Michael skrev:Rensa i linjenätet och gör det mer lättbegripligt, kanske max 7-8 linjer!
Michael skrev:Räta ut skarpa kurvor som:
Västra-Södra Hamngatan (lägg spåren via Norra Hamngatan),
Vad sägs om att köra östergående trafik på Södra hamngatan och västergående trafik på Norra hamngatan, göra dessa gator enkelriktade i respektive riktning och göra mer eller mindre helt separerade kollektivtrafikfält (inkl staket) på stråket mellan Lilla Torget och Brunnsparken?
Michael skrev:Avenyn-Engelbrekts-Södra Vägen (lägg spåren fr Kungsportsplatsen via Södra vägen),
Nej, jag skulle snarare föredra fler hållplatser längs avenyn. För att ta sig snabbt mellan Korsvägen och Centralen så finns Skånegatan.
Michael skrev:Redbergsvägen-Svingeln,
Här känns det mer angeläget att flytta spårvägshållplatsen svingeln så att den faktiskt ligger närmare busshållplatsen svingeln.
Michael skrev:Snabbspårets anslutning in mot Centralen (rak linje fr GP-huset mot Centralen/Drottningtorget),
Medhåll+++! Jag har tjatat om att man borde riva det gamla VGJ-stationshuset men när man tittar närmare så ser det ut som om det faktiskt skulle gå att rymma spåren ändå...
Passa på att flytta alla hållplatslägena längre norrut på drottningtorget...
Michael skrev:Alt. bygg tunnel från:
Redbergsplatsen-Linneplatsen/Kungsten,
Frihamnen-Korsvägen/St Sigfridsplan,
Lägg ner hållplatserna:
Liseberg,
Eller flytta den så att det blir så smidigt byte tåg-spårvagn som möjligt...
Michael skrev:
Roddföreningen.
En kompromiss vore att lägga ner den för de vagnar som har anslutning till båtarna. Då sparar man restid på de som är ganska långt från ändhållplatsen, medan de som reser lokalt till/från själva saltholmen fortfarande får leva med roddföreningen-väntetiden...
"Små" hållplatser gör IMHO mindre skada ju närmare ändhållplatsen de är, förutsatt att ändhållplatsen inte har massivt många fler resenärer än många andra hållplatser. Iofs är roddföreningen ett dåligt exempel på detta, men ändå...
Michael skrev:Slå ihop hållplatserna i nytt läge:
Centralen-Brunnsparken,
Men hur fixar man det? Är det inte lika bra/bättre att "renodla" det så att centralen-hållplatsområdet ligger närmare järnvägsstationen/nisseterminalen än idag? I en sån förändring så kan hållplats nordstaden få ingå i "centralen" om man så vill.
Michael skrev:Domkyrkan-Grönsakstorget,
Domkyrkan lär väl gissningsvis ändå bli Lilla Torget framöver?
Michael skrev:Prins-Olivedalsgatan,
Nej, det är väl dumt att göra gångavståndet till turistattraktioner längre?
Michael skrev:Briljant-Smaragdgatan,
Se mitt resonemang ovan om att hållplatser nära ändhållplatsen inte är lika "kostsamma" för resenärerna som andra hållplatser. Det är ju bara resenärer till/från opaltorget som egentligen vinner på en sån sammanslagning. Förvisso vinner också alla vi som pröjsar för hela trafiken om man kan spara in omlopp, men det är en annan femma och ur det perspektivet så kan man ju föreslå att korta av alla linjer en hållplats...
Michael skrev:Sanatorie-Solrosgatan,Vasa/Viktoriagatan-Vasaplatsen,
Här finns det rätt många resmål så jag tycker det är bra att hållplatserna finns. Det optimala hade förstås varit om spårvägsspåren inte gått i Viktoriagatan utan i Haga Kyrkogata eller Övre Husargatan och man haft en hållplats invid handelshögskolan och det där biblioteket som ligger invid. En sån ombyggnad kan man nog dock aldrig räkna in ekonomiskt.
L3 som normalt går Hagakyrkan-Vasa Viktoriagatan-Vasaplatsen har väl som avsikt att nå så många platser som möjligt i centrum med korta gångvägar utan byten, då är det lika bra att den har många hållplatser. Det som återstår då är L2/L13 vars syfte mest är att nå Annedal, och då är det så få hållplatser 'utanför' området som berörs av en restidsändring att det kvittar. De som bor där har ju dessutom väldigt korta restider till centrum. OM man absolut ska ändra nåt så vore det väl att flytta hållplatsläget så att det ligger på norra grenen av korsningen vasagatan/viktoriagatan, istället för på östra grenen som idag... Marginell vinst dock...
Michael skrev:Önskeväders-Mildvädersgatan,
DÅ behöver man också bygga en ny gångväg från bostadsområdet väster om spåren.
Michael skrev:Vågmästareplatsen-Hjalmar Brantingsplatsen,
Det känns som något som får "visa sig" när Backaplanområdet byggts om...
Michael skrev:Kviberg-Beväringsgatan,
Om man vill så kan man lika gärna slå ihop Beväringsgatan med nästa hållplats norrut. Hur var det, visst är det väl så att det ger väldigt lång gångväg om man skulle genomföra en sån förändring?
Å andra sidan är det ju spårväg på gång Bellevye-Utby, denna kan kanske täcka delar av vad dessa två hållplatser täcker idag.
Michael skrev:Kapellplatsen-Chalmers,
Här skulle jag iofs rösta på en ombyggnad av Chalmershållplatsen så att tunnellinjerna och vasagatanlinjerna får separata hållplatslägen, eller åtminstone så att bussarna får separata lägen.
Michael skrev:Flytta hållplatserna:
Handelshögskolan ner mot Vasagatan,
Helt plötsligt ligger den hållplatsen "för nära" hagakyrkan...
Michael skrev:Nya hållplatser:
Alekärr (g:a Göfab Gamlestaden),
Hur stort är resandet idag med L78? Jag har åkt några gånger och i halvtimmestrafiken på eftermiddagen verkar det vara kanske 10 pers eller liknande som kliver på. Om man fördelar det på angeredsbanans turer så blir det väldigt få per tur. Å andra sidan kan man ju låta en linje avgå från angered och gamlestadstorget tidtabellsmässigt nån minut tidigare än ordinarie avgångsintervall, och låta just den linjen men inte de andra stanna här...
Michael skrev:På önskelistan:
Spårväg genom det nya Gullbergsvass inkl "Operalänken",
Vad är egentligen vinsten med Operalänken, förutom att kollektivtrafikförsörja ett litet område samt göra det rörigare var linjerna går i centrum (vilket har det fina namnet avlasta brunnsparken)?
Michael skrev:Spårväg Hjällbo-Olofstorp-Gråbo och mot Sjövik,
Synd att man rev VGJ...
Michael skrev:Signalsäkra sträckan
Bellevue-Bergsjön,
Hela eller tunnlarna?
Michael skrev:Förläng spårvägen från:
Opaltorget-Åkered-Fiskebäck,
Mölndals centrum-Åbro-Peppared-Kållered-Stretered-Lindome,
Mölndals centrum-Solängen-Eklanda,
Dr Sydowsgata-Toltorpsdalen-Mölndals centrum-Rävekärr,
St Sigfridsplan-Skår-Kallebäck-(g:a Boråsbanan när denna bygg om via Mölndal) Pixbo-Mölnlycke-Landvetter-Hindås,
Munkebäcktorg-Björkekärr-Östra sjukhuset-Vallhamra torg-Björndammen-Furulund,
Kaggeledstorget-Fräntorp-Sävedalen-Partille (Allum)-Anneberg-Jonsered,
Angereds centrum-Gårdsten-Lövgärdet,
Länsmansgården-Klara-Östergärde-Steneby (när nya sportcentrat byggs),
Hur många av dessa sträckor kan i framtiden tänkas ha motiverat resandeunderlag?