Syftet är att varna trafikanter för stängande dörrar förstås. Att föraren ropar inför dörrstängning krävs endast vid vissa tunga stationer.
Joakim Runnedal skrev:Räcker det inte med att föraren vid behov annonserar i högtalarsystemet att dörrarna stängs?
Uppenbarligen inte eftersom trafikanterna ideligen envisas med att hålla och dra i dörrarna ändå.
Förmodligen kan varningsljudet enklast ses som ett sätt att svära sig fri från ansvar om en trafikant skadar sig genom att dra i dörrarna osv. Det är ju synd att något sånt ska behövas, men det gör det tyvärr. Ännu har inte SL kommit på något sätt att stoppa folk från att begå det brott det faktiskt är att "hindra trafikens behöriga gång."
Joakim Runnedal skrev:En harmonisk färgsättning inverkar lugnande på trafikanterna. Det är för övrigt samma problem med de fruktansvärda ljudet som ljuder vid dörrstängning på C20; det skär genom märg och ben och gör reseupplevelsen till en pärs. Vad fyller det för syfte? Räcker det inte med att föraren vid behov annonserar i högtalarsystemet att dörrarna stängs? Sådana här små saker som färg, ljussättning, ljud, och onödigt kraftiga inbromsningar gör kollektivtrafiken oattraktiv. Det är tråkigt.
Tydligen är inte kollektivtrafiken mer oattraktiv än att det är svårt att få transportkapaciteten att räcka till i maxtimmarna. Eftersom norra delen av T14 redan nu körs med T-banans ryckigaste, skrikigaste och mest slitna vagnar och samtidigt är mer eller mindre konstant fullsatt så är den uppenbarligen inte särskilt oattraktiv den heller. Därför har du i praktiken fel, vad T-bana 2 anbelangar. (Med ettan är det annorlunda! Där är bilen en konkurrent på ett helt annat sätt.)
bruse skrev:Vilken stolpskog. Men de syns bra.
Men är det bra med horsontella tvärstolpar mellan varannat säte utmed väggen?
I andra sammanhang brukar sånt kallas armstöd.
Jag tycker det verkar jättebra med lite pinnar som håller ordning på folk som missuppfattat situationen och tror att de löst en och en halv biljett och därför tror att det är helt okej om de brer ut sig på en och en halv plats...
Denna inredning går ju inte att skapa i C20! Där kan man ju inte ha stolpar som förbinder golv och tak! Där det finns säten löser man det förstås med böjda stolpar som ansluter mot väggen eller sätena. Men i "tamburutrymmerna" går det väl inte!
Detta fick mig att tänka på att jag trodde det fanns "teknikprylar" av olika slag under vissa säten i Cx-vagnarna. Det har tydligen inte varit något större problem att flytta dessa när nu alla säten är utmed väggarna!
Hoppas jag hittar dessa vagnar i trafik någon gång! Kunde de inte lackerat dem grå eller något, så de var lätta att hitta!
daniel_s skrev:Eftersom norra delen av T14 redan nu körs med T-banans ryckigaste, skrikigaste och mest slitna vagnar och samtidigt är mer eller mindre konstant fullsatt så är den uppenbarligen inte särskilt oattraktiv den heller.
Ryckigaste? Det beror väl ändå på vem som kör. Personligen upplever jag ofta en C20-resa som ryckigare eftersom (de inte helt ovanliga) ATC-ingreppen är så mycket kraftigare än på C6.
Och särskilt slitna är väl C6 inte heller, nu efter revisionen.
daniel_s skrev:Eftersom norra delen av T14 redan nu körs med T-banans ryckigaste, skrikigaste och mest slitna vagnar och samtidigt är mer eller mindre konstant fullsatt så är den uppenbarligen inte särskilt oattraktiv den heller.
Ryckigaste? Det beror väl ändå på vem som kör. Personligen upplever jag ofta en C20-resa som ryckigare eftersom (de inte helt ovanliga) ATC-ingreppen är så mycket kraftigare än på C6.
Och särskilt slitna är väl C6 inte heller, nu efter revisionen.
De renoverade C6-vagnarna är en fröjd att åka med. Fräscha, ljusa, sköna sittdynor, tysta dörrar och framför allt, man slipper alla hårda inbromsningar.
Som jag förstår så ska C20 inte vara kvar TUB 2 efter 2013. Ser fram emot den dagen.
De två vagnar som kommit ut är tydligen 2671 och 2676. Dessvärre lär de två andra vagnarna, vet ej numren, ha blivit utsatta för oplanerad ommålning (= kludd). Dom var väl "prioriterade mål" för kluddarmaffian, kan man tänka.
Joakim Runnedal skrev:En harmonisk färgsättning inverkar lugnande på trafikanterna. Det är för övrigt samma problem med de fruktansvärda ljudet som ljuder vid dörrstängning på C20; det skär genom märg och ben och gör reseupplevelsen till en pärs. Vad fyller det för syfte? Räcker det inte med att föraren vid behov annonserar i högtalarsystemet att dörrarna stängs? Sådana här små saker som färg, ljussättning, ljud, och onödigt kraftiga inbromsningar gör kollektivtrafiken oattraktiv. Det är tråkigt.
Tydligen är inte kollektivtrafiken mer oattraktiv än att det är svårt att få transportkapaciteten att räcka till i maxtimmarna. Eftersom norra delen av T14 redan nu körs med T-banans ryckigaste, skrikigaste och mest slitna vagnar och samtidigt är mer eller mindre konstant fullsatt så är den uppenbarligen inte särskilt oattraktiv den heller. Därför har du i praktiken fel, vad T-bana 2 anbelangar. (Med ettan är det annorlunda! Där är bilen en konkurrent på ett helt annat sätt.)
Nu är det ju så att attraktivitet och utnyttjandegrad inte är samma sak. De flesta som åker tunnelbana gör det därför att de inte har några andra alternativ. Det är just därför som det är så mycket viktigare att man designar kollektivtrafikens fordon så att så många som möjligt upplever dem som attraktiva. Ryckiga och skrikiga vagnar är knappast attraktiva på grund av att de är fullsatta, de är fullsatta för att efterfrågan är större än utbudet och för att det inte finns några alternativ!
Jag tycker dock att det är bra att det erbjuds alternativa vagnstyper eftersom människor är olika och har olika syn på vad som är attraktivt och inte. Jämför med SJ, vissa tycker om motorvagnståg, andra föredrar loktåg med traditionella vagnar. Helst skulle man som trafikant få veta vilka avgångar som körs med vilken vagnstyp. Nu menar jag naturligtvis inte att tunnelbanan ska trafikeras med en uppsjö olika vagnstyper, men lite valfrihet är aldrig fel. Viktigt är dock att man som trafikant vet vad som går var och när.
Slutligen förstår jag inte varför TUB 2 skulle ha mindre konkurrens från bilen än TUB 1?
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
daniel_s skrev:
Tydligen är inte kollektivtrafiken mer oattraktiv än att det är svårt att få transportkapaciteten att räcka till i maxtimmarna. Eftersom norra delen av T14 redan nu körs med T-banans ryckigaste, skrikigaste och mest slitna vagnar och samtidigt är mer eller mindre konstant fullsatt så är den uppenbarligen inte särskilt oattraktiv den heller. Därför har du i praktiken fel, vad T-bana 2 anbelangar. (Med ettan är det annorlunda! Där är bilen en konkurrent på ett helt annat sätt.)
Nu är det ju så att attraktivitet och utnyttjandegrad inte är samma sak. De flesta som åker tunnelbana gör det därför att de inte har några andra alternativ. Det är just därför som det är så mycket viktigare att man designar kollektivtrafikens fordon så att så många som möjligt upplever dem som attraktiva. Ryckiga och skrikiga vagnar är knappast attraktiva på grund av att de är fullsatta, de är fullsatta för att efterfrågan är större än utbudet och för att det inte finns några alternativ!
Ja, men det är ju just därför det INTE är viktigt att göra kollektivtrafiken mer attraktiv på dessa sträckor. Om levnadsstandarden plötsligt skulle förbättras så att folk börjar utöva sin valfrihet och ta andra vägar, ja DÅ får man tänka om. Då finns det ju ledig kapacitet att bolla med. Det finns det inte idag, och då blir hela attraktivitetsdiskussionen väldigt begränsad. (Man får välja mellan att göra mer spår eller att försöka skapa mer plats på de befintliga spåren.)
Joakim Runnedal skrev:Slutligen förstår jag inte varför TUB 2 skulle ha mindre konkurrens från bilen än TUB 1?
Nja, du har ju kört T-bana, och vet antagligen att ettan har de gnälligaste och mest självmedvetna trafikanterna. Det är inte en slump. (Obs! Detta är inte bara SL-jargong. Förhållandena ÄR olika på de olika banorna.)
Man skulle antagligen kunna säga att det är färre längs tvåan som är i "valfrihetszonen" och kan tänka sig både T-bana och bil som transportmedel. På ettan är de många och bor längs banan, men tidsvinsten är på sin höjd marginell och steget till att ta bilen i stället inte särskilt långt. Tvåan fungerar mer som matarbana, vilket gör att restiderna blir långa pga bytet och de som skulle kunna ta bilen gör sannolikt redan det. På tvåan är slaget redan förlorat (men tågen går inte direkt tomma för det), med ettan är det annorlunda.
Haha! Daniel S är så härligt sarkastisk... Av någon anledning gillar han inte bana 2...
De ombyggda vagnarna är: 2667, 2676 (Typ 1) och 2671, 2738 (Typ 2, med enbart längsgående säten).
Senast redigerad av Fredrik Klint den fredag 23 januari 2009 4:46, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s skrev:Eftersom norra delen av T14 redan nu körs med T-banans ryckigaste, skrikigaste och mest slitna vagnar och samtidigt är mer eller mindre konstant fullsatt så är den uppenbarligen inte särskilt oattraktiv den heller.
Ryckigaste? Det beror väl ändå på vem som kör. Personligen upplever jag ofta en C20-resa som ryckigare eftersom (de inte helt ovanliga) ATC-ingreppen är så mycket kraftigare än på C6.
Och särskilt slitna är väl C6 inte heller, nu efter revisionen.
De renoverade C6-vagnarna är en fröjd att åka med. Fräscha, ljusa, sköna sittdynor, tysta dörrar och framför allt, man slipper alla hårda inbromsningar.
Som jag förstår så ska C20 inte vara kvar TUB 2 efter 2013. Ser fram emot den dagen.
Hur menar du nu? Har den senaste revisionen av C6 gjort att förarna kör bättre med dem? C6H har aldrig haft, och kommer aldrig att ha, goda gångegenskaper så länge åtta olika kamvalspådrag jobbar lite som de vill. Att man däremot inte är tvungen att bromsa illa är det fler och fler förare som lärt sig.
Jag åkte tunnelbana för någon vecka sedan i Singapore och där kom vi på en vagn som pendlade mellan tre stationer och inte hade några säten alls. Bara ståplats. Och det var garanterat fullt i vagnen, därav ingen bild. Kanske nått att sätta in till stationerna närmast T-centralen i rusningstid?
Igår åkte jag med en vagn av typ två, d.v.s. med säten enbart "i sidled" utefter väggarna (se första bilden i den här tråden). Två saker som slog mig:
* Informationen på ena kortväggen talar om ledstänger och stroppar i olika höjd, men det finns inga stroppar i vagnen.
* Ljudnivån har ökat påtagligt. Två kvinnor som satte sig nära mig samtalade när de klev på men fick sluta när de inte kunde höra varandra trots att de höjde rösterna ordentligt.
NerdBoy skrev:* Ljudnivån har ökat påtagligt. Två kvinnor som satte sig nära mig samtalade när de klev på men fick sluta när de inte kunde höra varandra trots att de höjde rösterna ordentligt.
Det lät egendomligt, kan inredningen göra att det låter mer? Att färre säten dämpar ljudet mindre?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark