Sida 2 av 3
Postat: fredag 19 oktober 2007 11:43
av yujin
Bussmicke skrev:Jo men fattar du trögt eller?
Man kör ju med dessa nummer de är märkta med, annars måste man väl hitta på andra nummer.
Hur svårt kan det vara? 4812 och 4817 är fortforande Scanias även om de har BussPC och är hyrt ut till Busslink (m.a.o. vagnars ID
101 4812 o 4817).
Postat: fredag 19 oktober 2007 13:06
av Acela
Bussmicke skrev:Jo men fattar du trögt eller?
Man kör ju med dessa nummer de är märkta med, annars måste man väl hitta på andra nummer.
Jag tror snarare att det är du som fattar trögt. Det är Scania som äger dom, inte Busslink. Busslink använder bara dom. Dom använder det INV nr som står på. Men bara för att det är Buslinks nr, betyder inte det att busslink äger dom
Postat: fredag 19 oktober 2007 13:09
av Acela
Byggare Bob skrev:Denna diskussion gör att bilden klarnar till varför Acela
INTE bör jobba som kontrollant...
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=23190
Han skulle aldrig eller ha mycket svårt att klara av dispyterna med trafikanterna...

Jag skulle klara det mycket bra, så länge det inte skrivs Veolia Transport Tunnelbanekort, eller Busslink Busskort, som vissa säger, även fast det heter SL-Kort och inte Buss eller Tunnelbanekort.
-Kan du öppna spärren
- Ja, om du har en giltig biljett först
- Jag har ett busskort i väskan
- Men det kan du inte åka med i Tunnelbanan.
- Va kan jag inte ( Hittar sedan kortet och visar det)
- Men detta är ju inget Busskort, Detta är ett SL-kort, även kallad 30-dagars kort
Postat: fredag 19 oktober 2007 13:10
av Acela
Karsten skrev:Det här var en av de mest långdragna argumentationer om ett icke-problem jag sett på länge. Ska ni börja slåss snart?

ja. det ska vi. jag ska kasta lite tomater på han

på ett inte icke-problem
Postat: fredag 19 oktober 2007 13:11
av NerdBoy
Acela skrev:Byggare Bob skrev:Denna diskussion gör att bilden klarnar till varför Acela
INTE bör jobba som kontrollant...
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=23190
Han skulle aldrig eller ha mycket svårt att klara av dispyterna med trafikanterna...

Jag skulle klara det mycket bra, så länge det inte skrivs Veolia Transport Tunnelbanekort, eller Busslink Busskort, som vissa säger, även fast det heter SL-Kort och inte Buss eller Tunnelbanekort.
-Kan du öppna spärren
- Ja, om du har en giltig biljett först
- Jag har ett busskort i väskan
- Men det kan du inte åka med i Tunnelbanan.
- Va kan jag inte ( Hittar sedan kortet och visar det)
- Men detta är ju inget Busskort, Detta är ett SL-kort, även kallad 30-dagars kort
Ordmärkeri på hög nivå...

Postat: fredag 19 oktober 2007 17:26
av Kvarne
NerdBoy skrev:Acela skrev:Byggare Bob skrev:Denna diskussion gör att bilden klarnar till varför Acela
INTE bör jobba som kontrollant...
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=23190
Han skulle aldrig eller ha mycket svårt att klara av dispyterna med trafikanterna...

Jag skulle klara det mycket bra, så länge det inte skrivs Veolia Transport Tunnelbanekort, eller Busslink Busskort, som vissa säger, även fast det heter SL-Kort och inte Buss eller Tunnelbanekort.
-Kan du öppna spärren
- Ja, om du har en giltig biljett först
- Jag har ett busskort i väskan
- Men det kan du inte åka med i Tunnelbanan.
- Va kan jag inte ( Hittar sedan kortet och visar det)
- Men detta är ju inget Busskort, Detta är ett SL-kort, även kallad 30-dagars kort
Ordmärkeri på hög nivå...

Skulle detta utspela sig på riktigt och resenären är stressad
kan det leda till att det blir en hotfull/aggressiv situation.
Man ska vara försiktig med sånt här som spärrvakt. På vissa resenärer kanske det funkar, men har man otur så är det fel resenär man utsätter för detta ordbajseri, han/hon kanske inte alls har varken tid, lust eller humor för att orka med detta och ilsknar till osv. Det är onödigt att spela på ödet! Om ni förstår vad jag menar...
Sen är det så att det i folkmun heter busskort trots att det (självklart) gäller inom hela SL.
Postat: fredag 19 oktober 2007 17:33
av Acela
jag visste vem det var, därav sa jag vad jag sa. sen gör det inget om dom är fotfulla mot mig. det har hänt att en tant kastade en konservburk på spärren, å vissa har kastat ölburkar så det sprutade Öl i hela biljetthallen m.m: MEn livet är inte alltid lätt
Postat: fredag 19 oktober 2007 19:19
av gefy
Kvarne skrev:bark skrev:Uhm. Har de två felen hittats än?
SL logga saknas på den ena samt att det är en Maxci....
(Bussmicke gillar inte dem)
Bussmicke gillar inte dem, är han något slags måttstock eller??
Postat: fredag 19 oktober 2007 19:21
av NerdBoy
gefy skrev:Kvarne skrev:bark skrev:Uhm. Har de två felen hittats än?
SL logga saknas på den ena samt att det är en Maxci....
(Bussmicke gillar inte dem)
Bussmicke gillar inte dem, är han något slags måttstock eller??
Ja, i hans egen tävling tycker jag nog att han kan få vara det.
Postat: fredag 19 oktober 2007 19:25
av Kantorn
Kvarne skrev:NerdBoy skrev:Acela skrev:
Jag skulle klara det mycket bra, så länge det inte skrivs Veolia Transport Tunnelbanekort, eller Busslink Busskort, som vissa säger, även fast det heter SL-Kort och inte Buss eller Tunnelbanekort.
-Kan du öppna spärren
- Ja, om du har en giltig biljett först
- Jag har ett busskort i väskan
- Men det kan du inte åka med i Tunnelbanan.
- Va kan jag inte ( Hittar sedan kortet och visar det)
- Men detta är ju inget Busskort, Detta är ett SL-kort, även kallad 30-dagars kort
Ordmärkeri på hög nivå...

Skulle detta utspela sig på riktigt och resenären är stressad
kan det leda till att det blir en hotfull/aggressiv situation.
Man ska vara försiktig med sånt här som spärrvakt. På vissa resenärer kanske det funkar, men har man otur så är det fel resenär man utsätter för detta ordbajseri, han/hon kanske inte alls har varken tid, lust eller humor för att orka med detta och ilsknar till osv. Det är onödigt att spela på ödet! Om ni förstår vad jag menar...
Sen är det så att det i folkmun heter busskort trots att det (självklart) gäller inom hela SL.
Jag har fetstilat lite av Jims dialog. Hade han sagt "Ja det är ok, gå igenom", så hade han kanske släppt in en plankare. Tycker nämligen det låter som en idealisk undanflykt om man blir ertappad. "Har det i väskan, svårt att hitta..."
Bättre då att rädda sig ur situationen med humor, som Jim visar på här. Men visst, med den risken att personen i fråga inte har samma humor...
Postat: fredag 19 oktober 2007 20:50
av Karsten
Kantorn skrev:
Bättre då att rädda sig ur situationen med humor, som Jim visar på här. Men visst, med den risken att personen i fråga inte har samma humor...
Det stora problemet i trådar som dessa är att vissa skribenter inte kan se någon humor i Jims inlägg utan i stället hugger till direkt om det finns något att feltolka. Trist!
Postat: fredag 19 oktober 2007 20:55
av daniel_s
Kvarne överdriver, folk är inte så svåra att ha att göra med. Lite rolig får man vara, så länge trafikanten inte åtminstone behagar visa upp kortet. En minst normalbegåvad människa måste ha humor för att klara arbetet som spärrexpeditör. Att folk flippar ur ibland (vilket händer) är inget man ska anpassa sig efter, däremot måste man förstås skoja med folk på deras egen nivå - man ska inte driva med dem.
Postat: söndag 21 oktober 2007 16:44
av Verspieder
Nu har jag aldrig varit spärrvakt, och kommer aldrig att arbeta som det heller, så det tänker jag inte gå in på. Dock är det oftast inga större problem att undvika konflikter när man kör buss tycker jag. Visst kan det uppstå hotfulla situationer, och visst ser man mygel och fusk, men hellre att man bemöter halvstökiga personer på ett trevligt sätt och t.o.m. låta dem åka med än att man sätter sig på tvären direkt och startar en konflikt som idag tyvärr lätt urartar. Biljettkontroller och avhysning från bussen är inte mitt jobb, utan kontrollanternas och ordningsvakternas.
Det beror ju iofs på i vilken miljö det är. Nu har jag aldrig råkat ut för något extremt (som antagligen många andra här gjort) men hittils har jag och mina bussar klarat oss bra från hot och våld genom att vara trevlig. Det kan ju iofs bero på att det är landsbygd jag kört i. Ett bra exempel är när man körde nattbussen på linje 111 Brunflo-Marieby-Östersund för c:a fem år sen. På denna tur kom det snart till en överenskommelse mellan mig och de berusade ungdomarna: "Ni får 1-2 kisspauser kring Marieby om ni slänger allt skräp i den stora sopsäcken vid bakdörren eller utanför bussen". Den nattbussen var vid passets slut alltid i finare skick invändigt än skolbussarna som gick från Brunflo vid 15-tiden.
Postat: söndag 21 oktober 2007 16:47
av Verspieder
Bussmicke skrev:
Bingo, det är precis det som är de två felen.
Båda bilderna innehåller maxCi..
Underbara "fel"!
Jag hade dock gissat på att skyltningarna var de två felen.
"Ej i trafik" hade varit mera rätt

Postat: söndag 21 oktober 2007 17:00
av Kvarne
Karsten skrev:Kantorn skrev:
Bättre då att rädda sig ur situationen med humor, som Jim visar på här. Men visst, med den risken att personen i fråga inte har samma humor...
Det stora problemet i trådar som dessa är att vissa skribenter inte kan se någon humor i Jims inlägg utan i stället hugger till direkt om det finns något att feltolka. Trist!
Kvarne överdriver, folk är inte så svåra att ha att göra med. Lite rolig får man vara, så länge trafikanten inte åtminstone behagar visa upp kortet. En minst normalbegåvad människa måste ha humor för att klara arbetet som spärrexpeditör. Att folk flippar ur ibland (vilket händer) är inget man ska anpassa sig efter, däremot måste man förstås skoja med folk på deras egen nivå - man ska inte driva med dem.
Visst ser jag humorn i Jims inlägg, men min ståndpunkt är som sådan att man ska bemöta resenärerna trevligt och allt det där. Och visst kan man bjuda på ett eller två skämt om situationen är rätt.
Men just detta klassar iaf jag mer som att märka ord än skämt. Det är rätt låg nivå på skämtet och då föreligger risk för att man trissar situationen.
Sen måste jag svara DanielS också. Jag överdriver inte, jag skrev att den
KAN bli till en aggresiv situation. Jag fetmarkerade t.om men det missade du. Jag säger inte att den blir det utan att den KAN bli det.
Jag är ute i SL-trafiken flera timmar varje dag, och märker mer och mer hur resenärerna är, hur man kan bemöta folk etc etc. Gränsen mellan ett trevligt skämt och ett skämt som bara tenderar att trissa situationen kan ibland vara hårfin.
Som sagt, skämt skadar inte, men just detta är mer att märka ord än att skämta och det är onödigt.
När resenären uppgav att han hade SL-kortet i ryggsäcken så hade det mer passat med att med ett trevligt tonläge säga att
"Men du måste plocka upp det och visa mig det"
"Där gör det ingen nytta"
"Får man se på det kanske..?"
Om man ville skojja till situationen hade t.ex detta kunnat passa
"Mja, men jag har ju ingen röntgenblick så du måste nog ta upp kortet iaf"
eller "Än är det inte robotar som sitter i spärren så jag kan inte se kortet genom väskan..."
Hoppas ni förstår vad jag menar...

Postat: söndag 21 oktober 2007 17:06
av Kvarne
Acela skrev: säger man Busslink 4812, då betyder det ju att vagnen ägs av Busslink
...Men om man i den texten lägger til "Lånevagn" efter Busslink 4812 så betyder det att bussen på fråga är
Busslink(Eftersom de disponerar den)
4812(Det är bussens inv.nr)
Lånevagn(den ägs INTE av Busslink)
Fattar du...?

Postat: söndag 21 oktober 2007 17:13
av Acela
Kvarne skrev:Acela skrev: säger man Busslink 4812, då betyder det ju att vagnen ägs av Busslink
...Men om man i den texten lägger til "Lånevagn" efter Busslink 4812 så betyder det att bussen på fråga är
Busslink(Eftersom de disponerar den)
4812(Det är bussens inv.nr)
hm....men var går gränsen mellan att skriva "lånevagn" och skriva den riktiga ägaren?
Postat: söndag 21 oktober 2007 17:20
av Bussmicke
Acela skrev:Jag tror snarare att det är du som fattar trögt. Det är Scania som äger dom, inte Busslink. Busslink använder bara dom. Dom använder det INV nr som står på. Men bara för att det är Buslinks nr, betyder inte det att busslink äger dom
Jag har väl för fan inte påstått nå´t annat.
Trögboll kan du vara själv.
Föreslå att vi låser denna tråd.
Postat: söndag 21 oktober 2007 17:22
av Acela
Bussmicke skrev:Acela skrev:Jag tror snarare att det är du som fattar trögt. Det är Scania som äger dom, inte Busslink. Busslink använder bara dom. Dom använder det INV nr som står på. Men bara för att det är Buslinks nr, betyder inte det att busslink äger dom
Jag har väl för fan inte påstått nå´t annat.
Trögboll kan du vara själv.
Föreslå att vi låser denna tråd.
...
Postat: söndag 21 oktober 2007 17:24
av Acela
om vi säger så här, det rullar en av FACs ledbussar på 515, ska man skriva FAC XXXX eller Busslink (reg nr) (Lånevagn)