Stockholms stad om Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Stockholms stad om Spårväg City
Jaså, även såna drastiska ändringar som att redirierna går i konkurs...
om det blir verklighet och man fortsätter i samma veva...
Året är 2050. jag jobbar som spårvagnsförare och åker spårvagn från tekniska högskolan till fridhemsplan, och vidare med de förarlösa tunnelbanetågen mot stadshagen, för att bege mig till hornsbergsdepån. där kör jag min stolta A40.
och jag ska köra linje 4 idag mellan Gullmarsplan och frihamnen. (ursprungliga blåbuss 4, jag ändrar körriktning från värtavägen vidare mot gärdet då den svänger ut mot frihamnen).
om det blir verklighet och man fortsätter i samma veva...
Året är 2050. jag jobbar som spårvagnsförare och åker spårvagn från tekniska högskolan till fridhemsplan, och vidare med de förarlösa tunnelbanetågen mot stadshagen, för att bege mig till hornsbergsdepån. där kör jag min stolta A40.
och jag ska köra linje 4 idag mellan Gullmarsplan och frihamnen. (ursprungliga blåbuss 4, jag ändrar körriktning från värtavägen vidare mot gärdet då den svänger ut mot frihamnen).
- gardebring
- Kontakt:
Är det någon som har mer info om att OPS-lösningen skulle "fallit"? Det var nyheter för mig.
Lätta spår: Ny spårväg i centrala Stockholm kan bli verklighet redan 2010 (Fler länkar i artikeln.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
<katastrofalt inlägg>
Jag tycker i alla fall att de kunde dragit spårvägen över Kungsgatan i stället för Hamngatan - Klara. Då hade inte Sergels torg varit ett problem, och inte heller trafikeringen på Hamngatan.
</katastrofalt inlägg>
Jag tycker i alla fall att de kunde dragit spårvägen över Kungsgatan i stället för Hamngatan - Klara. Då hade inte Sergels torg varit ett problem, och inte heller trafikeringen på Hamngatan.
</katastrofalt inlägg>
Professionell tyckare
Bra med självinsikt!Kantorn skrev:<katastrofalt inlägg>
</katastrofalt inlägg>
Visst kan man dra en spårväg den vägen. Men då går hela idén med förlängningen förlorad, då folk vill till Sergels torg och Centralen. Dessutom är det trängre på Kungsgatan än Hamngatan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Nu råkar det vara så att Christer G Wennerholm också är medlem av kommunfullmäktige i Stockholm. Han var närvarande vid det refererade kf-mötet, men deltog inte i debatten trots att man kan gissa att han skulle veta något om hur SL (och SLL) tänker i denna fråga... Jag avstår från att kommentera hur alliansen hanterar frågan - var och en kan säkert dra sina egna slutsatser efter denna lilla sakupplysning!Patrick skrev:Tydligen svårt för journalisten att hålla isär kommun och landsting eftersom hon noga påpekar att LANDSTINGSborgarrådet Christer G Wennerholm inte deltog i debatten. Inte så konstigt eftersom det var KOMUNfullmäktige som hade debatten.![]()
![]()
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
Tranquility
Menar du att resenärerna ska bestämma hur SL ska dra sina spår, nu måste du skämtabruse skrev:Bra med självinsikt!Kantorn skrev:<katastrofalt inlägg>
</katastrofalt inlägg>![]()
Visst kan man dra en spårväg den vägen. Men då går hela idén med förlängningen förlorad, då folk vill till Sergels torg och Centralen. Dessutom är det trängre på Kungsgatan än Hamngatan.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
Det var väl en av dom saker som landstingsrådet och SL-ordföranden, tillika kf-ledamoten Wennerholm hade kunnat svara på om han inte varit belagd med munkavle?!gardebring skrev:Är det någon som har mer info om att OPS-lösningen skulle "fallit"? Det var nyheter för mig.
En gissning är att intresset för SL:s "koncessionsupphandling" inte varit så stort från de hugade anbudsgivarna, samt att det inte blivit större när det hela tiden kommer nya förfrågningsunderlag och tidsplaner... men det är bara spekulationer!
/TKO
Om man har gott om pengar så kanske man skulle kunnat dra spårvägen den vägen för att snabbt kunna få igång trafiken. Sedan när allt arbete med betongdäcket vid Sergels Torg är klart så kan man köra den vägen. Det skulle också ge två andra fördelar:Kantorn skrev:<katastrofalt inlägg>
</katastrofalt inlägg>
1) Sergels Torg och området däromkring blir då och då svårframkomligt. Demonstrationståg förekommer då och då. Studentfirande vid rondellen. (Där polisen är tämligen tålmodig en stund, innan man börjar rensa upp.)
2) Spår i Kungsgatan kan användas för ny linje.
Orealistiskt, ja det är det förstås!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Spårvägslinje 1 till exempel?LÅ1 skrev:2) Spår i Kungsgatan kan användas för ny linje.
Professionell tyckare
Jag skulle säga att 1 och "5" (som jag kallar det för ibland) köras paralella väldigt mycket. mycket konkurrens i stora fall.
Sidan du länkar till är uppdaterad 2008-11-14, så jag tror inte det är "senaste nytt"...charmander skrev:Senaste nytt
Den stod i bland rubrikerna för östermalms nyheter på startsidan igår.TKO skrev:Sidan du länkar till är uppdaterad 2008-11-14, så jag tror inte det är "senaste nytt"...charmander skrev:Senaste nytt