Polisen: "Sluta skjutsa barnen till skolan"

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Kantorn skrev:
Dennis Sigward skrev:Kanske dom skulle konstruera gå och cyckelbanor vid sidan av landsvägarna så kan ju barnen gå någotlunda skyddade ffrån bil och lastbils trafik.
Njae inte i Agunnaryd. För litet underlag för sådana anordningar. Det bor 650 i hela församlingen = de som är underlag för skolan. Skolan tar ca 100 elever.

Men jag tror att trafikosäkerheten pga för många bilar kring skolan förvisso är större i en storstad med dess förorter än i lilla Agunnaryd. Förlåt. Jag märkte just att jämförelsen haltade betänkligt.

Man kan ju tänka sig att skolan i Agunnaryd inte har dom här trafikproblemen heller; mindre trafik och mer plats kanske?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev:
Dennis Sigward skrev:Kanske dom skulle konstruera gå och cyckelbanor vid sidan av landsvägarna så kan ju barnen gå någotlunda skyddade ffrån bil och lastbils trafik.
Njae inte i Agunnaryd. För litet underlag för sådana anordningar. Det bor 650 i hela församlingen = de som är underlag för skolan. Skolan tar ca 100 elever.

Men jag tror att trafikosäkerheten pga för många bilar kring skolan förvisso är större i en storstad med dess förorter än i lilla Agunnaryd. Förlåt. Jag märkte just att jämförelsen haltade betänkligt.

Man kan ju tänka sig att skolan i Agunnaryd inte har dom här trafikproblemen heller; mindre trafik och mer plats kanske?
Jepp det var det jag menade.

Hoppas de inte lagstiftar om det bara. Då - om inte förr - uppstår problemen i småbyar.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev: Njae inte i Agunnaryd. För litet underlag för sådana anordningar. Det bor 650 i hela församlingen = de som är underlag för skolan. Skolan tar ca 100 elever.

Hoppas de inte lagstiftar om det bara. Då - om inte förr - uppstår problemen i småbyar.

Lagstifta om vaddå? Att man inte får köra sina barn till skolan?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev:

Lagstifta om vaddå? Att man inte får köra sina barn till skolan?
Typ. Kan synas vara långsökt i och för sig.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev:Lagstifta om vaddå? Att man inte får köra sina barn till skolan?
Typ. Kan synas vara långsökt i och för sig.

Många kommuner kör ju kampanjer. Vandrande skolbuss.
VeVen

Inlägg av VeVen »

Myndighetsstyrda kampanjer har vi haft rätt mycket av genom åren. Folk har nog hunnit bli rätt rejält vaccinerade mot sådant.

Skall man få "samgående" till ett alternativ måste det skötas lokalt på den enskilda skolan, nära de berörda, föräldrarna.

bedömer VeVeN
Användarens profilbild
Erik Sandblom

VeVen skrev:Myndighetsstyrda kampanjer har vi haft rätt mycket av genom åren. Folk har nog hunnit bli rätt rejält vaccinerade mot sådant.

Skall man få "samgående" till ett alternativ måste det skötas lokalt på den enskilda skolan, nära de berörda, föräldrarna.

Det *går* ju inte utan att sköta lokalt på den enskilda skolan, nära de berörda, föräldrarna. Det är ju dom som gör det.
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Var nog inte så tydlig i mitt tidigare inlägg
trygghetssverige syftade just på överbeskyddande föräldrar.
pappor och mammor som inte släpper ut barnen utan att de har hjälm på sig 24/7 klart man måste utsätta barnen för kontrollerade risker så att de lär sig.

Någon nämnde att man här på ön har "Cross walk guards" vilket var en benämning som jag aldrig har hört.
Provade på frugan som är född här på holmen och hon fån stirrade :shock: bara
Normalt vardagligt tal så heter dom
"Lollipop ladies"

anledningen är att de utrustas med en stor "lollipop" eller stoppskylt på pinne(de kan stoppa trafiken var som helst och "skapa" ett övergångsställe).

under skolstart samt skolslut så har vi också "trafik ljus" 2 orange lampor
som blinkar 0.5 hz vilket leder till 20 mph.

Som kantorn nämnde så är de nog mest ett storstads problem.

samma logik(egoism) som SUVfolket....samma folk skrämmande ofta också....

Dan
VeVen

Inlägg av VeVen »

Erik Sandblom skrev:
VeVen skrev:Myndighetsstyrda kampanjer har vi haft rätt mycket av genom åren. Folk har nog hunnit bli rätt rejält vaccinerade mot sådant.

Det *går* ju inte utan att sköta lokalt på den enskilda skolan, nära de berörda, föräldrarna. Det är ju dom som gör det.
Inte säker på att jag hänger med här . . .

erkänner förrädaren VeVeN
Användarens profilbild
Erik Sandblom

VeVen skrev:
Erik Sandblom skrev:

Inte säker på att jag hänger med här

Jo, kommunerna pratar med skolor och föräldrar. Dom som nappar gör det. Jag tycker det är en ganska smart idé med vandrande bussar, för man löser trygghetsproblemen och trafikproblemen i ett slag. På köpet får man bättre hälsa och slipper dyra ombyggnader av skolgården.

Så det är ingen skrivbordsprodukt, det är ganska konkret och vardagsnära faktiskt.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

VeVen skrev:Här i Stockhom finns ju skolpoliser vid övergångsställ nära skolor. De är ju mycket yngre än de omnämnda crosswalk guards men borde väl vara den närmaste motsvarigheten.
Det finns även äldre skolpoliser på sina håll, nämligen pensionärer som är glada att få något meningsfullt att göra en stund varje morgon.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Dennis Sigward skrev:Det värsta som händer om man skjutsar ungarna till skolan ör att dom är helt hjälplösa när det gäller att skydda sej själva i trafiken. Dom lär ju sej inte sådant om dom inte får erfarenhet.
Jo, men det är ju även en fråga om mognad. En del 7-8-åringar är helt enkelt inte mogna att röra sig själva i trafiken och det har inte med erfarenhet att göra.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:
Dennis Sigward skrev:Det värsta som händer om man skjutsar ungarna till skolan ör att dom är helt hjälplösa när det gäller att skydda sej själva i trafiken. Dom lär ju sej inte sådant om dom inte får erfarenhet.
Jo, men det är ju även en fråga om mognad. En del 7-8-åringar är helt enkelt inte mogna att röra sig själva i trafiken och det har inte med erfarenhet att göra.
Här vill jag dock säga att man hjälper barn med deras mognad om man går med dem i trafiken lite då och då. Tex till och/eller från skolan, några dagar i veckan. Ta buss/tunnelbana/tåg/spårvagn istället för bil, dels för att vänja barn vid att åka kollektivt, dels för att främja miljön (och dels för att få barnet att växa upp till kollektivtrafiknörd;))

Om barnet regelbundet upplever trafiksituationer tillsammans med förälder i 7 - 8 års ålder så kommer det troligen att klara sig i trafiken vid 9 - 10 års ålder.
Professionell tyckare
Jonas Strömblad

Inlägg av Jonas Strömblad »

NerdBoy skrev:
VeVen skrev:Här i Stockhom finns ju skolpoliser vid övergångsställ nära skolor. De är ju mycket yngre än de omnämnda crosswalk guards men borde väl vara den närmaste motsvarigheten.
Det finns även äldre skolpoliser på sina håll, nämligen pensionärer som är glada att få något meningsfullt att göra en stund varje morgon.
I dina hemtrakter bl.a.
Brukar stå äldre skolpoliser vid övergångsställena vid kyrkan i Vaxholm om morgnarna.
/J
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Jonas Strömblad skrev:
NerdBoy skrev:
I dina hemtrakter bl.a.
Brukar stå äldre skolpoliser vid övergångsställena vid kyrkan i Vaxholm om morgnarna.
/J
Japp, och vad jag har hört så funkar det bra.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Anders Norén skrev:Att den största faran i svenska skolbarns trafikmiljö är föräldrar som, i tron att de skyddar barnen mot faror i trafiken, skjutsar sina barn till skolan är sedan länge känt bland trafikplanerarna.

Tyvärr inte känt bland föräldrarna! Måste det krävas dödsolyckor innan oskicket upphör?
Om den största faran inte medför dödsolyckor så kanske man kan fundera på om det över huvud taget finns en fara som kan klasas som "stor", och om det över huvud taget är något att bry sig om?
VeVen skrev:Vad som behövs är naturligtvis en enkel trafikreglering kring våra skolor. Föräldrarna får stanna X meter bort, och gå med telningen de sista metrarna fram till skolan.

Med tanke på hur långt det är när man tar bokhyllan "Billy" till bilen när man handlar på IKEA i Kungens Kurva, så borde det inte vara nån stor sak att led sonen "Billy" en mycket kortare sträcka. Sonen "Billy" är dessutom sannolikt bättra på att gå själv än bokhyllan "Billy".
Skillnaden är väl att man knuffar fram bokhyllan på en vagn. Om det ösregnar så skulle jag allt flytta bilen från parkeringsrutan till entrén, om det inte vore så att jag handlade själv.
Erik Sandblom skrev:Dagis och skola finns ofta inom gångavstånd. Bor man långt bort så får man skolskjuts. Så det är faktiskt onödigt att köra barnen. Sen ska vi inte glömma att det är nyttigt för barnen att gå den kilometer det ofta handlar om. Det är gratis motion.

Den rimliga insatsen är väl att barnen går till skolan, eventuellt i grupp, så som föreslås i artikeln. Se även de många länkarna runt detta som finns i ursprungsinlägget.
Men hur mycket extra byråkrati kostar det samhället att kontrollera vilka enskilda barn som t.ex. på grund av näsa-hals-lung-problem *för tillfället* mår sämre av att gå än att skjutsas, och dela ut "skjuts-tillstånd" till just de barnens föräldrar?

En annan orsak till att det inte är nyttigt för alla barn att gå är att "dålig prestanda" på att gå är en mobbingorsak.

Men visst, här i sverige offrar vi alla 'avvikande' på de 'normalas' altare, under förutsättning att det inte är övertydligt att en 'avvikare' inte kan rå för att denne är 'avvikare' (t.ex. genom att personen har extremt korta ben eller kanske helt saknar ben)...

Eller kanske inte. Då är det nog samhällsekonomiskt mer lönsamt om familjerna flyttar...

Det där stämmer bara delvis. Vissa trafiksäkerhetsegenskaper hos barnen har inte så mycket med träning att göra utan mer med ålder/utveckling. Förmågan att inte få "tunnelseende" är t.ex. åldersrelaterat och inte inlärningsrelaterat.
Dennis Sigward skrev:Kanske dom skulle dubblera trafikförseelserna under de två timmar fär och efter skolans klasser.

Förseelser?!?
Dennis Sigward skrev:Skolområdet skulle också bevakas för möjliga "pedofiler" som hänger runt skolor i denna NYA Värld.
Hur ofta inträffar det idag?
Erik Sandblom skrev:Ibland har man gubbar som står vid trafikljusen och leder barnen över korsningen. Det sägs att barn inte kan bedöma fart och avstånd. På engelska heter det "crosswalk guards". Finns det sånt i Sverige också? Vad heter dom?
Pedofiler? :wink: :wink: (alla "vet" väl att vuxna personer som inte är kvinnor och som vill arbeta med barn per definition alltid är pedofiler, och oavsett hur mycket en vuxen kvinna går igång sexuellt på barn så kan hon nog inte vara pedofil på riktigt...)
Erik Sandblom skrev:
VeVen skrev:
daniel_s skrev:Hallå, det här handlar om STOCKHOLM och inte om Sverige. Stockholm är inte glesbefolkat. Sluta åka bil!
Problemet är inte enbart avgränsat till Stockholm utan berör hela landet. Dessutom är bebyggelsetätheten i Stockholm högst variabel. Sedan så är det med Stockholm som annorstädes, folk har sina egna livspussel att ta hänsyn till.

Skulle dom ta hänsyn till sina livspussel så skulle de ju låta ungarna åka den härför avsedda skolskjutsen. Eller låta ungarna gå. Skolorna ligger faktiskt på gångavstånd.
Erbjuds skolskjuts om livspusslet innefattar att byta andrahandslägenhet en gång om året så att man bor kors och tvärs och samtidigt ha som ambition att ungarna inte ska behöva byta skola hela tiden och inte heller ägna flera timmar åt att åka ensamma på 'vanliga' kollektivtrafiken?
Erik Sandblom skrev:Det finns flera studier som visar att barn som inte kan röra sig fritt i sitt närområde (dvs promenerar till skolan) får sämre utveckling. Se teckningarna under rubriken "Nature-Deficit Disorder".
http://www.carfree.com/cft/i046.html
Det är skillnad på närområde och promenad till skolan! Den där rapporten verkar bara prata om barn som i princip inte har nån vettig utomhusmiljö alls att leka i. Om de t.ex. bor så att de inte kan leka på fritiden men har en rejäl skogsdunge vid skolan, eller om skolgården och vägen dit inte erbjuder något vettigt men det finns en vettig miljö nära hemmet så lär barnen väl klara sig lika bra, eller hur?
Erik Sandblom skrev:Jag tycker det är en ganska smart idé med vandrande bussar
Varför inte vandrande spårvagnar? :wink: :wink:
NerdBoy skrev:
Äsch, de är säkert pedofiler hela bunten :wink:
Daniel

Inlägg av Daniel »

daniel_s skrev:Det har de inte alls, det är bara en omskrivning för "titta vad duktig jag är, jag har tjänat ihop till en egen bil" eller om de nu hade lånat pengarna.
Underbart trångsynt och underbart janteaktigt (din kommentar alltså).
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Daniel skrev:
daniel_s skrev:Det har de inte alls, det är bara en omskrivning för "titta vad duktig jag är, jag har tjänat ihop till en egen bil" eller om de nu hade lånat pengarna.

Det ligger någonting i daniel_s kommentar. Två saker:

Ungefär hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer. I tätorter är generellt sett en mycket stor andel, cirka 70-80 procent, kortare än 3-4 kilometer. Man kan alltså lika gärna gå, cykla eller åka kollektivt. Här finns ingen tid att spara på att ta bilen.
http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1588.aspx

För det andra är samhället såpass välplanerat att man i tätort sällan har mer än en kilometer eller två till skolan. Du kan enkelt verifiera detta genom att gå till Eniros kartfunktion och söka på "skola". Ange en stadsdel i Stockholm i rutan "var", t ex Norrmalm eller Vasastan. Det kryllar av skolor.
http://kartor.eniro.se/

Du kan också kolla på kommunens hemsida. Här finns t ex sjutton grundskolor bara på Norrmalm.
http://www.stockholm.se/Extern/Template ... :1;sty:on1;
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Erik Sandblom skrev:
Daniel skrev:

Ungefär hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer. I tätorter är generellt sett en mycket stor andel, cirka 70-80 procent, kortare än 3-4 kilometer. Man kan alltså lika gärna gå, cykla eller åka kollektivt. Här finns ingen tid att spara på att ta bilen.

För det andra är samhället såpass välplanerat att man i tätort sällan har mer än en kilometer eller två till skolan. Du kan enkelt verifiera detta genom att gå till Eniros kartfunktion och söka på "skola". Ange en stadsdel i Stockholm i rutan "var", t ex Norrmalm eller Vasastan. Det kryllar av skolor.

Du kan också kolla på kommunens hemsida. Här finns t ex sjutton grundskolor bara på Norrmalm.
Som alltid bor ju inte alla i Stockholm, eller i Malmö, eller i Göteborgs tätorter/innerstäder.

Av ren självbevarelsedrift bör man ju inte köra bil i onödan i city med sina barn, men det finns ju ettliv utanför storstaden, ännu.

De som har 5 mil till skolan och 6 km till skolbussen tex, inte så långt från Huvudkommunen.

//Lars
Daniel

Inlägg av Daniel »

Erik Sandblom skrev:
Daniel skrev:

Öh.. vad har avstånd till institutioner i Stockholms tätort med "öhöh jag har råd att köpa bil så jag måste köra mina barn till skolan" att göra?

Dessutom pratar du om att inte spara tid genom att ta bilen, who cares? Det är skönare, bekvämare och trevligare att ta bilen än att frysa på någon ranglig cykel på en halvtaskigt skottad cykelbana.
Skriv svar