Sida 2 av 2
Postat: onsdag 13 augusti 2003 19:52
av bruse
Daniel skrev:Exakt Bruse!
Det är sådana där saker som folk retar sig på varje dag, men som är så enkla för SL att fixa. Nu är det ju så att det finns markeringar vart man ska stanna (3/8, 2/4 el 1/4) men ibland verkar inte dom som kör tågen förstå vad dom betyder eller så struntar dom i att stanna iaf
M v h
Daniel

Vad gäller Kärrtorp, så stannar förarna där de ska, vid skyltarna. Det är skyltara som sitter åt helvete.
Postat: onsdag 13 augusti 2003 19:57
av M224
bruse skrev:Daniel skrev:Exakt Bruse!
Det är sådana där saker som folk retar sig på varje dag, men som är så enkla för SL att fixa. Nu är det ju så att det finns markeringar vart man ska stanna (3/8, 2/4 el 1/4) men ibland verkar inte dom som kör tågen förstå vad dom betyder eller så struntar dom i att stanna iaf
M v h
Daniel

Vad gäller Kärrtorp, så stannar förarna där de ska, vid skyltarna. Det är skyltara som sitter åt helvete.
Haha då e det skyltarna som skall flyttas då =)
Kanske dags att skriva mail till SL
M v h
Daniel

Re: Linje 18 mot Farsta Strand, 3 vagnar
Postat: torsdag 14 augusti 2003 8:01
av Niklas Karlsson
virtual1 skrev:Ingen suverän idé - om nu "8" vagnar är långt tåg - hur kommer det då sig att "6" vagnar är kort???? - "4" vagnar är kort givetvis, men det borde finnas nån bättre beteckning för de mellanlånga tågen! - har inte för mig att man betecknar pendeln som 'kort tåg' vid 6 vagnar, det gör man nog bara vid 4 vagnarstrafik! - F.ö. körs även endast 1 st C20 på sena kvällar på skarpnäcksgrenen från/till Gullmars också... (ser rätt kul ut!)
Kanske kan man här använda beteckningen "okort tåg" för 6 vagnar (Cx) eller 2 vagnar (C20) respektive "Otåg" för den ensamma C20:n. Ett tåg med bara en vagn är ju rent akademiskt inget tåg, men å andra sidan vore det ju förvirrande att kalla det "1 vagn" eftersom det ju uppfattas som mer än en vagn.
Postat: torsdag 14 augusti 2003 8:58
av TimK
Daniel skrev:Exakt Bruse!
Det är sådana där saker som folk retar sig på varje dag, men som är så enkla för SL att fixa. Nu är det ju så att det finns markeringar vart man ska stanna (3/8, 2/4 el 1/4) men ibland verkar inte dom som kör tågen förstå vad dom betyder eller så struntar dom i att stanna iaf
M v h
Daniel

Observera att ett 6-vagnars Cx-tåg och ett 2-vagnars C20-tåg inte är lika långa. C20-tåget är kortare. Om man har ett gemensamt hållmärke "2/6" så att båda dessa tågen stannar vid samma märke på ett station, så står ett C20-tågs bakände längre fram så att säga, med flera meter -- skillnaden är ganska väsentlig. Om så nu är fallet vid Kärrtorp kan jag inte säga, för på Tub1 ser man oftast separata hållmärken för Cx och C20, men på Tub3 har vi bara sådana gemensamma hållmärken vilket skapar en del irritation vid t.ex. Hallonbergen söderut.
Men att alltid köra långa tåg är nog ingen bra lösning egentligen. När trafikantantalet är lågt är det mycket bättre för tryggheten att ha kortare tåg eftersom det blir fler trafikanter per vagn, och chansen blir mindre att en stackare hamnar i en vagn med en rånare eller nåt och ingen annan i hela vagnen. Detta är ju mindre troligt med C20 men ändå.
Mvh Tim
Postat: torsdag 14 augusti 2003 13:06
av kildor
Vid Solna centrum riktning Kungsträdgården såg jag nyligen att det fanns flera olika skyltar för samma antal vagnar. Bl.a. fanns det blågula skyltar som satt närmare uppgången mot Råsunda än de röd/vita(?). Misstänker att det har något med extratrafiken efter fotbollsmatcher att göra, någon som vet säkert?
Postat: torsdag 14 augusti 2003 13:29
av TomB
Vid Solna centrum riktning Kungsträdgården såg jag nyligen att det fanns flera olika skyltar för samma antal vagnar. Bl.a. fanns det blågula skyltar som satt närmare uppgången mot Råsunda än de röd/vita(?). Misstänker att det har något med extratrafiken efter fotbollsmatcher att göra, någon som vet säkert?
Det stämmer, när det är stora evenemang ska man på TLCs order stanna så att förarhytten längst bak hamnar inne i tunneln. Detta för att minska risken att någon ramlar ned på spåret bakom tåget.
Mvh Tom B
Postat: torsdag 14 augusti 2003 13:48
av tutf tub 3
Men i Solna C så har "de" glömt att sätta upp 8 vagnars evenemangsskylt. Det finns skylltar för allt men inte 8 vagnars evenemangståg.
Nej tacka vet jag den gamla goda tiden på bana ett med 4,5,6,7,8 vagnars märken.

Postat: lördag 23 augusti 2003 15:59
av vec
Bobjörk skrev:Ingen punkt: Tiden beräknad enligt tågets posititon
Punkt: Kommer om x antal minuter enligt tidtabellen.
I Barcelona har de trevligt exakta sekundangivelser på stationsskyltarna i tunnelbanan:

[/quote]