Sida 2 av 2

Re: Spårbyte på Götaälvbron

Postat: söndag 03 augusti 2008 13:35
av M_M
soer skrev:
M_M skrev: Har man ens övervägt/funderat på tanken att förutom bussarna även låta sammankopplade pedalvagnar varav minst en "felvänd" pendla mellan Hjalmar brantingsplatsen och Wieselgrensplatsen? (en "felvänd" som manövervagn - utan passagerare. Det måste väl gå att stänga av alla dörrar i en vagn från insidan)? (Ja, jag vet att det inte finns backspegel på vänstersidan - sånt måste väl gå att lösa).
Verkar det inte ganska jobbigt, om man ska till Biskopsgården exempelvis, att först gå på en buss i Brunnsparken, åka fem minuter till Hjalmar Brantingsplatsen, byta till spårvagn, åka två minuter till Wieselgrensplatsen och där byta till en annan spårvagn? Istället för att bara åka buss mellan Brunnsparken - Wieselgrensplatsen och byta där.

Dessutom skulle det väl bli ganska rörigt om man vid Wieselgrensplatsen, förutom de backvändande vagnarna från Länsmansgården, också hade vagnar från Hjalmar Brantingsplatsen som kör mot normala färdriktningen?
Jo, visst skulle det vara jobbigt, men däremot inte så jobbigt för de som ändå skulle bytt på hjalmar. På hjalmar ligger ju buss+spårvagnshållplatslägena acceptabelt nära varandra, på wieselgrensplatsen är det väl inte lika bra ställt med detta, om man nu inte har några tillfälliga/andra lägen (än de som stomibuss 17 använder)

Re: Spårbyte på Götaälvbron

Postat: söndag 03 augusti 2008 13:59
av Thomas Åkerblad
M_M skrev: .... (än de som stomibuss 17 använder)
Jag vet att man aldrig ska anmärka på stavning men här måste jag bara fråga om det röda ordet är en lustighet eller en felskrivning?

Mvh/Thomas Å

Re: Spårbyte på Götaälvbron

Postat: söndag 03 augusti 2008 14:18
av M_M
Thomas Åkerblad skrev:
M_M skrev: .... (än de som stomibuss 17 använder)
Jag vet att man aldrig ska anmärka på stavning men här måste jag bara fråga om det röda ordet är en lustighet eller en felskrivning?

Mvh/Thomas Å
En avsiktlig lustifikation :)

Re: Spårbyte på Götaälvbron

Postat: söndag 03 augusti 2008 14:48
av Thomas Åkerblad
M_M skrev:
Thomas Åkerblad skrev:
M_M skrev: .... (än de som stomibuss 17 använder)
Jag vet att man aldrig ska anmärka på stavning men här måste jag bara fråga om det röda ordet är en lustighet eller en felskrivning?

Mvh/Thomas Å
En avsiktlig lustifikation :)
OK, jag är visserligen född och uppvuxen i Göteborg men flyttade till Stockholm för 30 år sedan så jag är inte helt uppdaterad på den lokala humorn! Mailade min bror (som bor i Göteborg) häromdagen när jag såg rubriken "Ny brasse i Häcken" i GP och undrade om det möjligen var en lokal variant av det gamla kända uttrycket "Finne i ar....."? Enda svaret jag fick var att det var en intressant frågeställning under Prideveckan!

Slut med OT!

Re: Spårbyte på Götaälvbron

Postat: söndag 03 augusti 2008 21:50
av soer
M_M skrev:Jo, visst skulle det vara jobbigt, men däremot inte så jobbigt för de som ändå skulle bytt på hjalmar. På hjalmar ligger ju buss+spårvagnshållplatslägena acceptabelt nära varandra, på wieselgrensplatsen är det väl inte lika bra ställt med detta, om man nu inte har några tillfälliga/andra lägen (än de som stomibuss 17 använder)
Det finns två tillfälliga hållplatslägen på Hjalmar Brantingsgatan. I riktning mot Biskopsgården stannar bussarna utanför Lundby sjukhus och i riktning mot centrum stannar bussarna precis där man kommer upp från gångtunneln från spårvagnshållplatsen.

Re: Spårbyte på Götaälvbron

Postat: söndag 03 augusti 2008 22:03
av 2763
gek skrev:
Michael skrev:Varför kan man inte tillämpa enkelspårsdrift med tillfälliga växlar vid Nordstan och Frihamnen?
De som arbetar på sträckan tycks behöva båda spåren för maskiner och fordon. Totalavstängning under en kort tids intensivt arbete anses nog bättre än enkelspårsdrift större delen av sommaren. Enkelspårsdrift med hastighetsnedsättning vid arbetsplatserna skulle antagligen ge stora förseningar. Säkert dock inte lika illa som vid den otillräckliga busstrafik som gällde när jag själv åkte för någon vecka sedan.
Mycket riktigt. Emedan arbete skett i båda spåren är det effektivast att bedriva trafik på det sätt som nu skett.
Arbeten har dessutom skett med kontaktledningsanläggningen på broklaffen, vilket i sig betyder att bron behöver stängas.

Det är alltså tre separata arbetsområden som finns på bron, samtliga tre kräver totalavstängning.

//Tony