CFG 797 - det är ju en av mina jobbarbilar =). Jag är dock totalt oskyldig till att ha ställt den gula bilen där då, jag jobbar bara tillfälligt (över sommaren) på Poståkeriet.Bussmicke skrev:
Boven i dramat.... syns bakom M95 100 med en väl bekant förare.
Norrköping på stan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
-
-
Re: M94 bildsidan utökad
Jag får rysningar bara av att titta på den översta av dessa två bilder. Vem minns inte de där hemska stolarna? Stenhårt trä som var iskallt på vintern och dövarmt på sommaren. Man fick vara rackarns försiktig när man satte sig på dom så man inte spräckte svanskotan.Bussmicke skrev:Nu har jag slängt ut ytterligare bilder på min M94-sida. Hela 30 bilder varav ni har sett hälften här.
M94 i Norrköping
Ett smakprovpådet nya:
M94 68 vid Hörsalen och vid Klockaretorpet tidigare på dagen.

De nya stolarna är av mer klassiskt svenskt snitt med stoppning och allt.
Jag kommer ihåg första hösten M94 gick i trafik. De tog sig inte uppför Norra promenaden och det blev kaos i trafiken. Jag vill minnas att stans båda tidningar slog upp stort med att det stod 15 spårvagnar i promenaden mellan det som då hette centralstationen och Norr tull. Och spårvagnarna kom varken dit eller dän.
Ja, det var tider det.
För övrigt anser jag att det bör visas mer krocket i teve.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
- Reimersholme71
- Kontakt:
Norra Station, Norrköping
Niklas Karlsson skrev:
... det som då hette centralstationen...
Vad jag vet heter det fortfarande Norrköping Central. Sedan att det
finns TVÅ hållplatser i de flesta busslinjers tidtabell som
kallas "resecentrum" gör ju inte virrvarret bättre.
Stor gatsten i bussfilen

gjordes i planeringen.
För övrigt anser jag att cricket är mer intressant än krocket.

Re: Norra Station, Norrköping
Allså, så här är det ........Reimersholme71 skrev:Niklas Karlsson skrev:
... det som då hette centralstationen...
Vad jag vet heter det fortfarande Norrköping Central. Sedan att det
finns TVÅ hållplatser i de flesta busslinjers tidtabell som
kallas "resecentrum" gör ju inte virrvarret bättre.
Stor gatsten i bussfilenär bara ett av en hel uppsjö misstag som
gjordes i planeringen.
För övrigt anser jag att cricket är mer intressant än krocket.
Förr i tiden, hette stationen för tåg "Norrköping C" och för spårvagnarna "Centralstaionen". Dessutom fanns en stor busshållplats som kallades först "Busstation" sedan "Bussterminalen".
Nu, heter stationen för tåg fortfarande "Norrköping C", men för bussar och spårvagnar "Norrköpings Resecentrum". Detta resecentrum består av dels två tätortshållplatser D1 och D2, för passerande linjer, dels 15 st hållplatser för vändande tätortslinjer samt landsorts och expresslinjer, kallade A1 - A5, B1 - B5 och C1 - C5. Allt skyltat på ett bra sätt med fasta och dynamiska skyltar.
//Leif D
- Reimersholme71
- Kontakt:
Ja, skyltarna är ju jättefina!Leif D skrev: Allså, så här är det ........
Förr i tiden, hette stationen för tåg "Norrköping C" och för spårvagnarna "Centralstaionen". Dessutom fanns en stor busshållplats som kallades först "Busstation" sedan "Bussterminalen".
Nu, heter stationen för tåg fortfarande "Norrköping C", men för bussar och spårvagnar "Norrköpings Resecentrum". Detta resecentrum består av dels två tätortshållplatser D1 och D2, för passerande linjer, dels 15 st hållplatser för vändande tätortslinjer samt landsorts och expresslinjer, kallade A1 - A5, B1 - B5 och C1 - C5. Allt skyltat på ett bra sätt med fasta och dynamiska skyltar.
//Leif D

glömde att bygga in bussterminalen som andra städer gjort.

Men du och dina busskörande kolleger måste ju vara urförbannade på
gatstenen i bussfilen

"civil" trafik med busstrafiken drar ju ner bussarnas framkomlighet, och att sedan
också dra ner bussarnas hastighet och bekvämlighet genom att tvinga dem
skumpa fram på gatsten är ju idiotiskt.

Själv har jag nästa hela alfabetet på körkortet (bara "A" som saknas - så
ung är jag att jag inte fick det på köpet) så jag kan väl tala lite av erfarenhet,
även om jag inte kör buss i stan dagligen.

Men jag har också hört busschaffisar klaga
en hel del, bland annat på kringelkrokarna från Gamla Rådstugugatan via
Drottninggatans stenläggning till Saltängsbrons lokaltrafikfält. Och man
hör ju på bussar som bara är några år gamla att de far illa i den dagliga
trafiken. Jag kan inte tänka mig att vibrationerna på stenläggningen hjälper.

Det skulle vara trevligt att byta ut alla stadsbussarna mot spårvagn.
Då kan vi ha lika mycket stenläggning i stan som på den gamla goda tiden
och buskörandet i stan kanske skulle minska. Att försöka sova i en
lägenhet i stan, särskilt med öppet fönster som sommaren kräver, är svårt
med alla unga pojkar som gasar på i pappas SAAB för att nå 70 innan de
måste bromsa för nästa korsning...

Martin
.
Vaddå glömma bygga in Bussterminalen, det där får du vidare utveckla.Reimersholme71 skrev:Ja, skyltarna är ju jättefina!Men det regnar på en eftersom dom glömde att bygga in bussterminalen som andra städer gjort.
![]()
Martin.
Det är inget fel på den alls. Du kanske skulle ta värvning på bussbolaget i stan. Så mycket civiltrafik tycker jag inte det är. Tycker det låter som kverulanternas afton i kväll.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Reimersholme71
- Kontakt:
"Resecentrum" för vemdå?
Ja, när det gäller "resecentrum" i Norrköping skall jag villigt erkänna mig som kverulant.Bussmicke skrev:Vaddå glömma bygga in Bussterminalen, det där får du vidare utveckla.Reimersholme71 skrev:Ja, skyltarna är ju jättefina!Men det regnar på en eftersom dom glömde att bygga in bussterminalen som andra städer gjort.
![]()
Martin.
Det är inget fel på den alls. Du kanske skulle ta värvning på bussbolaget i stan. Så mycket civiltrafik tycker jag inte det är. Tycker det låter som kverulanternas afton i kväll.

Det är ju varken formgivet for resenärerna eller för bussförarna!

Det är hundratals meter mellan landsortsbussarna och spårvagnen eller tåget,
och inte ens ett skärmtak att gå under. Men en hel massa ojämn sten!
Lite jämnare sten finns utanför centralen där den har rännor som skall
vägleda synskadades käppar, men det är allt...
I Jönköping (stad av jämförbar, bara något mindre, storlek) har dom
minsann en modern bussterminal, där bussarna angör "gater" och
resenärerna vistas inne i hallen tills bussföraren öppnar dörren och
släpper på. Väldans bekvämt med inomhuspassage till tåget också.

Och ingenstans har jag någonsin sett att man med vilje lägger stor gatsten
(den storleken på sten heter visst så) i ett körfält som skall utnyttjas av bussar.

Hade det varit endast spårväg där vore det ju OK, men att köra buss på gatsten?
Det lär ju förstärka bussens förmåga att skrämma bort passagerare -
denna förmåga som vi i Norrköping dokumenterat genom att låta linje 2
trafikeras av buss i nära ett helt år.
En idiotisk grej till: Swebus Express tillåts inte angöra den nya
bussterminalen så dom måste använda den gamla - som alltså inte går
att avskaffa och bebygga med något trevligare än parkeringsplatser.
Vad jag menar att dom borde ha gjort är också att separera bussarna
från den civila trafiken genom att göra södra körbanan i Norra
promenaden dubbelriktad för civil trafik och göra den norra körbanan
(närmast Centralen) till dubbelriktat lokaltrafikfält.
Då hade vi sluppit alla rondeller bussarna skall igenom för att angöra rätt
hållplats (somliga bussar angör TVÅ hållplatser på "resecentrum").
Och med civil trafik och bussarna separerade kunde kommunen ha fått bygga
hur mycket gupp som helst för att dra ner farterna på bilarna OCH ökat
framkomligheten för bussarna genom att undvika allt sånt (och
gatstenen

Martin,
som liksom Tage Danielsson önskar att politiker tänkte efter före!
Terminaler, typ: Göteborg,Uddevalla,Jönköping etc. tycker jag inte om då det gäller fotografering. För klienternas del är det säkert bra. Nej, jag tycker det var bättre förr innan dessa hangarer föddes.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
- Reimersholme71
- Kontakt:
Bra terminal för fotojobb!
Bussmicke skrev:Terminaler, typ: Göteborg,Uddevalla,Jönköping etc. tycker jag inte om då det gäller fotografering. För klienternas del är det säkert bra. Nej, jag tycker det var bättre förr innan dessa hangarer föddes.

Ja, tänker man på det viset får man ju hålla med att terminalen i
Norrköping är lysande för dina ändamål!

Men jag tänkte mer på bekvämligheten för de resande, i syfte att stimulera
fler att låta bilen stå. Det Liza Marklund låter sin hjältinna i den senaste boken säga
om att köra bil i Stockholm gäller rätt bra i Norrköping också.
"Det är bara idioter som kör bil här."
(Nåja, ibland behöver man ju en bil, men inte dagligdags...)
Martin
Precis!
Hennes böcker har jag inte läst.
Hennes böcker har jag inte läst.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Martin !
Vad gäller Norrköpings Resecentrum, ska du veta att det bara är ett halvt resecentrum.
Det är/var planerat en stor bangårdsombyggnad också i Norrköping, som skulle ske samtidigt. Nu drog ju staten in på anslagen till Banverket, varför detta prioriteratsbort. Det ska dock göras, någon gång, när är dock skrivet i stjärnorna.
Då skulle i vart fall resandetågens plattformar flyttas längre norrut (järnvägsmässigt allså, öster ut i verkligheten) och då hamnat i höjd med landsortsdelen av resecentrum. Även gångbro eller gångtunnel skulle byggts då.
Planer finns/fanns ju också för att dra spårvagnsspåren närmare än som nu är fallet. Även vändmöjlighet med spårvagn via resecentrums landsortsdel, finns i planerna.
Som det är nu, så är resecentrum bara en halvbra kompromiss, på ett markutrymme som igentligen inte räcker till.
Gater, är inte något att stå efter, det vet alla som någon gång kört buss. Oftast stor risk för olyckor när bussar ska backa ut. Dessutom funkar det ju inte med spårvagnar (se ovan). Igentligen fungerar det bara halvbra om man har bevakning dygnet runt mot obehörig trafik och gångtrafik på fel ställe m.m. Så är det i Jönköping, Stockholm och i Göteborg t.ex. men det kostar ju en hel del pengar att ha bemanning, så därför kostar varje angöring med buss pengar på dessa platser. I Västerås, har man nu rivit sina gater, för att göra något bättre och säkrare.
Gatsten är f.ö. inte plan, med flit, då blir den ju nämligen snorhal i vissa väder, inte bra. F.ö. så stör ju inte gatsten och farthinder så farligt tycker jag.
//Leif D
Vad gäller Norrköpings Resecentrum, ska du veta att det bara är ett halvt resecentrum.
Det är/var planerat en stor bangårdsombyggnad också i Norrköping, som skulle ske samtidigt. Nu drog ju staten in på anslagen till Banverket, varför detta prioriteratsbort. Det ska dock göras, någon gång, när är dock skrivet i stjärnorna.
Då skulle i vart fall resandetågens plattformar flyttas längre norrut (järnvägsmässigt allså, öster ut i verkligheten) och då hamnat i höjd med landsortsdelen av resecentrum. Även gångbro eller gångtunnel skulle byggts då.
Planer finns/fanns ju också för att dra spårvagnsspåren närmare än som nu är fallet. Även vändmöjlighet med spårvagn via resecentrums landsortsdel, finns i planerna.
Som det är nu, så är resecentrum bara en halvbra kompromiss, på ett markutrymme som igentligen inte räcker till.
Gater, är inte något att stå efter, det vet alla som någon gång kört buss. Oftast stor risk för olyckor när bussar ska backa ut. Dessutom funkar det ju inte med spårvagnar (se ovan). Igentligen fungerar det bara halvbra om man har bevakning dygnet runt mot obehörig trafik och gångtrafik på fel ställe m.m. Så är det i Jönköping, Stockholm och i Göteborg t.ex. men det kostar ju en hel del pengar att ha bemanning, så därför kostar varje angöring med buss pengar på dessa platser. I Västerås, har man nu rivit sina gater, för att göra något bättre och säkrare.
Gatsten är f.ö. inte plan, med flit, då blir den ju nämligen snorhal i vissa väder, inte bra. F.ö. så stör ju inte gatsten och farthinder så farligt tycker jag.
//Leif D
Bra, Leif.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
- Reimersholme71
- Kontakt:
Jag har absolut ingenting emot gatsten och farthinder!Leif D skrev: Gatsten är f.ö. inte plan, med flit, då blir den ju nämligen snorhal i vissa väder, inte bra. F.ö. så stör ju inte gatsten och farthinder så farligt tycker jag.
//Leif D
Men det skall planeras rätt, och att köra buss på dem är värdelöst -
om inte för förarnas komfort (dom vänjer sig kanske) så för den psykologiska
effekten på de resande. Att se och höra bussen komma skramlande på "resecentrums"
spårvagnshållplats är inte förtroendeingivande precis!
Liten gatsten är OK på gator i stan där man vill ha ner trafikens hastighet.
Stor gatsten är ännu effektivare (man ser ingen som gasar på för mycket
på Trädgårdsgatan kvarteret österut från Drottninggatan).
Men ett kollektivrafikfält kan bara stenläggas om det enbart är till för spårvagn.
Grejen är ju att man skall få folk att åka mer kollektivt. Att lägga sten i
bussfilen samtidigt som man slätar ut körbanan för den civila trafiken är ju
kontraproduktivt!
Det är ungefär samma sak som att man borde dra snabbtågsspår
bredvid E4-an för den pedagogiska effekten att bilförarna ser tåget susa
förbi i 300 knyck och därmed besämmer sig för att åka tåg nästa gång.
Martin
- Reimersholme71
- Kontakt:
Riktig bussterminal...
Leif D skrev:Martin !
//Leif D
Nja, jag håller nog på att det är bekvämare för resenären och med mitt
förslag med lokaltrafikfält längs hela Norra Promenadens sträckning från
Packhusgatan till Norrtull eller längre blir det inte några problem med
obehörig trafik.
Spårvagnen går naturligtvis, liksom eventuella kvarvarande stadsbussar
i Lokaltrafikfältet ute i gatan och angör inte terminalens gater (det gör
bara landsorts och fjärrbussar).
Och genom att lägga spårvägshållplatsen på rätt ställe undviker man ju
helt resenärernas impuls att gå där dom inte borde.
Sen kanske jag är annorlunda, men när jag kör tunga fordon brukar jag ta
det extra försiktiktigt - och när man har stora speglar och bra sits ser man ju så mycket bättre.
Apropå försiktig körning...
Jag vet inte om det är något fel med tidtabellerna som gör att busschaffisarna
i Norrköping blir stressade, men så slarvigt som dom kör
på just 115, 111 och 112 (till sjukhuset med gamla tanter flygande som vantar ibussen!) gör dom
varken på 113 eller med spårvagnarna. Det kanske inte är så konsktigt i
fallet med spårvagnen...
Men det är väl samma chaffisar? Vadan denna förändring av körstil från
en linje till en annan?
Och sedan har dom satt den sämsta materielen (bullriga gamla bussar
med automatlådor som låter som dom håller på att ramla ur)
på de linjer där resenärerna behöver lockas mest (Lindö och Smedby).
Det är ju inte någon överraskning att 113 är den linje som funkar bäst -
både med tanke på den högre kvaliteten på bussarna och med tanke på
bostadsområdena och universitetsområdet den går genom. Folk längs
113 har inte råd att köra bil vaje dag - eller är fattiga studenter som inte ens har bil.
Förövrigt...
Det stod ju ett gammalt godsmagasin (som jag gjorde PRAO i en gång)
där busscentralen är nu. Det brann visst väldigt lägligt ner innan busscentralen
byggdes. Fanns det aldrig några misstankar om att det var någon
kommunpamp som lät tutta på det för att bli av med det K-märkta
magasinet för att röja marken för skrytbygget?
Det är väldigt lite kvar av traditionell järnvägsbebyggelse runt centralen
trots att Norrköping länge varit en järnvägsknut. Eller kanske just därför.
I städer där godsmagasin står kvar har tiden sprungit ifrån Järnvägen...
Martin,
Filosof
-
Re: Riktig bussterminal...
Strindberg hade rätt! Det är synd om människorna! Att behöva utstå denna typ av kvasidiskussion!
Jag säger som de amerikanska militärerna när de har gjort bort sig och någon frågar om man inte kunde gjort på något annat sätt än så som faktiskt skedde. Svaret blir då alltid: "That's speculation; next question." Även om de kanske borde förklara sig ligger det åtminstone något lite i resonemanget. Varför ska man diskutera ett utfall som kunde ha blivit när det inte blev så?
Lite grann i samma still som när en viss Sosse Ringholm som i trans upprepade sitt mantra "Vi har en överenskommelse..." inte mindre än 19 gånger på 15 minuter i samband med Ahleniusaffären. Jag är fortfarande nära att kvävas av det hysteriska skrattanfall jag utsätter mig för varje gång jag tänker på Sosses svar till den journalist som stilla undrade varför han svarade samma sak på alla frågor. Sosse svarade helt enkelt "Men det är ju samma fråga jag får!" Så tystas den tredje statsmakten.
Vad har nu detta med denna kvasidiskussion att göra? Den ena falangen (ni får själva gissa vem som bekänner sig till den) framhåller att inget är så dåligt att det inte kan bli sämre. Den andra sidan hävdar att allt är så dåligt att det inte kan bli sämre. Jag själv är närmast religiöst övertygad om att saker och ting är som de är, alldeles oavsett om de är bra eller dåliga. Jag brukar alltid säga att inget är så bra att det inte kan bli bättre.
Visst, Resecentrum är inte perfekt, men varför skulle det vara det? Finns det något annat exempel på något alls i hela universum som är perfekt? Låt oss i stället enas över att det är varje fall är bra mycket bättre nu än det var innan.
Jag tycker Resecentrum är snyggt som attan. Och så har det också vunnit pris i estestiktävlingar. Visserligen är det en bit att knalla från spårvagnshållplatserna till förortsbussarna, men så vansinnigt långt är det ju inte. Jag har också ytterligt svårt att tro att det skulle bero på resecentrums utforming om en viss person, Xerxes Svensson, skulle välja kollektivtrafiken eller bilen. Att föra in sådana resonemang i diskussionen är att göra revoke, d.v.s. inte bekänna färg.
En god vän till mig har ett favorituttryck: "Man ska inte låta det bästa bli det godas fiende." Med det menar han att man inte ska förkasta bra lösningar bara för att det finns lösningar som är ännu bättre. Det är helt enkelt inte ett giltigt skäl att säga nej.
För övrigt anser jag miljöbovar bör steglas.
Jag säger som de amerikanska militärerna när de har gjort bort sig och någon frågar om man inte kunde gjort på något annat sätt än så som faktiskt skedde. Svaret blir då alltid: "That's speculation; next question." Även om de kanske borde förklara sig ligger det åtminstone något lite i resonemanget. Varför ska man diskutera ett utfall som kunde ha blivit när det inte blev så?
Lite grann i samma still som när en viss Sosse Ringholm som i trans upprepade sitt mantra "Vi har en överenskommelse..." inte mindre än 19 gånger på 15 minuter i samband med Ahleniusaffären. Jag är fortfarande nära att kvävas av det hysteriska skrattanfall jag utsätter mig för varje gång jag tänker på Sosses svar till den journalist som stilla undrade varför han svarade samma sak på alla frågor. Sosse svarade helt enkelt "Men det är ju samma fråga jag får!" Så tystas den tredje statsmakten.
Vad har nu detta med denna kvasidiskussion att göra? Den ena falangen (ni får själva gissa vem som bekänner sig till den) framhåller att inget är så dåligt att det inte kan bli sämre. Den andra sidan hävdar att allt är så dåligt att det inte kan bli sämre. Jag själv är närmast religiöst övertygad om att saker och ting är som de är, alldeles oavsett om de är bra eller dåliga. Jag brukar alltid säga att inget är så bra att det inte kan bli bättre.
Visst, Resecentrum är inte perfekt, men varför skulle det vara det? Finns det något annat exempel på något alls i hela universum som är perfekt? Låt oss i stället enas över att det är varje fall är bra mycket bättre nu än det var innan.
Jag tycker Resecentrum är snyggt som attan. Och så har det också vunnit pris i estestiktävlingar. Visserligen är det en bit att knalla från spårvagnshållplatserna till förortsbussarna, men så vansinnigt långt är det ju inte. Jag har också ytterligt svårt att tro att det skulle bero på resecentrums utforming om en viss person, Xerxes Svensson, skulle välja kollektivtrafiken eller bilen. Att föra in sådana resonemang i diskussionen är att göra revoke, d.v.s. inte bekänna färg.
En god vän till mig har ett favorituttryck: "Man ska inte låta det bästa bli det godas fiende." Med det menar han att man inte ska förkasta bra lösningar bara för att det finns lösningar som är ännu bättre. Det är helt enkelt inte ett giltigt skäl att säga nej.
För övrigt anser jag miljöbovar bör steglas.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Några försök till kommentarer......Reimersholme71 skrev:Leif D skrev:Martin !
//Leif D
Nja, jag håller nog på att det är bekvämare för resenären och med mitt
förslag med lokaltrafikfält längs hela Norra Promenadens sträckning från
Packhusgatan till Norrtull eller längre blir det inte några problem med
obehörig trafik.
Spårvagnen går naturligtvis, liksom eventuella kvarvarande stadsbussar
i Lokaltrafikfältet ute i gatan och angör inte terminalens gater (det gör
bara landsorts och fjärrbussar).
Och genom att lägga spårvägshållplatsen på rätt ställe undviker man ju
helt resenärernas impuls att gå där dom inte borde.
Sen kanske jag är annorlunda, men när jag kör tunga fordon brukar jag ta
det extra försiktiktigt - och när man har stora speglar och bra sits ser man ju så mycket bättre.
Apropå försiktig körning...
Jag vet inte om det är något fel med tidtabellerna som gör att busschaffisarna
i Norrköping blir stressade, men så slarvigt som dom kör
på just 115, 111 och 112 (till sjukhuset med gamla tanter flygande som vantar ibussen!) gör dom
varken på 113 eller med spårvagnarna. Det kanske inte är så konsktigt i
fallet med spårvagnen...
Men det är väl samma chaffisar? Vadan denna förändring av körstil från
en linje till en annan?
Och sedan har dom satt den sämsta materielen (bullriga gamla bussar
med automatlådor som låter som dom håller på att ramla ur)
på de linjer där resenärerna behöver lockas mest (Lindö och Smedby).
Det är ju inte någon överraskning att 113 är den linje som funkar bäst -
både med tanke på den högre kvaliteten på bussarna och med tanke på
bostadsområdena och universitetsområdet den går genom. Folk längs
113 har inte råd att köra bil vaje dag - eller är fattiga studenter som inte ens har bil.
Förövrigt...
Det stod ju ett gammalt godsmagasin (som jag gjorde PRAO i en gång)
där busscentralen är nu. Det brann visst väldigt lägligt ner innan busscentralen
byggdes. Fanns det aldrig några misstankar om att det var någon
kommunpamp som lät tutta på det för att bli av med det K-märkta
magasinet för att röja marken för skrytbygget?
Det är väldigt lite kvar av traditionell järnvägsbebyggelse runt centralen
trots att Norrköping länge varit en järnvägsknut. Eller kanske just därför.
I städer där godsmagasin står kvar har tiden sprungit ifrån Järnvägen...
Martin,
Filosof
Bussarna, är ju inte så himmlans gammla, Neoplanerna är äldst från 1992, Scania Macxi är från 1995 resp 1996 och Scania Omnicity 2- och 3-axliga är från 1998. Att standarden skulle vara så stor skilnad på, för resenären, det kan jag uínte inse, möjligen att Omnicity då har betydligt stötigare gång pga kortare fjädringsväg. Neoplanerna, ser ju inte så kul ut, men de fungerar reativt bra, numera. Maxci är ju skramliga som de alltid varit.
Körtiderna är korta, främst då på linje 101, 112 och 105, dvs i samtrafiktid, men så har det alltid varit och där är det nog bara ekonomi som möjligen kan ändra det. Tror dock aldrig vi får uppleva det.
Köra slarvigt, det kan nog alla göra i vissa lägen, även jag.
Eftersom jag lider av idén att det ska gå fort och inte ska "fisköras" så får man ju skäll ibland för att man kör på tog för fort och för ryckigt, med spårvagnen. Detta trotts att man inte ens kör så fort som man får köra, med bussar och personbil.
Godsmagasinsbranden, var ju visserligen en öppning, men branden var ett flertal år innan resecentrumbygget kom igång.
Har f.ö. också haft PRYO i det där godsmagasinet, men vad jag minns så började väl branden i den antikhandel som fanns i magasinet, samband med inbrott var det vist också.
//Leif D
- Reimersholme71
- Kontakt:
Ja, eftersom jag inte har kört buss i linjetrafik i stan så är det från minLeif D skrev:Några försök till kommentarer......
Bussarna, är ju inte så himmlans gammla, Neoplanerna är äldst från 1992, Scania Macxi är från 1995 resp 1996 och Scania Omnicity 2- och 3-axliga är från 1998. Att standarden skulle vara så stor skilnad på, för resenären, det kan jag inte inse, möjligen att Omnicity då har betydligt stötigare gång pga kortare fjädringsväg. Neoplanerna, ser ju inte så kul ut, men de fungerar reativt bra, numera. Maxci är ju skramliga som de alltid varit.
erfarenhet som resenär jag talar. Och det ÄR ofantlig skillnad både
på materielen och körstilen. På 113 upplever man aldrig eller i alla fall
väldigt sällan hur chaffisen gasar järnet bara för att tvärbromsa vid nästa
hållplats när han plötsligt inser att "oj, här skule visst stannas"... Men på
111 och 112 upplever man sånt nästan varje gång man åker.
Och vad jag tycker så är en stadbuss i stort sett färdig för skroten, eller
åtminstång helrenovering, efter tre år, så visst är de flesta bussarna rätt
gamla. Det hörs också på dem, motorerna sotar och växellådorna hänger
inte med... Och det är på de impopulära linjerna dom sätter dessa bussar,
vilket ju inte precis lockar fler resenärer!
Nu borde ju alla veta att man egentligen ALDRIG bör köra så fortLeif D skrev:
Detta trotts att man inte ens kör så fort som man får köra, med bussar och personbil.
som man får i stan. Femtio kilometer i timmen är alldeles för
fort när man har gående och cyklister runt sig överallt.
Jag tycker att vem som helst som passerar ett övergångsställe fortare än
i 30 km/h borde bötfällas för vårdslöshet i trafik. Och det blir dagsböter, det,
inte någon simpel penningbot!
Ja, lägligt som sagt... man kan skylla på inbottet och genomföra sina storstilade planer...Leif D skrev:
Godsmagasinsbranden, var ju visserligen en öppning, men branden var ett flertal år innan resecentrumbygget kom igång.
Har f.ö. också haft PRYO i det där godsmagasinet, men vad jag minns så började väl branden i den antikhandel som fanns i magasinet, samband med inbrott var det vist också.
//Leif D

Det hade väl varit fint om bussterminalen kunde fått inrymmas i det gamla magasinet?
Lite större takfönster bara så hade det funkat bra som vänthall!
Martin
Nåja, nu börjar Du antyda väl jobbiga åsikter.......
Var finner du ekonomi att helrenovera knappt inkörda bussar tro ?
Så himmlans dåliga är de ju faktiskt inte.
Hastighetsanpassning, det är viktigt, annars lär man inte klara att köra på tidtabell. Vanligaste marchfarten ligger väl runt 30 km/h, men 50 är ju tillåtet i gatan och 60 på egen banvall. Detta behöver man nog utnyttja när så är möjligt.
Men exempelvis på Drottninggatan gäller ju 10 km/h mellan Replagaregatan och S:t Persgatan, i övrigt brukar 20-25 vara lämpligt.
Vad gäller övergångställen, så finns ju inga sådanna i samband med spårvagnspåren, varför det då inte är något problem.
När det gäller godsmagasinet, så kan man ju tycka att det brann lägligt, men den saken är inte stor idé att tvista om nu, tycker jag nog inte att det skulle varit någon särskilt bra lösning.
Som området nu utnyttjas, ungerar det relativt bra och har plats för expansion. Dessutom personallokaler och uppställningsplatser väl skilt från det övriga området. När väl personbangården blir ombyggd, så kommer nog detta att fungera bättre än nu.
Vore bra med lite lobbying för den saken mot våra politiker.
//Leif D
Var finner du ekonomi att helrenovera knappt inkörda bussar tro ?
Så himmlans dåliga är de ju faktiskt inte.
Hastighetsanpassning, det är viktigt, annars lär man inte klara att köra på tidtabell. Vanligaste marchfarten ligger väl runt 30 km/h, men 50 är ju tillåtet i gatan och 60 på egen banvall. Detta behöver man nog utnyttja när så är möjligt.
Men exempelvis på Drottninggatan gäller ju 10 km/h mellan Replagaregatan och S:t Persgatan, i övrigt brukar 20-25 vara lämpligt.
Vad gäller övergångställen, så finns ju inga sådanna i samband med spårvagnspåren, varför det då inte är något problem.
När det gäller godsmagasinet, så kan man ju tycka att det brann lägligt, men den saken är inte stor idé att tvista om nu, tycker jag nog inte att det skulle varit någon särskilt bra lösning.
Som området nu utnyttjas, ungerar det relativt bra och har plats för expansion. Dessutom personallokaler och uppställningsplatser väl skilt från det övriga området. När väl personbangården blir ombyggd, så kommer nog detta att fungera bättre än nu.
//Leif D
- Reimersholme71
- Kontakt:
Här skall lobbas!
Ja, min kommentar om hastigheter i stan handlade om motorfordonskörning, inte om spårvagnskörning. Ursäkta att jag inte förtydligade det. På egen banvall får du köra spårvagn så fort som spåren tillåter.Leif D skrev: Hastighetsanpassning, det är viktigt, annars lär man inte klara att köra på tidtabell. Vanligaste marchfarten ligger väl runt 30 km/h, men 50 är ju tillåtet i gatan och 60 på egen banvall. Detta behöver man nog utnyttja när så är möjligt.

Det skulle inte vara några problem ändå, eftersom alla trafikanter är skyldiga att lämna spårvagn fri väg. Det gäller alltså även gående.Leif D skrev:
Men om man kör spårvagn där det finns övergångsställen är man nog både inne i stan och i blandad trafik (ingen egen banvall alltså) och då blir det ju liksom automatiskt den där marschfarten på 30 km/h som du pratar om.
Men, som sagt, när jag snackar om att man skall hålla lägre fart i stan än 50 generellt menade jag bilar (i synnerhet) och bussar (och i förlängningen spårvagn när de inte har egen banvall). Och om det är tidtabellerna som får bussförarna att köra för fort och för slarvigt på somliga linjer måste ju skyddsombuden göra något år saken.

Jajjemän! Skall bli!Leif D skrev: När väl personbangården blir ombyggd, så kommer nog detta att fungera bättre än nu.
Martin

- Reimersholme71
- Kontakt:
Sydkraftmålning på lokaltågen
Jag var ute och skulle åka buss till Söderköping när jag lägligt kunde ta en bild på hur det ser ut när Östgötatrafiken målar om sina tåg i något som är förvillande likt Sydkrafts logotyp...
Tåget:

Sydkraft:

Eller var det tvärt om?
För alla kalendebitare har vi lite data här:

Och här har vi tre olika målningar på tre likadana tåg bredvid varandra:

Alltihop fångat med digitalkameran i högsta hugg idag på Norrköping Central.
Martin
Tåget:

Sydkraft:

Eller var det tvärt om?
För alla kalendebitare har vi lite data här:

Och här har vi tre olika målningar på tre likadana tåg bredvid varandra:

Alltihop fångat med digitalkameran i högsta hugg idag på Norrköping Central.
Martin