Håkan Stokke skrev:DEBATT. SL planerar att förlänga tvärbanan till slussen. Saltsjöbanan ska byggas om till spårväg. På den sista sträckan in till Slussen ska tvärbanans och Saltsjöbanans spårvagnar gå på samma spår. På den gemensamma slutstationen i Slussen ska banorna samsas om tre spår. På tvärbanan planerar SL för femminuterstrafik i högtrafik. Saltsjöbanan ska gå med tiominuterstrafik. Det innebär att det ska komma in 18 spårvagnar i timmen på de tre spåren. Det blir en spårvagn var tvåhundrade sekund. Lika många spårvagnar ska avgå från Slussen. Roslagsbanan behöver sex spår på Stockholms Östra för att ta emot 14 tåg under den mest belastade timmen
Detta har jag väldigt svårt att förstå ? Eller är är Stockholmare i allmänhet och SEKO klubb 119:s medlemmar i synnerhet, så himla slöa att de inte hinner vända sina spårvagnar 5 minuter ?? eller vad det nu kan tänkas behövas
Ett exempel tänker jag förevisa ur verkligheten och med Bussmicke som vittne, f.ö..... vi var båda där.
MOSZKVA TÉR Và i Budapest, här vänder linjerna 4 och 6 i samma säckvändplats, som består av
två spår.
Båda linjerna går hela dagen i 4-5 minuterstrafik, vilket innebär 24 - 30 spårvagnar i timmen, eller en vagn var 120 - 150 sekund.
Budapest är ingen liten stad heller, och trafikantmängden är enorm, men allt löper utan större problem. vagnarna är 54 meter långa och tar 64 sittande 288 stående och 2 rullstolar (går självklart få med fler sittplatser om så önskas).

Vagnarna ankommer till ankomstplattformen. Foto 2007-07-04 Leif D.

Efter att ha släppt av resande och går över mot ett av vändspåren. Foto 2007-07-04 Leif D.

Vid vändspåren är ofta fullt, men allt flyter på utan köbildning. Foto 2007-07-04 Leif D.

När föraren bytt ände, är det dax att köra fram för avgång. Foto 2007-07-04 Leif D.

Vagnen kör fram för avgång och nästa vagn kör in på vändspår. Foto 2007-07-04 Leif D.

Mellan spåren finns staket, men så mycket mera skyddsanordningar behövs inte trotts stark trafik och mycket folk. Foto 2007-07-04 Leif D.

Den tåta trafiken gör ju att vagnar ankommer hela tiden. Foto 2007-07-04 Leif D.

64 sittande, 288 stående och 2 rullstolar. Foto 2007-07-04 Leif D.

Vagnarna är utpräglade stadstrafikvagnar med mycket ståplatser, men kan självklart möbleras med fler sittplatser. Foto 2007-07-04 Leif D.