Reimersholme71 skrev:leifd skrev:Sedan ska du nog tänka på att nya tåg kostar pengar oavsett hur man skaffar dom. Våra X14 och X12 är ju långt ifrån utslitna, de bör hålla ca 40 år, men är ju bara 8 - 10 år, så de kan nog betraktas som lagom inkörda bara.
Min tanke är bara att X14 inte på långa vägar kan/får komma upp i STH för banan, så om man byter till en vagn som både
får köra 200, och
kan accelerera tillräckligt kvickt för att det skall ha någon betydelse, så kanske man kan övertala politikerna att det "finns plats i tidtabellen" för några fler stopp vid några fler stationer så att "pendeltågen" i Östergötland blir
riktiga pendeltåg. Det är nämligen det argumentet (plats i tidtabellen) dom kör med, även om sanningen kan vara att dom helt enkelt inte vill att folk skall kunna pendla snabbt och bekvämt...
Och en förlängning til Katrineholm/Nyköping vore ju naturligt eftersom det finns tre stationer till inom Norrköpings kommun norröver (Krokek, Simonstorp och Åby) som borde få pendeltåg, samtidigt som det är många människor som pendlar just mellan Norrköping och de två städerna. Med förbättrade kommunikationer skulle fler göra det, och också kanske ta tåget från Katrineholm för att gå på teater eller symfoni i Norrköping.

Och om SJ då kan sluta köra ett par andra tåg för att Ösgötapendeln fyller deras funktion så är det väl bra.
Det kanske finns något argument mot mitt resonemang, utöver att det skulle kosta pengar och stöta på politikernas motstånd, men jag kan inte se hur dom skulle kunna argumentera mot att förbättra resmöjligheterna för östgötarna och samtidigt göra det mer miljövänligt och billigare och allt... Ser du någon invändning som "dom som bestämmer" skulle kunna komma med? (Annat än ovan anförda "penningbrist".) Kanske X14 skulle gå att modifiera för bättre prestanda, förresten?
Martin
Nu är väl inte verkigheten riktigt den du anger.......
Först så är det ju inte politiker som säger att kapaciteten inte räcker till, det gjorde tidtabellmakarna, i samband med att denna trafik startade i mitten av 90-talet. Däremot har väl inte den politiska viljan, så det var nog passande att skylla på tidtabellsproblem.
Numera finns ju en viss vilja att bygga station i Kimstad, så man kan minska på busstrafiken.
De tåg som oftast är ivägen idag är ju X2:orna, som accellererar
mycket sämre än X14. Oftast kör man ifrån X2......
Det som däremot tar tid för pendlarna är av och påstigning, vilket beror på att folk ska stämpla kort vid dörren och kön växer utanför.
Detta kommer att lösas med Ötrafs nya biljettmaskiner innom några år, troligen flyttar biljett köp och visering i automat ut på plattformarna då.
Att köra tåg till andra orter runt omkring, är ju främst en politisk fråga, då länshuvudmännen har ansvar för denna typ av trafik, om de nu kan komma överens i de olika länen.
SJ AB eller andra operatörer kan ju inte driva trafik med förlust, på egen hand.
Att hotta upp X14, är nog ingen bra ide, kostar nog mer än det smakar.
Vad som väl kan vara realistiskt är väl 4-spår Nr - Lp inom några årför att öka kapaciteten. Att tränga in fler tåg på de spår som finns, är säkert möjligt, men det blir samtidigt väldigt störningskännsligt också.
Redan nu måste trafiken glesas ur, om vi får signalfel med stoppkörning på de längre linje sträckorna, som tex Fiskeby - Kimstad.
//Leif D