Sida 2 av 15

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: onsdag 15 juli 2009 13:18
av Martin
Är det tänkt att man i denna etapp bygger huvudspårets dubbelspår förbi vändslingan med växlar och hela paketet, eller anläggs vändslingan utan växlar i änden på spåret?

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: onsdag 15 juli 2009 17:00
av bark
Martin skrev:Är det tänkt att man i denna etapp bygger huvudspårets dubbelspår förbi vändslingan med växlar och hela paketet, eller anläggs vändslingan utan växlar i änden på spåret?
Om man tittar på informationsbroschyren så verkar det som man lägger växlar och spår vidare över Kungsängsleden. Vilket är mycket smart, då de slipper störa den gatan mer än det man gör nu.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: onsdag 15 juli 2009 18:42
av leifd
bark skrev:
Martin skrev:Är det tänkt att man i denna etapp bygger huvudspårets dubbelspår förbi vändslingan med växlar och hela paketet, eller anläggs vändslingan utan växlar i änden på spåret?
Om man tittar på informationsbroschyren så verkar det som man lägger växlar och spår vidare över Kungsängsleden. Vilket är mycket smart, då de slipper störa den gatan mer än det man gör nu.
Så blir det nog ja, för i någon artikel skrevs att den yttre etappen ska byggas omedelbart efter att trafiken startat på nuvarande bygge. Då vore det synnerligen osmart att inte lägga växlar och korsningar direkt. Dessutom ser vi ju denna utrustning på bild, där den levererats i delar, om vi följer Bark:s länk och klickar vidare, växlar på bild

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: torsdag 30 juli 2009 18:43
av bark
Inga bilder, men väl en liten rapport:
Utbyggnaden verkar gå i snigelfart just nu. Mest jobb sker i vändslingan.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 04 augusti 2009 20:27
av bark
Bild

Dags igen. Mer bilder finns på min hemsida.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: onsdag 05 augusti 2009 11:33
av Martin
Kul att se att arbetena kommit igång igen efter den så kallade sommaren.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: torsdag 06 augusti 2009 19:57
av 20581000184197
Jag promenerade längs bygget igår och när jag kom till vändslingans början reagerade jag på spårtypen: gaturäler på träslipers! Charmigt kanske, men är inte det en väldigt ovanlig variant? Dessutom var det avståndsjärn mellan rälerna; varför både och? Bara tillfälligt för att få rätt avstånd vid monteringen?

I andra delar av vändslingan lång gaturäler på grusbädd, med avståndsjärn mellan sig. Finns det även där träslipers, fast de täcks av gruset? Det såg emellertid inte så ut, för då borde befästningarna ha stuckit upp ovan grusytan.

När kan man tänka sig att spåvägsbygget börjar synas även på Ljurafältet, där det idag inte syns ett spår av att något sådant är på gång?

/A

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: torsdag 06 augusti 2009 20:46
av bruse
Martin skrev:Kul att se att arbetena kommit igång igen efter den så kallade sommaren.
Så +26 grader är inte sommar? :lol:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: torsdag 06 augusti 2009 21:08
av leifd
20581000184197 skrev:Jag promenerade längs bygget igår och när jag kom till vändslingans början reagerade jag på spårtypen: gaturäler på träslipers! Charmigt kanske, men är inte det en väldigt ovanlig variant? Dessutom var det avståndsjärn mellan rälerna; varför både och? Bara tillfälligt för att få rätt avstånd vid monteringen?

I andra delar av vändslingan lång gaturäler på grusbädd, med avståndsjärn mellan sig. Finns det även där träslipers, fast de täcks av gruset? Det såg emellertid inte så ut, för då borde befästningarna ha stuckit upp ovan grusytan.

När kan man tänka sig att spåvägsbygget börjar synas även på Ljurafältet, där det idag inte syns ett spår av att något sådant är på gång?

/A
Man skulle lätt kunna påstå att man nog använder alla de olika sätt att förlägga spår på som du räknar upp. Men vid olika tillfällen och på olika platser. Det är helt enkelt så att yttre omständigheter, som markförhållanden t.ex. avgör.
Växelsystem levereras ju i byggsatser, då är ju avståndsjärnen en del av konstruktionen för att få rätt avstånd på ett enkelt sätt. Att sedan lägga på slipers, gör ju att man får stadigare underlag just på platser där det ofta skakar och hoppar lite, vilket då ställer lite större bärighetskrav. Just att använda avståtndsjärn, är annars ett väldigt bra sätt att få rätt spårvidd på ett säkert och snabbt sätt.
Ljurafältet, ja framåt vårkanten skulle jag tro man kan börja se arbete även där.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: onsdag 12 augusti 2009 22:48
av Martin Bernandersson
Östnytt gjorde för några veckor sedan ett reportage om utbyggnaden, det kan beskådas på följande länk: http://svtplay.se/v/1624991/ostnytt/nu_ ... 19,17,f,-1

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: torsdag 13 augusti 2009 9:46
av 2763
En grov tidplan hämtad från kommunens folder om utbyggnaden:

Etapp I utanför Hageby C maj 09-oktober 09.
Etapp II Hageby Centrum september 09 -december 09
Etapp III Hageby C-Söderleden oktober 09 -februari 10
Etapp IV Ljurafältet februari 10 -november 10

Klassisk spårväg byggs med spårhållare direkt på makadam. I vissa lägen förbättrar man läget med träslipers. Detta framförallt där du har urspåringsrisker. Träslipers klarar urspåringar betydligt bättre än betongslipers. Jag kan också tänka mig att De har större bullerdämpande effekt än betong.

Träslipers är utmärkta i grässpår, eftersom den miljö som bildas kring dem har en förmåga att bevara trä. Tänk bara på alla träredskap från förhistorisk tid som klarar sig bra i jorden, till våra museers fromma framvisning. De är dessutom sällan eller aldrig impregnerade.

//Tony

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: fredag 21 augusti 2009 19:41
av bark
Jag förbi en kort stund i söndags, men först nu har bilderna blivit klara.

Bild

Vad hade gjorts då? Betongslipers har lagts ut från Pressaregatan till Hageby Centrum. Spår har lagts över Pressaregatan fram till infarten OKQ8. Mer spår har lagts ut i vändslingan, växlarna och kryssen är klara.

4 bilder till hittas på min hemsida.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: fredag 21 augusti 2009 23:08
av Jörgen_G
Vilken underbar tråd Bark!

Tack för att vi får följa med på resan!

:D /Jörgen G

PS
Den här bilden tyckte jag särskilt mycket om: Bild Vem kan säga att spårvägsutbyggnader inte är vackra? Hojta om du inte vill att bilden ska synas här i tråden Bark/DS

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: lördag 22 augusti 2009 5:31
av bark
Jörgen_G skrev: Hojta om du inte vill att bilden ska synas här i tråden Bark/DS
Inga problem, jag tar ju bilderna för er (tack för berömmet). De där gummi-bitarna kommer att på något sätt användas för den vägkorsning som kommer att ligga ungefär mitt emellan gamla OKQ8-utfarten och Pressaregatan och ersätta båda (eller kommer Pressaregatan att återöppnas? Informationsbroschyren och bygget ser lite olika ut just nu).

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 01 september 2009 1:17
av 20581000184197
Jag har promenerat längs bygget idag. Trots att det var vardag och arbetstid syntes inte spår av arbete med spårvägsutbyggnaden. Jag tänkte i alla fall på att rälsen i den östra delen av nya vändslingan är gaturäler utan slipers direkt på makadam. Ligger sådan räls fast ordentligt? I den västra delen av slingan ligger gaturälerna på slipers. Ska möjligen den sliperlösa delen asfalteras som vändsligan i Fridvalla (eller är det Vidablick?), så att även bussar kan åka och vända där?

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 01 september 2009 9:58
av 2763
20581000184197 skrev:Ligger sådan räls fast ordentligt?
Ja. Det gör den. Det är så man bygger spårväg.

//Tony

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 01 september 2009 13:00
av 20581000184197
Jaså du. Jag tyckte mig ha konstaterat att det finns många sätt att bygga spårväg, av vilka alla de övriga på något sätt förankrar spåret i marken, antingen genom slipers eller genom beläggning.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 01 september 2009 16:00
av leifd
20581000184197 skrev:Jaså du. Jag tyckte mig ha konstaterat att det finns många sätt att bygga spårväg, av vilka alla de övriga på något sätt förankrar spåret i marken, antingen genom slipers eller genom beläggning.
Det har du nog helt rätt i "20581000184197", men en sak som betyder väldigt mycket i sammanhanget, är vad som finns under spåret, eller kanske snarare under det som är under spåret.
Ligger det som på den aktuella platsen, rent fint gråberg under, då går det att göra en ganska enkel och billig bädd fär rälen. Medan man på platser där det är mjuk och kanske tjocka lerlager under, behöver både makadam och slipers.
Ibland väljer man ju att gjuta fast fästen för rälen i betongplatta, det blir ju då ännu mycket stadigare, men prislapparna blir ju dyrare och dyrare.
Ärligt talat tror jag inte du behöver oroa dig för att man väljer onödigt dyra eller kanske dåliga lösningar, för man har faktiskt ganska bra koll på sånt här, vilket jag då säger med en viss kännedom om vilka människor som finns bakom spårvägasutbyggnaden.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 08 september 2009 20:25
av bark
Det har varit många infrastrukturintresserade fotografer i Norrköping senaste veckorna, men ingen som orkat ta ”tretton” ut och kolla bygget. Nå, något ska ni ha mig till också.

Bild

Bild

Några fler bilder på min hemsida.

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Postat: tisdag 08 september 2009 22:09
av Msport
bark skrev:Några fler bilder på min hemsida.
Flotte bilder! Og ikke bare spårvagar eller jernbane, men gøy å se bilder fra IFK Norrköping også - følger litt med på svensk fotball fra langt til bake i tid da vi hadde tre tv-kanaler (SVT1 og 2 samt den ene norske kanalen NRK) og utvalget av program på tv'en ikke var så stort ble det litt svensk fotball. Men det er litt off-topic... Hovedsaken er at jeg synes bildene var flotte!