Leif D skrev:Martin !
Gater, är inte något att stå efter, det vet alla som någon gång kört buss. Oftast stor risk för olyckor när bussar ska backa ut. Dessutom funkar det ju inte med spårvagnar (se ovan). Igentligen fungerar det bara halvbra om man har bevakning dygnet runt mot obehörig trafik och gångtrafik på fel ställe m.m. Så är det i Jönköping, Stockholm och i Göteborg t.ex. men det kostar ju en hel del pengar att ha bemanning, så därför kostar varje angöring med buss pengar på dessa platser. I Västerås, har man nu rivit sina gater, för att göra något bättre och säkrare.
//Leif D
Nja, jag håller nog på att det är bekvämare för resenären och med mitt
förslag med lokaltrafikfält längs hela Norra Promenadens sträckning från
Packhusgatan till Norrtull eller längre blir det inte några problem med
obehörig trafik.
Spårvagnen går naturligtvis, liksom eventuella kvarvarande stadsbussar
i Lokaltrafikfältet ute i gatan och angör inte terminalens gater (det gör
bara landsorts och fjärrbussar).
Och genom att lägga spårvägshållplatsen på rätt ställe undviker man ju
helt resenärernas impuls att gå där dom inte borde.
Sen kanske jag är annorlunda, men när jag kör tunga fordon brukar jag ta
det extra försiktiktigt - och när man har stora speglar och bra sits ser man ju så mycket bättre.
Apropå försiktig körning...
Jag vet inte om det är något fel med tidtabellerna som gör att busschaffisarna
i Norrköping blir stressade, men så slarvigt som dom kör
på just 115, 111 och 112 (till sjukhuset med gamla tanter flygande som vantar ibussen!) gör dom
varken på 113 eller med spårvagnarna. Det kanske inte är så konsktigt i
fallet med spårvagnen...
Men det är väl samma chaffisar? Vadan denna förändring av körstil från
en linje till en annan?
Och sedan har dom satt den sämsta materielen (bullriga gamla bussar
med automatlådor som låter som dom håller på att ramla ur)
på de linjer där resenärerna behöver lockas mest (Lindö och Smedby).
Det är ju inte någon överraskning att 113 är den linje som funkar bäst -
både med tanke på den högre kvaliteten på bussarna och med tanke på
bostadsområdena och universitetsområdet den går genom. Folk längs
113 har inte råd att köra bil vaje dag - eller är fattiga studenter som inte ens har bil.
Förövrigt...
Det stod ju ett gammalt godsmagasin (som jag gjorde PRAO i en gång)
där busscentralen är nu. Det brann visst väldigt lägligt ner innan busscentralen
byggdes. Fanns det aldrig några misstankar om att det var någon
kommunpamp som lät tutta på det för att bli av med det K-märkta
magasinet för att röja marken för skrytbygget?
Det är väldigt lite kvar av traditionell järnvägsbebyggelse runt centralen
trots att Norrköping länge varit en järnvägsknut. Eller kanske just därför.
I städer där godsmagasin står kvar har tiden sprungit ifrån Järnvägen...
Martin,
Filosof