Körsimulatorer för T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius

Re: Körsimulatorer för T-bana

Inlägg av Lars Stegenius »

daniel_s skrev:
Lars Stegenius skrev:Körning genom vagntvätt. Observera vindrutetorkaren! Den fungerar med syknkorniserat ljud i alla tre hastighetslägena!

Bild
Ser att du har lyckats få ATP-övervakning i tvätthallen också :P
Aha, du menar att sth är 5 km/h? Inga problem med ett modernt signalsystem. ;-)

Problemet är bara att faktiskt köra max 5 km/h, det är ett j--la pipande och bromsande från ATPn.

//Lars S
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Lite ot kanske, men Lars: Var har du fått tag på vagntvätten? Och vad är det som skymtar längre bortåt i bild?
Lars Stegenius

Sparkfot skrev:Lite ot kanske, men Lars: Var har du fått tag på vagntvätten? Och vad är det som skymtar längre bortåt i bild?
Vagntvätten finns på Trainz DLS, jag kan återkomma med kuid om du vill. Det som syns på avstånd är infarten till tunneln. Där finns stationen Högdalen, fast under jord.....

Om du vill ha hela banan kan jag maila den till dig som en .cdp-fil. Ge mig bara din mailadress. Alla dependencies finns på DLS. Du får dock INTE sprida den vidare - av copyright-skäl!

EDIT: kuid:60697:28000 Carriage Cleaner

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den söndag 11 maj 2008 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Lars Stegenius skrev:
Sparkfot skrev:Lite ot kanske, men Lars: Var har du fått tag på vagntvätten? Och vad är det som skymtar längre bortåt i bild?
Vagntvätten finns på Trainz DLS, jag kan återkomma med kuid om du vill. Det som syns på avstånd är infarten till tunneln. Där finns stationen Högdalen, fast under jord.....

Om du vill ha hela banan kan jag maila den till dig som en .cdp-fil. Ge mig bara din mailadress. Alla dependencies finns på DLS. Du får dock INTE sprida den vidare - av copyright-skäl!

//Lars S
PM:ar dig omgående!
Lars Stegenius

Sparkfot skrev:PM:ar dig omgående!
Mail skickat!

//Lars S
WWPD

Inlägg av WWPD »

Björn Ehnberg skrev:Ursäkta en fråga något off topic, men finns någon av Stockholms lokalbanor uppbyggd i något simulatorprogram? Har för mig att jag sett en stillbild av en A32 från ett sådant någon gång tidigare här på Forum.

Mvh.

Björn
Lidingöbanan är på gång till Microsoft Train Simulator, här är hela tråden:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.p ... f36&t=8040

Själv bygger jag på en A32a till MSTS, även en A24 och A30B, den senare går att ladda ner här, dock är den inte helt klar än:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.p ... e6&t=19009

Hela vagnparken, från förr till nu, till framtiden?, i Ropsten!:
Bild

Tillbaka till C20 modellen som är bland det bästa jag sett, mycket "simulator" känsla i den. Väldigt bra byggd också!.

Men ta en titt hos e-buzz finns mycket andra fina saker på gång där!. Listan blir för lång om jag listar alla trevliga saker, hehe.

En sak till, ja det är jag som är Sigma på e-buzz, WWPD är mitt gammla namn.
Användarens profilbild
thbe

Inlägg av thbe »

Jag lyckas inte ens installera C20 och bana. Måste man ha nya Trainz eller duger det med den första som kom för en del år sedan? Hur gör man?
Lars Stegenius

thbe skrev:Jag lyckas inte ens installera C20 och bana. Måste man ha nya Trainz eller duger det med den första som kom för en del år sedan? Hur gör man?
Du måste ha lägst TRS2004 uppdaterad till SP2 (och uppdaterar du till SP2 kan du lika gärna därefter gå till SP4 när du ändå håller på).

//Lars S
Användarens profilbild
thbe

Inlägg av thbe »

OK, tack. Min är från 2002 så den lär ju inte gå då. Ska undersöka uppdateringar......
Lars Stegenius

thbe skrev:OK, tack. Min är från 2002 så den lär ju inte gå då. Ska undersöka uppdateringar......
Det finns ett antal versioner efter den version jag kör, TRS2004 SP4, men många användare och utvecklare har valt att stanna på den versionen. Tillverkaren av TRS, Auran Pty i Australien, gjorde en strategisk missbedömning i den följande versionen, TRS 2006, och introducerade en ny funktion som fick ett antal användare och utvecklare, inklusive jag själv, att gå i taket och återvända till TRS2004 SP4. Funktionen var avsedd att vara till hjälp men blev mest till stjälp. Dessutom var versionen mer än acceptabelt buggig varför uppdateringen SP1 kom rätt snart.

Den senaste versionen är Trainz Classics 3. C20-modellen ska fungera även med den versionen.

//Lars S
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

För att kontra lite så är de flesta av de som köpt TRS2006 nöjda med de nya funktionerna.
En sak som många missat är att man vid installationen INTE ska starta TRS2006 innan man installerat den tillhörande SP1 samt att man ska ha rätt användarnamn och password inne i nerladdningsdelen av programet.
Det är inte för sent att börja på nytt
Lars Stegenius

Det här är ju inte rätt forum för att gräla om TRS tillkortakommanden men du om någon vet ju hur jag reagerade efter at ha installerat TRS2006.

Nu är det ju så fiffigt ordnat att det mesta som utvecklats för TRS2006 och senare faktiskt går att använda i TRS2004 - om man vet hur man ska manipulera systemet. Men det är överkurs och är sådant dom du och jag som arbetat med datorer och systemteknik i så där 40 år kan pyssla med.

//Lars S
Användarens profilbild
thbe

Inlägg av thbe »

Lars Stegenius skrev:
thbe skrev:OK, tack. Min är från 2002 så den lär ju inte gå då. Ska undersöka uppdateringar......
Det finns ett antal versioner efter den version jag kör, TRS2004 SP4, men många användare och utvecklare har valt att stanna på den versionen. Tillverkaren av TRS, Auran Pty i Australien, gjorde en strategisk missbedömning i den följande versionen, TRS 2006, och introducerade en ny funktion som fick ett antal användare och utvecklare, inklusive jag själv, att gå i taket och återvända till TRS2004 SP4. Funktionen var avsedd att vara till hjälp men blev mest till stjälp. Dessutom var versionen mer än acceptabelt buggig varför uppdateringen SP1 kom rätt snart.

Den senaste versionen är Trainz Classics 3. C20-modellen ska fungera även med den versionen.

//Lars S

Det går inte att uppdatera min från 2002. Har beställt en ny som bör komma nästa vecka :-(

//T
Lars Stegenius

thbe skrev:
Det går inte att uppdatera min från 2002. Har beställt en ny som bör komma nästa vecka :-(

//T
Vilken version beställde du?

Och när du fått den rekommenderas detta forum (på svenska): http://www.e-buzz.se/forum/ om du inte redan är registrerad där.

//Lars S
Jonmpa

Inlägg av Jonmpa »

HEJ! Lars: Kan du skicka din fina tunnelbanebana som du visar bilder ifrån i tråden till mig? johnny.nilssonyy@comhem.se.
Mvh Johnny Nilsson
Lars Stegenius

Jonmpa skrev:HEJ! Lars: Kan du skicka din fina tunnelbanebana som du visar bilder ifrån i tråden till mig? johnny.nilssonyy@comhem.se.
Mvh Johnny Nilsson
Mail på väg!

//Lars S
Användarens profilbild
thbe

Inlägg av thbe »

Lars Stegenius skrev:
Jonmpa skrev:HEJ! Lars: Kan du skicka din fina tunnelbanebana som du visar bilder ifrån i tråden till mig? johnny.nilssonyy@comhem.se.
Mvh Johnny Nilsson
Mail på väg!

//Lars S

Det var f*n vilken tid det tog att få sin Trainz men den som väntar....
Det är 3 DVDer och det ingår både Train 2004 och Trainz 2006 och en del annat lull-lull. Ska se om jag lyckas installera C20 nu.....!!

/T
Lars Stegenius

thbe skrev: Det var f*n vilken tid det tog att få sin Trainz men den som väntar....
Det är 3 DVDer och det ingår både Train 2004 och Trainz 2006 och en del annat lull-lull. Ska se om jag lyckas installera C20 nu.....!!

/T
Det paketet innehåller visst TRS2004 SP4 men om TRS2006 är uppdaterat till SP1 har jag inte klart för mig. Är det inte det bör du uppdatera och det ska du i så fall göra innan du startar TRS2006 första gången.

//Lars S
TheSWc20

Inlägg av TheSWc20 »

[/quote]

EDIT: kuid:60697:28000 Carriage Cleaner

//Lars S[/quote]

Tja Lars jag undrar om du har kvar cpd-filen, om du har kan du maila till : rami.arsenal@hotmail.com

Tack.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

LÅ1 skrev:Letade efter annat, men råkade då finna bilder på körsimulatorer för Berlins T-bana. Finns det något liknande i Stockholm? (Tyvärr ar jag inte så bra på tyska. Läsandet består till ca. 75% av gissningar!)

Fahrsimulator H /Hk.
Fahrsimulator DL 70.
För att återgå till grundfrågan - körsimulator för förarutbildning mm i Stockholms tunnelbana.

Man håller på med att ta fram underlag för en körsimulator, men så mycket längre har man inte kommit.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Skriv svar