Och av det lär vi oss att aldrig kommentera innehållet i bilder.Q skrev:Förmodligen försvann den när förstå-sig-på & paragrafrytteri-gängen gick lös.
Tydligen är det viktigare att ha rätt själv än att hitta en sund gemensam tolkning av lagar, förodningar och regler på ett sätt som fungerar i det praktiska livet.![]()
Cyklist (bild)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Att det inte är förbjudet är inte samma sak som att det är tillåtet. Man skulle kunna säga "Gör det inte i alla fall".B Thomas skrev:TonyM skrev:Du får inte cykla på ett övergångsställe överhuvudtaget. Däremot på en cykelöverfart.Varför så tvärsäkra. Ville ni inte läsa länken:daniel_s skrev:Det jag försöker säga är att cyklister som kör på övergångsställen är brottslingar i alla fall, eftersom de också har kört på gångbanan. Vad polisen säger intresserar mig inte!
http://goteborg.trafiken.nu/sv/vanligaf ... ligafragor
I så fall får vi väl presentera en bild från Vägverkets hemsida med en fråga från deras trafiktest
Men det kanske heller inte intresserar herrarna?
Polisen och Vägverket begriper ingenting om vägtrafik, det är därför det är 500 dödsfall om året i vägtrafiken. Kaxigt men tänkvärt, eller hur?
- Erik Sandblom
daniel_s skrev:Polisen och Vägverket begriper ingenting om vägtrafik, det är därför det är 500 dödsfall om året i vägtrafiken. Kaxigt men tänkvärt, eller hur?
Jaha så vilket land har ett smart vägverk och smarta poliser då? Inget, antar jag.
Det är inte att Vägverket är osmarta, det är att dom satsar på fel teknik. För tågpassagerare är nollvisionen redan uppnådd. Det är för att tågen följer rälsen, för att man har tidtabeller, och för att man har signalsystem som stoppar tågen om nåt går galet.
I grunden handlar det om politik. Strunta i "säkra motorvägar", bygg ut järnvägsnätet istället. Det är mycket säkrare.
Jo, det är just precis vad det är. Eller du kanske har en egen lag som vi ska tillämpa.daniel_s skrev:Att det inte är förbjudet är inte samma sak som att det är tillåtet.
Men dom råkar veta vad lagen säger, vilket du inte begriper. Om Vägverket säger: "Får du cykla på övergångsstället? Ja = Rätt svar" då vill du att vi ska tro på att det är du som vet bättre och Vägverket har fel...daniel_s skrev:Polisen och Vägverket begriper ingenting om vägtrafik, det är därför det är 500 dödsfall om året i vägtrafiken. Kaxigt men tänkvärt, eller hur?
Tillåt mig att asflabba

Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Det är inget övergånsställe på platsen. Där cykeln är på den borttagna bilden är det en bortfräst cykelöverfart. Om du tittar på vägverkets bilder så ser du hur man kan hamna på ett övergångsställe utan att göra fel.daniel_s skrev:Ingen aning, det har inte inträffat hittills.
Kan du förklara hur cykeln har hamnat på övergångsstället om du inte har cyklat på en gångbana eller en gångväg för att komma dit?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
På vilken plats är det inget övergångsställe och var är vägverkets bilder?TonyM skrev:Det är inget övergånsställe på platsen. Där cykeln är på den borttagna bilden är det en bortfräst cykelöverfart. Om du tittar på vägverkets bilder så ser du hur man kan hamna på ett övergångsställe utan att göra fel.
I detta inlägget finns två "trasiga" bilder.
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=183436#183436
Om du klickar på dem och väjer "visa bild" så finns det en risk att du får se dem.
Den före detta kombinerade cykel- och gångöverfarten ligger på örgrytevägens mynning i Korsvägen.
//Tony
Om du klickar på dem och väjer "visa bild" så finns det en risk att du får se dem.
Den före detta kombinerade cykel- och gångöverfarten ligger på örgrytevägens mynning i Korsvägen.
//Tony
Situationen förefaller något teoretisk, men även om det förekommer sådana lösningar så är det knappast något försvar för att cykla på övergångsställen i största allmänhet. Jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att den cyklist som cyklar på ett övergångsställe garanterat har brutit mot någon regel under de senaste 60 sekunderna. Det är visserligen en omformulering, men den bjuder jag på!
De flesta cyklisterna behöver inte cykla på ett övergångsställe för att konstant ha brutit mot minst en regel de senaste 60 sekunderna, men det är en annan fråga.daniel_s skrev:Situationen förefaller något teoretisk, men även om det förekommer sådana lösningar så är det knappast något försvar för att cykla på övergångsställen i största allmänhet. Jag fortsätter med en dåres envishet att hävda att den cyklist som cyklar på ett övergångsställe garanterat har brutit mot någon regel under de senaste 60 sekunderna. Det är visserligen en omformulering, men den bjuder jag på!
Faktum kvarstår; det är alltså inte regelbrott att cykla på ett övergångsställe. (vilket jag tidigare trodde) Att det i långt de flesta fall är olämpligt är väl inte rikgit del i frågan om det är lagligt.
//Tony
Nä, men det är ju inget egenvärde i att tillämpa lagar. Det ska vara någon mening med det också!TonyM skrev:Faktum kvarstår; det är alltså inte regelbrott att cykla på ett övergångsställe. (vilket jag tidigare trodde) Att det i långt de flesta fall är olämpligt är väl inte rikgit del i frågan om det är lagligt.
Jag anser att det går utmärkt att beivra ett olämpligt beteende även om det inte är direkt olagligt. Somliga hoppar högt när jag säger så, men det struntar jag i. Jag vet bäst!

Enig!daniel_s skrev: Nä, men det är ju inget egenvärde i att tillämpa lagar. Det ska vara någon mening med det också!
Det finns alltid lagar och regler som man kan plocka in folk på. Men vilket egenvärde har det? Det finns säkert en regel mot förståsigpåare som tror sig veta bäst också.....daniel_s skrev: Jag anser att det går utmärkt att beivra ett olämpligt beteende även om det inte är direkt olagligt. Somliga hoppar högt när jag säger så, men det struntar jag i. Jag vet bäst!

//Tony
Tack TonyM för din hjälp. Faktum är att jag noterat att mina bildfiler av någon anledning visas eller inte visas beroende på vilken dator jag kommit hit med. Mycket märkligt och inte så lite frustretrande. Finns ingen anledning för mig att "hårdlansera" budskapet men bilderna finns här: http://hem.passagen.se/taggen1999/filer/fraga38.jpg och http://hem.passagen.se/taggen1999/filer/svar38.jpgTonyM skrev:I detta inlägget finns två "trasiga" bilder.
//Tony
Finns det någon som vet varför dessa Img inte visas i forumet? Mycket konstigt.
Slutligen, jag tror i alla fall att de flesta av oss är överens med VV om det som de skriver, att det av många skäl är olämpligt att cykla på övergångsställen, trots att man får göra det.
Tyvärr är våra lagar överfulla av dess situationer där det lager gör möjligt inte alltid är lämpligt eller önskvärt. Så fungerar faktiskt lagar, dom är lika lite perfekta som vi människor. Kanske värt att tänka på.

Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Bilder på Passagen-konton krånglar ofta (alltid?) på det här sättet. Den enkla förklaringen är att Passagen inte vill att bilder ska länkas från sidor "utifrån" och därför försöker blockera det.B Thomas skrev:Faktum är att jag noterat att mina bildfiler av någon anledning visas eller inte visas beroende på vilken dator jag kommit hit med. Mycket märkligt och inte så lite frustretrande. Finns ingen anledning för mig att "hårdlansera" budskapet men bilderna finns här: http://hem.passagen.se/taggen1999/filer/fraga38.jpg och http://hem.passagen.se/taggen1999/filer/svar38.jpg
Finns det någon som vet varför dessa Img inte visas i forumet? Mycket konstigt.
Se så det ordnade till sig mot slutet.
Mellandeles var det inte alls så jag tänkt diskussionen, hade inte för avsikt att skriva inlägg, med bild, som senare upprörde känslor och genererade STORA ORD.
Tilläggas bör väl att jag inte ogillar cyklister i allmänhet, trevliga människor, jag känner flera stycken, men även inom gruppen cyklister finns det människor som inte kan infoga sig i ett system av regler, liksom det finns på annat håll exempelvis på vissa internetbaserade diskussionsforum.
-Eller är jag ute och cyklar?
Mellandeles var det inte alls så jag tänkt diskussionen, hade inte för avsikt att skriva inlägg, med bild, som senare upprörde känslor och genererade STORA ORD.
Tilläggas bör väl att jag inte ogillar cyklister i allmänhet, trevliga människor, jag känner flera stycken, men även inom gruppen cyklister finns det människor som inte kan infoga sig i ett system av regler, liksom det finns på annat håll exempelvis på vissa internetbaserade diskussionsforum.
-Eller är jag ute och cyklar?
Vadå jag dyster?