niklas_ skrev:B Thomas skrev:text
Tackar! Då hade jag ganska rätt då. Väldigt konstigt att man inte genomför detta nu ändå, snarare idiotiskt att man inte gör det, för det hade ju ökat upp hastigheten ganska rejält, att komma från punkt A till B alltså.
Det är väl ändå i Centrumtrakterna det går långsammast?
En intressant fråga är vad det här kalaset skulle kosta jämfört med att:
A) bygga "snabbspår" kring/vid centrum
Exempel: ett snabbspår Kungsten/Vagnhallen Majorna - Järntorget, kombinerat med de nya spåren som ska byggas Järntorget-Lilla torget.
och/eller
B) bygga fyrspår (ev. trespår) på delsträckor för att snabba upp trafiken (främst i rusningsriktningen).
Exempel på sådana sträckor skulle kunna vara Positivgatan-Marklandsgatan, Eketrägatan-Hjalmar Brantingsplatsen.
Jag antar att ni förare som kör hem sista vagnen på natten, utan passagerare, har hygglig koll på hur mycket snabbare det går att köra dessa sträckor när det inte finns vagnar ivägen framför och man inte behöver stanna. Nån bra uppskattning på hur många minuter man skulle spara på att kunna blåsa förbi hållplatserna mellan de jag nämnder som exempel?