Mynt & Sedlar - 50-öringen bort

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Vilka sedlar och mynt vill du ha i omlopp?

Mynt: 50 öre
21
6%
Mynt: 1 kr
43
12%
Mynt: 5 kr
43
12%
Mynt: 10 kr
44
12%
Mynt: 20 kr
20
6%
Sedel: 20 kr
25
7%
Sedel: 50 kr
43
12%
Sedel: 100 kr
44
12%
Sedel: 200 kr
35
10%
Sedel: 500 kr
38
11%

Antal röster: 356

TS

Re: Mynt & Sedlar - 50-öringen bort

Inlägg av TS »

Det skiljer sig väl från land till land på kontinenten också, antar jag. Belgien, Spanien och Portugal har jag aldrig varit i, och bara en kort vända in i Frankrike som sagt. Tyskland är ju dessutom en förbundsrepublik, så möjligen (även om jag egentligen inte tror det) så är det olika från delstat till delstat också. Just detta var i Mannheim, som ligger i Baden-Württemberg men alldeles vid gränsen till Rheinland-Pfalz.

För övrigt hade de ett intressant spårvägssystem som är värt ett besök. På 1960- talet nångång fanns det storstilade planer på Stadtbahn modell Hannover/Köln, som fick överges tio år senare, men först efter att ganska många tunnlar redan byggts i grannstaden Ludwigshafen, som de har gemensamt spårvägsnät med. Tydligen ligger dessa tunnlar på sträckor som visat sig vara mer eller mindre oanvändbara, och nu i år skulle tydligen trafiken genom en av dem läggas ned. Via en förortslinje som heter OEG sitter systemet dessutom ihop med det i Heidelberg och man kan åka spårvagn mellan städerna (fast tåg går ju fortare).
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Låst