Sida 2 av 3
Postat: lördag 30 juni 2007 18:43
av Lars Stegenius
A32 skrev:
/.../
Övningen skedde på helgen då Tågia personalen ändå inte finns tillgänglig i depån förrän från kl 15, och dår är vi klara redan.
/a32

Ingen ursäkt! Tågia har samordningsansvaret för depåerna! Alltså ska Tågia vara informerat om allt som andra trafikutövare och entreprenörer håller på med inom depåerna!
//Lars S
Postat: lördag 30 juni 2007 18:50
av A32
Lars Stegenius skrev:A32 skrev:
/.../
Övningen skedde på helgen då Tågia personalen ändå inte finns tillgänglig i depån förrän från kl 15, och dår är vi klara redan.
/a32

Ingen ursäkt! Tågia har samordningsansvaret för depåerna! Alltså ska Tågia vara informerat om allt som andra trafikutövare och entreprenörer håller på med inom depåerna!
//Lars S
Jag ursäktar mig aldrig heller!!!!
Det fanns säkert ett formulär inlämnat i tre exemplar till berörd personal i depån, och på TLC i BM och SL .. men det kan jag ju inte med säkerhet säga eftersom jag bara var en enkel deltagare i denna "farliga och omdömeslösa" övning.
Nästa gång Du är ute Lars på sk konsultuppdrag åt TÅGIA så får du väl kolla upp i deras papper om du hittar något från denna dag...det ska väl ända finnas kvar i den interna dokumentationen om den sköts okej.
/a32

Postat: lördag 30 juni 2007 18:54
av A32
Lars Stegenius skrev:A32 skrev:
/.../
Övningen skedde på helgen då Tågia personalen ändå inte finns tillgänglig i depån förrän från kl 15, och dår är vi klara redan.
/a32

Ingen ursäkt! Tågia har samordningsansvaret för depåerna! Alltså ska Tågia vara informerat om allt som andra trafikutövare och entreprenörer håller på med inom depåerna!
//Lars S
Glömde säga att jag under denna arbetsdag gick på toaletten ca 4 ggr i verkstadsbyggnaden som ägs av SL med som brukas av Tågia/Veolia/Swebus.
Glömde tyvärr att lämna in ett trippelexemplar av ansökan då...
/a32

Postat: lördag 30 juni 2007 19:14
av Lars Stegenius
A32 skrev:Lars Stegenius skrev:A32 skrev:
/.../
Övningen skedde på helgen då Tågia personalen ändå inte finns tillgänglig i depån förrän från kl 15, och dår är vi klara redan.
/a32

Ingen ursäkt! Tågia har samordningsansvaret för depåerna! Alltså ska Tågia vara informerat om allt som andra trafikutövare och entreprenörer håller på med inom depåerna!
//Lars S
Jag ursäktar mig aldrig heller!!!!
Det fanns säkert ett formulär inlämnat i tre exemplar till berörd personal i depån, och på TLC i BM och SL .. men det kan jag ju inte med säkerhet säga eftersom jag bara var en enkel deltagare i denna "farliga och omdömeslösa" övning.
Nästa gång Du är ute Lars på sk konsultuppdrag åt TÅGIA så får du väl kolla upp i deras papper om du hittar något från denna dag...det ska väl ända finnas kvar i den interna dokumentationen om den sköts okej.
/a32

Du behöver inte ursäkta dig! Har något gått inkorrekt till så vilar ansvaret givetvis inte hos dig utan hos andra inom Veolia. Men det kan ju vara bra att veta även för "fotfolket" att ett antal saker och förhållanden är reglerade i avtal och tillstånd.
Mitt uppdrag hos Tågia är avslutat men jag bär hela tiden med mig en lojalitet till Tågia i säkerhetsfrågor. Och du kan vara helt övertygad om att alla eventuella brister jag hittat hos Tågia har jag påpekat, även om det inte ingått i mitt uppdrag.
Därmed kanske vi kan avslut diskussionen här. Berörda ansvariga befattningshavare inom olika parter har fått länken till denna diskussion med vidhängande kommentarer från mig. Vad dom väljer att göra är givetvis deras sak.
//Lars S
Postat: söndag 01 juli 2007 10:14
av daniel_s
Jag tror att såna här diskussioner är ganska tröttsamma för Forums deltagare. Det som diskuteras i den här tråden är rent organisatoriska frågor på en ganska hög nivå. Vore det inte bättre att kommunicera med de personer som är ansvariga för de aktuella frågorna?
Postat: söndag 01 juli 2007 10:44
av djth
daniel_s skrev:Jag tror att såna här diskussioner är ganska tröttsamma för Forums deltagare. Det som diskuteras i den här tråden är rent organisatoriska frågor på en ganska hög nivå. Vore det inte bättre att kommunicera med de personer som är ansvariga för de aktuella frågorna?
Jag tror att såna här diskussioner är 100 gånger mer intressanta för forumets deltagare än att läsa inlägg efter inlägg med inbörden "fin bild" och "okej, ska du ut och fota i helgen?". Eller att se bakdelen av samma trådbuss i Landskrona för 87e gången...
Postat: söndag 01 juli 2007 10:47
av Slagpåse
Vad jag kan läsa mellan raderna är Hr Stegenius upprörd över en bild på ett forum och anmäler detta till SÄK där någon troligtvis redan sett bilden.
Vad jag från Gbg kan se är det "goda" marginaler, detta är ett typexempel på hur Stockholmsregionens ansvariga personer får ståpäls när det är liiiiiite trångt och där 2 fordon står uppställda och det tredje kör upp framför dessa.
Men det är klart, nånnting måste man ju alltid klaga på för hur ska man annars göra rätt för sin lön???????????
Postat: söndag 01 juli 2007 10:52
av 2763
Slagpåse skrev:Vad jag kan läsa mellan raderna är Hr Stegenius upprörd över en bild på ett forum och anmäler detta till SÄK där någon troligtvis redan sett bilden.
Vad jag från Gbg kan se är det "goda" marginaler, detta är ett typexempel på hur Stockholmsregionens ansvariga personer får ståpäls när det är liiiiiite trångt och där 2 fordon står uppställda och det tredje kör upp framför dessa.
Men det är klart, nånnting måste man ju alltid klaga på för hur ska man annars göra rätt för sin lön???????????
Grovsnus skrev innan att det ser ut som en fullständigt normal och kontrollerad version av en vardag på depåområde.
Ju mer jag funderar på det så är det bara människor mellan vagnarna som fattas för att det skall vara en version av Brunnsparken.
Jag ser inget i bilden som skulle behöva rendera en anmälan till Säk!
Visst - olyckor kan hända, men då är det viktigt att man fokuserar på olyckornas orsak. Att vagnar i vissa situationer kommer nära varandra är inte konstigare än att parkera sin bil på en parkeringsplats.
Men Lars - förklara gärna för oss Göteborgare vad det är du tycker att vi missar i vårt säkerhetsarbete, speciellt med tanke på att vi inte har förhållandevis mycket olyckor.
//Tony
Postat: söndag 01 juli 2007 11:00
av Slagpåse
Kan lägga till en sak till, trafiken har dessutom ökat i Gbg på senare år men olyckstalen ligger förhållandevis stilla vilket innebär att olyckstalet faktiskt har gått ned per vagnskm.
Och nästan sådär ser det ut dagligen i Brunnsparken i rusningstrafiken och då är det även bussar, bilar, galna cycklister och gångtrafikanter inblandade.
SÄK i Stockholm hade fått hjärtattack av situationen i Brunnsparken om dom får hjärtattack av det Vi ser på bilden

Postat: måndag 02 juli 2007 23:41
av Lars Stegenius
TonyM skrev:
/.../
Men Lars - förklara gärna för oss Göteborgare vad det är du tycker att vi missar i vårt säkerhetsarbete, speciellt med tanke på att vi inte har förhållandevis mycket olyckor.
//Tony
Händer det ingenting gör ni antagligen inget fel utan helt rätt (kanske beroende på att ni har en bra TRI, utbildningens kvalitet kan jag givetvis inte uttala mig om). Det handlar säkerligen om att påverka attityder. Man kan hur mycket regelverk som helst, är personalens attityd att man kan göra egna tolkningar av dem efter behov så går det åt h--e ändå.
Men i Stockholm händer det saker! Om och om igen! År efter år! Gjorde det inte det skulle man inte behöva köpa in C20-hytter, eller hur? Och inget verkar hjälpa, det fortsätter att smälla i depåerna, trots regler i TRI och ett antal stopptavlor som talar om var man måste stanna om det finns tåg på intilliggande spår.
Tre C20-hytter i HY betyder antingen att tre C20 står avställda p.g.a. krockskador och väntar på reparation - det är tre för mycket - eller att man insett att det är lika bra att köpa på sig några stycken eftersom styckepriset då antagligen blir lite lägre än om man beställer en i taget, av erfarenhet vet man nu attt dom kommer att gå åt.
Vilket det än är kan skattebetalarnas pengar användas mycket bättre.
//Lars S
PS
Jag börjar till slut förstå vaför man inte anser att det går att köra 5-minutertrafik på TB utan ATC. Först tyckte jag det var urlöjligt. Nu har poletten ramlat ner.
DS
Postat: måndag 02 juli 2007 23:48
av Lars Stegenius
daniel_s skrev:Jag tror att såna här diskussioner är ganska tröttsamma för Forums deltagare. Det som diskuteras i den här tråden är rent organisatoriska frågor på en ganska hög nivå. Vore det inte bättre att kommunicera med de personer som är ansvariga för de aktuella frågorna?
Det kan du ge dig f-n på att jag gör också! Som du mycket väl är medveten vet jag precis vilka jag ska informera hos de olika intressenterna. Och nu är dom informerade i form av en länk till den här diskussionen.
//Lars S
Postat: måndag 02 juli 2007 23:51
av Karsten
Lars Stegenius skrev:TonyM skrev:
/.../
Men Lars - förklara gärna för oss Göteborgare vad det är du tycker att vi missar i vårt säkerhetsarbete, speciellt med tanke på att vi inte har förhållandevis mycket olyckor.
//Tony
Händer det ingenting gör ni antagligen inget fel utan helt rätt (kanske beroende på att ni har en bra TRI, utbildningens kvalitet kan jag givetvis inte uttala mig om). Det handlar säkerligen om att påverka attityder. Man kan hur mycket regelverk som helst, är personalens attityd att man kan göra egna tolkningar av dem efter behov så går det åt h--e ändå.
Men i Stockholm händer det saker! Om och om igen! År efter år! Gjorde det inte det skulle man inte behöva köpa in C20-hytter, eller hur? Och inget verkar hjälpa, det fortsätter att smälla i depåerna, trots regler i TRI och ett antal stopptavlor som talar om var man måste stanna om det finns tåg på intilliggande spår.
Tre C20-hytter i HY betyder antingen att tre C20 står avställda p.g.a. krockskador och väntar på reparation - det är tre för mycket - eller att man insett att det är lika bra att köpa på sig några stycken eftersom styckepriset då antagligen blir lite lägre än om man beställer en i taget, av erfarenhet vet man nu attt dom kommer att gå åt.
Vilket det än är kan skattebetalarnas pengar användas mycket bättre.
//Lars S
PS
Jag börjar till slut förstå vaför man inte anser att det går att köra 5-minutertrafik på TB utan ATC. Först tyckte jag det var urlöjligt. Nu har poletten ramlat ner.
DS
Lasse, jag hoppas du inser att du precis förolämpat varenda förare på SLs spåranläggningar.
Det känns som om du endast sett verksamheten från ett håll och valt att betrakta den bilden som den enda rätta.
Det vore intressant att få reda på varför du hugger till med all kraft för ingenting gång på gång. För mig tyder det mest på ett missnöje med det mesta..
Postat: tisdag 03 juli 2007 0:01
av PCC
Lars Stegenius skrev:
Men i Stockholm händer det saker! Om och om igen! År efter år! Gjorde det inte det skulle man inte behöva köpa in C20-hytter, eller hur? Och inget verkar hjälpa, det fortsätter att smälla i depåerna, trots regler i TRI och ett antal stopptavlor som talar om var man måste stanna om det finns tåg på intilliggande spår.
Tre C20-hytter i HY betyder antingen att tre C20 står avställda p.g.a. krockskador och väntar på reparation - det är tre för mycket - eller att man insett att det är lika bra att köpa på sig några stycken eftersom styckepriset då antagligen blir lite lägre än om man beställer en i taget, av erfarenhet vet man nu attt dom kommer att gå åt.
Vilket det än är kan skattebetalarnas pengar användas mycket bättre.
//Lars S
PS
Jag börjar till slut förstå vaför man inte anser att det går att köra 5-minutertrafik på TB utan ATC. Först tyckte jag det var urlöjligt. Nu har poletten ramlat ner.
DS
Vad jag vet krockar man aldrig i spårvagnsdepåerna (bilden som vållade raseriutbrott i denna tråd är ju som bekant därifrån). På linje 12 kör man var 6:e minut i rusningen utan ATC eller en massa signaler - det är inga problem. För några veckor sedan vände spårvagnarna på linje 12 vid KLV för att åka tillbaka mot NOB under en timmes tid p.g.a. en händelse vid ALV som inte fick trafikeras. Detta gjorde spårvagnsförarna helt på egen hand på TLC:s order - utan att TLC hanterade rörelserna eller såg dom överhuvudtaget. Förarna klarade det givetvis utmärkt och inga incidenter inträffade.
mvh PCC
Postat: tisdag 03 juli 2007 0:05
av Lars Stegenius
Karsten skrev:
Lasse, jag hoppas du inser att du precis förolämpat varenda förare på SLs spåranläggningar.
Det känns som om du endast sett verksamheten från ett håll och valt att betrakta den bilden som den enda rätta.
Det vore intressant att få reda på varför du hugger till med all kraft för ingenting gång på gång. För mig tyder det mest på ett missnöje med det mesta..
Då läser du dit något som inte står där. Det är inget påhopp på ALLA, det är ett påhopp på dom som uppenbarligen inte sköter sitt jobb! Problemet kan ju faktiskt lika gärna vara att utbildningen, fortbildningen och uppföljningen inte fungerar, eller hur? Fel i arbetsledningen, alltså.
//Lars S
Postat: tisdag 03 juli 2007 0:11
av Lars Stegenius
PCC skrev:Lars Stegenius skrev:
Men i Stockholm händer det saker! Om och om igen! År efter år! Gjorde det inte det skulle man inte behöva köpa in C20-hytter, eller hur? Och inget verkar hjälpa, det fortsätter att smälla i depåerna, trots regler i TRI och ett antal stopptavlor som talar om var man måste stanna om det finns tåg på intilliggande spår.
Tre C20-hytter i HY betyder antingen att tre C20 står avställda p.g.a. krockskador och väntar på reparation - det är tre för mycket - eller att man insett att det är lika bra att köpa på sig några stycken eftersom styckepriset då antagligen blir lite lägre än om man beställer en i taget, av erfarenhet vet man nu attt dom kommer att gå åt.
Vilket det än är kan skattebetalarnas pengar användas mycket bättre.
//Lars S
PS
Jag börjar till slut förstå vaför man inte anser att det går att köra 5-minutertrafik på TB utan ATC. Först tyckte jag det var urlöjligt. Nu har poletten ramlat ner.
DS
Vad jag vet krockar man aldrig i spårvagnsdepåerna (bilden som vållade raseriutbrott i denna tråd är ju som bekant därifrån). På linje 12 kör man var 6:e minut i rusningen utan ATC eller en massa signaler - det är inga problem. För några veckor sedan vände spårvagnarna på linje 12 vid KLV för att åka tillbaka mot NOB under en timmes tid p.g.a. en händelse vid ALV som inte fick trafikeras. Detta gjorde spårvagnsförarna helt på egen hand på TLC:s order - utan att TLC hanterade rörelserna eller såg dom överhuvudtaget. Förarna klarade det givetvis utmärkt och inga incidenter inträffade.
mvh PCC
Jättebra!!
Men det vore ju kul att höra om du som är trafikbefäl kan förklara varför man inte kommer tillrätta med krockarna i depåerna? Du är väl utbildare också, om jag inte misstar mig.
Kom an, upplys mig!
//Lars S
Postat: tisdag 03 juli 2007 0:12
av Karsten
Men jag förstår egentligen inte problemet! Att SL för en gångs skull håller med reservdelar? Att spårvagnsförare tar bilder utan att orsaka fara för någon eller bryta mot någon regel?
Postat: tisdag 03 juli 2007 0:14
av Lars Stegenius
Karsten skrev:Men jag förstår egentligen inte problemet! Att SL för en gångs skull håller med reservdelar? Att spårvagnsförare tar bilder utan att orsaka fara för någon eller bryta mot någon regel?
Man håller med reservdelrar som inte borde behövas över huvud taget!
//Lars S
Postat: tisdag 03 juli 2007 0:50
av Bussmicke
Otroligt, 36 inlägg för en bild från övning.
Att ni orkar älta det hela tiden, tycker detta verkar vara utagerad för länge sen i tråden.

Postat: tisdag 03 juli 2007 1:11
av Lars Stegenius
Bussmicke skrev:Otroligt, 36 inlägg för en bild från övning.
Att ni orkar älta det hela tiden, tycker detta verkar vara utagerad för länge sen i tråden.

Inte från en övning! Enligt fotografen själv är bilden arrangerad. Inte för att det gör någon skillnad principiellt.
//Lars S
Postat: tisdag 03 juli 2007 1:24
av Lars Stegenius
Nu tänker jag inte skriva mer i den här tråden.
Först ett tillrättaläggande från min sida. Som PCC påpekar är kollisioner i spårvägsdepåer inget problem. (Där spårar man emellanåt ur men det är en helt annan sak.) Anledningen är säkert att det i de två spårvägsdepåerna inte är särskilt komplicerade förhållanden och rätt lugna miljöer.
På RB verkar man inte heller ha några speciella problem i någon av de två depåerna.
I HY har man inte heller några problem men där finns inga traiktåg. Det som är annorlunda där är att man rangerar mycket med lok och då med en besättning på tre man.
Det jag bråkar om är T-banedepåerna. Där krockas det om och om igen och inget verkar få stopp på det.
Intressant att notera är att förare från Velia inte verka se det som ett problem.
Ännu intressantare är att trafikbefäl och utbildare hos Veolia inte heller verkar se det som ett problem.
Tack för mig!
//Lars S