Dragspelare i tunnelbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Och apropå tiggeriet så är jag övertygad om att majoriteten är socialt utslagna människor som, liksom tidigare skribenter skrivit, kommit på snedden med det sociala. Om ni talar med människor med sociala problem så märker ni snabbt att många av dem upplevt problem och åtminstone tidvis avstått från kontakter med det sociala, eftersom handläggaren så gravt kränkt dem i ett eller annat sammanhang. Det är också mycket svårt att ta sig ur sociala problem, vilket alla som varit i kontakt med (tidigare) missbrukare vet. Då kontakten med det sociala är dålig måste man ändå äta och sova någonstans - varje människa har en överlevnadsinstinkt - och tiggeri är en väg. Att "tiggare" anser sig behöva en mobiltelefon är inte märkligare än att alla vi som skriver här på forum äger varsin - det är ingen skillnad på dig eller en tiggare - kontaktbehovet finns där, och särskilt då man är bostadslös är ju mobilen till otrolig hjälp då man ska få tag på sina vänner, som kanske också de är bostadslösa, eller lever i tillfälliga "hem". Människoförakt pga dåliga kunskaper är alltid tråkigt och framförallt okonstruktivt, och de flesta av oss "vanliga" tunnelbaneresenärer bär på många mytbilder av "tiggarna". Man har svårt att sätta sig in i deras situation.
Tja, barn -är- ett problem i tunnelbanan när föräldrarna inte håller koll på dom. Det händer så gott som varje dag att jag ser barn som springer fullständigt okontrollerat på plattformen och ibland även ute på den vita markeringen. Jag körde över en tjej som hoppade framför mitt tåg tidigare i sommras och jag upplever den händelsen varje gång någon springer mot kanten på plattformen eller låtsas slänga sig ut framför tåget vilket det tyvärr finns idioter som gör varenda eviga dag.Martin W skrev:Och sen tycker jag det är jobbigt när barn leker i vagnarna, har dom inte föräldrar som kan se efter dom??
Appropå din ironi i inlägget så undrar jag bara vad problemet är att göra det som tunnelbanan är till för - att åka med den! Varför måste man göra så mycket annat? Vad är det med tunnelbanan som gör folk så fullständigt tokiga? Var annars i världen kan man få så mycket rättigheter för futtiga 20:-?
Dessutom har tiggare oftast inte rätt att vara i tunnelbanan eftersom dom inte betalat för något färdbevis. Och så kan jag ge ytterligare exempel på "dåliga" tiggare. Häromdagen fick ordningsvakter med våld plocka bort en tiggare som hotade alla som inte gav honom pengar. Visst är det drogerna som är problemet - men det ena utesluter inte det andra. Om tiggaren går på droger och blir på det här sättet så är det även tiggaren som är problemet.
-
Ska alla följa ordningsreglerna på tunnelbanan?
Bra skrivet. Det som är kärnpunkten är vilken inställning vi alla ska ha för de ordningsregler och andra regler som gäller på tunnelbanan. Det har även beröring med den andra diskussionen angående "planka.nu".Dessutom har tiggare oftast inte rätt att vara i tunnelbanan eftersom dom inte betalat för något färdbevis. Och så kan jag ge ytterligare exempel på "dåliga" tiggare. Häromdagen fick ordningsvakter med våld plocka bort en tiggare som hotade alla som inte gav honom pengar. Visst är det drogerna som är problemet - men det ena utesluter inte det andra. Om tiggaren går på droger och blir på det här sättet så är det även tiggaren som är problemet.
Och det gäller, vilken respekt ska vi ha för de regler som gäller? Det är inte tillåtet att planka, det är inte tillåtet att medta cyklar med kedja, det är inte tillåtet att röka, det är inte tillåtet att tigga, det är inte tillåtet att åka utan att betala, det är inte tillåtet att kladda ner på tunnelbanan med sina egna "konstverk".
Ska vi ALLA respektera de regler som gäller, eller ska undantag gälla för vissa personer? Och OM det ska vara undantag för vissa personer, VEM ska i så fall definiera de undantagen, är det skribenter här på forumet, och i så fall vissa skribenter? Om en skribent här på forumet skulle tycka att egenhändigt gjorda konstverk är vackert, innebär då det automatiskt att den personen ska ha rätt att hålla på med det?
Nej, min uppfattning är att de regler som finns tillkommit för att göra resan attraktivare för alla, och att göra resan attraktiv är för att locka över bilister till kollektivtrafiken. Om det förekommer otillåtet tiggeri på tunnelbanan, och detta medför att vissa personer drar sig för att åka tunnelbana, vad har vi då tjänat på det (d v s majoriteten här som gissningsvis tycker det är bra om folk åker kollektivt)? Ingen bilist skulle väl acceptera om det kom fram tiggare vid rödlysena och antastade dem med tiggeri eller påtvingade dem att lyssna på sin egen musik. Eller skulle någon acceptera att det gick runt tiggare i kabinen då man flyger till sitt semestermål (eller vart man nu ska), eller tiggeri på fjärrtågen, hos tandläkaren, på sjukhuset eller på biografen? Varför ska inte de som betalat för sin tunnelbaneresa få resa i fred.
Frågan är inte om man ska "tycka synd" om dem som bryter mot reglerna i tunnelbanan, frågan är om det finns BÄTTRE metoder att hjälpa dessa utslagna. Och det finns det. Man kan t ex följa med och erbjuda sig betala deras natthärbärge (som någon föreslog), man kan ge bidrag till de organisationer som stöder hemlösa. Men att finansiera missbruk eller underhålla tiggeri, är inte ett bra sätt att lösa problemen i samhället eller att göra kollektivtrafiken attraktivare, anser jag.
Sedan anser jag givetvis att det är jättebra om bostadslösa har mobiltelefon så de kan ringa sina kompisar och bo hos dem eller tipsa varandra om tillgängliga sovplatser, istället för att gå runt och tigga till "natthärbärge" på tunnelbanan. Faktum är ju att "SL" har installerat antenner i tunnelbanans tunnlar, just för att man ska kunna ringa med mobiltelefon, så det ÄR ju fullt godtagbart att använda mobiltelefon i tunnelbanan, oavsett vad man har för social ställning i samhället. Det här ska väl ändå inte föranleda någon att mer haka upp sig på just detta om mobiltelefoner (för det var inte väsentligt i sammanhanget), eller?
Om alla här på forumet var överens om att de ordningsregler, och andra regler som gäller för tunnelbanan, ska följas oavsett vad vi tycker om dem. Ja, då blir problemet mycket mindre. Gillar man dem inte, så kan man verka för att ändra reglerna, istället för att mer eller mindre godtyckligt "tycka" olika saker om reglerna, och sedan önska att "andra" ska tycka likadant.
Som exempel på ordningsregler som har ändrats i Stockholms stad, just för att många "tyckte" att de var föråldrade, kan nämnas att man för tiotalet år sedan började tillåta uteserveringar i stan i större omfattning, och också slopade det allmänna förbudet mot förtärande av alkohol på allmän plats. Man kan mycket väl tänka sig att om en folkopinion kräver att tiggeri till natthärbärge och allmänt musicerande ihop med penninginsamling i tunnelbanan ska tillåtas (eller för den delen plankning tillåtas), och det skulle bli så, så får vi alla acceptera det. Men i nuläget är det inte så, och då kan man väl få tycka att de reglerna ska respekteras, som tillkommit för folkflertalets trivsel, som har vissa förväntningar på sin betalade resa.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Så vitt jag vet finns det inga dragspelande romer eller andra musikanter på spårvagnar och bussar här, inte ens på ledbussarna
Men under en period för kanske tio år sedan eller så fanns det en norsk gutt som ordnade allsång (utan att ta betalt) på femman mot Länsmansgården, om jag nu inte minns fel. Och detta får väl närmast ses som en prestation, jag vet att han en gång vänligt blev avhyst på Eketrägatan av en leende och allsångssmittad förare.
Vi hade också en troligtvis manisk spårvagnsförare som rimmade och småsjöng hållplatsutropen, trevligare än komframs digitala röst, men uppenbarligen mådde denna förare mindre bra, egentligen.
På kvällar och nattvagnar kan det ju ibland uppstå musik när något hemvändande eller utgående ungdomsgäng kommer på, strax innan min semester kom några killar och tjejer på trean med gitarr och diverse mindre instrument, dom värmde upp inför någon fest och så frågade dom de övriga resernärena om det fick spela och sjönga litet, ingen protesterade utan applåderade, men som sagt, ett enstaka gig utan gage.
Detta som huvudsakligen beskrivs i denna diskussion låter däremot förfärligt, bara inte bokstavligt, då jag klarat mig från denna musikmisshandel.
Man kan väl närmast beskriva det som ett audiobaserat kl-tt-r eller g_a_itty.
För att då infalla i ett av våra poitiska partiers ständigt återkommande slogans... "Landet behöver fler poliser, väktare och militärer. Minst en polis på varannan medborgare... " ironi jodå men ändå... var finns tunnelbanans väktare?? det där med kameraövervakning, finns det sådan i t-banevagnarna?? Kanske man kunde nöja sig med mikrofoner... visst allvar men ändå en smily
Sedan kan jag ju tycka att vissa av de musiker som har tillstånd att spela också misshandlar musiken, vi har en Jean Michel Jarre kopia i Brunnsparken ibland.... och jag vet inte om det är allvar eller om han parodierar sig själv... men tja, jag skall inte lägga ut texten.
Var i Sthlm för något år sedan, nu minns jag inte vid vilken station det var, men en "trubadur" som misshandlade Taubes verk, han hade inte ens bemödat sig att stämma sin gitarr.
Romer föresten... dom verkar ju annars väldigt välbeställda, men det kanske även det är en fördom?
Här i Göteborg skulle man sagt som sålunda:
Släng av böset!
Bj.

Men under en period för kanske tio år sedan eller så fanns det en norsk gutt som ordnade allsång (utan att ta betalt) på femman mot Länsmansgården, om jag nu inte minns fel. Och detta får väl närmast ses som en prestation, jag vet att han en gång vänligt blev avhyst på Eketrägatan av en leende och allsångssmittad förare.
Vi hade också en troligtvis manisk spårvagnsförare som rimmade och småsjöng hållplatsutropen, trevligare än komframs digitala röst, men uppenbarligen mådde denna förare mindre bra, egentligen.
På kvällar och nattvagnar kan det ju ibland uppstå musik när något hemvändande eller utgående ungdomsgäng kommer på, strax innan min semester kom några killar och tjejer på trean med gitarr och diverse mindre instrument, dom värmde upp inför någon fest och så frågade dom de övriga resernärena om det fick spela och sjönga litet, ingen protesterade utan applåderade, men som sagt, ett enstaka gig utan gage.
Detta som huvudsakligen beskrivs i denna diskussion låter däremot förfärligt, bara inte bokstavligt, då jag klarat mig från denna musikmisshandel.
Man kan väl närmast beskriva det som ett audiobaserat kl-tt-r eller g_a_itty.
För att då infalla i ett av våra poitiska partiers ständigt återkommande slogans... "Landet behöver fler poliser, väktare och militärer. Minst en polis på varannan medborgare... " ironi jodå men ändå... var finns tunnelbanans väktare?? det där med kameraövervakning, finns det sådan i t-banevagnarna?? Kanske man kunde nöja sig med mikrofoner... visst allvar men ändå en smily

Sedan kan jag ju tycka att vissa av de musiker som har tillstånd att spela också misshandlar musiken, vi har en Jean Michel Jarre kopia i Brunnsparken ibland.... och jag vet inte om det är allvar eller om han parodierar sig själv... men tja, jag skall inte lägga ut texten.
Var i Sthlm för något år sedan, nu minns jag inte vid vilken station det var, men en "trubadur" som misshandlade Taubes verk, han hade inte ens bemödat sig att stämma sin gitarr.
Romer föresten... dom verkar ju annars väldigt välbeställda, men det kanske även det är en fördom?
Här i Göteborg skulle man sagt som sålunda:
Släng av böset!
Bj.
Vadå jag dyster?
Daniel F
Gunnar Eriksson
Du nämner att vissa regler som "verkat föråldrade" tagit borts och regelsystemet reformerats. Men grunden i att regler reformeras är ju att folk bryter mot dem! Det är så demokratin alls vunnit fotfäste i det här landet, och exempelvis homosexuellas rättigheter vunnit fotfäste (genom civil olydnad och direkt aktion!) etc. Du tänker längre än vissa debattörer på forumet, och det är ju fint. Men tänk ett steg till, plankningen kanske mycket riktigt blir legalt, och planka.nu;s krav blir verklighet. Men då beror det ju på att man kämpat för det, inte att någon beslutsfattare fått för sig att fråga folket om vilka regler som "känns föråldrade"!
Synen på regler och regelverk tycks tyvärr vara att vi lever i ett perfekt samhälle med ett rättsystem som behandlar alla lika, som vi alla tycker om för att vi har allmäna, representativa val till parlament vart 4:e år. Tyvärr fungerar det inte riktigt så.. =/
Björn J.
Oj! Bara åka med tunnelbanan! Bort med konsten på stationerna då också! Bort med allt som inte har med åkandet att göra! Bort med allt som inte har med att handla att göra ifrån konsum, och allt som inte har med studier att göra från universiteten! Fan, skulle man bara åka med tunnelbanan skulle den ju vara jättetråkig! Fram för mer jippon i t-banan!Appropå din ironi i inlägget så undrar jag bara vad problemet är att göra det som tunnelbanan är till för - att åka med den! Varför måste man göra så mycket annat? Vad är det med tunnelbanan som gör folk så fullständigt tokiga? Var annars i världen kan man få så mycket rättigheter för futtiga 20:-?
Såvitt jag vet får man SL-kort av socialen som uteliggare. Däremot kan de ju vara olämpliga där av andra anledningar, som till exempel att de är påverkade, vilket verkar vara fallet med personen du nämner. MEN DET HAR INTE MED TIGGANDET ATT GÖRA! Tiggeri och missbruk, tiggeri och att vara otrevlig, tiggeri och våld, det är OLIKA SAKER! De sociala problemen kanske ligger bakom allt ihopa i vissa fall, men man kan inte dra sådana slutsater om tiggeriet! Det är som att dra slutsatser om att alla spärrvakter hatar planka.nu!Dessutom har tiggare oftast inte rätt att vara i tunnelbanan eftersom dom inte betalat för något färdbevis. Och så kan jag ge ytterligare exempel på "dåliga" tiggare. Häromdagen fick ordningsvakter med våld plocka bort en tiggare som hotade alla som inte gav honom pengar. Visst är det drogerna som är problemet - men det ena utesluter inte det andra. Om tiggaren går på droger och blir på det här sättet så är det även tiggaren som är problemet.
Gunnar Eriksson
Nästa debattör snuddar vid intressanta saker, som redan diskuterats lite i planka.nu:debatten. Här frågar man sig vilka som har rätt att bestämma vad. Idag har vi viss konst som är accepterad i tunnelbanan, och annan som inte är det (gr-f-tt- bland annat), musik som är accepterad (Gullmarsplans klassiska musik te x.) och annan musik som inte är det etc. Men jag låter mig betvivla att det är folkviljan som gjort att det är på detta vis. Jag skulle vilja fråga mig varför SL har större rätt att bestämma vilken musik jag ska lyssna på, än vad jag har? Varför SL har rätt att bestämma vilka konstformer som ska släppas fram, och vilka som inte ska det.Och det gäller, vilken respekt ska vi ha för de regler som gäller? Det är inte tillåtet att planka, det är inte tillåtet att medta cyklar med kedja, det är inte tillåtet att röka, det är inte tillåtet att tigga, det är inte tillåtet att åka utan att betala, det är inte tillåtet att kladda ner på tunnelbanan med sina egna "konstverk".
Som exempel på ordningsregler som har ändrats i Stockholms stad, just för att många "tyckte" att de var föråldrade, kan nämnas att man för tiotalet år sedan började tillåta uteserveringar i stan i större omfattning, och också slopade det allmänna förbudet mot förtärande av alkohol på allmän plats. Man kan mycket väl tänka sig att om en folkopinion kräver att tiggeri till natthärbärge och allmänt musicerande ihop med penninginsamling i tunnelbanan ska tillåtas (eller för den delen plankning tillåtas), och det skulle bli så, så får vi alla acceptera det. Men i nuläget är det inte så, och då kan man väl få tycka att de reglerna ska respekteras, som tillkommit för folkflertalets trivsel, som har vissa förväntningar på sin betalade resa.
Du nämner att vissa regler som "verkat föråldrade" tagit borts och regelsystemet reformerats. Men grunden i att regler reformeras är ju att folk bryter mot dem! Det är så demokratin alls vunnit fotfäste i det här landet, och exempelvis homosexuellas rättigheter vunnit fotfäste (genom civil olydnad och direkt aktion!) etc. Du tänker längre än vissa debattörer på forumet, och det är ju fint. Men tänk ett steg till, plankningen kanske mycket riktigt blir legalt, och planka.nu;s krav blir verklighet. Men då beror det ju på att man kämpat för det, inte att någon beslutsfattare fått för sig att fråga folket om vilka regler som "känns föråldrade"!
Synen på regler och regelverk tycks tyvärr vara att vi lever i ett perfekt samhälle med ett rättsystem som behandlar alla lika, som vi alla tycker om för att vi har allmäna, representativa val till parlament vart 4:e år. Tyvärr fungerar det inte riktigt så.. =/
Björn J.
Skulle ju kunna vara Rebell-Robert, som är institution utan dess like i "stockholms undre värld".. Han har lirat punk-rock i över 10 år. Och säga vad man vill om hans musik, men alla har faktiskt olika smak! Jag gillar "robban" och hans sånger, andra gör det inte. Å andra sidan tycker jag rent ut sagt skitilla om musiken på gullmarsplan. Men jag antar att det är den allmänrådande folkviljan som bestämmer vad som är bra smak och inte, och jag bara borde inordna mig och kanske skriva en insändare..Var i Sthlm för något år sedan, nu minns jag inte vid vilken station det var, men en "trubadur" som misshandlade Taubes verk, han hade inte ens bemödat sig att stämma sin gitarr.
Killen med gitarren... litet ur minnet.
Ungefär 45-50 år gammal, ganska tunnhårig, iklädd skjorta av "indisk typ" och jeans. Läsglasögon från Claes i sjön eller Statoil, Gitarren såg ut som en sliten Ibanez av 70-talsmodell. Möjligen kan mannen haft någon slags nevskada i ena benet, alternativt en knäskada, då han gick på ett mycket speciellt sätt. Hans dialekt lät inte speciellt stockholmsk, möljligen närkisk, men svårbedömmt.
Jag såg honom både på förmiddagen och på eftermiddagen på samma plats.
Han sjöng som sagt låtar som ursprungligen var komponerade av nationalskalden Evert Taube, men i denne trubbige trubadurs version lät de inte speciellt bra. Han hade väl inte riktigt kolla på alla ackorden, som det iallmänhet finns gott om i nationalskaldens produktion.
Tyvärr har jag bristfällig koll på geografin i den stockholmska tunnelbanan, men det har varit på någon av de centralt belägna stationerna.
Gag gick altså vare sig av eller på där, utan iaktog honom medan tåget stod stilla, och det gjorde det en längre stund av någon för mig okänd anledning.
Bj.
Ungefär 45-50 år gammal, ganska tunnhårig, iklädd skjorta av "indisk typ" och jeans. Läsglasögon från Claes i sjön eller Statoil, Gitarren såg ut som en sliten Ibanez av 70-talsmodell. Möjligen kan mannen haft någon slags nevskada i ena benet, alternativt en knäskada, då han gick på ett mycket speciellt sätt. Hans dialekt lät inte speciellt stockholmsk, möljligen närkisk, men svårbedömmt.
Jag såg honom både på förmiddagen och på eftermiddagen på samma plats.
Han sjöng som sagt låtar som ursprungligen var komponerade av nationalskalden Evert Taube, men i denne trubbige trubadurs version lät de inte speciellt bra. Han hade väl inte riktigt kolla på alla ackorden, som det iallmänhet finns gott om i nationalskaldens produktion.
Tyvärr har jag bristfällig koll på geografin i den stockholmska tunnelbanan, men det har varit på någon av de centralt belägna stationerna.
Gag gick altså vare sig av eller på där, utan iaktog honom medan tåget stod stilla, och det gjorde det en längre stund av någon för mig okänd anledning.
Bj.
Vadå jag dyster?
-
Det är intressant det Ulf säger, en person som spelar musik i tunnelbanan föraktas av folk, och här på forumet säger man att de måste bort, för att det är odemokratiskt och allt vad man säger. Men på Gullmarsplan spelar man musik i högtalarna, och där är det ingen som gnäller. VArför? För att det är Pappa SL/Connex som bestämt det? Eller är det beslutat av våra folkvalda? Jag gillar inte musiken på G-mars. Jag vill bestämma själv vad jag vill lyssna på och när!Ulf skrev: Skulle ju kunna vara Rebell-Robert, som är institution utan dess like i "stockholms undre värld".. Han har lirat punk-rock i över 10 år. Och säga vad man vill om hans musik, men alla har faktiskt olika smak! Jag gillar "robban" och hans sånger, andra gör det inte. Å andra sidan tycker jag rent ut sagt skitilla om musiken på gullmarsplan. Men jag antar att det är den allmänrådande folkviljan som bestämmer vad som är bra smak och inte, och jag bara borde inordna mig och kanske skriva en insändare..
Apropå Tiggeri, så är det nog inte så att alla tigger bara för att det är kul. Många gör det nog för att det är ett måste. För att kunna gå och be folk om pengar måste man ha sjukit ganska långt ner i träsket. Vanliga "normala" människor är för stolta för det...
Bantekniker
Med tanke på att denna tråd handlar om hur man skall eller inte skall bete sig offentligt så kanske denna site med etikettsregler från the tube kan vara av intresse.
http://solo2.abac.com/themole/tuberules.html
http://solo2.abac.com/themole/tuberules.html
Som sagt.. det ena utesluter inte det andra.Ulf skrev: MEN DET HAR INTE MED TIGGANDET ATT GÖRA! Tiggeri och missbruk, tiggeri och att vara otrevlig, tiggeri och våld, det är OLIKA SAKER! De sociala problemen kanske ligger bakom allt ihopa i vissa fall, men man kan inte dra sådana slutsater om tiggeriet! Det är som att dra slutsatser om att alla spärrvakter hatar planka.nu!
- Stefan Isaksson
Nej, det går inte att dra alla över en kam.Bobjörk skrev:Apropå Tiggeri, så är det nog inte så att alla tigger bara för att det är kul. Många gör det nog för att det är ett måste. För att kunna gå och be folk om pengar måste man ha sjukit ganska långt ner i träsket. Vanliga "normala" människor är för stolta för det...
Vissa jag har träffat tigger banne mig inte av nöd, utan för att det är den födkrok de har valt.
Vissa jag har träffat bedömmer jag som såpass nödställda att de mycket väl kunnat hävda att de tigger av nöd. Dock utan att ha tiggt! (Även nödställda har stolthet...)
Sedan finns det de som tigger just för att de är nödställda. Om det är rätt att ge dem pengar i handen eller inte kan diskuteras - det lär i sista hand bero på den nödställdes situation (vissa ska absolut inte ha pengar eftersom det bara går till sprit eller knark, medan andra mycket väl kan ha stor nytta av en slant).
Något som jag tycker har intresse:
- beror den katastrofala ökning av uteliggare och andra nödställda på att mentalsjukhusen tömts och därmed är en direkt följd av vissa beslutsfattares griller?
- är det dessa människor som är tiggarna?
Är det så är den korrekta lösningen att bygga upp en ändamålsenlig psykvård! Och får dessa ett hem - och alltså inte behöver tigga - vilka tiggare återstår då? Finns det kvar några då som tigger av nöd eller återstår då bara de som tigger för att det är ett lönsamt arbete?
Den dag jag kan vara säker på att det bara är den kategorin jag möter ska jag med stor förtjusning förhärda mig.
SI