Sträckan Slottsskogsgatan-Långedrag öppnade i två etapper 1907. Sträckan Långedrag-Saltholmen 1908.Stefan_Brännström skrev:När det gäller Göteborgs klimat är utan tvekan Långedragsbanan (väster om Käringberget) den mildaste sträckan.
Förare på L11 har säkert ofta upplevt hur vacker vintersnö och 0-gradigt mellan Bergsjön och Kviberg bytts ut till piskande kallt regn och +2 grader när vagnen rullar längs Hinsholmskilen....
Som jag uppfattar det annars, så valde man att anlägga Långedragsslingan där den är än idag, i ett läge där Vässingsö var just en ö, p.g.a. att man fick berggrund, och en lämpligare fond för en vändslinga än platsen för Långedrags hållplats, som förmodligen står på mest gammal vass och lera.
Sedan vid ett senare tillfälle förband man väl Vässingsö/Det nya fastlandet med Saltholmen, och där någonstans drogs också spår hela vägen ut.
Alltså: Denna ö-historik är väl grundanledningen till att man har två så närbelägna vändslingor. När Långedragsslingan anlades var det helt enkelt den enda slingan, och på en vettig plats sett till arkeologin.
Utbyggnad till dubbelspår till Hinsholmen byggdes 1909 och till Långedrag 1911.
Vid öppnandet vändes vagnarna på stationerna (Långedragslinjen var ju järnväg) där mötesspår och växlar fanns. Slingor tillkom långt senare.
//Tony