Sida 2 av 19

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 16 mars 2009 18:55
av TimK
Harald skrev:Största avstånd mellan ytterdörrarna och biljetthallen. Min begränsade erfarenhet säger Midsommarkransen, men kanske finns något längre.
Då tänker jag direkt på den låååååååånga gångtunneln vid Gärdet N, men det kanske inte räknas med tanke på att Gärdet N också har hissar ner till biljetthallsnivå där hissarna ligger mycket nära spärrlinjen.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 16 mars 2009 19:08
av CS
Jag vill slå ett slag för Zinkensdamm

Enda Z i tunnelbanan
Innerstadsstation med bara en utgång, ingen nödutgång
och plattformarna ligger i vertikalkurva :!:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 16 mars 2009 19:50
av Harald
Bagarmossen, den enda stationen som har blivit flyttad.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 16 mars 2009 22:00
av LÅ1
Här var det mycket kommenterat sedan sist! Tycks engagera! :)

Några saker saker kan genast läggas till:
Enda bokstaven som endast förekommer EN gång stationsförteckningen: Z
Enda station med namn efter en gata: Rådmansgatan
Enda station som aldrig byggts helt klar och öppnats: Kymlinge


Största biljetthallen, kan det fortfarande vara den under Vasagatan med trappor till perrongen för T-Blå? Den är ju minskad med så där en tredjedel mot förut, men ändå?

Harald skrev:Bagarmossen, den enda stationen som har blivit flyttad.
Stämmer det att Bagarmossen är enda flyttade (eller rivna) station? Hur var det med station Kungsgatan? Var det samma station som i dag heter Hötorget? Tror mig veta att dagens Hötorget hetat Kungsgatan, men fanns det en provisorisk station med namnet Kungsgatan med annat läge först? (Vid läsning i boken "Stockholm Under ..." verkar det dock som om det varit samma station hela tiden.)

Harald skrev:Största avstånd mellan ytterdörrarna och biljetthallen. Min begränsade erfarenhet säger Midsommarkransen, men kanske finns något längre.
TimK skrev:Då tänker jag direkt på den låååååååånga gångtunneln vid Gärdet N, men det kanske inte räknas med tanke på att Gärdet N också har hissar ner till biljetthallsnivå där hissarna ligger mycket nära spärrlinjen.
Längst avstånd från ytterdörrarna och biljetthallen. Jag tyckte först att Midsommarkransen lät mycket rimlig, men sedan föreslogs Gärdet, och det är absolut större avstånd! Vid Rådhuset finns väl dörrarna långt in i gångtunnlarna! Någon som har en annan kandidat än Gärdet?

HemuleN skrev:
LÅ1 skrev:Ovanstående gäller endast stationer om jag förstått rätt. Gissar att Hela T-banenätets djupaste punkt ligger en bit in söder om Kungsträdgården och att dess högsta punkt är Fruängens station. Eller kan det vara högre på Skanstullsbrons topp? (Gullmarsplan ligger 38 möh som jämförelse.)
Jag vill minnas att högsta toppen ligger mellan Västertorp och Hägerstensåsen.
Någon som har säkra kunskaper om högsta och lägsta punkterna?


Någon som har koll på rekordlutning och rekordkurvor, vertikalt och horisontellt ?

bark skrev:Högst och lägst takhöjd i station?

Störst/minst antal spärrar i förhållande till antalet resande?

Ljusaste/mörkaste inomhusstation?
Någon som har några kandidater till dessa extremer?
Ljusaste och mörkaste beror till stor del på hur länge sedan det var man såg över lysrören, tror jag! Eller hur skall man tolka ljusaste och mörkaste? Blir nog svårt.


Det där med kommersiell service tycks inte vara något unikt!


Nu har jag kollat en del stationsavstånd i boken!
För varje station finns angivet avstånd från Slussen för grön och röd bana och från Kungsträdgården för blå bana. Avståndet står i km med en decimal.

Har inte kollat alla, men de som omnämnts här i tråden, och en del till.
Västertorp 7,4 km (från Slussen) - Fruängen 8,1 km = 0,6 km
Slussen 0,0 - Medborgarplatsen 0,6 = 0,6 km
Medborgarplatsen 0,6 - Skanstull 1,2 = 0,6 km
Skärmarsbrink 3,0 - Blåsut 3,6 = 0,6 km
Blåsut 3,6 - Sandsborg 4,2 = 0,6 km
Sockenplan 4,6 - Svedmyra 5,2 = 0,6 km
Svedmyra 5,2 - Stureby 5,8 = 0,6 km
Stora Mossen 9,0 - Abrehamsberg 9,6 = 0,6 km
Thorildsplan 6,1 - Kristineberg 6,7 = 0,6 km

Slussen 0,0 - Gamla stan 0,4 = 0,4 km

Örnsberg 5,6 - Axelsberg 6,4 = 0,8 km
Hötorget 2,0 - Rådmansgatan 2,8 = 0,8 km

Många avstånd är 0,7 km t.ex. Hallunda - Norsborg, Blackeberg - Råcksta.

Tekniska Högskolan 4,5 - Universitetet 6,8 = 2,3 km
Universitetet 6,8 - Bergshamra 8,8 = 2,0 km
Hallonbergen 8,7 - Kista 13,1 = 4,4 km (Kungsträdgården är referenspunkt.)


Vågar nog skriva
Största avstånd mellan två intilliggande stationer: Hallonbergen och Kista - 4,4 km
Minsta avstånd mellan två stationer: Slussen och Gamla stan - 0,4 km

EDIT:
Nedanstående rad borttagen!
Enda bokstaven som inte förekommer i stationsförteckningen: W

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 16 mars 2009 22:00
av Niklas Karlsson
Näckrosen - den enda station som ligger i två kommuner.

/Niklas

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 16 mars 2009 22:06
av LÅ1
Niklas Karlsson skrev:Näckrosen - den enda station som ligger i två kommuner.

/Niklas
Där var en grej till!

Enda station som ligger på gränsen mellan två kommuner: Näckrosen

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 16 mars 2009 22:07
av NerdBoy
LÅ1 skrev:Enda bokstaven som inte förekommer i stationsförteckningen: W
Hur många Q finns det? :?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 16 mars 2009 22:30
av LÅ1
NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Enda bokstaven som inte förekommer i stationsförteckningen: W
Hur många Q finns det? :?
#¤¤&#&#!¤#! eller hur man nu brukar stava det i serier!
Den raden får jag ta bort!

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 16 mars 2009 23:45
av Tobba
LÅ1 skrev:Stämmer det att Bagarmossen är enda flyttade (eller rivna) station? Hur var det med station Kungsgatan? Var det samma station som i dag heter Hötorget? Tror mig veta att dagens Hötorget hetat Kungsgatan, men fanns det en provisorisk station med namnet Kungsgatan med annat läge först? (Vid läsning i boken "Stockholm Under ..." verkar det dock som om det varit samma station hela tiden.)
Kungsgatan/Hötorget har alltid legat på samma ställe.
Men Vällingby hade ett provisoriskt läge innan Vällingby centrum var färdigbyggt. (Rätta mig om jag har fel.)
/Tobba

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: måndag 16 mars 2009 23:53
av Ferdinand
LÅ1 skrev:
Harald skrev:Bagarmossen, den enda stationen som har blivit flyttad.
Stämmer det att Bagarmossen är enda flyttade (eller rivna) station?
Vad som räknas som "flyttade stationer" är väl en definitionsfråga. Både t ex Vällingby, Alvik, Thorildsplan och Globen har väl flyttat sig en eller annan meter åt olika håll i samband med stora ombyggnader. Från konverterade spårvägar är ju alla kvarvarande stationer förlängda, några dessutom något flyttade och några stationer rivna. Om jag inte är felinformerad låg väl Farsta ungefär en halv km norr om den nuvarande stationen inledningsvis, och det avståndet är nog nästan större än Bagarmossens flytt. Kanske man t o m fortfarande ser fundamentet eller andra rester av den gamla Pressbyråkiosken vid stationen i korsningen Farstavägen/Pepparvägen (det gjorde man åtminstone för några år sedan). Men det där finns det nog andra som vet mer om.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 0:18
av Ferdinand
Det där med extremer är förresten ett kul ämne. Bidrar med några:
Johanne(s)lund: Enda stationen som helt saknar "ö-plattform".
Blackeberg: Enda stationen som är både ytstation och bergstation.
Östermalmstorg: Enda tvåspåriga (i drift) grenstationen.
Liljeholmen: Enda stationen med övergång till bussterminal i samma plan (jag räknar inte Fruängen dit).

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 0:53
av LÅ1
Ferdinand skrev:Det där med extremer är förresten ett kul ämne. Bidrar med några:
Johanne(s)lund: Enda stationen som helt saknar "ö-plattform".
Blackeberg: Enda stationen som är både ytstation och bergstation.
Östermalmstorg: Enda tvåspåriga (i drift) grenstationen.
Liljeholmen: Enda stationen med övergång till bussterminal i samma plan (jag räknar inte Fruängen dit).
Tack! En hel del nya där!

Men stämmer det om Blackeberg? Ropsten då?
Fruängen har väl ingen sådan övergång om man inte går väldig lång promenad, eller?

Enda station som ej har Ö-plattform: Johannelund
Enda tvåspåriga grenstationen: Östermalmstorg
Enda stationen med direkt övergång till buss i samma plan och utan spärrpassage: Liljeholmen

Fick till en till:
Enda grenstationen i innerstaden: Östermalmstorg


Det där med flyttad eller helt nybyggd station verkar komplicerat att få till något om!

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 1:55
av LÅ1
Tobba skrev:Någonstans, minns inte var, har jag läst att djupaste punkten, 33 muh, ligger mellan T-centralen och Östermalmstorg.
/Tobba
Kollade texten i Boken (Stockholm Under, 50 år - 100 stationer) och citerar:
"Vid passagen under Regeringsgatan på drygt 40 m djup under mark går de två spåren ihop och gör sällskap till T-banenätets djupaste punkt, 34,67 m under havsytan, belägen under Biblioteksgatan vid Mäster Samuelsgatan."

Alltså:
T-banans lägsta punkt: 34,67 muh (Mellan T-Centralen och Östermalmstorg.)
HemuleN skrev:Jag vill minnas att högsta toppen ligger mellan Västertorp och Hägerstensåsen.
Jag har tittat i boken Stockholms tunnelbanor 1975. Där finns höjdprofil för i stort sett hela nätet. Även sträckan förbi Sundbyberg C fast den inte var byggd då! Men man kanske höll på? Det enda som saknas är nya Bagarmossen, samt Skarpnäck!

I alla fall så ser det ut som om högsta punkten ligger mellan Västertorp och Hägerstensåsen. Men någon exakt höjdangivelse kan jag inte hitta.

T-banans högsta punkt: Mellan Västertorp och Hägerstensåsen


EDIT:
Jag har tagit bort sammanfattningen här och kommer att ha en sammanfattning i trådens första inlägg som jag försöker uppdatera så kontinuerligt som möjligt!

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 2:45
av TimK
LÅ1 skrev:Största avstånd mellan två intilliggande stationer: 44,4 km - Hallonbergen och Kista
Ja där blev det lite fel. Avståndet mellan Hallonbergen och Kista är enligt boken Stockholm under, vill jag minnas, 4.341 meter.

Mvh Tim

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 9:40
av Kantorn
NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Enda bokstaven som inte förekommer i stationsförteckningen: W
Hur många Q finns det? :?
Q finns i svenska alfabetet, W finns ännu inte där - även om det är på väg. Så Q är väl den enda bokstaven i alfabetet som inte finns representerad i stationsnamnen.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 9:41
av Kristofer
LÅ1 skrev:
Ferdinand skrev:Det där med extremer är förresten ett kul ämne. Bidrar med några:
Blackeberg: Enda stationen som är både ytstation och bergstation.
Men stämmer det om Blackeberg? Ropsten då?
Ropsten kan väl anses vara den enda station som ligger både i berg och på bro?

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 9:50
av Kantorn
Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Parentesen är för att det är inte nödvändigt - tror jag - att nämna.
Alternativt blir det två kategorier:
Enda station med byte till spårvagn i plan = Alvik
Enda station med spärrlöst byte till spårvagn = Alvik

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 10:20
av Tobba
Kantorn skrev: Q finns i svenska alfabetet, W finns ännu inte där - även om det är på väg. Så Q är väl den enda bokstaven i alfabetet som inte finns representerad i stationsnamnen.
Helt utanför ämnet, men det där med W är intressant. Vad gäller efternamn så är det bara att titta i telefonkatalogen. Jag kollade i vårt företags interna telefonlista. Under rubriken V, W finns 2 namn på V och 33 på W.

Och Q är också vanligt i namn som t.ex. Lindqvist.

Tillbaka till huvudspåret.

/Tobba

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 10:23
av bruse
Kantorn skrev:
NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Enda bokstaven som inte förekommer i stationsförteckningen: W
Hur många Q finns det? :?
Q finns i svenska alfabetet, W finns ännu inte där - även om det är på väg.
När jag gick i skolan hade vi allt W med i vårat alfabet.

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Postat: tisdag 17 mars 2009 10:31
av LÅ1
TimK skrev:
LÅ1 skrev:Största avstånd mellan två intilliggande stationer: 44,4 km - Hallonbergen och Kista
Ja där blev det lite fel. Avståndet mellan Hallonbergen och Kista är enligt boken Stockholm under, vill jag minnas, 4.341 meter.

Mvh Tim
Visst, där var en 4:a för mycket! Skulle skrivit 4,4 km. Men nu, efter påpekandet, så ser jag att det i den löpande texten står 4,341 km.

Så här blir det då:
Största avstånd mellan två intilliggande stationer: 4,341 km - Hallonbergen och Kista

När det gäller sträckan Slussen gamla stan står det i den löpande texten 400 m. Då är frågan, är det samma noggrannhet på de dessa siffror, eller är 400m en avrundning? (Låter det stå 0,4 km även fortsättningsvis.)

Kantorn skrev:
NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Enda bokstaven som inte förekommer i stationsförteckningen: W
Hur många Q finns det? :?
Q finns i svenska alfabetet, W finns ännu inte där - även om det är på väg. Så Q är väl den enda bokstaven i alfabetet som inte finns representerad i stationsnamnen.
Vad menar du med att W inte finns? Jag, liksom tydligen Bruse, har aldrig fått lära mig något annat än att W finns som bokstav. Det har numera egen avdelning i SAOL. (1,5 sida, knappt, upptar det, och med ord som waila, whisky, wigwam, wok och wrestling.)
Förr samsorterades V och W i ordlistor etc. Men den rekommendationen har försvunnit!

Kristofer skrev:
LÅ1 skrev:
Ferdinand skrev:Det där med extremer är förresten ett kul ämne. Bidrar med några:
Blackeberg: Enda stationen som är både ytstation och bergstation.
Men stämmer det om Blackeberg? Ropsten då?
Ropsten kan väl anses vara den enda station som ligger både i berg och på bro?
Hm, är det så? Ligger hela Bredäng på jordvall? Även närmast biletthallen? Det kanske den gör? Någon som kommer på någon annan?
Och om Ropsten är unik på det sättet, blir det nåtot unikt med Blackeberg också då? Har Liljeholmen ingen bergstäckning i norra änden? Känner mig lite osäker här!

Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Parentesen är för att det är inte nödvändigt - tror jag - att nämna.
Alternativt blir det två kategorier:
Enda station med byte till spårvagn i plan = Alvik
Enda station med spärrlöst byte till spårvagn = Alvik
Jag tar och använder samma formulering som för bussbyte vid liljeholmen. Då blir det så här:

Enda stationen med direkt övergång till spårvagn i samma plan och utan spärrpassage: Alvik

Blir det bra?

Tobba skrev: Helt utanför ämnet, men det där med W är intressant. Vad gäller efternamn så är det bara att titta i telefonkatalogen. Jag kollade i vårt företags interna telefonlista. Under rubriken V, W finns 2 namn på V och 33 på W.

Och Q är också vanligt i namn som t.ex. Lindqvist.

Tillbaka till huvudspåret.

/Tobba
Jag har nyligen läst en nyinköpt rea-bok där alfabetet gås igenom. Skall återkomma i en egen tråd med lite info om V och W. Kanske om Q också!