Re: Att vara Tunneltågförare
Postat: måndag 27 oktober 2008 13:52
Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Dude, det var ganska många ansökningar.Bandit skrev:Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Ja, fast när man har räknat bort dem som inte klarar hälsokraven och urvalstesterna så är det inte fullt så många kvar!Bandit skrev:Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Bland de sökande finns det säkert många, men de blir ju inte nödvändigtvis antagna. Å andra sidan kan man aldrig helt säkert veta förrän man provat, det kan dölja sig ett och annat korn på de konstigaste ställen. Hursomhelst blir det nog lättare både för buss och tåg att hitta rätt folk nu när överhettningen i stockholmsområdet avtar och antalet mer sexiga lediga jobb minskar lite.76 skrev:Hur många av dessa var tvingade att söka jobbet av arbetsförmedlingen (med hot om indragen a-kassa)?
Eller har man kanske inte samma problem inom tunneltågstrafiken som inom busstrafiken?
Sant, vet inte om du kan svara på denna fråga men, går det att få dispens om man ej helt uppfyller något av delmomenten i hälsokraven? Står ju i TRI TUB förvisso att dispens tas i samråd med FLÄK eller liknande.daniel_s skrev:Ja, fast när man har räknat bort dem som inte klarar hälsokraven och urvalstesterna så är det inte fullt så många kvar!Bandit skrev:Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Teoretiskt sett finns vissa undantagsmöjligheter, dock är undantag förhållandevis ovanliga och rör kanske oftast lite äldre medarbetare. Hälsokraven är nationella föreskrifter, och undantag kan endast medges av Järnvägsstyrelsen. Länk till föreskriftenSparkfot skrev:Sant, vet inte om du kan svara på denna fråga men, går det att få dispens om man ej helt uppfyller något av delmomenten i hälsokraven? Står ju i TRI TUB förvisso att dispens tas i samråd med FLÄK eller liknande.daniel_s skrev:Ja, fast när man har räknat bort dem som inte klarar hälsokraven och urvalstesterna så är det inte fullt så många kvar!Bandit skrev:Enligt pressen var det 800 sökande till de 20 platser Veolia hade...
Det är inte arbetsgivaren som söker, avslår eller ens beviljar undantagen. Det är den enskilde personen som gör sökningen om dispens och det är JVS som beslutar om dispens. Förfarandet behöver alltså inte ha med en tilltänkt arbetsgivare att göra..Jan Molin skrev:Och just med tanke på antalet ansökningar är det ingen större chans att några undantag går igenom för nya förare, det finns så många andra som uppfyller alla krav...Teoretiskt sett finns vissa undantagsmöjligheter, dock är undantag förhållandevis ovanliga och rör kanske oftast lite äldre medarbetare. Hälsokraven är nationella föreskrifter, och undantag kan endast medges av Järnvägsstyrelsen. Länk till föreskriften
Nja. Av Järnvägsstyrelsens kommentarer till föreskrifterna framgår att ansökan om undantag skall innehålla ett utlåtande från en läkare som har god kännedom om arbetsuppgifterna, och att även arbetsledningen bör meddela sin uppfattning. I praktiken måste därför den tilltänkta arbetsgivaren ställa sig bakom undantaget, annars riskerar man att stå där med ett intyg som inte går att använda till något, såvida man inte tänker starta ett eget trafikföretag förstås!TonyM skrev:Det är inte arbetsgivaren som söker, avslår eller ens beviljar undantagen. Det är den enskilde personen som gör sökningen om dispens och det är JVS som beslutar om dispens. Förfarandet behöver alltså inte ha med en tilltänkt arbetsgivare att göra..