönstret.
Nog borde väl galon (eller vad det var på sätena i de äldsta T-banevagnarna) bli billigare? Eller?

Golvet kan vara halt, men är det något annat fel på det? Skulle i så fall vara att det saknas golvbrunnar så att utspilld vätska rinner undan. Och kanske något som fångar upp rullande burkar och flaskor!
Konstruktionen på fastsättningen av sittöverdragen i C20 är riktigt dålig, kardborrbanden lossnar vilket gör att tyget inte sitter fast och blir hängande under stolen och det ser väldigt tråkigt ut.
Men så länge allt fungerar som det ska, så är det faktiskt inte så dumt, lätt att byta och relativt snygg design. SL ville inte ha galon eller plastsäten (därav det avslutade försöket med 2104) eftersom de ville att C20 skulle upplevas som en exlusiv vagn. I förstudierna till C30 har just den här biten diskuterats flitigt.

Vad det gäller golvet så var det samma sak där, utseendet hade stor betydelse. Man ville att det skulle se exlusivt ut, därför valde man en vanlig matta som man lika gärna kan ha hemma i hallen, istället för en matta som hade varit mer anpassa till den verkligehet den befinner sig i. Jag tycker dock att den fungerar förvånansvärt bra. Det är inte många vagnar där man fått byta hela eller delar av mattan trots att vagnarna börjar närma sig 10 års ålder.

Att man inte har golvbrunnar tror jag dels har med utseendet (igen...) att göra, samt att man då hade behövt ha kanaler under golvet där vätskan ska rimma ut. Dessa kanaler hade man blivit tvungna att rengöra med jämna mellanrum för att inte gammal utspilld öl (eller en spya) skulle börja lukta efter ett tag. Mycket enklare då med ett slätt golv som man kan spola och torka av.

Här har vi också anledningen till varför det inte finns något som hejdar rullande ölburkar, C20 golvet är helt slätt utan något som bryter av (stolskonsoller el dyl) vilket gör det väldigt lätt att rengöra och det är en otroligt viktig faktor som kommer bli ännu viktigare i och med att MTR ska lägga så stort fokus på städningen.
Det "inre" citatet ovan har blivit lite fel! Det är min text som citeras.
Jag var väl inte riktigt allvarlig när jag skrev om golvbrunnar och något som stoppade rullande burkar! Var mer för att påvisa vad jag tycker är de stora problemen med golven. M244 hade skrivit "Dessutom är golvet inte alls kul.".

Att man vill ha stora hindersfria ytor på golvet för att underlätta städningen vet jag. Men att golvets var avsiktligt gjort för att se exklusivt ut visste jag inte! Det var alltså orsaken till att man inte valde räfflad gummimatta. Golven var lite hala i helt nya vagnar, men det slipades ner fort.

Kul, eller snarare intressant, att från daniel_s få en inblick i jobbet med att byta säten och överdrag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar