Sida 2 av 2

Re: skillnad mellan GBG spårvagn och STHLM tunnelbana

Postat: söndag 16 november 2008 13:19
av LÅS
B Thomas skrev:text
Tackar! Då hade jag ganska rätt då. Väldigt konstigt att man inte genomför detta nu ändå, snarare idiotiskt att man inte gör det, för det hade ju ökat upp hastigheten ganska rejält, att komma från punkt A till B alltså.
Patrik S skrev:Otterhällan börjar likna en Schweizerost (P-garage, millitärtunnel djupt ner, transformatorstation, Götatunneln och framöver även Västlänken)...
Liksom ett befolkningsskyddsrum och en servicetunnel till Götatunneln :D

Re: skillnad mellan GBG spårvagn och STHLM tunnelbana

Postat: torsdag 20 november 2008 1:10
av M_M
niklas_ skrev:
B Thomas skrev:text
Tackar! Då hade jag ganska rätt då. Väldigt konstigt att man inte genomför detta nu ändå, snarare idiotiskt att man inte gör det, för det hade ju ökat upp hastigheten ganska rejält, att komma från punkt A till B alltså.
Det är väl ändå i Centrumtrakterna det går långsammast?

En intressant fråga är vad det här kalaset skulle kosta jämfört med att:

A) bygga "snabbspår" kring/vid centrum
Exempel: ett snabbspår Kungsten/Vagnhallen Majorna - Järntorget, kombinerat med de nya spåren som ska byggas Järntorget-Lilla torget.

och/eller
B) bygga fyrspår (ev. trespår) på delsträckor för att snabba upp trafiken (främst i rusningsriktningen).
Exempel på sådana sträckor skulle kunna vara Positivgatan-Marklandsgatan, Eketrägatan-Hjalmar Brantingsplatsen.

Jag antar att ni förare som kör hem sista vagnen på natten, utan passagerare, har hygglig koll på hur mycket snabbare det går att köra dessa sträckor när det inte finns vagnar ivägen framför och man inte behöver stanna. Nån bra uppskattning på hur många minuter man skulle spara på att kunna blåsa förbi hållplatserna mellan de jag nämnder som exempel?

Re: skillnad mellan GBG spårvagn och STHLM tunnelbana

Postat: torsdag 20 november 2008 1:24
av M_M
Zawaq skrev:
Ragnar D skrev:...
I ett mycket sent skede flyttades stationen bort från centrum för att få ordentlig bergtäckning. Därför anlades rullramperna för att kompensera för det ökade gångavståndet. P g a önskemålet att snabbt få fram bostäder väntade man inte med att bygga och flytta in även om spårvägsutbyggnaden inte hann med. ...
Väldigt intressant det du skriver. Ang. flytten av hållplatsen/stationen rymdtorget, vart var det den egentligen skulle? Kan det vara så att den underliga gångtunneln (länk) är det som egentligen skulle ha blivit rymdtorgets stadsbanestation?
Gångtunnel? Länken vill tyvärr inte funka för mig...

Re: skillnad mellan GBG spårvagn och STHLM tunnelbana

Postat: torsdag 20 november 2008 6:10
av Zawaq
M_M skrev:Gångtunnel? Länken vill tyvärr inte funka för mig...
Hitta.se verkar ha plockat bort den så jag testar med Eniro (länk) istället. Gångtunneln börjar mellan Bergsjökyrkan och första höghuset sett från Rymdtorgets spårvagnshållplats.

Re: skillnad mellan GBG spårvagn och STHLM tunnelbana

Postat: torsdag 20 november 2008 15:30
av M_M
Zawaq skrev:
M_M skrev:Gångtunnel? Länken vill tyvärr inte funka för mig...
Hitta.se verkar ha plockat bort den så jag testar med Eniro (länk) istället. Gångtunneln börjar mellan Bergsjökyrkan och första höghuset sett från Rymdtorgets spårvagnshållplats.
Nu funkade länken! Mystisk är bara förnamnet, den ser ut att vara tvåfilig! :wink:

Re: skillnad mellan GBG spårvagn och STHLM tunnelbana

Postat: lördag 22 november 2008 0:40
av LÅS
Visionerna jag pratade om i första inlägget finns nu här :D


http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =2&t=27072