Sida 2 av 2
Postat: tisdag 30 oktober 2007 14:40
av Kantorn
Färre byter till den bussen än till tunnelbanan, det blir en linje istället för en hel del, och man flyttar köproblemet från Valhallavägen till Sveavägen. Men de köproblemen försvinner ju i och med Norra länken - och då kan man dra in alla bussar till city igen.

Postat: tisdag 30 oktober 2007 14:41
av Kantorn
Någon som missade den kombinerade ironin och hoppläsa sucken i den sista meningen i förra inlägget...?
Postat: tisdag 30 oktober 2007 19:03
av TS
NerdBoy skrev:TS skrev:Idén med en snabbusslinje Danderyd- Odenplan tyckte jag var bra, förslagsvis med stopp på de här hållplatserna:
Danderyds sjukhus
Universitetet norra
Universitetet södra
Albano
Roslagstull
Sveaplan
Frejgatan
Stadsbiblioteket
Odenplan
En sån linje borde man definitivt inrätta om den här kapningen av Vaxholms- och Norrtäljebussarna trots allt genomförs, kanske till och med ändå, för den skulle nog bli uppskattad av folk från Täby och Vallentuna också.
Men...
En buss på den linjen kommer ju sitta fast i morgonköerna lika mycket som Vaxholms- och Norrtäljebussarna gör i nuläget. Vad har man då vunnit med kapningen?
Ja, i och för sig blir det väl lite färre bussar och alltså lite mindre trafik på infarterna, men det är klart att en sån busslinje kommer att fastna i köerna. Jag såg den väl mest som ett sätt att minska det extra krångel en kapning skulle innebära för dem som ska till norra innerstan. Det blir väl så att säga oförändrad standard för alla utom de som ska till Universitetet eller KTH. Ska man vidare söderut så byter man vid Danderyd, ska man mot nordvästra innerstaden tar man bussen Danderyd- Odenplan istället för KTH- Odenplan. Ska man till Universitetet eller KTH så får man ett extra byte mot nu.
Så svaret är väl att man inte har vunnit något ur resenärernas synvinkel.