Östgötatrafikens nya kläder

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler

Vad tycker du om Östgötatrafikens nya kläder?

Omröstningen slutade fredag 05 september 2003 13:11

Orange och rött passar inte ihop i alla fall!
0
Inga röster
Jag gillar inte Sydkraft sedan dom höjde min räkning med 300%!
3
18%
Vitt är snyggt på tåg och bussar, rött är till för utryckningsfordon!
4
24%
Orange är fel färg av psykologiska skäl - inte samma intryck av pålitlighet som ljusblått!
1
6%
Varför inte måla reklam för andra företag, som Systembolaget, också?
2
12%
Vaddå? Har dom ändrat något?
0
Inga röster
Men han är ju naken!
7
41%

Antal röster: 17

Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: X50 och andra tåg...

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
Leif D skrev: Okej, i praktiken är inte risken att du behöver öppna dörren själv så attans stor. Föraren manövrerar den ju 99, 98% av fallen. I de övriga fallen har du säkerligen tid att leta om du måste.

Rent objektivt, så tycker ju inte jag att det är någon större skilnad i hur lätt eller svårt det är att se dörrarna. Se på bilderna........
X50 är det väl knappast några besvär med att hitta dörren på? :wink: Men å andra sidan måste du oftast öppna dem själv där, så nåt annat vore ju inte helt bra. Balla rullstolshissar ombord där också!

Att det skulle vara svårt att hitta dörren på Östgötatrafikens (eller de andra) X14 på grund av den nya målningen vet jag inte. Det oroar mig inte så värst. Men dörrarna är små, för att få in fler säten antar jag.

Men den nya målningen var onödig, lite väl poppig och alldeles för lik ett visst kraftbolags logga (som också den är en sån där modern, onödigt poppig och klatchig färgklutt - jösses, har jag blivit för gammal för sånt redan?). Helst skulle jag se ett färgbyte på ÖT:s bussar till en mindre ögonskärande nyans (som vitt exempelvis) men då får man väl utbilda sig på Konstfack eller nåt för att få vara med och tycka?

Martin
Noterar nu med en viss tillfredställelse en något medgörligare attityd, vilket nog är klädsamt. Ötraf lär ju inte ändra sig, den saken är klar.
Kan ju glädja dej med att X14 3235 och 3237, levereras under slutet av nästa vecka, i ny lackering. Ytterligare en vagn är inplanerad, under augusti (dock ej ännu iväg för lackering).

Tror nog det är lika bra att inse att de kommer att få denna design, oavsett vad vi diggare tycker !

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: X14 och andra tåg...

Inlägg av Reimersholme71 »

Leif D skrev: Noterar nu med en viss tillfredställelse en något medgörligare attityd, vilket nog är klädsamt. Ötraf lär ju inte ändra sig, den saken är klar.
Kan ju glädja dej med att X14 3235 och 3237, levereras under slutet av nästa vecka, i ny lackering. Ytterligare en vagn är inplanerad, under augusti (dock ej ännu iväg för lackering).

Tror nog det är lika bra att inse att de kommer att få denna design, oavsett vad vi diggare tycker !

//Leif D
Nä, det förstås! Har dom nu lagt ner pengarna på målningen skulle jag bli förbannad på dem om dom målade om så snart igen. Men nästa gång får man hoppas att dom tänker till lite... Undrar om dom kan lyckas kombinera gult och rött till något annat företags logga... :wink: Tidningen Land? BRIO leksaker? Norges riksvapen?

M
Niklas Karlsson

Re: X14 och andra tåg...

Inlägg av Niklas Karlsson »

Reimersholme71 skrev:Nä, det förstås! Har dom nu lagt ner pengarna på målningen skulle jag bli förbannad på dem om dom målade om så snart igen. Men nästa gång får man hoppas att dom tänker till lite... Undrar om dom kan lyckas kombinera gult och rött till något annat företags logga... :wink: Tidningen Land? BRIO leksaker? Norges riksvapen?M
Varför inte den fina Östgötagripen? Föreställ dig ett vitt tåg med en eller flera enorma röda blaffor, var och en med en jättelik gul grip i.

(För den som inte är så väl bevandrad i griparnas historia kan jag meddela att en grip är ett lejon med ett fågelhuvud, eller möjligen tvärtom. Något sådant djur existerar givetvis inte utan är en helt uppdiktad historia.)
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Östergötlands grip

Niklas Karlsson skrev: Varför inte den fina Östgötagripen? Föreställ dig ett vitt tåg med en eller flera enorma röda blaffor, var och en med en jättelik gul grip i.

(För den som inte är så väl bevandrad i griparnas historia kan jag meddela att en grip är ett lejon med ett fågelhuvud, eller möjligen tvärtom. Något sådant djur existerar givetvis inte utan är en helt uppdiktad historia.)
Ja, det var ju från vapnet jag trodde att ÖstgötaTrafiken fått sina färger
I rött fält en gyllene grip åtföljd af fyra silverrosor - rött , gult och vitt.
(Som kuriosum kan nämnas att Östergötlands vapen kommer av en
sammanslagning av Östanstångs och Västanstångs vapen - det ena var
en örn och det andra var ett lejon tydligen. Var drakvingarna kom ifrån?
Ja du, det kan man undra... :wink: )

Men enligt Leif D skall det gula föreställa Norrköpings spårvägar, och det
röda Linköpings omnibustrafik. Ingen porträttlikhet har tydligen eftersträvats...

Jag var ute och gick i Norrköping igår. Dom kör buss på Drottninggatan
igen eftersom Gamla Rådstugugatan är upptagen av "marknadsstånd".
Där kom en nymåladbuss med helröd front - gissa om det kändes fel att
se en röd buss i Norrköping!

Martin
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Östergötlands grip

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:

Martin
HeHe.....då kanske vi mötte varandra i trängseln då !
Gissar att det var Busslink 6890/6102 du såg, den har ju gått för SL tidigare och då fick den inte bära tillverkarens logga i fronten, som brukligt är. Alltså fanns där ingen logga att inte lackera över, så då blev det bara ett rött fält i fronten.
Tyväär så slarvar man i Norrköping med att sätta på Ötrafs loggor när bussarna lackas om, vilket facktiskt gör intrycket bättre och mer komplett.
//Leif D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Östergötlands grip

Inlägg av leifd »

Leif D skrev:
Reimersholme71 skrev:

Martin
HeHe.....då kanske vi mötte varandra i trängseln då !
Gissar att det var Busslink 6890/6102 du såg, den har ju gått för SL tidigare och då fick den inte bära tillverkarens logga i fronten, som brukligt är. Alltså fanns där ingen logga att inte lackera över, så då blev det bara ett rött fält i fronten.
Tyväär så slarvar man i Norrköping med att sätta på Ötrafs loggor när bussarna lackas om, vilket facktiskt gör intrycket bättre och mer komplett.
//Leif D

Och ikväll blir det 8 timmar drygt på 101:an och 113.
//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Linköping Norra

Leif D skrev:
Reimersholme71 skrev:Apropå bilderna från Linköping...

Är det de gamla lokstallarna man skymtar på bilderna?
Martin
Lokstallarna är de som syns på Mson:s bild.
På min ser du Banverkets lokaler.
//Leif D
Jo, men det var ju Linköping Norra jag undrade över. Är det med Linköping Norra och Linköping Central som med Upsala Central och Upsala Östra? Att dom låg/ligger precis bredvid varandra, alltså?

Apropå X50-typer så såg jag på Göteborgs central att Västtrafik har en trevlig modell med mellanvagn, betydligt rymligare och trevligare än Östgötatrafikens X14. Med den skulle tågsätt med två X14 inte behövas, kanske, och tågen på lör- och söndagarna bli mindre överfulla. Undrar om det finns någon chans att Östgötatrafiken skaffar X50:or? :wink:

Martin
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
Leif D skrev:
Reimersholme71 skrev:Apropå bilderna från Linköping...

Är det de gamla lokstallarna man skymtar på bilderna?
Martin
Lokstallarna är de som syns på Mson:s bild.
På min ser du Banverkets lokaler.
//Leif D
Jo, men det var ju Linköping Norra jag undrade över. Är det med Linköping Norra och Linköping Central som med Upsala Central och Upsala Östra? Att dom låg/ligger precis bredvid varandra, alltså?

Apropå X50-typer så såg jag på Göteborgs central att Västtrafik har en trevlig modell med mellanvagn, betydligt rymligare och trevligare än Östgötatrafikens X14. Med den skulle tågsätt med två X14 inte behövas, kanske, och tågen på lör- och söndagarna bli mindre överfulla. Undrar om det finns någon chans att Östgötatrafiken skaffar X50:or? :wink:

Martin
Linköpings Norra, de är inget jag känner till med säkerhet tyvärr, för min tid liksom och har inte möjlighet att slå upp det just nu heller.

De Regina tåg du såg i Göteborg är litt X53-3, de gick under förra tidtabellen (T 02) i direkttågen Göteborg - Falköping - Nässjö - Norrköping, under helgerna.
En motsvarande SJ-vagntyp är X52-3 som går mycket i Mälardalen, men även till/från Linköping i vissa tåg i helgerna.
Visst är de snygga och trevliga, går relativt bra också, men om de passar i vår trafik här är kanske tveksamt. Det är ju en stor fördel att ha en enhetlig vagntyp (nåja....) som vi har det nu. Främst är det enkelt att skifta vagnar i omloppen och lätt att anpassa tågstorleken efter behovet.
Sedan kan man ju fråga sig om behovet av större fordon verkligen finns ?
Idag går det multipel i 8 tåg, övriga 85 tåg klarar sig ju bra med en vagn.
Dessutom måste det ju finnas verkstadskapacitet, vilket är osäkert att det gör i Linköping, för dessa fordon.
Allt går ju självklart att ordna, men som vanligt, vem ska betala ??

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

leifd skrev:De Regina tåg du såg i Göteborg är litt X53-3, de gick under förra tidtabellen (T 02) i direkttågen Göteborg - Falköping - Nässjö - Norrköping, under helgerna.
En motsvarande SJ-vagntyp är X52-3 som går mycket i Mälardalen, men även till/från Linköping i vissa tåg i helgerna.
Visst är de snygga och trevliga, går relativt bra också, men om de passar i vår trafik här är kanske tveksamt. Det är ju en stor fördel att ha en enhetlig vagntyp (nåja....) som vi har det nu. Främst är det enkelt att skifta vagnar i omloppen och lätt att anpassa tågstorleken efter behovet.
Dessutom måste det ju finnas verkstadskapacitet, vilket är osäkert att det gör i Linköping, för dessa fordon.

//Leif D
Lika bra att återanvända den här tråden eftersom frågan är relaterad... :wink:

Bild

Den här bilden visar en bit av en av ÖstgötaTrafikens X14 - eller är det SJ:s X14? Det står ju SJ på den. Betyder det att SJ också äger den eller betyder det bara att SJ kör den?

Hur är det i andra trafikområden? Ägs vagnarna av den som kör eller av den som beställer trafiken?

Att jag frågar beror naturligtvis på att om SJ äger tågen kan vi väl bara säga åt dem att "nu vill vi ha X52-3 så att tågen blir bekvämare och snabbare och vi får plats med stopp i Kimstad, Norsholm och Gistad", så kan dom ta sina X14 till någon annan linje?

Det borde ju ligga i SJ:s intresse att köra mer effektivt och utnyttja "synergi-effekter"? Om vi säger att vi förlänger ett tåg i timmen till Katrinehom via Åby och Simonstorp och ett tåg i timmen till Nyköping via Åby och Krokek kan ju SJ lägga ner ett tjugotal tåg Linköping - Nyköping och Norrköping - Katrineholm.

Som det är nu funkar det ju inte som det borde. Jag blev strandad i Katrineholm klockan sju en kväll och var tvungen att åka in till Stockholm och ta ett tåg via Västerås för att ta mig hem till Norrköping. Man skulle ju anta att Norrköping har kulturutbud och arbetstillfällen/arbetskraft som skulle motivera bättre förbindelser med Södermanland, men "fjärde storstadsregionen" är tydligen bara Linköpings och Norrköpings centralorter, trots att de kringliggande kommunerna har både arbetskraft och arbetstillfällen som genererar en himla massa pendlande...

Martin
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
leifd skrev:De Regina tåg du såg i Göteborg är litt X53-3, de gick under förra tidtabellen (T 02) i direkttågen Göteborg - Falköping - Nässjö - Norrköping, under helgerna.

//Leif D
Lika bra att återanvända den här tråden eftersom frågan är relaterad... :wink:

Bild

Den här bilden visar en bit av en av ÖstgötaTrafikens X14 - eller är det SJ:s X14? Det står ju SJ på den. Betyder det att SJ också äger den eller betyder det bara att SJ kör den?

Hur är det i andra trafikområden? Ägs vagnarna av den som kör eller av den som beställer trafiken?

Att jag frågar beror naturligtvis på att om SJ äger tågen kan vi väl bara säga åt dem att "nu vill vi ha X52-3 så att tågen blir bekvämare och snabbare och vi får plats med stopp i Kimstad, Norsholm och Gistad", så kan dom ta sina X14 till någon annan linje?

Det borde ju ligga i SJ:s intresse att köra mer effektivt och utnyttja "synergi-effekter"? Om vi säger att vi förlänger ett tåg i timmen till Katrinehom via Åby och Simonstorp och ett tåg i timmen till Nyköping via Åby och Krokek kan ju SJ lägga ner ett tjugotal tåg Linköping - Nyköping och Norrköping - Katrineholm.

Som det är nu funkar det ju inte som det borde. Jag blev strandad i Katrineholm klockan sju en kväll och var tvungen att åka in till Stockholm och ta ett tåg via Västerås för att ta mig hem till Norrköping. Man skulle ju anta att Norrköping har kulturutbud och arbetstillfällen/arbetskraft som skulle motivera bättre förbindelser med Södermanland, men "fjärde storstadsregionen" är tydligen bara Linköpings och Norrköpings centralorter, trots att de kringliggande kommunerna har både arbetskraft och arbetstillfällen som genererar en himla massa pendlande...

Martin
Ötrafs X14 ägs av Ötraf och ingen annan.
De är dock registrerade på SJ AB, eller rättare sagt i SJ AB:s fordonsregister.
Detta är inte konstigare än att en leasingbil registreras på brukaren av bilen, trots att den ägs av någon annan, rent formelt.

Alltså kan man inte göra som du sa, när man vill ha nya snabbare fordon.

F.ö. så kan jag ju inte förstå varför du blivit strandsatt i Katrineholm för ??
En extra runda på typ 3-4 timmar verkar inte särskilt befogat för en resa på 25 min. I synnerhet som det ju är samma tåg som går från Västerås som från Katrineholm.
Efter sju på kvällen finns ju tåg 21.00, på söndagar även 19.32 och 21.33.

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Katrineholm...

leifd skrev:F.ö. så kan jag ju inte förstå varför du blivit strandsatt i Katrineholm för ??
En extra runda på typ 3-4 timmar verkar inte särskilt befogat för en resa på 25 min. I synnerhet som det ju är samma tåg som går från Västerås som från Katrineholm.
Den här händelsen när jag blev strandsatt hände för gott och väl ett drygt ett år sedan, så dom kanske har bytt tabell sedan dess. Eller så minns jag fel med Västerås. Kanske var det Flen eller något annat litet ställe. Det blev en himla många byten i alla fall - och på centralen i Katrineholm fanns inga tåg med på någon lista vill jag minnas. Men då borde jag blivit förvånad när tåget jag tog från Flen passerade K... Kanske hade jag ingen lust att vänta i tre timmar på tåget söderut och tog ett norrut istället? :?

Synd att vi inte kan få X50:or på det enkla sättet... :(

M
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Katrineholm...

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
leifd skrev:F.ö. så kan jag ju inte förstå varför du blivit strandsatt i Katrineholm för ??
Den här händelsen när jag blev strandsatt hände för gott och väl ett drygt ett år sedan, så dom kanske har bytt tabell sedan dess. Eller så minns jag fel med Västerås. Kanske var det Flen eller något annat litet ställe. Det blev en himla många byten i alla fall - och på centralen i Katrineholm fanns inga tåg med på någon lista vill jag minnas. Men då borde jag blivit förvånad när tåget jag tog från Flen passerade K... Kanske hade jag ingen lust att vänta i tre timmar på tåget söderut och tog ett norrut istället? :?

Synd att vi inte kan få X50:or på det enkla sättet... :(

M
Jag tror iofs att det gick tåg i ungefär samma lägen förra tidtabellen (T02) också.
Tyvärr råkade jag väl uppfatta detta som lite kritik mot min arbetsgivare, men problemet låg tydligen på ett annat plan.
Frågan är ju om inte en taxi till Norrköping hade varit i samma prisklass som tåg via Stockholm och Västerås och hade du redan biljett och blev från åkt, så kunde du ju ringt Kundtjänst, så hade väl jag eller mina kollegor fixat en taxi.

Sedan ska du nog tänka på att nya tåg kostar pengar oavsett hur man skaffar dom. Våra X14 och X12 är ju långt ifrån utslitna, de bör hålla ca 40 år, men är ju bara 8 - 10 år, så de kan nog betraktas som lagom inkörda bara.

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

X 50

leifd skrev:Sedan ska du nog tänka på att nya tåg kostar pengar oavsett hur man skaffar dom. Våra X14 och X12 är ju långt ifrån utslitna, de bör hålla ca 40 år, men är ju bara 8 - 10 år, så de kan nog betraktas som lagom inkörda bara.
Min tanke är bara att X14 inte på långa vägar kan/får komma upp i STH för banan, så om man byter till en vagn som både får köra 200, och kan accelerera tillräckligt kvickt för att det skall ha någon betydelse, så kanske man kan övertala politikerna att det "finns plats i tidtabellen" för några fler stopp vid några fler stationer så att "pendeltågen" i Östergötland blir riktiga pendeltåg. Det är nämligen det argumentet (plats i tidtabellen) dom kör med, även om sanningen kan vara att dom helt enkelt inte vill att folk skall kunna pendla snabbt och bekvämt... :roll:

Och en förlängning til Katrineholm/Nyköping vore ju naturligt eftersom det finns tre stationer till inom Norrköpings kommun norröver (Krokek, Simonstorp och Åby) som borde få pendeltåg, samtidigt som det är många människor som pendlar just mellan Norrköping och de två städerna. Med förbättrade kommunikationer skulle fler göra det, och också kanske ta tåget från Katrineholm för att gå på teater eller symfoni i Norrköping. :wink: Och om SJ då kan sluta köra ett par andra tåg för att Ösgötapendeln fyller deras funktion så är det väl bra.

Det kanske finns något argument mot mitt resonemang, utöver att det skulle kosta pengar och stöta på politikernas motstånd, men jag kan inte se hur dom skulle kunna argumentera mot att förbättra resmöjligheterna för östgötarna och samtidigt göra det mer miljövänligt och billigare och allt... Ser du någon invändning som "dom som bestämmer" skulle kunna komma med? (Annat än ovan anförda "penningbrist".) Kanske X14 skulle gå att modifiera för bättre prestanda, förresten?

Martin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det skulle säkerligen gå att lägga in flera Pendeltåg om bara det byggdes sidospår för dom vid stationerna. Då kunde ju ett saktare P-tåg vänta några secunder och ge fri fart för snabbtågen. Detta system funkar ju i Japan. Varför inte i Sverige?
Tabellerna för pendlarna skulle var så justerade att dom inte behövde stå på stationen så länge att resenärerna blev otåliga.

Jag har undrat ofta, varför Östgöta pendlarna gör samma stopp som SJtågen. Behövs dom? SJ kunde ju utföra samma arbete med sina tåg. Då kunde ju Ö-trafiken spendera de insparade pengarna och förbättra annan trafik där inte SJ tåg går.

mvh Dennis
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: X 50

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
leifd skrev:Sedan ska du nog tänka på att nya tåg kostar pengar oavsett hur man skaffar dom. Våra X14 och X12 är ju långt ifrån utslitna, de bör hålla ca 40 år, men är ju bara 8 - 10 år, så de kan nog betraktas som lagom inkörda bara.
Min tanke är bara att X14 inte på långa vägar kan/får komma upp i STH för banan, så om man byter till en vagn som både får köra 200, och kan accelerera tillräckligt kvickt för att det skall ha någon betydelse, så kanske man kan övertala politikerna att det "finns plats i tidtabellen" för några fler stopp vid några fler stationer så att "pendeltågen" i Östergötland blir riktiga pendeltåg. Det är nämligen det argumentet (plats i tidtabellen) dom kör med, även om sanningen kan vara att dom helt enkelt inte vill att folk skall kunna pendla snabbt och bekvämt... :roll:

Och en förlängning til Katrineholm/Nyköping vore ju naturligt eftersom det finns tre stationer till inom Norrköpings kommun norröver (Krokek, Simonstorp och Åby) som borde få pendeltåg, samtidigt som det är många människor som pendlar just mellan Norrköping och de två städerna. Med förbättrade kommunikationer skulle fler göra det, och också kanske ta tåget från Katrineholm för att gå på teater eller symfoni i Norrköping. :wink: Och om SJ då kan sluta köra ett par andra tåg för att Ösgötapendeln fyller deras funktion så är det väl bra.

Det kanske finns något argument mot mitt resonemang, utöver att det skulle kosta pengar och stöta på politikernas motstånd, men jag kan inte se hur dom skulle kunna argumentera mot att förbättra resmöjligheterna för östgötarna och samtidigt göra det mer miljövänligt och billigare och allt... Ser du någon invändning som "dom som bestämmer" skulle kunna komma med? (Annat än ovan anförda "penningbrist".) Kanske X14 skulle gå att modifiera för bättre prestanda, förresten?

Martin
Nu är väl inte verkigheten riktigt den du anger.......
Först så är det ju inte politiker som säger att kapaciteten inte räcker till, det gjorde tidtabellmakarna, i samband med att denna trafik startade i mitten av 90-talet. Däremot har väl inte den politiska viljan, så det var nog passande att skylla på tidtabellsproblem.
Numera finns ju en viss vilja att bygga station i Kimstad, så man kan minska på busstrafiken.

De tåg som oftast är ivägen idag är ju X2:orna, som accellererar mycket sämre än X14. Oftast kör man ifrån X2......
Det som däremot tar tid för pendlarna är av och påstigning, vilket beror på att folk ska stämpla kort vid dörren och kön växer utanför.
Detta kommer att lösas med Ötrafs nya biljettmaskiner innom några år, troligen flyttar biljett köp och visering i automat ut på plattformarna då.

Att köra tåg till andra orter runt omkring, är ju främst en politisk fråga, då länshuvudmännen har ansvar för denna typ av trafik, om de nu kan komma överens i de olika länen.
SJ AB eller andra operatörer kan ju inte driva trafik med förlust, på egen hand.
Att hotta upp X14, är nog ingen bra ide, kostar nog mer än det smakar.

Vad som väl kan vara realistiskt är väl 4-spår Nr - Lp inom några årför att öka kapaciteten. Att tränga in fler tåg på de spår som finns, är säkert möjligt, men det blir samtidigt väldigt störningskännsligt också.
Redan nu måste trafiken glesas ur, om vi får signalfel med stoppkörning på de längre linje sträckorna, som tex Fiskeby - Kimstad.

//Leif D
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Anonymous skrev:Det skulle säkerligen gå att lägga in flera Pendeltåg om bara det byggdes sidospår för dom vid stationerna. Då kunde ju ett saktare P-tåg vänta några secunder och ge fri fart för snabbtågen. Detta system funkar ju i Japan. Varför inte i Sverige?
Tabellerna för pendlarna skulle var så justerade att dom inte behövde stå på stationen så länge att resenärerna blev otåliga.

Jag har undrat ofta, varför Östgöta pendlarna gör samma stopp som SJtågen. Behövs dom? SJ kunde ju utföra samma arbete med sina tåg. Då kunde ju Ö-trafiken spendera de insparade pengarna och förbättra annan trafik där inte SJ tåg går.

mvh Dennis
Det går säkert att pressa in fler tåg, men det blir störningskännsligt också, se annat inlägg.....

Frågan är väl om SJ-tågen har kapacitet att ta alla resande som åker på pendeltågen, tänk på att pendeltågen går i 20-min trafik och att många är fullsatta i rusningstid, trots multipelkörning (= ca 300 pass). F.ö. så stannar ju pendeltågen även i Linghem, Vikingstad, Mantorp och Boxholm, förutom de stationer som SJ-tåg stannar vid. Dessutom går det stora antalet SJ-tåg (bortsett från X2000) bara till Linköping.

//Leif D
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

leifd skrev:
Anonymous skrev:Det skulle säkerligen gå att lägga in flera Pendeltåg om bara det byggdes sidospår för dom vid stationerna. Då kunde ju ett saktare P-tåg vänta några secunder och ge fri fart för snabbtågen. Detta system funkar ju i Japan. Varför inte i Sverige?

mvh Dennis
Det går säkert att pressa in fler tåg, men det blir störningskännsligt också, se annat inlägg.....

Frågan är väl om SJ-tågen har kapacitet att ta alla resande som åker på pendeltågen, tänk på att pendeltågen går i 20-min trafik och att många är fullsatta i rusningstid, trots multipelkörning (= ca 300 pass). F.ö. så stannar ju pendeltågen även i Linghem, Vikingstad, Mantorp och Boxholm, förutom de stationer som SJ-tåg stannar vid. Dessutom går det stora antalet SJ-tåg (bortsett från X2000) bara till Linköping.

//Leif D
Pendeltågen själva räcker ju knappt till! Resandet ökar stadigt och ståplats är mer regel än undantag på vissa turer.

Det kanske har blivit dags att köpa in fler tåg!?
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

leifd skrev:Det går säkert att pressa in fler tåg, men det blir störningskännsligt också, se annat inlägg.....

//Leif D
Leif, du som är expert: Om man låtsas att man skulle kunna få ÖstgötaTrafiken och Länstrafiken i Örebro och Södermanland att komma överrens om att förlänga Östgötapendeln som i mitt förslag ovan (eller kanske ända till Gnesta/Järna så att man får omstigning till SL-pendeln :wink: ), och samtidigt att SJ att lägger av att köra de tåg som dubblerar den trafiken (Norrköping-Katrineholm och Linköping-Stockholm)...

Skulle det då finnas den plats på banan som fattas? :?: :idea: Skulle den politiska viljan infinna sig, månne, om man kan visa på att något sådant arrangemang skulle funka? Det borde ju vara fördelaktigt dels samhällsekonomiskt, men också för pendlarna som slipper byta, eftersom det nog är fler som pendlar Linköping-Katrineholm/Nyköping än Linköping-Stockholm.

Vad tror alla andra?

Martin
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Reimersholme71 skrev:
leifd skrev:Det går säkert att pressa in fler tåg, men det blir störningskännsligt också, se annat inlägg.....

//Leif D
Leif, du som är expert: Om man låtsas att man skulle kunna få ÖstgötaTrafiken och Länstrafiken i Örebro och Södermanland att komma överrens om att förlänga Östgötapendeln som i mitt förslag ovan (eller kanske ända till Gnesta/Järna så att man får omstigning till SL-pendeln :wink: ), och samtidigt att SJ att lägger av att köra de tåg som dubblerar den trafiken (Norrköping-Katrineholm och Linköping-Stockholm)...

Skulle det då finnas den plats på banan som fattas? :?: :idea: Skulle den politiska viljan infinna sig, månne, om man kan visa på att något sådant arrangemang skulle funka? Det borde ju vara fördelaktigt dels samhällsekonomiskt, men också för pendlarna som slipper byta, eftersom det nog är fler som pendlar Linköping-Katrineholm/Nyköping än Linköping-Stockholm.

Vad tror alla andra?

Martin
Först en annan sak......
Ni vet väl att alla SJ-biljetter kommer att upphöra att gälla på pendeltågen den 12/6 2004, med de konsekvenser det har för ev. resande. Pendeltågen behandlas därefter som en TÅGplus linje.

Beträffande det som Du skriver om Martin, så tycker jag du ska kolla dessa länkar till några pdf-filer på Rikstrafikens hemsida, om du nu inte redan gjort det......
Förväntar mig en kommentar därefter.
Linjerna 0. 8 och 9
Regional funktionsanalys
Översiktliga trafikupplägg

//Leif D
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Ser bra ut

leifd skrev:Beträffande det som Du skriver om Martin, så tycker jag du ska kolla dessa länkar till några pdf-filer på Rikstrafikens hemsida, om du nu inte redan gjort det......
Förväntar mig en kommentar därefter.
Linjerna 0. 8 och 9
Regional funktionsanalys
Översiktliga trafikupplägg

//Leif D
Min spontana och första kommentar blir väl att det är bra att det är någon annan än jag som tänker ungefär i dom här banorna (någon som "dom som bestämmer" kanske lyssnar på). Kommentar två blir dock lite tveksam - det talas om regional trafik. Det innebär nog att dom inte tänker sig att stanna pendeltågen på fler stationer än idag, vilket ju behövs enligt min mening. Förhoppningsvis går det att kombinera - och i så fall är mina funderingar ovan ett steg på den vägen!

De små samhällena ute på landet växte ju upp i och med att man drog järnvägen. De samhällena ligger kvar vid järnvägen, även sedan tågen slutat stanna. Nu när folk vill bo på landet igen och sitta hemma och jobba halva veckan vore det samhällsekonomiskt bättre att köra pendeltåg som stannar på småstationerna än att köra en massa bussar... så alla förslag som syftar till bättre utnyttjande av järnvägen är bra. Men varför "glömmer" dom alltid Nyköpingsbanan, som ju dessutom är kulturhistoriskt intressant?

Fler kommentarer kommer...

Martin
Skriv svar