Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jan Bengtsson skrev:När det gäller de oannonserade tågen på tub 1 har jag inte sett till något sedan före midsommar, men å andra sidan åker jag för det mesta både morgon och kväll något efter den tid de brukar ha gått.
Joru! De har lys med sin frånvaro! Vilket medför att de ordinarietågen blir knökfulla => lång tid att lasta och lossa => mer förseningar => mer folk hinner samlas vid stationerna => mer folk som vill knö sig på => lång tid att lasta och lossa => ....
Så där är det. Jag har faktiskt inte de 2 gånger om dagen jag åker, sedan semestrarna tagit slut, varit med att något enda tåg gått i tid. Det är påpekas, bara då jag åke som jag kan notera det. Det kan röra sig om allt från någon minut eller halvtimmar. Klart är att dagens kapacitet är totalt underdimensionerad, oavsett orsaken! Jag åsyftar nu T-Grön.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jan Bengtsson skrev:
Nix, det är inte signalsystemet som har tvingat fram de långa avstånden mellan tågen. Jag tror med stor säkerhet mig veta namnet åtminstone på en av de som införde ökade tågavstånd i projekteringsförutsättningarna.
Vaa?????? Är detta verkligen sant?
En av motiveringarna för att införa ett nytt signalsystem var att man skulle kunna köra tätare mellan tågen. Och alldeles säkert var det så att denna funktion ingick i beslutsunderlaget för politikerna i SL's styrelse när de fattade beslutet om anskaffandet av nytt signalsystem. Om det är någon som senare lagt in ÖKADE tågavstånd i projekteringsförutsättningarna så går ju detta tvärsemot vad som beslutades, och en oerhörd nyhet, åtminstone för mig. Vad är då motivet för detta? Och är detta beslut förankrat bland beslutsfattarna?
Gunnar Eriksson
Jag tycker att det låter som om någon tekniker någonstans fått kalla fötter och anpassat minsta avståndet efter tågens tekniska Sth istället för efter den hastighet som skall medges...
Det är inte helt ovanligt att människor med ansvar för säkerheten tar så seriöst på sitt uppdrag att de istället för att eliminera faror skapar nya genom att vara översäkra. Jag skulle kunna ge exempel på detta, men på grund av tåtrampningsrisk så avstår jag - inte för att vara feg och inte för att någon på detta forum råkar illa ut, vinsten av exemplet är för ringa för att jag skall trampa vederbörande onödigt mycket på tårna officiellt.
Jan Bengtsson skrev:
Nix, det är inte signalsystemet som har tvingat fram de långa avstånden mellan tågen. Jag tror med stor säkerhet mig veta namnet åtminstone på en av de som införde ökade tågavstånd i projekteringsförutsättningarna.
Vaa?????? Är detta verkligen sant?
En av motiveringarna för att införa ett nytt signalsystem var att man skulle kunna köra tätare mellan tågen. Och alldeles säkert var det så att denna funktion ingick i beslutsunderlaget för politikerna i SL's styrelse när de fattade beslutet om anskaffandet av nytt signalsystem. Om det är någon som senare lagt in ÖKADE tågavstånd i projekteringsförutsättningarna så går ju detta tvärsemot vad som beslutades, och en oerhörd nyhet, åtminstone för mig. Vad är då motivet för detta? Och är detta beslut förankrat bland beslutsfattarna?
Gunnar Eriksson
Jag tycker att det låter som om någon tekniker någonstans fått kalla fötter och anpassat minsta avståndet efter tågens tekniska Sth istället för efter den hastighet som skall medges...
Det är inte helt ovanligt att människor med ansvar för säkerheten tar så seriöst på sitt uppdrag att de istället för att eliminera faror skapar nya genom att vara översäkra. Jag skulle kunna ge exempel på detta, men på grund av tåtrampningsrisk så avstår jag - inte för att vara feg och inte för att någon på detta forum råkar illa ut, vinsten av exemplet är för ringa för att jag skall trampa vederbörande onödigt mycket på tårna officiellt.
/Tony
Inte en "tekniker någonstans" utan några med högre befattning och i beslutsfattande ställning. Och kallt var det den kväll i början av november 1993 när underkylt regn och hala spår ledde till flera tillbud på kort tid. Det lär vara dessa händelser som föranledde om inte kalla fötter så i varje fall en önskan om både hängslen och livrem.
Om dessa beslut skulle ha förelagts styrelsen har styrelsens ledamöter naturligtvis inte kunnat inse konsekvenserna i form av försämrad bankapacitet. Som i flertalet fall måste styrelsen lita på det beslutsunderlag som presenteras.
Jan Bengtsson skrev:
Inte en "tekniker någonstans" utan några med högre befattning och i beslutsfattande ställning. Och kallt var det den kväll i början av november 1993 när underkylt regn och hala spår ledde till flera tillbud på kort tid. Det lär vara dessa händelser som föranledde om inte kalla fötter så i varje fall en önskan om både hängslen och livrem.
Om dessa beslut skulle ha förelagts styrelsen har styrelsens ledamöter naturligtvis inte kunnat inse konsekvenserna i form av försämrad bankapacitet. Som i flertalet fall måste styrelsen lita på det beslutsunderlag som presenteras.
Du har rätt Jan - fel yrkesval av mig, till trots från att jag själv är tekniker så kan det faktiskt vara vi själva som dummar oss...
Det drogs ett exempel här på forum förut om att tåg får restrektiv signal redan vid Gamla Stan även fast ett annat tåg är på väg till Medborgarplatsen söderut. Det spelar ingen roll hur mycket underkylt regn det är, så är det omöjligt att ett tillbud av detta slag skulle kunna inträffa i uppförsbacke och i en skyddad station som Slussen med tak och plusgrader.
Självklart kan man tänka sig lite längre säkerhetsavstånd ute i det fria på de yttre delarna av nätet där tågen inte går så tätt. På de centrala sträckorna där tågen går i tunnel kan jag inte förstå hur detta resonemang har relevans. Eller har man dimensionerat tågavståndet inne i varma tunnlar utan utsatthet för regn och minusgrader utifrån vad som kan hända på en hal ytterstadssträcka? Det verkar inte rimligt. Är det verkligen så?
Gunnar Eriksson
Gunnar Eriksson skrev:Eller har man dimensionerat tågavståndet inne i varma tunnlar utan utsatthet för regn och minusgrader utifrån vad som kan hända på en hal ytterstadssträcka? Det verkar inte rimligt. Är det verkligen så?
Gunnar Eriksson
Om du läser mitt sista inlägg igen så ser du att jag skrev att man I det nya signalsystemet hade tvingat fram längre tågavstånd. Alltså inte att systemet självt hade gjort det, utan att man hade ändrat på detta (jämfört med det som gällde tidigare) under det att man införde det nya signalsystemet.
För övrigt kan jag meddela att jag under eftermiddagen igår befann mig både i Blackeberg och vid Islandstorget i fotograferingssyfte och såg åtskilliga 28:or och 29:or i trafik. Så nog går de.
Jag misstänker att tågen blir proppfulla därför att, med det längre säkerhetsavståndet, tågen inte kan hålla de tider som står i turlistan, dvs. tvåminutersintervall mellan Gullmarsplan och Åkeshov i rusningen (18 vänder numera i Vällingby i rusningen). Intervallen mellan tåg blir längre, men efterfrågan, dvs. trafikunderlaget, kräver tvåminuterstrafik vilken inte längre är möjlig på Tub1.
Synd. Och mer synd att, som en del har skrivit i denna tråd, det verkar inte finnas några planer på att ändra på det.
Jag misstänker att tågen blir proppfulla därför att, med det längre säkerhetsavståndet, tågen inte kan hålla de tider som står i turlistan, dvs. tvåminutersintervall mellan Gullmarsplan och Åkeshov i rusningen (18 vänder numera i Vällingby i rusningen). Intervallen mellan tåg blir längre, men efterfrågan, dvs. trafikunderlaget, kräver tvåminuterstrafik vilken inte längre är möjlig på Tub1.
Synd. Och mer synd att, som en del har skrivit i denna tråd, det verkar inte finnas några planer på att ändra på det.
Mvh Tim
Det borde åtminstone vara möjligt att införa kortare tågavstånd under den dimensionerande underjordiska sträckan (till största delen) Gullmarsplan-Odenplan, och ännu hellre Skärmarbrink-Alvik. De få ställen där banan går utomhus skulle man kunna ha en viss uppvärmning av rälsen på utsatta ställen vid kritisk väderlek, ungefär som man värmer upp vissa växlar (eller strömskena) på sina ställen. Det kan inte handla om många hundra meter. Väg kostnaden för en sådan uppvärmning mot fördelarna att kunna köra den tvåminuterstrafik som behövs. Kan inte någon med känningar tipsa berörda makthavare om detta.
Hälsningar
Gunnar Eriksson
Mvh Tim
Det borde åtminstone vara möjligt att införa kortare tågavstånd under den dimensionerande underjordiska sträckan (till största delen) Gullmarsplan-Odenplan, och ännu hellre Skärmarbrink-Alvik. De få ställen där banan går utomhus skulle man kunna ha en viss uppvärmning av rälsen på utsatta ställen vid kritisk väderlek, ungefär som man värmer upp vissa växlar (eller strömskena) på sina ställen. Det kan inte handla om många hundra meter. Väg kostnaden för en sådan uppvärmning mot fördelarna att kunna köra den tvåminuterstrafik som behövs. Kan inte någon med känningar tipsa berörda makthavare om detta.
Hälsningar
Gunnar Eriksson
Visst är det möjligt. Men det innebär i princip omprojektering o s v av signaleriet för hela denna sträcka. Och det kostar en slant.
Plus att några av de som föreslås bli tipsade måste medge att åtgärderna bör ske.