Sida 2 av 2

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Postat: torsdag 14 maj 2009 14:49
av Tranquility
Mr G skrev:
Hans Lindqvist förresten. Den fanatiske EU-motståndaren som tycktes hata allt vad EU innebar innan vi gick med. Nu passar det plötsligt bra att ta emot bidrag från denna förhatliga union.
Skulle vara tjänstefel att inte ta emot/söka pengar som finns tillgängliga. Inte för den saken skull sagt att projektet är något att satsa på.

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Postat: torsdag 14 maj 2009 16:02
av Erland
Tranquility skrev:
Mr G skrev:
Hans Lindqvist förresten. Den fanatiske EU-motståndaren som tycktes hata allt vad EU innebar innan vi gick med. Nu passar det plötsligt bra att ta emot bidrag från denna förhatliga union.
Skulle vara tjänstefel att inte ta emot/söka pengar som finns tillgängliga. Inte för den saken skull sagt att projektet är något att satsa på.
"Gratis EU- pengar dyra"

http://www.dn.se/opinion/huvudledare/gr ... a-1.865360

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Postat: fredag 15 maj 2009 8:35
av Tranquility
Erland skrev:
Tranquility skrev:
Mr G skrev:
Hans Lindqvist förresten. Den fanatiske EU-motståndaren som tycktes hata allt vad EU innebar innan vi gick med. Nu passar det plötsligt bra att ta emot bidrag från denna förhatliga union.
Skulle vara tjänstefel att inte ta emot/söka pengar som finns tillgängliga. Inte för den saken skull sagt att projektet är något att satsa på.
"Gratis EU- pengar dyra"

http://www.dn.se/opinion/huvudledare/gr ... a-1.865360
DN fortsätter slå in öppna dörrar. Självklart är det alltid fel att satsa pengar på onödiga saker. Men att inte söka tillgängliga pengar till nödvändig utbyggnad är tjänstefel.

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Postat: fredag 15 maj 2009 11:40
av Erland
Tranquility skrev: DN fortsätter slå in öppna dörrar. Självklart är det alltid fel att satsa pengar på onödiga saker. Men att inte söka tillgängliga pengar till nödvändig utbyggnad är tjänstefel.
Så helt plötsligt blev spårbilsspektaklet nödvändigt?

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Postat: fredag 15 maj 2009 14:13
av Tranquility
Erland skrev:
Tranquility skrev: DN fortsätter slå in öppna dörrar. Självklart är det alltid fel att satsa pengar på onödiga saker. Men att inte söka tillgängliga pengar till nödvändig utbyggnad är tjänstefel.
Så helt plötsligt blev spårbilsspektaklet nödvändigt?
Läste du mitt första inlägg du citerade? Jag har inte uttalat mig spårbilas nödvändighet eller ej utan endast uttalat mig i allmänna ordalag.

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Postat: lördag 16 maj 2009 12:04
av leifd
PeO skrev:Hur tänker Nacka kommun ordna tryggheten i detta spårtaxisystem? Ett system som består av ett större antal korta plattformar normalt placerade på en eller två våningars höjd över markytan. Förmodligen med in- och utgång enbart i en ända av plattformen. Vad gör en person som väntar på sin spårtaxi om en eller flera drogade eller berusade individer plötsligt dyker upp på denna plattform och spärrar vägen till in- och utgången och sedan börjar ofreda eller försöker göra än värre saker med personen i fråga. Hoppa från plattformen? En effektiv övervakning för att förhindra sådana incidenter kan bli oerhört kostsam om den ens går att åstadkomma. Risken är stor att hela systemet efter ett tag kommer i vanrykte och blir helt utan passagerare. Således blir en enda gigantisk felinvestering.
Finns bara ett svar på detta....

- Tänkte inte på det.....

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Postat: lördag 16 maj 2009 14:32
av Harald
Tranquility skrev:DN fortsätter slå in öppna dörrar. Självklart är det alltid fel att satsa pengar på onödiga saker. Men att inte söka tillgängliga pengar till nödvändig utbyggnad är tjänstefel.
Nej, det är inte tjänstefel. Tjänstefel är ett brott som är definerat i brottsbalken: "Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år." Observera att det står "vid myndighetsutövning". "Myndighetsutövning" är enkelt uttryckt att utöva den offentliga maktens befogenheter i förhållande till medborgarna. I kommunal förvaltning ingår viss myndighetsutövning (t.ex. parkeringsövervakning, beslut om omhändertagande av barn mm.), men det mesta är inte myndighetsutövning. Att bygga eller inte bygga spårbilsbanor är inte myndighetsutövning och inte heller att söka eller inte söka EU-bidrag till sådana. Följaktligen kan man inte göra sig skyldig till tjänstefel, genom att inte söka EU-bidrag.

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Postat: söndag 17 maj 2009 13:49
av Mr G
Tranquility skrev: Skulle vara tjänstefel att inte ta emot/söka pengar som finns tillgängliga. Inte för den saken skull sagt att projektet är något att satsa på.
Det var en märklig syn på skattepengar. Inte konstigt att vi har världens näst högsta skatter i det här landet. (Tror att Danmark gick förbi oss härom året)