Fråga till Trafikmästare Lundquist på gt.se skrev: Gör ni inga alkotester inom spårvägen?
– Jo, vi har alkotester om det behövs, men vi går inte ut och alkotestar, vi måste ju ha en misstanke i så fall.
Ratt- eller sken-onykter?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
I Norrköping är alla spårvagnar utrustade med alkolås.
Varje förare har en egen nyckel som sätts i vid förarbyte
och då måste man blåsa.Låset går på dörrkretsen.Vid problem
med låset finns ett lås till som gör att man kopplar förbi alkolåset.
Denna nyckel har uttre tl på sin knippa. All personal måsteblås även hall
och verkstadsfolk.
Dessutom är alla fordon i linjetrafik i Östergötland försädda med
alkolås.
CL
och verkstadsfolk.
alkolås.
CL
-
Alkolås är naturligtvis en möjlighet, om man kan få det att fungera driftsäkert även i spårfordon.lagerbrax skrev:I Norrköping är alla spårvagnar utrustade med alkolås.
och verkstadsfolk.
alkolås.
CL
Påskyndades inte detta av en olycka för något år sedan, då spårvagnsföraren (som om jag inte minns fel inte var vållande) visade sig vara alkoholpåverkad vid tillfället ifråga?
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
- Pwer med ölmagen
lagerbrax skrev:I Norrköping är alla spårvagnar utrustade med alkolås.
och verkstadsfolk.
alkolås.
CL
Tycker jag låter som en bra sak!
I med alkolås i all fordon som är där ute!
Vad beträffar slumpmässiga drogtester i Göteborg kan jag intyga att där ingår utandningsprov, eftersom att jag själv blivit slumpad ex antal gånger.
Tycker att ett alkolås borde vara en självklarhet!
Kan man lägga 1,3 miljoner på svindyr kosmetika i form av en sk förarcoach så borde man även kosta på alkolås i alla fordon.
(Och då spelar det ingen roll i fall GS betalar för coachingen, eller om det är Göteborgs stad. Pengarna kunde användas på ett bättre sätt än att kasta dem ut i tomma intet)
Perra-Spårvagnsförare!
Re: Ratt- eller sken-onykter?
Jepp så rätt. På DjL har vi i alla fall vid ett tillfälle kontrollerat alla 4 förare i trafik en sen eftermiddag för många år sedan. mitt rekord "i verkliga livet på jobbet" var en bilförare med 3,14 promille! Han (jag och du iallafall) borde vart död och han föll ur bilen, köra, det kunde han! Det var i en vanlig kontroll som vi valde honom av "hyfsad slump", lyckligtvis.Harald skrev:Styrstångsonykterhet finns inte i lagen i alla fall. Det finns alltså ingen promillegräns över vilken det är straffbart att cykla. Rattonykterhet finns f.ö. inte heller längre, bara rattfylleri och grovt rattfylleri. Det är brott som man gör sig skyldig till om man kör motordrivet fordon (inkl. motorcykel) eller spårvagn med mer än 0,2 promille alkohol i blodet.Bengt Jönsson skrev:Enligt "Monopol-posten" så ertappades i morse en spårvagnsförare "ratt"full...
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=398309
.. men hur kan man vara onykter vid "ratten" i ett fordon som inte ens har en ratt utan styrs av skenor i backen?
Styrstångsonykterhet finns ju men "sken-onykter".. ?
/B
Vid vår förra s.k. razzia (Luciamorgon/fm) så tog vi i Vasastan/City/Stockholm alla bussar från Solna på Torsgatan under två timmar: 14 kollade, inga onyktra men två som "glömt körkortet i andra jackan, samt 4 med trasigt halvljus. " Jag sa till trafikledarn i morse" äe inget som man blir imponerad av; böter nästa gång! Snart blir det en RF-koll i tuben och på pendeln....
Ge spårtrafik företräde!
-
Tycker jag ni ska låta bli, hörni. Använd skattepengarna till vägtrafiken istället och låt spårtrafikoperatörerna sköta om den slumpmässiga nykterhetskontrollen i Stockholm. Ni har viktigare uppgifter att sköta, och det finns ingenting i spårtrafikoperatörernas övervakningsprogram som tyder på att det brister och att ni behöver gå in.Cyclocop skrev: Snart blir det en RF-koll i tuben och på pendeln....
Mvh.
Björn
-
Men hur är det nu, har de fått upp pålitligheten i de här apparaterna? Det har ju gjorts flera test de senaste åren där en del produkter visat sig vara väldigt opålitliga, både vad gäller att onyktra personer fått grönt och att nyktra fått rött. T.ex.:
Alkolåset enkelt att lura
Saabs alkolås klarar inte kyla
Och uppfatta inte det här som att jag tycker att idén med alkolås är dålig, för det tycker jag absolut inte, jag har bara en känsla av att vissa åkerier väntar med investeringen tills tekniken fungerar bättre. Har jag fel?
Och uppfatta inte det här som att jag tycker att idén med alkolås är dålig, för det tycker jag absolut inte, jag har bara en känsla av att vissa åkerier väntar med investeringen tills tekniken fungerar bättre. Har jag fel?
Jag tycker visst det ska göras kontroller även i tuben och på pendeln. Och om polisen (som jag misstänker Cyclocop arbetar för) anser det nödvändigt, så varsågoda.Björn Ehnberg skrev:Tycker jag ni ska låta bli, hörni. Använd skattepengarna till vägtrafiken istället och låt spårtrafikoperatörerna sköta om den slumpmässiga nykterhetskontrollen i Stockholm. Ni har viktigare uppgifter att sköta, och det finns ingenting i spårtrafikoperatörernas övervakningsprogram som tyder på att det brister och att ni behöver gå in.Cyclocop skrev: Snart blir det en RF-koll i tuben och på pendeln....
Mvh.
Björn
Bara för att ett övervakningsprogram inte tyder på brister så kan man ändå göra kontroller. Den bästa typen av "razzia" är en där alla är nyktra.
-
Är det här någon form av ostkust/västkustmotsättning?MartinW skrev:Jag tycker visst det ska göras kontroller även i tuben och på pendeln. Och om polisen (som jag misstänker Cyclocop arbetar för) anser det nödvändigt, så varsågoda.Björn Ehnberg skrev:Tycker jag ni ska låta bli, hörni. Använd skattepengarna till vägtrafiken istället och låt spårtrafikoperatörerna sköta om den slumpmässiga nykterhetskontrollen i Stockholm. Ni har viktigare uppgifter att sköta, och det finns ingenting i spårtrafikoperatörernas övervakningsprogram som tyder på att det brister och att ni behöver gå in.Cyclocop skrev: Snart blir det en RF-koll i tuben och på pendeln....
Mvh.
Björn
Bara för att ett övervakningsprogram inte tyder på brister så kan man ändå göra kontroller. Den bästa typen av "razzia" är en där alla är nyktra.
Suck, jag blir så trött på detta. "om polisen anser det nödvändigt..." Självklart, ett enkelt ingripande som ger fina siffror i åtgärdsstatistiken! Förnumstiga kommentarer av typen "man kan aldrig göra nog många kontroller" köper jag inte. Tillgången på polisiära resurser är ytterst begränsad (har jag nog märkt) och det är betydligt bättre att spårtrafiken själv får bära sina kostnader för denna övervakning, som med säkerhet är mer omfattande och effektivare än en punktinsats där någon polischef vill visa handlingskraft och snygga till åtgärdsstatistiken. Polisens anslag utnyttjas betydligt bättre om de ägnar sig åt att övervaka vägtrafiken, där problemen är långt mycket större.
Björn
OK det var en anledning jag kunde köpa. På ditt förra inlägg verkade det som om tuben och pendeln hade något att dölja, men nu ser jag att det är av andra skäl du betackar dig.Björn Ehnberg skrev:Är det här någon form av ostkust/västkustmotsättning?MartinW skrev:Jag tycker visst det ska göras kontroller även i tuben och på pendeln. Och om polisen (som jag misstänker Cyclocop arbetar för) anser det nödvändigt, så varsågoda.Björn Ehnberg skrev: Tycker jag ni ska låta bli, hörni. Använd skattepengarna till vägtrafiken istället och låt spårtrafikoperatörerna sköta om den slumpmässiga nykterhetskontrollen i Stockholm. Ni har viktigare uppgifter att sköta, och det finns ingenting i spårtrafikoperatörernas övervakningsprogram som tyder på att det brister och att ni behöver gå in.
Mvh.
Björn
Suck, jag blir så trött på detta. "om polisen anser det nödvändigt..." Självklart, ett enkelt ingripande som ger fina siffror i åtgärdsstatistiken! Förnumstiga kommentarer av typen "man kan aldrig göra nog många kontroller" köper jag inte. Tillgången på polisiära resurser är ytterst begränsad (har jag nog märkt) och det är betydligt bättre att spårtrafiken själv får bära sina kostnader för denna övervakning, som med säkerhet är mer omfattande och effektivare än en punktinsats där någon polischef vill visa handlingskraft och snygga till åtgärdsstatistiken. Polisens anslag utnyttjas betydligt bättre om de ägnar sig åt att övervaka vägtrafiken, där problemen är långt mycket större.
Björn
Professionell tyckare
Jag tycker att dom är driftsäkra och att vi har 99% funktion på dem.
Men trotts alkolås så är det förare som fastnat i låsen och vid efterföljande blåsning haft för höghalt med alkohol.Tack vare dessa
kommer vi åt dem som har problem och kan ge dem ett behandlings program.
Dessutom har vi som övriga Veolia slumpmässiga drog tester
av all personal.
CL
Men trotts alkolås så är det förare som fastnat i låsen och vid efterföljande blåsning haft för höghalt med alkohol.Tack vare dessa
av all personal.
CL
OK, det låter ju jättebra.lagerbrax skrev:Jag tycker att dom är driftsäkra och att vi har 99% funktion på dem.
av all personal.
CL

En känd skallig herre på TV3 söp i rutan för att testa alkomätare, dessa visade väldigt olika men var också maskiner som vem som helst kan handla.NerdBoy skrev:Men hur är det nu, har de fått upp pålitligheten i de här apparaterna? Det har ju gjorts flera test de senaste åren där en del produkter visat sig vara väldigt opålitliga, både vad gäller att onyktra personer fått grönt och att nyktra fått rött. T.ex.:
En alkomätare har datummärkning där det finns ett slutdatum innan maskinen ska in på så kallad kalibrering(stavning?).
Ska det mätas ännu bättre har polismyndigheten oftast en bättre maskin men då är det transport till närmaste polishus.
- Pwer med ölmagen