Sida 2 av 2

Postat: onsdag 20 juni 2007 0:41
av RVR
Mikael Karlsson skrev:
kildor skrev:Men hur ska depåfrågan lösas? I tidigare utredningar så har ju depåfrågan varit en av de stora stötestenarna (utöver trängselproblemen vid Norrmalmstorg), men nu får man det att låta som att det bara är att lägga spår från Norrmalmstorg till Centralen... :roll:
Hur ser det ut brevid Djurgårdslinjens vagnhall? Är det inte en parkering eller skrotgård där? Kanske kan vara ett alternativ till en tillfällig lösning innan SL bygger en riktig vagnhall för alla sina nya spårvagnslinjer :D

Mikael
Såvitt jag vet äger Tivoli Gröna Lund den tomten på vilken de planerar att inom en tioårsperiod införliva med nöjesparken. Gröna Lunds koncernmoder, Parks and Resorts Scandinavia, köpte f.ö. djurgårdslinjens granne Akvaria Vattenmuseum i vintras.

Möjlig förlängning mot Värtahamnen av Djurgårdslinjen

Postat: torsdag 21 juni 2007 13:03
av Carl-Erik Olsson
I nyhetsartikeln under "Aktuellt" på SL-hemsidan står det då såhär:

[De sträckor som studerats är dels en förlängning från Norrmalmstorg, via Hamngatan till Centralen och dels möjligheterna att även förlänga linjen via Karlaplan, Lindarängsvägen till Värta/Frihamnen.]

Problemen, som vissa politiker och tjänstemän ser det/möjligheterna som andra mer positivt inställda ser det, med förlängningen till Centralen har det ju skrivits mycket om tidigare, men förlängning till Värtahamnen osv via Karlaplan har jag inte hört om tidigare.

I något förslag har jag för mig att det har nämnts möjligheten att köra till Lindarängsvägen via Oxenstiernsgatan förbi Berwaldhallen och de stora arbetsplatserna Sveriges Televison och Sveriges Radio med stort trafikunderlag där. Visst finns det också många arbetsplatser i närheten av Karlaplan, inkl min egen, men jag undrar om någon har hört mer om hur man i så fall hade tänkt sig linjedragning där?

Visserligen har det ju gått spårvagn från dessa trakter till trakterna av nuvarande frihamnen, alltså Lindarängen, tidigare, men det är ju några år sedan som "bensinspårvagnen" på dåvarande linje 19 gick där, men enligt en karta från 1927 så gick denna från en slinga på platsen utanför huvudingången till nuvarande köpcentrat mm Fältöversten, dåvarande kvarteret Fältväbeln (Fältöversten var kvarteret närmast Valhallavägen) i kanten av Karlaplan med ett enkelspår längs Värtavägen och sedan till Valhallavägens dåvarande slut vid Banérgatan, där spåret vek av snett åt vänster direkt mot Lindarängen över de då obebyggda områdena till den dåvarande (sjö)flyghamnen, vars hangar ju fortfarande finns kvar i frihamnen.

Riktigt samma sträckning kan ju inte bli aktuell i framtiden, men möjligheten att kanske kunna använda fortfarande kvarliggande spår, enl uppgift från 1950-talets början, fram till slingan vid Hakberget känns ju tilltalande! Befintligt spårmittsavstånd ungefär 3,0 m verkar ju kunna tillåta de innerstadsvagnar som kan bli aktuella.

Från Djurgårdsbron längs Narvavägen gick det för övrigt också 1927 spårväg till Karlaplan och sedan vidare längs Karlavägen västerut, tydligen i de ordinarie körbanorna på ömse sidor om allén i mitten med diggabel anslutning till spåren nere i Strandvägen med dessutom ett triangelspår och ett kanske 100 m långt uppställningsspår österut (inritat som dubbelpår precis som spåren i den gamla sträckningen norr om Strandvägens allé i den då östgående körbanan). Hur länge låg dessa spår kvar och vilken linje gick där?
Det kan ju också vara en tilltalande tanke att återinlägga spår på motsvarande sätt i framtiden där, men realistisk?

/funderade CEO över möjlig utveckling i sin omedelbara närhet

[/quote]

Re: Möjlig förlängning mot Värtahamnen av Djurgårdslinjen

Postat: torsdag 21 juni 2007 13:17
av Lardman
Carl-Erik Olsson skrev: Riktigt samma sträckning kan ju inte bli aktuell i framtiden, men möjligheten att kanske kunna använda fortfarande kvarliggande spår, enl uppgift från 1950-talets början, fram till slingan vid Hakberget känns ju tilltalande! Befintligt spårmittsavstånd ungefär 3,0 m verkar ju kunna tillåta de innerstadsvagnar som kan bli aktuella.
I vilka gator ligger det gamla spår kvar?

Det enda jag visste om var en spårstump i Valhallavägen (vid Östra station) som jag hittade en gång...

Re: Möjlig förlängning mot Värtahamnen av Djurgårdslinjen

Postat: torsdag 21 juni 2007 13:46
av RVR
Lardman skrev:
Carl-Erik Olsson skrev: Riktigt samma sträckning kan ju inte bli aktuell i framtiden, men möjligheten att kanske kunna använda fortfarande kvarliggande spår, enl uppgift från 1950-talets början, fram till slingan vid Hakberget känns ju tilltalande! Befintligt spårmittsavstånd ungefär 3,0 m verkar ju kunna tillåta de innerstadsvagnar som kan bli aktuella.
I vilka gator ligger det gamla spår kvar?

Det enda jag visste om var en spårstump i Valhallavägen (vid Östra station) som jag hittade en gång...
I Valhallavägens allé mellan Banérgatan och Oxenstiernsgatan, med några korta avbrott, ligger spåren kvar från den stump av linje 4 som var i drift 1952-67. Brevid stadions tunnebaneuppgång i Valhallavägen ligger dessutom växelparet kvar som användes för att backa in på de två uppställningsspår som fanns vid stadion. En schematisk skiss över hur den anläggningen såg ut finns i Leif och Inger Stolts "Spårvagnar, Vänstertrafik och Vi".