M_M skrev:TonyM skrev:M_M skrev:
Om spårvägen hade varit normalspårig så hade det kanske legat mycket närmare till hands att integrera spårvägstrafiken med S-bahn-trafiken. S4 går ju trots allt ned till Karlsruhe som kör hårt på konceptet att integrera S-bahn med spårväg (duospårvagnar).
.
Som synes på bilderna, tagna i rusningstrafik, verkar trafikunderlaget något klent.
Att köra Duo-tram i en gammal tunnel för smala vagnar är inte säkert att det är en jättehit... Det är liksom inte bara spårvidden som begränsar, den är relativt lätt att ändra.
Förvisso, man bör nog ha hyffsad koll på resandeströmmar och hur staden ser ut för att kunna spekulera hyffsat verklighetsanknutet.
Om man vänder på steken, hur många skulle ha åkt på snabbspåret i göteborg om biten Gamlestadstorget-Centralen fortfarande varit smalspårigt? Ja, jag vet att det inte är något vidare exempel, men ändå. Även om resandeunderlaget vid hållplatserna i tunneln verkar vara näst intill obefintligt så kanske ett s-bahn-kompatibelt spårsystem hade varit bra dels för omledningar och avlastning men också för att skapa nya alternativa långa rutter för allehanda resor utan byten...
OK - så här är det...
C-tunneln tillkom av två skäl:
1) Ge förbindelse med den då nybyggada Ludwigshafen Hbf, där många fjärrtåg stannade.
2) Ge en snabb förbindelse till stadens stora industri, BASF.
Vad har då hänt sedan dess?
Jo fjärrtågen stannar inte längre vid Ludwigshafen Hbf, sedan IC-nätet infördes får man åka till Mannheim Hbf. Istället har ett S-bahnnät byggts upp, med en ny station (Ludwigshafen Mitte) som ligger just mitt i stan!
Dessutom har antalet anställda vid BASF minskat drastigt, samtidigt som kollektivtrafiksandelen för industriarbetares arbetsresor stadig sjunker.
Tunneln var förmodligen en felsatsning från början - idag behövs den absolut inte!
Men som jag skrivit, tunneln ligger kvar och är dimensionerad för betydligt större tåg än meterspåriga stadspårvagnar. Så OM man vill går det utmärkt att köra vagnar av Karlsuhetyp, efter en omspårning och byggande av anslutningssträckor. Men jag tror inte det behövs...