Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
det enda som satsas på allvar är ju citybanan, som är igång nu.
men det låter tråkigt att lägga planerna på is, när man äntligen skulle ha nytta för de förberedande arbeten man gjorde i 50-talet. men då var tanken en avgrening till huvudsta. och den förberedande arbetet kunde man nu ha användning till för just karolinskagrenen.
Är inte ett problem med tunnelbana Odenplan - Karolinska Solna att antalet tåg till västerort kommer att reduceras? Under högtrafik är det redan nu vissa tider ganska fullpackat i tågen Alvik - Odenplan, och om ungefär vart fjärde tåg på tunnelbana I istället skall betjäna Karolinska Solna torde det bli en påtaglig försämring för resenärer kring den befintliga sträckan. Jag vet i och för sig att man tidigare vände tåg vid Odenplan i större omfattning än nu, men fram tills för ett år sedan bodde jag under ungefär fem år (när alla tåg under högtrafik gick till Alvik eller längre västerut) vid Thorildsplan, och där var det sällan särskilt många lediga ståplatser i tågen mot innerstaden under morgonen.
Signalsäkerhetssystemet på tunnelbana I lär göra det svårt att öka antalet tåg annat än marginellt.
Det känna sammantaget inte som någon jättebra idé att prioritera en tunnelbanegren till sjukhuset i Solna. När norra stationsområdet revitaliseras och förtätas blir det förvisso fler resenärer, men dessa får en utmärkt kollektivtrafik vid pendeltågstunneln med nedgång invid Vanadisplan.
Ett sätt att snabbt förbättra trafikförsörjningen av sjukhuset och KI i Solna är att låta kyrkogårdsbussen 48E återgå till att rulla under högtrafik måndag - fredag på sträckan S:t Eriksplan - Karlbergsvägen - Karolinska Solnas huvudentré. Så fungerade det fram tills linje 3 med sina långsamma och opålitliga ledbussar sattes i drift. När pendeltågsnedgången vid Vanadisvägen tagits i bruk kan man dra 48E via Vanadisplan, eller ännu bättre sätta in spårvagnar!
gek skrev:
Det känna sammantaget inte som någon jättebra idé att prioritera en tunnelbanegren till sjukhuset i Solna. När norra stationsområdet revitaliseras och förtätas blir det förvisso fler resenärer, men dessa får en utmärkt kollektivtrafik vid pendeltågstunneln med nedgång invid Vanadisplan.
J-Odenplans norra uppgång kommer att ligga vid korsningen Vanadisvägen/Dalagatan. Utbyggnadsområdet kommer att ligga 400-1400 m ifrån nedgången fågelvägen. Det är tyvärr alldeles för långt för att nedgången ska komma att ha någon större betydelse för kollektivtrafikförsörjningen till området. Som en jämförelse så når man på samma avstånd fast från den södra uppgången - dvs. torget Odenplan - målpunkter som Vanadislunden, KTH, Humlegården, Sergels torg, Norra Bantorget och Fridhemsplan.
T-Karolinska planeras ha en uppgång strax norr om nuvarande Solnabron och en uppgång antingen en bit in i det nuvarande sjukhusområdet eller vid Torsplan. En mycket stor del av utbyggnadsområdet kommer att ligga inom 400 m ifrån de planerade uppgångarna.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Det är inte riktigt vart fjärde tåg som skall gå till Karolinska. Enligt förstudien är det meningen att linje 17 ska gå dit, medan 18 förlängs från Alvik till Åkeshov/Vällingby och alla linjer på gröna tunnelbanan får som mest 6-minuterstrafik. Alltså 30 tåg i timmen, och 20 i timmen från Odenplan och vidare västerut. Nu är det visst 28 i timmen.
TS skrev:Det är inte riktigt vart fjärde tåg som skall gå till Karolinska. Enligt förstudien är det meningen att linje 17 ska gå dit, medan 18 förlängs från Alvik till Åkeshov/Vällingby och alla linjer på gröna tunnelbanan får som mest 6-minuterstrafik. Alltså 30 tåg i timmen, och 20 i timmen från Odenplan och vidare västerut. Nu är det visst 28 i timmen.
Nja, den uppgiften har jag svårt att hitta stöd för. Det är 30 tåg i timmen västerut under morgonrusningen och söderut under eftermiddagsrusningen, och drygt 24 tåg i timmen i motsatt riktning. (Morgonrusningen är i och för sig något mindre än en timme lång, så det största antalet tåg västerut under en timme är i själva verket 29, men jag tycker att man kan godkänna det som 30 med hänsyn till att det är styv tvåminuterstrafik under större delen av timmen.)
Siffran 28 fanns med någonstans, jag tror det var i avsnittet om dagens trafikering, men det kan ju ha ändrats sen det där skrevs också. Jag ska sätta mig på T-Centralen och räkna nån gång.
Appropå ingenting kan man ju undra vilka spårinvesteringar som faktiskt kommer att genomföras till 2020. Lite efterforskningar kring tidigare regionplaner och Dennispaketet ledde mig till slutsatsen att under de senaste 20 åren har föreslagna järnvägssatsningar varit lyckosammare än tunnelbane- och spårvägsutbyggnader, åtminstone om man ser till nybyggda spår. Håller den trenden i sig kanske det blir ganska få nya spårsträckor men desto fler dubbel- och fyrspårsutbyggnader längs Roslagsbanans och pendeltågens linjer under det kommande decenniet.
just driftformen tunnelbana v.s. spårväg behöver inte nödvändigtvis säga något om huruvida spåren är nedgrävda eller inte. Rätt nära mig finns det rätt många meter spårväg som går i tunnel, och i Stockholm finns det rätt gott om tunnelbana som inte går i tunnel...
Likaså finns det väl ingen helt självklar koppling mellan PPP och just spårväg?
just driftformen tunnelbana v.s. spårväg behöver inte nödvändigtvis säga något om huruvida spåren är nedgrävda eller inte. Rätt nära mig finns det rätt många meter spårväg som går i tunnel, och i Stockholm finns det rätt gott om tunnelbana som inte går i tunnel...
Nej "traditionell" PPP kan lika gärna användas för att bygga tunnelbana.
Men den form som är tänkt att användas för cityspårvägen i Stockholm där även driften av linjen ingår i åtagandet är svår att genomföra på en isolerad tunnelbanesträckning... (Den är svår att genomföra även vid ett utbyggt spårvägsnät i innerstaden men det har man valt att blunda för! )
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Nej "traditionell" PPP kan lika gärna användas för att bygga tunnelbana.
Men den form som är tänkt att användas för cityspårvägen i Stockholm där även driften av linjen ingår i åtagandet är svår att genomföra på en isolerad tunnelbanesträckning... (Den är svår att genomföra även vid ett utbyggt spårvägsnät i innerstaden men det har man valt att blunda för! )
Visst finns det vissa svårigheter, men det är väl knappast omöjligt att förhandla fram ett avtal gällande trafikering på varandras banor?
Jämför SJ v.s. TGOJ på privatbanetiden (alltså den tid TGOJ var enda icke försumbara privatbanan, alltså fram till för ca 20 år sen). Om jag fattat saken rätt så ägde TGOJ vagnar och lok så att det räckte (med lagom marginal) att köra tåg på sina egna spår, men för att få vettiga persontrafiklinjer så hade man ett system där man kvittade rullade kilometrar per fordon mellan SJ och TGOJ, så att det kunde gå SJ-vagnar och TGOJ-vagnar i samma tåg t.ex. Stockholm-Köping (SJ), vidare Köping-Frövi (TGOJ) och Frövi-Hallsberg (SJ), och likaså körde väl en hel del TGOJ-fordon på Södertälje-Eskilstuna trots att det var en SJ-bana (men med ena änden i TGOJ's "centralort" med sin "fjärr", sina underhållsverkstäder å allt sånt).
Visst, inget hindrar aktörerna från att sätta sig på tvären, men med lite diplomati så är det väl rätt troligt att man kan få aktörerna att inse att de bara framstår som skitstövlar - både i politikernas och i folkets ögon - om de sätter sig på tvären...
SL:s utredning om kollektivtrafik till Karolinska/Norra station är tydligen klar, och det verkar som att spårväg lyfts fram som ett huvudalternativ.
Det är lite lustigt det här. Tidigare utredningar har lyft fram tunnelbana som ett överlägset alternativ. Men nu visar nya utredningar på det omvända, trots samma förutsättningar. Man kan fråga sig vad det kommer bli i slutändan...
kildor skrev:Det är lite lustigt det här. Tidigare utredningar har lyft fram tunnelbana som ett överlägset alternativ. Men nu visar nya utredningar på det omvända, trots samma förutsättningar. Man kan fråga sig vad det kommer bli i slutändan...
Är det verkligen samma förutsättningar? Har för mig att jag läst eller hört att man har minskat planerna för området, när det gäller antal kvm. bostäder, kontor och butiker som skall byggas. Vilket ger sämre underlag för T-banan. Det känns som ett mönster. Stora planer, många och höga hus. Sedan bantas allt fram till förverkligandet. Man frågar sig om det är någon form av taktik, för att de i slutändan skall kunna bygga något alls, utan allt för stora protester.
DN.se skrev:Utredningen skissar på fyra alternativa spårlösningar; en avgrening av den gröna tunnelbanelinjen, en helt ny kort tunnelbaneskyttel mellan Odenplan och Karolinska och en ny spårväg från Odenplan via Karolinska till Solna centrum.
Det var tre alternativ. Var är det 4:e? Buss som nu? Eller räknade DN:s skribent fel i hastigheten?
När det gäller T-banealternativen så tycker jag att en egen kortpendel som inte stör trafiken på dagens gröna linje vore att föredra. En avgrening säätter ett lägre tak för framtida förstärkning i västerort, och även på den nya linjen. En kort T-banelinje skulle ju kunna förlängas även i den södra ändan i framtiden. T.ex. till Tekniska högskolan, Ropsten och Frihamnen. Eller ner till Norra bantorget och Stadshuset.
Tittar man kartan över spårvägssträckningen så ser man att spårvagen får ett mycket större upptagningsområde. Kostnaden är betyöigt mycket lägre än för t-banan. Visseligen har man i jämförelsen lag t med nya vagnar och ny Depå i sedvanlig stil. Skulle man skärsåda budgeten för spårvägen kan den troligen bantas ytterligare genom en vettigar och billigare förläggning. Vidare är det ju fullt möjligt att en linje från Fridhemsplan går upp mot karolinska och försärker.
Sammanfattningsvis "man får mycket för pengarna" vilket ger möjlighet till andra utbyggnader som avlastar T-banan och därmed ökar kapasiteten. Det har ju debatterats ett antal gånger om kostnaden mellen att bygga spårväg och T-bana
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:Tittar man kartan över spårvägssträckningen så ser man att spårvagen får ett mycket större upptagningsområde. Kostnaden är betyöigt mycket lägre än för t-banan. Visseligen har man i jämförelsen lag t med nya vagnar och ny Depå i sedvanlig stil. Skulle man skärsåda budgeten för spårvägen kan den troligen bantas ytterligare genom en vettigar och billigare förläggning. Vidare är det ju fullt möjligt att en linje från Fridhemsplan går upp mot karolinska och försärker.
Sammanfattningsvis "man får mycket för pengarna" vilket ger möjlighet till andra utbyggnader som avlastar T-banan och därmed ökar kapasiteten. Det har ju debatterats ett antal gånger om kostnaden mellen att bygga spårväg och T-bana
/Stefan
Om man drar linjen till Karolinska från Fridhemsplan kan man bygga depå som servar BÅDE Spårvagn City och linjen till Karolinska (Ska den heta Spårvagn Karollinska?). På så sätt blir det mera ekonomiskt än att ha två depåer.
Stefan Widén skrev:Tittar man kartan över spårvägssträckningen så ser man att spårvagen får ett mycket större upptagningsområde. Kostnaden är betyöigt mycket lägre än för t-banan. Visseligen har man i jämförelsen lag t med nya vagnar och ny Depå i sedvanlig stil. Skulle man skärsåda budgeten för spårvägen kan den troligen bantas ytterligare genom en vettigar och billigare förläggning. Vidare är det ju fullt möjligt att en linje från Fridhemsplan går upp mot karolinska och försärker.
/Stefan
Om man drar linjen till Karolinska från Fridhemsplan kan man bygga depå som servar BÅDE Spårvagn City och linjen till Karolinska (Ska den heta Spårvagn Karollinska?). På så sätt blir det mera ekonomiskt än att ha två depåer.
Det vi ser då är ju ett sammanhängande nät med spårvagn och ett antal olika depåer där man sätter ut vagnar på olika linjer allt efter behov osv. När vi nått dit hän så kommer spårvägen ännu mer till sin rätt dvs man får t o m alternativa körvägar om något hänt. När sedan 4:an (och övriga blåbusslinjer) är konverterad så får vi ännu fler möjligheter. Det som många sagt under alla år är att, hade nätet med linjerna 4,6,7,8 och 10 vart kvar så hade vi haft en mycket väl fungerande och strukturerad kollektivtrafik där spårvagn och tunnelbana kompleterat varandra. Nu känns det som vi är på väg dig och det tror jag alla ser fram emot. Även om vis(s)a kanske behöver lite mer tid att bli insatta.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1 skrev:
När det gäller T-banealternativen så tycker jag att en egen kortpendel som inte stör trafiken på dagens gröna linje vore att föredra. En avgrening säätter ett lägre tak för framtida förstärkning i västerort, och även på den nya linjen. En kort T-banelinje skulle ju kunna förlängas även i den södra ändan i framtiden. T.ex. till Tekniska högskolan, Ropsten och Frihamnen. Eller ner till Norra bantorget och Stadshuset.
LÅ1 skrev:
Oj vad jag gillade den tankegången!
Tack! Det ante mig!
Kunde man gå vidare från Stadshuset på lämpligt sätt, vilket väl betyder under Riddarfjärden, skulle man kunna fortsätta ungefär så här:
Mariatorget - Södra station - SÖS/Tanto - (högbro med parallella G/C-banor -) Årsta - Valla torg/"Nya Årstafältet" - Östberga - Älvsjö. Vore det något?
LÅ1 skrev:
Tack! Det ante mig!
Kunde man gå vidare från Stadshuset på lämpligt sätt, vilket väl betyder under Riddarfjärden, skulle man kunna fortsätta ungefär så här:
Mariatorget - Södra station - SÖS/Tanto - (högbro med parallella G/C-banor -) Årsta - Valla torg/"Nya Årstafältet" - Östberga - Älvsjö. Vore det något?
Det vore något. Men blir det inte tätt med Mariatorget - Södra station - SÖS? Funkar det inte med en T-banestation på Mariatorget/Södra Station?
Men det får nog bli fyrspår KS-Odenplan så man får plats med KS - Odenplan - Tekniska Högskolan - Ropsten - Frihamnen - Museiparken (med uppgång även i Skansens norra delar ) - Jarlaberg och vidare eller nåt sånt. Men nu svamlar jag...
LÅ1 skrev:
Tack! Det ante mig!
Kantorn skrev:
Det vore något. Men blir det inte tätt med Mariatorget - Södra station - SÖS? Funkar det inte med en T-banestation på Mariatorget/Södra Station?
Men det får nog bli fyrspår KS-Odenplan så man får plats med KS - Odenplan - Tekniska Högskolan - Ropsten - Frihamnen - Museiparken (med uppgång även i Skansens norra delar ) - Jarlaberg och vidare eller nåt sånt.
Jag är med på allt!
Trist bara att det inte ser ut att bli T-bana alls till KS! Men kan det skynda på spårvägsutvecklingen så är det ju alltid något!
Men varför stanna vid Odenplan. Fortsätt Odenplan-Odengatan-Dalagatan-Norra Bantorget-Vasagatan-Tegelbacken-Vasabron-Stora/Lilla nygatan-Slussen-Hornsgatan-Rosenlundsgatan-Södersjukhuset (med slinga i tunnel). Ytterligare 5,2 km och en komplett sjukhuspendel nästan raka vägen.
Odd skrev:Men varför stanna vid Odenplan. Fortsätt Odenplan-Odengatan-Dalagatan-Norra Bantorget-Vasagatan-Tegelbacken-Vasabron-Stora/Lilla nygatan-Slussen-Hornsgatan-Rosenlundsgatan-Södersjukhuset (med slinga i tunnel). Ytterligare 5,2 km och en komplett sjukhuspendel nästan raka vägen.
Bara kasta på en släpvagn för bårar, så behövs inga sjuktransporter.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark