Ciggen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Ciggen

Inlägg av M_M »

Peter H skrev:
M_M skrev:Bra att Du hittat Din källa, Peter. Jag är osäker på vad författarna kan ha menat, men som jag minns det rökte man inte på t-banan på 50-talet. Jag är född 1951, så mitt minne kan iofs. svikta, dessutom åkte vi mest spårvagn, eftersom vi tyckte det var mycket bättre och trevligare att färdas ovan jord. På spårvagnarna rökte man i alla fall inte, det vet jag med säkerhet. Överhuvud taget rökte man oerhört mycket på 50-talet. Farsan rökte greve Gilbert Hamiltons blandning och morsan John Silver (utan filter).
Ovanstående har INTE jag skrivit, något är fel med citeringen!
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Det har som sagts aldrig varit tillåtet att röka i tågen på Stockholms tunnelbana. Däremot på stationer. I London fanns det däremot rökkupéer (eller möjligen vagnar) vilket väckte viss förvåning vid besök där. Jag har för mig att all rökning i Londons tunnelbana förbjöds av säkerhetsskäl efter branden vid King's Cross. En fimp bland skräp under en rulltrappa lär ha orsakat branden. Efter det kom nog stationsförbudet även i Stockholm. På Roslagsbanan tror jag rökningen försvann efter SL-övertagandet. Man ville ha enhetlighet i systemet. På Saltsjöbanan kan det ha funnits kvar så länge de gamla vagnarna rullade (alltså 76). Är inte så säker där. Lidingöbanan hade rökkupé i sina A24/B24:or (kunde ha att göra med "järnvägskomplexet") fram till början av 60-talet. De försvann i samband med att rökningen förbjöds på spårvagnarna i Köpenhamn efter ett av de första cancerlarmen. Pendeltågen har aldrig haft rökkupéer i X1 och följande typer. Dessa var ju SL-tåg och skulle vara "tunnelbanemässiga", alltså inte rökkupé eller toalett. Bussar: Hade inte flygbussarna vissa platser med rökning tillåten från början? Osäker om detta, men tycker mig minnas askkoppar.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Ovanstående har INTE jag skrivit, något är fel med citeringen!
Det är lätt gjort att man trycker på fel "Citera"-knapp. När man skriver ett svar har man tidigare inlägg med nyaste överst under redigeringsfältet. Man kan markera en del av texten i ett inlägg och trycka på "Citera", men det gäller att vara uppmärksam. Markerar man i slutet på ett långt inlägg, så ser man inte dess "Citera"-knapp utan att rulla uppåt. Däremot ser man knappen för föregående inlägg. Trycker man på den så blir det ett citat som tillskrivs fel författare.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Lidingöbanan hade rökkupé i sina A24/B24:or (kunde ha att göra med "järnvägskomplexet") fram till början av 60-talet.
Jag kommer att tänka på den ända in i modern tid så utbredda jantelagsmentaliteten, som föreskriver att allt annat än tunnelbanan ska betraktas som lite suspekt. Spårvagnar är ganska suspekta, tåg är väldigt suspekta och Lidingöbanan är supersuspekt. Men det är T-banan som avviker. Det är nästan som en sekt! Att tillskriva Lidingöbanan ett "järnvägskomplex" är helt i linje med detta sektbeteende. I själva verket var det ju där ett par i största allmänhet fristående trafikbolag som, under inflytande av starka lokala krafter, gjorde sina egna prioriteringar. Ville fabrikör Falukvist röka på tåget så kunde han se till att få göra det. Under det att SS mer och mer utvecklades till en byråkratisk organisation som effektivt plattade till alla människors egna idéer, så gjorde inte lidingöbolagen det. Lidingöfolket har aldrig varit avundsjuka på den "riktiga" järnvägen, men det har nog förekommit en och annan avundsjuk blick riktad mot Lidingö från "stan". Det är nog snarast det som har givit upphov till föreställningen om ett "järnvägskomplex" ute på Lidingö...
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Numera är det väl rökförbud på alla kollektiva färdmedel. De flesta tycker väl att det är rätt skönt att slippa röken. Själv icke-rökare skulle jag väl kunna tänka mig rökkupéer på riktigt långväga tåg, men själv saknar jag dem ju inte. Men att behöva bolma och förpesta luften under en resa på en halvtimme eller en timme borde väl aldrig ha varit rimligt. Men vad det nu har med "jantelagsmentalitet" och "tillplattande av människors egna idéer" att göra har jag ingen aning om. Det var väl rätt länge sedan det ansågs som en mänsklig rättighet röka i stort sett var och när som helst.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Numera är det väl rökförbud på alla kollektiva färdmedel. De flesta tycker väl att det är rätt skönt att slippa röken. Själv icke-rökare skulle jag väl kunna tänka mig rökkupéer på riktigt långväga tåg, men själv saknar jag dem ju inte. Men att behöva bolma och förpesta luften under en resa på en halvtimme eller en timme borde väl aldrig ha varit rimligt. Men vad det nu har med "jantelagsmentalitet" och "tillplattande av människors egna idéer" att göra har jag ingen aning om. Det var väl rätt länge sedan det ansågs som en mänsklig rättighet röka i stort sett var och när som helst.
Vi kan väl å andra sidan vända på det och säga, att det var inte alls så länge sedan som varje rökförbud faktiskt ansågs som en reell inskränkning i de mänskliga rättigheterna!
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

O det gör det fortfarande i Tyskland, detta rökningens mecka!
Har sett en yngre man stiga på bussen fram med en rykande cigg i mungipan, föraren sa inget...

Den största faran med rökavdelningar är att det måste jobba personal i dem.
Om du som rökare vistas där i högst några timmar så måste de jobba där 8h 7 dagar i veckan. Och det är farligt!!

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Vi kan väl å andra sidan vända på det och säga, att det var inte alls så länge sedan som varje rökförbud faktiskt ansågs som en reell inskränkning i de mänskliga rättigheterna!
Tvärtom. Den inställningen är ganska ny och har antagligen uppstått p.g.a. rökarna känner sig trängda av de allt fler rökförbuden. På femtiotalet respekterades de rökförbud som fanns och de ifrågasattes inte. De flesta rökare iakttog även en viss etikett. Man rökte inte när och var som helst. På restaurang rökte man t.ex. inte under det att man åt och tidigast mellan huvudrätten och efterrätten.
Skriv svar