Sida 2 av 2

Re: T-banestopp

Postat: torsdag 11 december 2008 9:53
av Bussmicke
bruse skrev:
Bobban skrev:För den som missade det var det tydligen en kabelbrand.
Kändes på lukten när jag for förbi med gröna banan efter den trevliga festen.
:lol:

Re: T-banestopp

Postat: torsdag 11 december 2008 10:27
av Bandit
Bobban skrev:
Att knuffa 210 ton tåg är inga problem. Så egentligen så är det lite fånigt med "världens starkaste man" när dem ska dra ett lok. Får du bara rull på tåget är det inga som helst problem att dra/knuffa det. Problemet är ju att stanna skiten när man kommit tillräckligt långt. Sen kan det ju vara lite tungt om det lutar också. :wink: Men om vi ser det ur ett plant läge där tåget bara ska puttas några meter för att komma till plattformen så skulle det gå ja. Men knappast om det brinner.
Då har du inte testat att knuffa ett tåg, det hör jag det... :D Det är sant att ett tåg har väldigt lågt rullmotstånd jämfört med tex en bil eller en buss, men det är fortfarande 210 ton du ska ge fart åt. Jag kan intyga att det är väldigt svårt att ens hålla farten uppe på en cx vagn som redan har rull, när vagnens inbyggda rörelseenergi tar slut, ja då stannar vagnen obönhörligen oavsett hur mycket du knuffar.

Om man är tillräckligt många så kan man säkert knuffa en liten bit, men minsta lilla som det går uppför eller bara att det svänger så ökar motståndet nåt fruktansvärt. För många år sedan rullade jag och en kollega en ensam C20-boggi mellan spår 21 och 22 i Högdalsdepån, det var med nöd och näppe vi lyckades komma förbi det parti där spåren svänger och går samman i en växel.

Så det är inte alls så fånigt med dessa "världens starkaste man" tävlingarna (eller jo det kan det ju vara ändå :cheesygrin: , men just att dra ett tåg är faktiskt nåt som en vanlig människa inte orkar med)

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: torsdag 11 december 2008 10:35
av daniel_s
Dessutom är det uppförsbacke åt båda hållen från sträckan i fråga...

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: torsdag 11 december 2008 10:50
av Bobban
Tro mig, jag har knuffat ett och ett annat tåg i mina dagar. Och det gör man lätt om man är några stycken. Att knuffa en singel C20 gör man ensam utan några större anstängningar. Och visst får man "suga i" lite om man ska knuffa 3 vagnar solo, men det tror jag dem flesta fixar!

Och som jag skrev i mitt förra inlägg, "Men om vi ser det ur ett plant läge där tåget bara ska puttas några meter för att komma till plattformen så skulle det gå", så menade jag inte specifikt vid det här tillfället. Utan jag tänkte mer om det är plant fram till stationen och tåget behöver "puttas" av någon anledning så borde det alltså inte vara några problem att knuffa tåget fram till stationen.

Edit: Självklart blir det tyngre när man kommer in i kurver osv. Men det är fortfarande möjligt!

Re: T-banestopp

Postat: torsdag 11 december 2008 11:50
av Sparkfot
Lars Stegenius skrev:Är det någon som kan tala om (utan attt hoppa på "slipsdirrar") vad som egentligen hänt och hur trafikeringen nu är löst.

SLs trafikinformation säger i skrivande stund följande:

Trafiken ersätts med buss mellan Zinkensdamm - Slussen och Stadion - Ropsten, via Karlaplan och Gärdet, för tunnelbanans röda linje 13 och mellan Zinkensdamm - Slussen och Tekniska högskolan - Mörby centrum för tunnelbanans röda linje 14 sedan kl 15:45 på grund av beslut av polisen.
Uppdaterat: 2008-12-11 01:24

Dekrypterar man detta får jag det till att det går tåg Slussen - Tekniska Högskolan i norr och Zinkensdamm/Hornstull/Liljeholmen - Fruängen resp. Norsborg i söder.

//Lars S
Det var troligen skyddsbrädan över strömskenan som fattade eld och den rökskadade personen var tydligen en TB elev.

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: fredag 12 december 2008 13:11
av Bandit
Bobban skrev:Tro mig, jag har knuffat ett och ett annat tåg i mina dagar. Och det gör man lätt om man är några stycken. Att knuffa en singel C20 gör man ensam utan några större anstängningar. Och visst får man "suga i" lite om man ska knuffa 3 vagnar solo, men det tror jag dem flesta fixar!

Och som jag skrev i mitt förra inlägg, "Men om vi ser det ur ett plant läge där tåget bara ska puttas några meter för att komma till plattformen så skulle det gå", så menade jag inte specifikt vid det här tillfället. Utan jag tänkte mer om det är plant fram till stationen och tåget behöver "puttas" av någon anledning så borde det alltså inte vara några problem att knuffa tåget fram till stationen.

Edit: Självklart blir det tyngre när man kommer in i kurver osv. Men det är fortfarande möjligt!
Ok, jag argumenterar inte vidare om det här, men jag är helt säker på att du har fel, så vida du inte brukar vara med i "världens starkaste man" tävlingar förstås :D

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: fredag 12 december 2008 19:38
av djth
gek skrev:
- Förstod jag rätt så vände man tågen vid Slussen så att tågen växelvis gick till norr- resp. söderspår. Hur man dirigerade resenärerna rätt vet jag inte
Man kanske låter ett tåg pendla på vardera spåret mellan KTH och Slussen? Detta skulle antagligen vara enklaste sättet att snabbt få igång trafik utan att några växlar behöver läggas om. Och med två sådana pendeltåg borde man kunna klara ungefär tiominuterstrafik.
Om hyttsignalsystemet är urkopplat, menar du? För annars är väl motspårskörning inte något som man så gärna ägnar sig åt på bana 2? Fast nu var det inte så de gjorde, åtminstone inte fullt ut, de båda spåren vid Slussen användes växelvis för vändningarna. Jag såg ett tåg lämna Gamla stan söderut på söderspåret, samtidigt som ett (helt tomt) tåg stod på söderspåret vid Slussen och väntade på att avgå mot Tekniska högskolan.

Problemet att få folk till rätt spår skulle väl förresten blivit ännu större vid T-Centralen än Slussen, om man hade använt båda spåren för dubbelriktad trafik.

Det verkar ha varit något problem som dröjde sig kvar vid Östermalmstorg också. Trafikmeddelandet som gick ut vid 4-tiden på morgonen sade nämligen att sträckan Östermalmstorg-Ropsten fortfarande skulle ersättas med buss (från Stadion). Detta ändrades vid 5-snåret till att all trafik på röda linjen skulle gå i normal omfattning.
daniel_s skrev:Det är inte så konstigt - det finns inte längre någon fast rörlig värdpersonal, som det fanns för ett par år sedan.
"Fast rörlig", det var roligt. :cheesygrin:

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: fredag 12 december 2008 21:42
av gek
Om hyttsignalsystemet är urkopplat, menar du?
ja

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: måndag 15 december 2008 12:20
av Kantorn
Liten petimätrig kommentar: Vilken tunnelbana går mellan Stadion och Ropsten - som enligt SL.se ska vara avstängt?

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: måndag 15 december 2008 14:11
av daniel_s
Kantorn skrev:Liten petimätrig kommentar: Vilken tunnelbana går mellan Stadion och Ropsten - som enligt SL.se ska vara avstängt?
Det var ersättningsbussarna som gick Stadion-Ropsten, inte tunnelbanan...

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: måndag 15 december 2008 16:22
av Kantorn
daniel_s skrev:
Kantorn skrev:Liten petimätrig kommentar: Vilken tunnelbana går mellan Stadion och Ropsten - som enligt SL.se ska vara avstängt?
Det var ersättningsbussarna som gick Stadion-Ropsten, inte tunnelbanan...
Åååhhh så dum jag är!!!

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: tisdag 16 december 2008 9:00
av C20_rules
Kul inlägg det där med att dra eller knuffa ett tåg - det skulle jag vilja testa!
(tränar också endel - inte riktigt i nivå med WSM, men ändå hyggligt)

Är det helt plant och inga tvära kurvor som skapar friktion, så borde man kunna dra rätt mycket (rullmotståndet på plan räls är väldigt lågt).
Det finns folk som själva dragit tåg på upp till 1000 ton några meter.
Även om man drar relativt lätta vagnar förutsätter det ju naturligtvis att det är väldigt plant - en tom C20 väger väl runt 60 ton, då ökar kraften motsv 60 kg per promilles stigning.
Rulla bara en ensam boggi borde ju inte vara tungt (ok det går lite trögare genom en växel, men ändå och sen har man ju fart på den så länge den inte står mitt i växeln när man knuffar igång den)
- säkert att det inte var lite tjuvbroms på den, eller att spåret i depån inte var helt plant?

När dom drar ett en rälsvagn i Starkeman-tävlingarna är det inte alls så larvigt (även om den "bara" väger t ex 15 ton), eftersom dom vanligen drar den en given sträcka på så kort tid som möjligt - så det gäller att accelerera den så fort som möjligt (det kräver ordentligt med kraft)
Natuligtvis så slår dom till bromsarna på vagnen i slutet av sträckan, annars måste han som drar vara snabb undan om han inte vill bli överkörd :lol:

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 17 december 2008 0:51
av Lars Stegenius
En C20 väger närmare 70 ton.

Det är skillnad mellan att dra/knuffa vagnar och att dra/knuffa fordon med banmotorer (eller någon annan form av drivning, för den delen). För att få ett fordon med elmotorer att röra sig måste du få ett antal elmotorer att börja rotera och det är inte helt trivialt, den är en stor massa som ska fås i rörelse. När dom till slut börjar rotera kan det bli problem att få hejd på det hela. På en C20 är det 8 motorer du ska få attt börja rotera. Är det sedan det minsta lilla motlut eller kurva blir det ännu mycket svårare.

Jag har själv varit med om att knuffa både det ena och det andra (inklusive tunnelvagnar) så jag vet att det kan vara svårt att få fordon att börja röra sig men när de väl gör det uppstår det omvända problemet..... Ska man flytta ett alldeles särskilt motsträvigt fordon kan det vara läge att använda ett kort (växel)spett som man kör in mellan hjul och räl varefter man lyfter ytteränden uppåt. Det kan t.o.m. ge tillräckligt moment för att klara skarvar och andra ojämnheter i spåret. Då kan man dessutom förflytta ett fordon med stor precision, typ en eller ett par centimeter. (Väldigt bra i Trumslagarhallen i Malmköping.)

//Lars S

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 17 december 2008 4:55
av C20_rules
Lars Stegenius skrev:En C20 väger närmare 70 ton.

Det är skillnad mellan att dra/knuffa vagnar och att dra/knuffa fordon med banmotorer (eller någon annan form av drivning, för den delen). För att få ett fordon med elmotorer att röra sig måste du få ett antal elmotorer att börja rotera och det är inte helt trivialt, den är en stor massa som ska fås i rörelse. När dom till slut börjar rotera kan det bli problem att få hejd på det hela. På en C20 är det 8 motorer du ska få attt börja rotera. Är det sedan det minsta lilla motlut eller kurva blir det ännu mycket svårare.
Detta är förstås sant, det tar ju lite att sätta spinn på motorerna också, man lär ju få "ligga på" en stund för att få fart på den - men det vore kul att testa (känner tyvärr ingen som jobbar med tåg, på bangård etc.), men man vill kanske ha nån i hytten som kan bromsa vagnen om det skulle behövas (har man väl fått fart på den, så rullar den ju en bit) :wink:

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: onsdag 17 december 2008 23:18
av Lars Stegenius
C20_rules skrev:
Lars Stegenius skrev:En C20 väger närmare 70 ton.

Det är skillnad mellan att dra/knuffa vagnar och att dra/knuffa fordon med banmotorer (eller någon annan form av drivning, för den delen). För att få ett fordon med elmotorer att röra sig måste du få ett antal elmotorer att börja rotera och det är inte helt trivialt, den är en stor massa som ska fås i rörelse. När dom till slut börjar rotera kan det bli problem att få hejd på det hela. På en C20 är det 8 motorer du ska få attt börja rotera. Är det sedan det minsta lilla motlut eller kurva blir det ännu mycket svårare.
Detta är förstås sant, det tar ju lite att sätta spinn på motorerna också, man lär ju få "ligga på" en stund för att få fart på den - men det vore kul att testa (känner tyvärr ingen som jobbar med tåg, på bangård etc.), men man vill kanske ha nån i hytten som kan bromsa vagnen om det skulle behövas (har man väl fått fart på den, så rullar den ju en bit) :wink:
Det är bara att lägga en "dojja" (stoppsko) ungefär där man vill att rörelsen ska upphöra.

//Lars S

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: torsdag 18 december 2008 19:20
av daniel_s
Lars Stegenius skrev:Det är bara att lägga en "dojja" (stoppsko) ungefär där man vill att rörelsen ska upphöra.
Risken finns att HS-antennerna slår undan den...

Re: Dagens tunnelbanestopp.

Postat: fredag 19 december 2008 1:08
av Lars Stegenius
daniel_s skrev:
Lars Stegenius skrev:Det är bara att lägga en "dojja" (stoppsko) ungefär där man vill att rörelsen ska upphöra.
Risken finns att HS-antennerna slår undan den...
Alltså måste man ha "dojjor" med som inte är så höga. Finns i HY. Gack och se!

Men man kan få problem med sådana dojjor också. När ett obromsat C14-par skulle bogseras ut ur verkstan med ett annat C14-par blev föraren orolig att det obromsade paret skulle rulla inåt i verkstan om kopplingen misslyckades. Alltså lades en dojja, dock av någon anledning mellan axlarna i en boggi utan strömsko. När kopplingen skedde rörde sig vagnarna så mycket att hjulet rullade upp på dojjans "läpp". Följden blev att dojjan tippade upp och fastnade i boggin! Vi försökte köra loss dojjan genom att flytta vagnarna lite fram och tillbaka men det hjälpte inte. Till slut tog vi ett spett och smällde till dojjan så att den lossnade och föll ner i servicegraven. Detta inträffade på spår 12 i verkstan.

//Lars S