Re: bra klimat krävs för att fixa klimatet
Postat: lördag 02 augusti 2008 17:35
Varför inte?djth skrev:C20 passar knappast så bra in i drömmen om den förarlösa tunnelbanan.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Varför inte?djth skrev:C20 passar knappast så bra in i drömmen om den förarlösa tunnelbanan.
För att det krävs ett tåg som kan köra själv? ATO har väl inte varit superlyckat? Tja, jo, det är klart att man kan bygga om/lägga till nya bättre funktioner. Men om det ska beställas nya vagnar, är det inte rimligt att den nya modellen i så fall anpassas för ett nytt trafikeringssätt?daniel_s skrev:Varför inte?djth skrev:C20 passar knappast så bra in i drömmen om den förarlösa tunnelbanan.
Förvisso, men den i tidningar och radio inledda debatten handlade utan tvekan om passagerarnas situation.daniel_s skrev:Det är också helt i enlighet med gällande lagars och övriga regelverks intentioner, han har nämligen inte rätt att kräva några åtgärder till gagn för folk i största allmänhet utan det är arbetstagarnas hälsa och säkerhet som är det intressanta i sammanhanget. Naturligtvis hindrar inte detta att man kan komma med synpunkter och förslag om vad som helst, men det ska inte blandas ihop med rollen som huvudskyddsombud!
Nej, men det har inte så mycket med vagntypen att göra. Dagens ATO-lösning på T-bana 1 är principiellt fullt jämförbar med att ha en vagn med 32000 fart- och bromslägen vars förare står under befäl av en papegoja, som då och då säger "Full fart! Full fart!" tills tåget kommer så nära en station att föraren kan läsa på skyltarna vad den heter. Själva vagnarna har gjort bra ifrån sig såvitt jag vet, problemen finns snarare i form av begränsningar i själva plattformen som ATO-systemet bygger på, alltså hyttsignalsystemet. Hur enkelt det än verkar att köra tunnelbana så kan man inte styra en färd med enbart målinformation.djth skrev:För att det krävs ett tåg som kan köra själv? ATO har väl inte varit superlyckat?daniel_s skrev:Varför inte?djth skrev:C20 passar knappast så bra in i drömmen om den förarlösa tunnelbanan.
Där har jag en hel del idéer, men det skulle föra för långt från ämnet att berätta allt här! Om vi inskränker oss till att tala om trådens ämne, klimatkontroll i fordonen, så tycker jag följande.djth skrev:Hur skulle du vilja att nästa generation tunnelvagnar ser ut och fungerar?
När jag kör bil (jo, det händer) så har jag mixtrat med AC-inställningen för att få behaglig temperatur. Blir det för kallt ökar jag den inställda temperaturen, blir det för varmt minskar jag den. En bra klimatanläggning av modernt snitt är oslagbar för att få komfortabelt klimat i bilen, jämfört med kanske lite äldre konstruktioner som pumpar in kall luft.daniel_s skrev:Beträffande förhållandena sommartid, så är jag faktiskt inte alldeles övertygad om att temperturen bör kontrolleras genom kontinuerlig inblåsning av kyld luft, det känns mest som ett gigantiskt energislöseri.
Eller: Så har vi aldrig gjort! (annat klassiskt SL-talesätt)daniel_s skrev:Det kan man nog, men varför välja det bästa när man kan nöja sig med det näst bästa? (Klassiskt SL-talesätt)
Eller: vi gör inte som alla andra redan provat ut i 100 år. Vi uppfinner hjulet på nytt.Ferdinand skrev:Eller: Så har vi aldrig gjort! (annat klassiskt SL-talesätt)daniel_s skrev:Det kan man nog, men varför välja det bästa när man kan nöja sig med det näst bästa? (Klassiskt SL-talesätt)
För så har vi alltid gjort!bruse skrev:Eller: vi gör inte som alla andra redan provat ut i 100 år. Vi uppfinner hjulet på nytt.Ferdinand skrev:Eller: Så har vi aldrig gjort! (annat klassiskt SL-talesätt)daniel_s skrev:Det kan man nog, men varför välja det bästa när man kan nöja sig med det näst bästa? (Klassiskt SL-talesätt)
Haha, det var rolig läsning! Mycket har hänt på 3 år, de där antalet varma dagar per är har blivit väldigt många. Jag påstår att de är 365 stycken. Och som jag skrev i tråden, det handlar inte om utetemperaturen, även vid -20 kan en fullsatt vagn få olidliga temperaturer.NerdBoy skrev:Här är ett par intressanta trådar i ämnet kyla i vagnar:
A32 Budgetvagnar?
Inkognito=Paradiset
Nej. Det finns överhuvudtaget väldigt få skyltar på pendeltågen och ännu färre pedagogiskt utformade skyltar. Tyvärr.M_M skrev: Appropå pendeltågen: finns det nån form av tydlig skyltning vid fönstren som lagom pedagogiskt talar om för resenärerna varför fönstren bör vara stängda?