Sida 2 av 2

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: tisdag 26 maj 2009 19:49
av ADDE
Jaså, även såna drastiska ändringar som att redirierna går i konkurs...

om det blir verklighet och man fortsätter i samma veva...

Året är 2050. jag jobbar som spårvagnsförare och åker spårvagn från tekniska högskolan till fridhemsplan, och vidare med de förarlösa tunnelbanetågen mot stadshagen, för att bege mig till hornsbergsdepån. där kör jag min stolta A40.
och jag ska köra linje 4 idag mellan Gullmarsplan och frihamnen. (ursprungliga blåbuss 4, jag ändrar körriktning från värtavägen vidare mot gärdet då den svänger ut mot frihamnen).

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: onsdag 27 maj 2009 0:27
av gardebring
Är det någon som har mer info om att OPS-lösningen skulle "fallit"? Det var nyheter för mig.

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: onsdag 27 maj 2009 1:27
av LÅ1

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: onsdag 27 maj 2009 7:49
av Kantorn
<katastrofalt inlägg>
Jag tycker i alla fall att de kunde dragit spårvägen över Kungsgatan i stället för Hamngatan - Klara. Då hade inte Sergels torg varit ett problem, och inte heller trafikeringen på Hamngatan.
</katastrofalt inlägg>

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: onsdag 27 maj 2009 7:56
av bruse
Kantorn skrev:<katastrofalt inlägg>
Jag tycker i alla fall att de kunde dragit spårvägen över Kungsgatan i stället för Hamngatan - Klara. Då hade inte Sergels torg varit ett problem, och inte heller trafikeringen på Hamngatan.
</katastrofalt inlägg>
Bra med självinsikt! :D

Visst kan man dra en spårväg den vägen. Men då går hela idén med förlängningen förlorad, då folk vill till Sergels torg och Centralen. Dessutom är det trängre på Kungsgatan än Hamngatan.

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: onsdag 27 maj 2009 14:28
av TKO
Patrick skrev:Tydligen svårt för journalisten att hålla isär kommun och landsting eftersom hon noga påpekar att LANDSTINGSborgarrådet Christer G Wennerholm inte deltog i debatten. Inte så konstigt eftersom det var KOMUNfullmäktige som hade debatten. :shock: :oops: :wink:
Nu råkar det vara så att Christer G Wennerholm också är medlem av kommunfullmäktige i Stockholm. Han var närvarande vid det refererade kf-mötet, men deltog inte i debatten trots att man kan gissa att han skulle veta något om hur SL (och SLL) tänker i denna fråga... Jag avstår från att kommentera hur alliansen hanterar frågan - var och en kan säkert dra sina egna slutsatser efter denna lilla sakupplysning! :(

/TKO

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: onsdag 27 maj 2009 14:37
av Tranquility
bruse skrev:
Kantorn skrev:<katastrofalt inlägg>
Jag tycker i alla fall att de kunde dragit spårvägen över Kungsgatan i stället för Hamngatan - Klara. Då hade inte Sergels torg varit ett problem, och inte heller trafikeringen på Hamngatan.
</katastrofalt inlägg>
Bra med självinsikt! :D

Visst kan man dra en spårväg den vägen. Men då går hela idén med förlängningen förlorad, då folk vill till Sergels torg och Centralen. Dessutom är det trängre på Kungsgatan än Hamngatan.
Menar du att resenärerna ska bestämma hur SL ska dra sina spår, nu måste du skämta ;). Resenärerna ska åka ditt SL bestämmer.

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: onsdag 27 maj 2009 15:09
av TKO
gardebring skrev:Är det någon som har mer info om att OPS-lösningen skulle "fallit"? Det var nyheter för mig.
Det var väl en av dom saker som landstingsrådet och SL-ordföranden, tillika kf-ledamoten Wennerholm hade kunnat svara på om han inte varit belagd med munkavle?!

En gissning är att intresset för SL:s "koncessionsupphandling" inte varit så stort från de hugade anbudsgivarna, samt att det inte blivit större när det hela tiden kommer nya förfrågningsunderlag och tidsplaner... men det är bara spekulationer!

/TKO

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: onsdag 27 maj 2009 20:42
av ADDE

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: onsdag 27 maj 2009 21:06
av LÅ1
Kantorn skrev:<katastrofalt inlägg>
Jag tycker i alla fall att de kunde dragit spårvägen över Kungsgatan i stället för Hamngatan - Klara. Då hade inte Sergels torg varit ett problem, och inte heller trafikeringen på Hamngatan.
</katastrofalt inlägg>
Om man har gott om pengar så kanske man skulle kunnat dra spårvägen den vägen för att snabbt kunna få igång trafiken. Sedan när allt arbete med betongdäcket vid Sergels Torg är klart så kan man köra den vägen. Det skulle också ge två andra fördelar:
1) Sergels Torg och området däromkring blir då och då svårframkomligt. Demonstrationståg förekommer då och då. Studentfirande vid rondellen. (Där polisen är tämligen tålmodig en stund, innan man börjar rensa upp.)
2) Spår i Kungsgatan kan användas för ny linje.

Orealistiskt, ja det är det förstås! :?

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: onsdag 27 maj 2009 22:14
av Kantorn
LÅ1 skrev:2) Spår i Kungsgatan kan användas för ny linje.
Spårvägslinje 1 till exempel?

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: onsdag 27 maj 2009 22:32
av ADDE
Jag skulle säga att 1 och "5" (som jag kallar det för ibland) köras paralella väldigt mycket. mycket konkurrens i stora fall.

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: torsdag 28 maj 2009 8:14
av TKO
charmander skrev:Senaste nytt :D
Sidan du länkar till är uppdaterad 2008-11-14, så jag tror inte det är "senaste nytt"... :?

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Postat: torsdag 28 maj 2009 17:10
av ADDE
TKO skrev:
charmander skrev:Senaste nytt :D
Sidan du länkar till är uppdaterad 2008-11-14, så jag tror inte det är "senaste nytt"... :?
Den stod i bland rubrikerna för östermalms nyheter på startsidan igår.