NerdBoy skrev:Det är klart att han är en usel person, han betalar ju inte för sig. Alla plankare är usla.

Det har du naturligtvis rätt i, men det är ju en värdering som du och jag lägger i ordet "plankare". Självklart avstår man i sitt utrop från ordval som plankare, usling, skitstövel osv.
NerdBoy skrev:Det är trevligt att du tycker det är din skyldighet att berätta varför tåget blir stående (alltför ofta sitter man ju där och undrar), men jag är övertygad om att "Tyvärr kommer vi inte längre just nu för vi har en resenär som inte vill göra rätt för sig" räcker som information för övriga resenärer.
Ska man vara petnoga är det förstås inte min skyldighet - det är lokförarens eller i förekommande fall ombordansvarigs skyldighet. Men det är min skyldighet att
hjälpa lokföraren med utrop om förseningar osv, tex i de fall han sitter i telefon med tågklareraren. Och vissa utrop hjälper man hellre till med än andra, om jag säger så
Sen är det ju så att oftast säger vi bara det som NerdBoy citerar ovan i högtalarutropet - det brukar ganska tydligt framgå vem det gäller ändå. Åtminstone på pendeltågen där jag arbetar, dels har tågen en väldigt öppen planlösning och dels är tågvärdens kroppsspråk i de här situationerna ganska tydligt. Sen kan man höja rösten när man pratar MED plankaren och dra andras uppmärksamhet till sig för att göra situationen pinsam för plankaren.
Jag har i alla fall svårt att tro att en tågvärd skulle dömas för förtal i de situationer vi pratat om här. Svårt att tro att det ens skulle gå till åtal. Möjligen, som NerdBoy är inne på, om plankaren blivit rejält misshandlad av andra resenärer och tågvärden borde förstått att det skulle bli konsekvensen av hans utrop (tex om ett gäng skinheads satt på tåget och tjuvåkaren var invandrare) och sen inte gjort något för att lugna ned situationen eller ringt polis att tågvärden skulle kunna göra sig skyldig till brott. Men jag tvivlar även där...
förresten: när vi säger "Ja, vi står stilla på grund av signalfel" så betyder det i 99% av fallen att vi har stopp i signalen men har inte en jävla aning om varför. Men "signalfel" låter ju fint...