Stockholms stad om Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Re: Stockholms stad om Spårväg City

Inlägg av ADDE »

Jaså, även såna drastiska ändringar som att redirierna går i konkurs...

om det blir verklighet och man fortsätter i samma veva...

Året är 2050. jag jobbar som spårvagnsförare och åker spårvagn från tekniska högskolan till fridhemsplan, och vidare med de förarlösa tunnelbanetågen mot stadshagen, för att bege mig till hornsbergsdepån. där kör jag min stolta A40.
och jag ska köra linje 4 idag mellan Gullmarsplan och frihamnen. (ursprungliga blåbuss 4, jag ändrar körriktning från värtavägen vidare mot gärdet då den svänger ut mot frihamnen).
Användarens profilbild
gardebring
Kontakt:

Inlägg av gardebring »

Är det någon som har mer info om att OPS-lösningen skulle "fallit"? Det var nyheter för mig.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

<katastrofalt inlägg>
Jag tycker i alla fall att de kunde dragit spårvägen över Kungsgatan i stället för Hamngatan - Klara. Då hade inte Sergels torg varit ett problem, och inte heller trafikeringen på Hamngatan.
</katastrofalt inlägg>
Professionell tyckare
bruse

Inlägg av bruse »

Kantorn skrev:<katastrofalt inlägg>
Jag tycker i alla fall att de kunde dragit spårvägen över Kungsgatan i stället för Hamngatan - Klara. Då hade inte Sergels torg varit ett problem, och inte heller trafikeringen på Hamngatan.
</katastrofalt inlägg>
Bra med självinsikt! :D

Visst kan man dra en spårväg den vägen. Men då går hela idén med förlängningen förlorad, då folk vill till Sergels torg och Centralen. Dessutom är det trängre på Kungsgatan än Hamngatan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
TKO

Inlägg av TKO »

Patrick skrev:Tydligen svårt för journalisten att hålla isär kommun och landsting eftersom hon noga påpekar att LANDSTINGSborgarrådet Christer G Wennerholm inte deltog i debatten. Inte så konstigt eftersom det var KOMUNfullmäktige som hade debatten. :shock: :oops: :wink:
Nu råkar det vara så att Christer G Wennerholm också är medlem av kommunfullmäktige i Stockholm. Han var närvarande vid det refererade kf-mötet, men deltog inte i debatten trots att man kan gissa att han skulle veta något om hur SL (och SLL) tänker i denna fråga... Jag avstår från att kommentera hur alliansen hanterar frågan - var och en kan säkert dra sina egna slutsatser efter denna lilla sakupplysning! :(

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Tranquility

Inlägg av Tranquility »

bruse skrev:
</katastrofalt inlägg>
Bra med självinsikt! :D

Visst kan man dra en spårväg den vägen. Men då går hela idén med förlängningen förlorad, då folk vill till Sergels torg och Centralen. Dessutom är det trängre på Kungsgatan än Hamngatan.
Menar du att resenärerna ska bestämma hur SL ska dra sina spår, nu måste du skämta ;). Resenärerna ska åka ditt SL bestämmer.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
TKO

Inlägg av TKO »

gardebring skrev:Är det någon som har mer info om att OPS-lösningen skulle "fallit"? Det var nyheter för mig.
Det var väl en av dom saker som landstingsrådet och SL-ordföranden, tillika kf-ledamoten Wennerholm hade kunnat svara på om han inte varit belagd med munkavle?!

En gissning är att intresset för SL:s "koncessionsupphandling" inte varit så stort från de hugade anbudsgivarna, samt att det inte blivit större när det hela tiden kommer nya förfrågningsunderlag och tidsplaner... men det är bara spekulationer!

/TKO
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

</katastrofalt inlägg>
Om man har gott om pengar så kanske man skulle kunnat dra spårvägen den vägen för att snabbt kunna få igång trafiken. Sedan när allt arbete med betongdäcket vid Sergels Torg är klart så kan man köra den vägen. Det skulle också ge två andra fördelar:
1) Sergels Torg och området däromkring blir då och då svårframkomligt. Demonstrationståg förekommer då och då. Studentfirande vid rondellen. (Där polisen är tämligen tålmodig en stund, innan man börjar rensa upp.)
2) Spår i Kungsgatan kan användas för ny linje.

Orealistiskt, ja det är det förstås! :?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:2) Spår i Kungsgatan kan användas för ny linje.
Spårvägslinje 1 till exempel?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag skulle säga att 1 och "5" (som jag kallar det för ibland) köras paralella väldigt mycket. mycket konkurrens i stora fall.
TKO

Inlägg av TKO »

charmander skrev:Senaste nytt :D
Sidan du länkar till är uppdaterad 2008-11-14, så jag tror inte det är "senaste nytt"... :?
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

TKO skrev:
charmander skrev:Senaste nytt :D
Sidan du länkar till är uppdaterad 2008-11-14, så jag tror inte det är "senaste nytt"... :?
Den stod i bland rubrikerna för östermalms nyheter på startsidan igår.
Skriv svar