Destinationsrullar på Ringlinjens M25:or

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bosse från Kärra

Re: Destinationsrullar på Ringlinjens M25:or

Inlägg av Bosse från Kärra »

:D Destinationsrullen på bilden är från början på 70 talet då linje 10 började gå på kvällstid.Mer finns att läsa i ringliniens tidningar. Om man inte vill köpa några kan man komma ner till Gårda när det är öppet var annan torsdag. Gå in på ringliens hemsida och kolla.Men dom flesta är väl redan medlemmar :D och vet när det är öppet. :D
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Angeredsbanan hade ju egna vagnar till dess att M21 tog över omkring 1988. Den här rullen var kurant för stadsvagnarna från 1975 som Martin skriver och fram till hösten 1982. Då återstartades sexan med Guldheden som destination i stället för Eketrägatan.
Stefan_Brännström

Inlägg av Stefan_Brännström »

Hur är det, har L7 någonsin trafikerat till Kortedala?

L6 var väl väck ur trafik 1979-1982?

L6 till Bergsjön har man ju däremot sett på bild, det måste ha varit så tidigare på 70-talet?
Satsa på Spårvägarna
Stefan_Brännström

Numera står det ju enbart linjenummer på destrullarna som sitter på spårvagnens långsidor. Gjordes den förändringen i samband med att det kom elektroniska destskyltar 2002?
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Fram till att linje 11 startade gick 6:an till Bergsjön i lågtrafik (det gjorde även 7:an)
Du har rätt i att man i samband med införandet av LCD-skyltarna gick bort ifrån att ha färg på destination.
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Stefan_Brännström skrev:Hur är det, har L7 någonsin trafikerat till Kortedala?
Ja, kontinuerligt från 1957 och till nu, men det kanske är slingan vid Aprilgatan du menar. Det var inte länge sedan detta diskuterades här, och om jag inte minns fel så deltog även du i den tråden. Du får väl leta upp den igen.
Stefan_Brännström

Tony: Nja frågan var nog snarare om LCD-skyltarna kom samtidigt som sidoskyltarna slutade visa destination, kanske skulle förtydligat mig om att frågeställningen gällde enbart pedaler.

Ex: På sidan av spårvagnen stod det väl 4 Saltholmen, vilket ersattes av enbart 4, och inte "4 Eketrägatan", vilket ju också förenklar i och med att destrullarna inte behöver förändras längre för att en linje byter sträckning.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Stefan_Brännström skrev:Tony: Nja frågan var nog snarare om LCD-skyltarna kom samtidigt som sidoskyltarna slutade visa destination, kanske skulle förtydligat mig om att frågeställningen gällde enbart pedaler.
Jag vet mycket väl hur det såg ut innan eftersom jag när jag vill kan gå ner och veva fram sådana destinationer på de vagnar som ännu har det.

Men ja. Man slutade att ha färg i destinationerna då och eftersom det fortfarande är färg på pedalvagnarnas sidoskyltar så får du räkna ut resten själv, för innan lcd-skyltarna så fanns det destination där.

//Tony
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Var det verkligen några M25 som *skrotades*, var det det inte snarast så att en del av dem såldes till Oslo och Disney köpte upp prylar från ett gäng vagnar, och kvar blev bara enstaka reservdelsobjekt, museivagnar och liknande?

Om man ska kritisera något så är det väl att djurgårdslinjen inte passade på att modernisera från M23 till M25 när M25'orna var påväg ut, om det nu var så att man faktiskt skrotade mer eller mindre körbara M25or! Här kanske Lars Stegenius har något bra att säga också? :wink:
stockholm79 skrev:Men frågan är väl vad man ska göra av med dem?

Man vill ju modernisera, med rätt, vagnparken som om den är normalt byggd håller sig trafikduglig längre än den är någorlunda försvarbart modern.
Jag menar, kolla på spårvagnarna i Portugal! De flesta jag sett på bilderna här verkar vara från mormors tid och går och går och går fortfarande i reguljär trafik.
Inget emot vagnarna som sådana men dessa hör hemma på ett (levande, rullande) museum och inte i vardagen!
Just när det gäller M25 så hade de vagnarna nog varit fullt gångbara idag, om de stått körklara. Visst är hela pedalserien lite accelerationssvagare än de nya M32-vagnarna (M31 är väl som pedalerna medan var snabbare innan låggolvdelen tillkom, antar jag). Å andra sidan så är väl både bullernivå och komfort bättre i pedalvagnarna än i M32, så nog hade de varit helt okej ur resenärernas synvinkel. (Det säger iofs rätt mycket om M32, men man får väl kanske konstatera att spårvagnsutvecklingen hade tekniskt kommit rätt långt när M25-M28-M29-vagnarna konstruerades/tillverkades, det som skett därefter är väl mestadels sånt som mest bara märks "under skalet" såsom att elektronisk motorstyrning kräver mindre underhåll, återmatande bromsning sparar energi, asynkronmotorer kräver mindre underhåll o.s.v.).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Var det verkligen några M25 som *skrotades*, var det det inte snarast så att en del av dem såldes till Oslo och Disney köpte upp prylar från ett gäng vagnar, och kvar blev bara enstaka reservdelsobjekt, museivagnar och liknande?
Det fanns ju 125 M25 från början, så rimligen har man väl skrotat minst hundra stycken utan vidare undersökning?
M_M skrev:Om man ska kritisera något så är det väl att djurgårdslinjen inte passade på att modernisera från M23 till M25 när M25'orna var påväg ut, om det nu var så att man faktiskt skrotade mer eller mindre körbara M25or! Här kanske Lars Stegenius har något bra att säga också?
Det fanns flera som förordade M25, däribland (såvitt jag minns) Djurgårdslinjens trafikchef, men det fanns svåra känslomässiga invändningar mot att göra sig av med M23/A31 som man tyckte påminde mer om "riktiga spårvagnar". Dessa känsloargument tilläts i och för sig att få så stort spelrum att eventuella tekniska argument inte hade spelat någon som helst roll. Sådana skulle ju t ex kunna vara multipelkörbarheten (man har mer nytta av två M25 än av en A31 och en B31) och möjligheten till enmansdrift. Men strängt taget så fanns det även tekniska nackdelar med att välja M25, bland annat är det en på sätt och vis mer komplicerad vagntyp att felsöka på, vilket lätt leder till längre stilleståndstider, vilket inte är bra när vagnparken är liten. Idag är ju också två av "låtsasmustangerna" (700 och 618) ombyggda för specialändamål, och att byta ut den övriga driftvagnparken skulle i praktiken mer eller mindre förutsätta ett utbyte även av dessa. Det kunde ju i och för sig vara en bra idé, men det är inget som diskuteras just nu. Precis som sin föregångare Stockholms spårvägar (I) så är AB Stockholms Spårvägar (II) ett mycket traditionsrikt företag som ogärna ändrar på något :cheesygrin:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Över hälften av M25:orna gick direkt till skrot. 35 gick till Oslo. Disney köpte ett antal vagnar som de hämtade boggier och elutrustning ifrån, resten skrotades direkt. Av de 35 vagnarna som varit i Oslo har 552, 582 och 569 återkommit till Göteborg.

En vagn gick till Nordingrå 620
Två vagnar gick direkt till kommunens museisamling 582 och 606
En vagn återhämtades från räddningstjänsten 621
En vagn behölls för spårvagnsförarutb. 518
En vagn behölls som arbetsvagn 610, den skrotades efter att BorstErik II tagits i drift.

När 552 återkommit till Göteborg blev även den Övningsvagn.

Alla övriga vagnar i oslo förutom 599 är skrotade.

Alltså; från de 125 skall dras 35 till Oslo + 5 = 40, 40/125 = 32% som inte skrotades "direkt"

//Tony
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Martin skrev:
Stefan_Brännström skrev:Gissningsvis är det väl

RÖD 5 Länsmansgården resp. Torp

ORANGE 6 Guldheden resp. Bergsjön

BRUN 7 Tynnered resp. Kortedala

GRÖNRÖD 8 Centralstationen resp. Angered

som finns på andra halvan, om destrullen är intakt från det tillfälle L10 till Saltholmen infördes.
Nja, 7 Tynnered ligger några år fram i tiden från denna destinationsrulles aktiva dagar. Gul/blå L10 upphörde väl -84, medan förbindelsen Sahlgrenska - Botaniska (en förutsättning för 7 Tynnered) öppnades -89 om jag mins rätt. Lägg även märke till 1 Vidkärr, vilken blev historia redan -82? när 1:an förlängdes till Östra sjukhuset.
Det vore intressant att veta vilket fordon rullen kommer ifrån, och när den var aktuell. Eftersom 4:an och 10:an har destinationen Saltholmen, och att ingen grön "Kungssten" finns borde tidsfönstret vara 1975-1979, (eftersom 9:an saknas och 6:an mellan Kortedala och Hisingen finns). Vidare gick vagnen antagligen inte på A-banan eftersom även 8:an saknas (8:an bands väl ihop med resten av nätet -79 om jag minns rätt).
7 Guldheden
7 Bergsjön
7 Sahlgrenska
står det på rullen, men också
Kungssten
Långedrag
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Ivers1991 skrev: 7 Guldheden
7 Bergsjön
7 Sahlgrenska
står det på rullen, men också
Kungssten
Långedrag
Visst finns Långedrag och Kungssten med på rullen, men som du ser har texten vit bakgrund, och inte färgad med respektive linjes färg (som rimligen hade varit fallet om destinationen var en ordinarie linjes ändpunkt). Då 4:an vände vid Kungssten var texten för destinationen vit på grön botten.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Tony: tack för redogörelsen om M25
Daniel: tack för redogörelsen om hur tankarna gick hos SS

Jag ändrar förresten åsikt en smula, jag tittade på faktasidorna här och ser att M23 har faktiskt högre effekt per vagnvikt än M25 (båda har 200kW men M25 är lite tyngre än M23), så tekniskt är kanske M25 inte helt överlägsen på alla vis. Å andra sidan så är väl effekten både hos M25 och M23 mer än tillräcklig på djurgårdslinjen, så andra faktorer har säkert större betydelse.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Jag ändrar förresten åsikt en smula, jag tittade på faktasidorna här och ser att M23 har faktiskt högre effekt per vagnvikt än M25 (båda har 200kW men M25 är lite tyngre än M23), så tekniskt är kanske M25 inte helt överlägsen på alla vis. Å andra sidan så är väl effekten både hos M25 och M23 mer än tillräcklig på djurgårdslinjen, så andra faktorer har säkert större betydelse.
Effekten hos A31 är mer än tillräcklig för vagnens vikt, skulle jag vilja säga. Jag undrar om inte serie I-vagnarna (som finns på DjL) dessutom är lite lättare än serie II, och möjligen även lite svagare.
Skriv svar