daniel_s skrev:Björn Ehnberg skrev:Lidingöbanan skulle alltså, med lite "tur" kunna få fira sitt hundraårsjubileum 2014 med befintliga vagnar! Hur man ska få dem att hålla och vara i trafikdugligt skick fram tills dess är en gåta för mig. 2014 är de äldsta vagnarna 70 år!
Det är väl bättre än att hundraårsjubileet får firas med obefintliga vagnar!
Du är lite väl populistisk när du påstår att vagnarna är 70 år gamla. Det stämmer att vagnskorgar och boggier är tillverkade 1944-52, men sedan dess har vagnskorgarna rivits ur totalt omkring 1990 så att bara skalet blev kvar, och fyllts med ny utrustning; detta tillsammans med boggirevisioner inkl hjulsatsbyten, motorrenoveringar och annat har gjort att det i praktiken inte finns en pryl kvar från 40-talet i vagnarna annat än enstaka smågrejer som man kan byta ut eller renovera.
Nu menar jag inte att det är den mest konkurrenskraftiga lösningen att köra omkring med gamla och tämligen bullriga vagnar, men omöjligt är det då rakt inte. Och snarare än 70 år gamla är vagnarna 20 år gamla, om än baserade på en 70 år gammal grundkonstruktion!
Populistisk? Tänk att Du och jag inte ska kunna diskutera någonting utan att det kommer glåpord med i bilden! Egentligen tycker jag inte detta är någonting att diskutera, men jag får väl ta upp den kastade handsken.
Du vet mycket väl i vilket skick LB:s vagnar befinner sig! Att styr- och reglerutrustningen är utbytt ska vi nog vara tacksamma för. Motorerna går givetvis att renovera, och det sker ganska ofta, även om jag kunde önska att Tågia kunde blåsa ren dem från koldamm oftare. En fullständig omlindning är heller ingen billig historia. Dessutom är den ständiga bristen på reservdelar ett stort problem, inte minst när det gäller större aggregat som omformare och kompressorer. Förhoppningsvis ger utskrotningen av Nockebybanans A30/B30 ett välbehövligt andrum. Vagnskorgarnas upphängning är dessutom helt slut, korgarna slänger hit och dit, särskilt när man får upp lite fart som mellan Brevik och Högberga. Man behöver dessutom inte ha något musiköra för att höra hur det tjuter från drev och motorer. Du kanske borde gå ett konduktörsvarv snart igen för att återuppliva gamla minnen? Dessutom besväras vagnarna av materialutmattning, två av de urspårningar som inträffat under innevarande decennium har berott på axelbrott.
Sammanfattningsvis: Vagnarna ger varken personal eller trafikanter intryck av att vara sådär 20 år gamla, utan snarare åt 60 - 70-årshållet. Jag pratade med vagnmästaren i Aga-depån 2004 och han bedömde att det skulle bli mycket kostsamt att hålla vagnarna vid liv fram till 2010. Och nu ska de gå ännu längre! Självklart är det bättre med befintliga vagnar än med obefintliga vagnar 2014, jag har aldrig påstått någonting annat. Om de nu inte av sig själva blivit obefintliga då.
Mvh.
Björn
PS. Det brukar märkas ett par dagar, kanske bortåt en vecka när man åker med nyreviderade boggier. Sedan är det samma visa igen! Rejäl godstjocklek är det i alla fall.
