Det skiljer sig väl från land till land på kontinenten också, antar jag. Belgien, Spanien och Portugal har jag aldrig varit i, och bara en kort vända in i Frankrike som sagt. Tyskland är ju dessutom en förbundsrepublik, så möjligen (även om jag egentligen inte tror det) så är det olika från delstat till delstat också. Just detta var i Mannheim, som ligger i Baden-Württemberg men alldeles vid gränsen till Rheinland-Pfalz.
För övrigt hade de ett intressant spårvägssystem som är värt ett besök. På 1960- talet nångång fanns det storstilade planer på Stadtbahn modell Hannover/Köln, som fick överges tio år senare, men först efter att ganska många tunnlar redan byggts i grannstaden Ludwigshafen, som de har gemensamt spårvägsnät med. Tydligen ligger dessa tunnlar på sträckor som visat sig vara mer eller mindre oanvändbara, och nu i år skulle tydligen trafiken genom en av dem läggas ned. Via en förortslinje som heter OEG sitter systemet dessutom ihop med det i Heidelberg och man kan åka spårvagn mellan städerna (fast tåg går ju fortare).
Mynt & Sedlar - 50-öringen bort
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Mynt & Sedlar - 50-öringen bort
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman