Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
TS skrev:
En mycket central aspekt av demokratin är att man inte ska bruka våld mot folk bara för att man inte tycker om det de gör eller står för.
Då ska dom inte bruka våld mot "min" bil heller.
Gör de det så är det bästa du kan göra att polisanmäla dem, inte ge dig på dem fysiskt.
Om man tar dem på bar gärning så är det inte alls säkert att man vet vilka de är, och däckpysandet är knappast tillräckligt allvarligt för att man ska få hålla fast någon av dem (med det våld som "nöden" kräver) i väntan på polisen. Om man istället nöjer sig med att ringa polisen så är skurkarna borta för länge sedan när polisen kommer och då är en anmälan rätt meningslös.
Självklart är inte våld bra i den situationen men om det vore jag själv som drabbades så skulle jag nog bara tänka i någon sekund att "de lär inte vilja gå till polisen och berätta om det" och sedan sopa till den som stod närmast. Jag tror inte jag är ensam om att reagera så.
TS skrev:Jag skulle inte heller bli så glad om nån hade sönder något jag ägde. Min cykel blev stulen i våras, och det var inget jag uppskattade t. ex. Men det är en viss skillnad på att tömma luften ur ett bildäck och att fysiskt misshandla någon (eller hur menar du?).
Ja, som vårt rättssystem är uppbyggt så är det en viss skillnad. Dock tycker jag inte att det nödvändigtvis behöver vara så rent etiskt.
Jag har läst i någon bok om Stockholms skärgård att för ett par hundra år sedan dömdes en stöld av ett öskar lika hårt som ett mordförsök, för satt du i en läckande båt utan öskar så var du körd. Om jag skulle ringa polisen idag och anmäla stöld av ett öskar i plast värt 25:- så skulle fallet avskrivas innan telefonluren lagts på eftersom det bara handlar om öskaret och inte om eventuella följder.
Jag tycker det finns en parallell här. Tänk om någon i SUV-ägarens familj regelbundet får kraftiga allergiska reaktioner och behöver komma till sjukhus snabbt? Eller om SUV-ägaren är läkare, brandman eller tillhör någon sjöräddningsstyrka och sitter hemma med jour? Då är det helt plötsligt någon som riskerar att dö bara för att det var roligt att pysa luften ur någon annans däck.
Eller som han nollan som briljerade i Metro om att han hade byggt en GSM-störsändare så att han slapp folks mobilpladder ute på stan och på bussen. Jag hoppas att det är han och ingen annan som ligger och dör när det inte går att ringa 112.
Att somliga människor tycks betrakta lösöre som något slags förlängning av sin personlighet är ju bara tragiskt, och ofta går dessa människor rakt i fällan när de på detta sätt ofrivilligt blir en del i någon annans manifestation.
Man måste vara lite smart när man står inför sånt här; att hota med våld som svar på utomparlamentariska aktioner innebär ju att man på sätt och vis bekräftar legitimiteten i dem. Kanske inte inför den stora massan, men det kan nog verka inspirerande på ett sätt som man inte hade tänkt sig. Nu ska det väl mycket till för att just detta skall sprida sig som ett virus, folk är ju ändå rätt snälla i allmänhet.
Lite snömos är dessa hot faktiskt också, för är det någon som på fullt allvar tror att förövarna av den här sortens otyg är helt oförberedda på att någon skulle kunna bli sur och börja veva?
Nåväl, livet är kort och jag är ganska säker på att detta kommer att upphöra av sig själv. Under tiden vill jag rekommendera alla mina medmänniskor att sluta diskutera våld som lösning på samhällets problem.
NerdBoy skrev:Självklart är inte våld bra i den situationen men om det vore jag själv som drabbades så skulle jag nog bara tänka i någon sekund att "de lär inte vilja gå till polisen och berätta om det" och sedan sopa till den som stod närmast. Jag tror inte jag är ensam om att reagera så.
Våld är inte bra men du skulle sopa till dom ändå?
NerdBoy, jag förstår som sagt att folk blir arga när någon har sönder deras privata egendom, och jag förstår även om folk spontant vill "sopa till" någon som gör det. Men det är en sak att spontant tänka så, en helt annat att lägga upp en hemsida där man mer eller mindre uppmanar folk att bruka våld mot andra.
TS skrev:NerdBoy, jag förstår som sagt att folk blir arga när någon har sönder deras privata egendom, och jag förstår även om folk spontant vill "sopa till" någon som gör det. Men det är en sak att spontant tänka så, en helt annat att lägga upp en hemsida där man mer eller mindre uppmanar folk att bruka våld mot andra.
Men att lägga upp en hemsida dar man uppmanar folk att ge sig på oskyliga personers egendom är helt okej?
NerdBoy skrev:
Det är inte så bara om man inte råkar ha mer än ett reservdäck till hands. Till det kommer problemen med att inte komma till jobbet i tid, inte kunna hämta ungar på dagis i tid, o.s.v. Vem betalar taxin?
Om du kör 20 km om dagen med en Volvo XC90 och bensinen kostar 12kr/l blir det en kostnad på 41:04 om dagen för bensinen. XC90 drar nämligen 1,71 liter per mil i stadskörning.
Byt stadsjeepen mot en Toyota Aygo så drar den 0,55 liter per mil. Det blir 13:20 i bensinkostnad per dag. Om taxin kostar 100kr så har du sparat in det på åtta dagar om du tar dig en tankeställare och byter bil.
TS skrev:NerdBoy, jag förstår som sagt att folk blir arga när någon har sönder deras privata egendom, och jag förstår även om folk spontant vill "sopa till" någon som gör det. Men det är en sak att spontant tänka så, en helt annat att lägga upp en hemsida där man mer eller mindre uppmanar folk att bruka våld mot andra.
Men att lägga upp en hemsida dar man uppmanar folk att ge sig på oskyliga personers egendom är helt okej?
Den här diskussionen skulle mycket väl kunna handla om det istället, om vi kunde komma överens om att uppmaningar att misshandla folk inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle.
Det är en sak med en halvanarkistisk aktivistgrupp som ägnar sig åt civil olydnad på ett sätt som endast i teorin skulle vara farligt. För dom som bor centralt på Kungsholmen finns det inget som säger att det skulle gå snabbare att ta sig till adekvat vård vid den i argumentationen så ofta framförda allergichocken eller hjärtinfarkten med en privat SUV än genom att tillkalla ambulans. Asfaltsdjungelns indianer verkar nu händelsevis i Stockholm, inte i Bastuträsk.
Asfaltsdjungelns cowboys däremot, är ingenting annat än ett medborgargarde - en utomjuridisk privatmilis. Och några medborgargarden ska vi inte ha, vare sig i Stockholm eller någon annanstans.
Erik Sandblom skrev:Siffrorna gäller stadskörning. Prius har kanske högre förbrukning än 0,4 i stadskörning?
Jag tror att det är jämförbart mellan det ena fordonet och det andra. Prius gillar nämligen att köra på el om det finns att tillgå. Och då kommer en annan sida upp: fordonet är stundom knäpptyst, bara däckens ljud mot asfalten hörs (i stort sett). Men det är klart, stadskörning drar alltid mer.
Freiztan skrev:Asfaltsdjungelns cowboys däremot, är ingenting annat än ett medborgargarde - en utomjuridisk privatmilis. Och några medborgargarden ska vi inte ha, vare sig i Stockholm eller någon annanstans.
På något underligt sätt håller jag med dig. (Lite) Det är något barnsligt ostädat och lite gulligt över vänsteraktivister, egendomsförsvarar-typerna är däremot mest dryga och äckliga.
(Fast när det gäller allmän egendom, å andra sidan...)
Erik Sandblom skrev:Siffrorna gäller stadskörning. Prius har kanske högre förbrukning än 0,4 i stadskörning?
Jag tror att det är jämförbart mellan det ena fordonet och det andra. Prius gillar nämligen att köra på el om det finns att tillgå. Och då kommer en annan sida upp: fordonet är stundom knäpptyst, bara däckens ljud mot asfalten hörs (i stort sett). Men det är klart, stadskörning drar alltid mer.
Fast just Priusen och dess gelikar är väl som effektivast (läs: situation där hybriddriften minskar förbrukningen mest) i körning med mycket start och stopp?
daniel_s: Jag tänker inte här ta ställning till Asfaltsdjungelns indianers aktivism, och jag håller inte med dig om att "vänsteraktivister" per se skulle ha några "barnsliga" eller "gulliga" drag. Däremot är flertalet argument "egendomförsvararna" lagt fram rena absurditeter.
Det som Asfaltsdjungelns cowboys förespråkar är egentligen ingenting annat än formandet av lynchmobbar. Liknande händelser har hänt vid flera tillfällen i Sverige under de senaste decennierna. Genom medborgargardenas natur har också flera människors liv, de flesta helt till den egentliga "konflikten" orelaterade personer, krävts. Sådant ska kvävas i sin linda, varande för samhället oändligt mycket mer skadligt än att lufta bildäck i centrala Stockholm.
Men det ligger politik även i bildandet av medborgargarden; jag måste säga att jag föredrar icke-våldsamma manifestationer framför ett gäng galna tråkmånsar med trubbiga redskap. DET måste du väl ändå kunna hålla med om?
(PS: Jag gjorde ett litet logiskt fel i min argumentation förut. Ni hittar det säkert själva, så jag nöjer mig med att konstatera att jag har observerat det...)
NerdBoy skrev:Självklart är inte våld bra i den situationen men om det vore jag själv som drabbades så skulle jag nog bara tänka i någon sekund att "de lär inte vilja gå till polisen och berätta om det" och sedan sopa till den som stod närmast. Jag tror inte jag är ensam om att reagera så.
Våld är inte bra men du skulle sopa till dom ändå?
Ja, jag är helt säker på att jag inte skulle resonera 100% logiskt i den situationen, särskilt som jag vet att de aldrig kommer få något annat straff.
Freiztan skrev:daniel_s: Jag tänker inte här ta ställning till Asfaltsdjungelns indianers aktivism, och jag håller inte med dig om att "vänsteraktivister" per se skulle ha några "barnsliga" eller "gulliga" drag. Däremot är flertalet argument "egendomförsvararna" lagt fram rena absurditeter.
Det som Asfaltsdjungelns cowboys förespråkar är egentligen ingenting annat än formandet av lynchmobbar. Liknande händelser har hänt vid flera tillfällen i Sverige under de senaste decennierna. Genom medborgargardenas natur har också flera människors liv, de flesta helt till den egentliga "konflikten" orelaterade personer, krävts. Sådant ska kvävas i sin linda, varande för samhället oändligt mycket mer skadligt än att lufta bildäck i centrala Stockholm.
Medborgargarden bildas inte för att folk tycker det är kul att sitta vakna på nätterna, de bildas för att det finns ett behov av lag och ordning som samhället inte klarar av att fylla. Och det är just den känslan av att samhället sviker som är den farliga, för om samhället struntar i mig, varför ska jag då bry mig om samhället? Självklart vore det bästa om polisen kunde ta hand om de här problemen istället för att några självutnämnda sheriffer gör det men nu är det inte så.
Sedan har du fel i att det bara är centrala Stockholm eller t.o.m. centrala Kungsholmen det handlar om. Enligt indianernas hemsida har de den senaste månaden vandaliserat även i Göteborg, Malmö, Karlstad, Växjö, Kalmar och Helsingborg. Enligt de uppgivna siffrorna rör det sig om totalt bortåt 500 bilar.
NerdBoy skrev:Medborgargarden bildas inte för att folk tycker det är kul att sitta vakna på nätterna, de bildas för att det finns ett behov av lag och ordning som samhället inte klarar av att fylla.
Snarare för att somliga upplever ett sådant behov, skulle jag vilja påstå! Man kan ju ifrågasätta det rimliga i att parkera en bil för en halv miljon ute på gatan och förvänta sig att samhället skall skydda den.
Fast just Priusen och dess gelikar är väl som effektivast (läs: situation där hybriddriften minskar förbrukningen mest) i körning med mycket start och stopp?
Ja i så fall vinner ju Priusen över Aygon. Rätt fantastiskt. En stor bil drar mindre än en liten, bara för att nån har stoppat in ett stort batteri*) mm i bilen...
*Medveten förenkling, och troligen helt fel, men vadå, jag är inte bilkunnig.
daniel_s skrev:Men det ligger politik även i bildandet av medborgargarden; jag måste säga att jag föredrar icke-våldsamma manifestationer framför ett gäng galna tråkmånsar med trubbiga redskap. DET måste du väl ändå kunna hålla med om?
Ja, det är väl klart att jag håller med. Jag trodde inte vi hade någon dispyt. ^^
daniel_s skrev:Snarare för att somliga upplever ett sådant behov, skulle jag vilja påstå!
NerdBoy skrev:Medborgargarden bildas inte för att folk tycker det är kul att sitta vakna på nätterna, de bildas för att det finns ett behov av lag och ordning som samhället inte klarar av att fylla.
Men då ska man väl arbeta inom dom demokratiska institutioner som finns, för att få en förändring, eller hur? Annars låter det på dig som att (våldsamma) medborgargarden är bra medans (fredliga) miljöaktivister är dåliga trots att båda arbetar utanför dem demokratiska insititutionerna.