Sovande passagerare på pendeln i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén

Re: Sovande passagerare på pendeln i Stockholm

Inlägg av Stefan Widén »

Somna på pendeln å tunnelbanan å buss ...nykter och hmm mindre nykter... skulle kunna bli en hel A4 . Slutsatsen är att man blir lika pinsam och arg på sig själv. OK ett ex får det bli. När nattbussarna organiserades och vart ett komplett nät i början på 80 talet inrättades linje 790 mellan Skanstull via Tumba och sen längs röda in till slussen. Klev på vid vid Skanstull och skulle till Tumba...vaknade självklart i Slussen. Den linjen snurrade i varenda avkrok så det var snabbare att ta första tunnelbanan till centralen och första pendeln till Tumba. Det är kul med nattrafik.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

När jag skrev "väktarna" så var det inte menat som en exakt redogörelse för deras befogenheter, det var menat som en enkelt uttryck för "personal i väktaruniform". Det är nämligen "väktare" som är gemene mans ord för sådan personal, på samma sätt som den som klipper biljetter på ett tåg är en "konduktör" och den som vaktar en spärr är en "spärrvakt".

Jag ber om ursäkt ifall mitt slarviga språkbruk har upprört någon.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:När jag skrev "väktarna" så var det inte menat som en exakt redogörelse för deras befogenheter, det var menat som en enkelt uttryck för "personal i väktaruniform". Det är nämligen "väktare" som är gemene mans ord för sådan personal, på samma sätt som den som klipper biljetter på ett tåg är en "konduktör" och den som vaktar en spärr är en "spärrvakt".

Att be om ursäkt är väl att ta i, men visst är det skillnad. Kallar du ordningsvakterna på krogen för väktare också? "Konduktör" har ju i (nästan) alla tider varit en sammanfattande benämning på en stor personalgrupp vars egentliga yrkestitel varit allt möjligt. Motsvarande samlingsbegrepp för väktare och ordningsvakter är väl "vaktpersonal" eller varför inte "vakter".
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:När jag skrev "väktarna" så var det inte menat som en exakt redogörelse för deras befogenheter, det var menat som en enkelt uttryck för "personal i väktaruniform". Det är nämligen "väktare" som är gemene mans ord för sådan personal, på samma sätt som den som klipper biljetter på ett tåg är en "konduktör" och den som vaktar en spärr är en "spärrvakt".

Att be om ursäkt är väl att ta i, men visst är det skillnad. Kallar du ordningsvakterna på krogen för väktare också?
Nej, de brukar inte ha väktaruniform.
daniel_s skrev:"Konduktör" har ju i (nästan) alla tider varit en sammanfattande benämning på en stor personalgrupp vars egentliga yrkestitel varit allt möjligt. Motsvarande samlingsbegrepp för väktare och ordningsvakter är väl "vaktpersonal" eller varför inte "vakter".
Säkert, men det förhindrar inte att de flesta kallar dem väktare. Språket vi använder är inte alltid helt logiskt.

Ska vi återgå till trådens ämne?
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

En gång i tiden körde jag droska i Åkersberga. Den gången passerade sista tåget vid 02 på natten för att sedan stå några timmar i Österskär och så gå tillbaka som första morgontåg. På helgerna passerade det kl 04 i stället.

Men nästan var natt året runt fick vi en beställning si så där en kvart efter att sista tåget passerat. Med en körning från Österskär station mot Viggan, Täby eller liknande. Med någon som somnat på tåget. Vet inte om det var vanligt att erbjöda dessa att sitta kvar och vänta på avgång men hemlängtan var nog lite för stor.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:Kallar du ordningsvakterna på krogen för väktare också?
Jaha, och vad är en väktaruniform då? Varning för cirkelresonemang!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:Kallar du ordningsvakterna på krogen för väktare också?
Jaha, och vad är en väktaruniform då? Varning för cirkelresonemang!
Den som absolut inte förstår vad jag menar kan prova att somna på tunnelbanan, gärna nattens sista tåg mot någon av förorterna.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Kompisen på gymnasiet skulle hem till Huddinge, blev väckt i Södertälje central. Somnade om och blev väckt i Märsta. Men det var sista tåget, (och det hade dessutom stått 32 minuter på Centralen (ja så länge sedan är det...)) så det blev till att ta 592 tillbaka in till stan och 790 ut till Huddinge. Lång natt för honom, och rätt nykter var han när han väl kom hem...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar