I så fall måste den heta Stockholms City, fortfarande förkortat Stockholm C, så att vi kan se samma felstavningar som vid "Stockholms Ö" och "Stockholm Södra".djth skrev:Kalla stationen Stockholm City, förkortat Stockholm C, så blir alla glada...
Citybanan Stockholm, namn på "centralstationen"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
I analogi med Södertälje borde väl den nya stationen heta Stockholms central undre. Och Cst alltså Stockholms central övre. Orden övre och undre dock bara tänkta att användas internt. I övrigt skiljer man de båda åt genom att ha gemensam spårnumrering, t ex spår 21-24 för den nya stationen.
Ordet Stockholm måste väl i alla fall ingå i namnet. Stockholm City är väl ett tänkbart alternativ, men nackdelen är att det kommer att förkortas Stockholm C, precis som Cst.
T-banestationen hette faktiskt enbart Centralen i början, men döptes om för att skilja den från SJs station. Varpå folk började kalla även Stockholm C för "T-Centralen"...
Ordet Stockholm måste väl i alla fall ingå i namnet. Stockholm City är väl ett tänkbart alternativ, men nackdelen är att det kommer att förkortas Stockholm C, precis som Cst.
T-banestationen hette faktiskt enbart Centralen i början, men döptes om för att skilja den från SJs station. Varpå folk började kalla även Stockholm C för "T-Centralen"...
Stockholm Sergels TorgKlas Grönqvist skrev:Ordet Stockholm måste väl i alla fall ingå i namnet. Stockholm City är väl ett tänkbart alternativ, men nackdelen är att det kommer att förkortas Stockholm C, precis som Cst.

eller varför inte Stockholms östra Central för att förvirra maximalt.
City, det är ju utrikiska! (Stockholm Centrum är iofs inte så mycket bättre) Sen har du rätt i att förkortningen kommer bli densamma som Cst.
City är väl inte speciellt utrikiska, det står ju t.e.x på vägskyltar. Själv använder jag hellre ordet city än centrum, då centrum för mig är något mindre som t.e.x ett förortscentrum. Om city är utrikiska får du nog ta bort bort många ord ur "svenskan"...Tågbäver skrev:Stockholm Sergels TorgKlas Grönqvist skrev:Ordet Stockholm måste väl i alla fall ingå i namnet. Stockholm City är väl ett tänkbart alternativ, men nackdelen är att det kommer att förkortas Stockholm C, precis som Cst.![]()
eller varför inte Stockholms östra Central för att förvirra maximalt.
City, det är ju utrikiska! (Stockholm Centrum är iofs inte så mycket bättre) Sen har du rätt i att förkortningen kommer bli densamma som Cst.

Kul är det dock när små städer kallar deras "centrum" för city. Det är så man storknar nästan haha!
I Trondheim finns skyltar från hamnen pekande mot "City", även om Vegvesenet föredrar "Sentrum" och stadens (och kommunens) invånare heller använder "Midtbyen"...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Det var det jag såg som en fördel. Den som ska ta ett fjärrtåg vid Stockholm C vet var han ska kliva av tunnelbanan utan att kunna översätta exempelvis "Sergels torg" till "Stockholm C".Klas Grönqvist skrev:Ordet Stockholm måste väl i alla fall ingå i namnet. Stockholm City är väl ett tänkbart alternativ, men nackdelen är att det kommer att förkortas Stockholm C, precis som Cst.
Fast egentligen tycker jag nog att Stockholm central är det rätta namnet även för pendeltågsstationen där. "Nästa City" låter märkligt eftersom även stationen före kan tyckas ligga i Stockholms city.
Personligen tycker jag ändå själv att City nog blir det smidigaste (om än kanske inte det vackraste) namnet. Detta då det på ett sätt som är begripligt för de allra flesta klart anger, och även avgränsar, området där i princip samtliga entréer kommer att återfinnas.
Om man fick så skulle jag dock dra en lans för Klara eftersom det väl egentligen är namnet på denna [sub]stadsdel där en gång de forna Klarakvarteren väl återfanns i all sin glans?! .
Om man fick så skulle jag dock dra en lans för Klara eftersom det väl egentligen är namnet på denna [sub]stadsdel där en gång de forna Klarakvarteren väl återfanns i all sin glans?! .

»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Men alltså, se det praktiskt. Alla som bor eller har varit i Sthlm vet kanonbra var T-Centralen ligger. Att inte kalla pendeltågsstationen (som observera ligger inom t-banans spärrlinjer) för T-Centralen kommer bara att skapa helt onödig förvirring.
Jämför med T-bana 3, blå linjen. Det är också en "egen station" som ligger under den "gamla" T-centralen men heter ändå samma sak. Bara för att tågen är pendeltåg och inte t-bana så tror inte jag att vanliga resenärer hjälps det minsta av att de nya spåren har ett annat namn. Nä, T-Centralen är det enda vettiga namnet även på den nya pendeltågsstationen.
Jämför med T-bana 3, blå linjen. Det är också en "egen station" som ligger under den "gamla" T-centralen men heter ändå samma sak. Bara för att tågen är pendeltåg och inte t-bana så tror inte jag att vanliga resenärer hjälps det minsta av att de nya spåren har ett annat namn. Nä, T-Centralen är det enda vettiga namnet även på den nya pendeltågsstationen.
Goddag yxskaft! Ingen stad har en järnvägsstation som heter CENTRALEN, däremot har många städer en centralstation som kallas "Centralen", och följaktligen också buss- och spårvagnshållplatser som heter CENTRALEN. Tunnelbanestationen kan i detta sammanhang jämställas med en spårvagnshållplats, och hette mycket riktigt CENTRALEN från början. Det ändrades dock till T-CENTRALEN ganska snabbt eftersom tunnelbanestationen till sin storlek och betydelse är så viktig att den uppfattas som ett eget fenomen snarare än som ett tillbehör till järnvägsstationen. Det senare kommer den dock att förbli även i fortsättningen, så att döpa Citybanans station vid Stockholm C till något annat än just Stockholm C kan ironiskt nog leda till att man tvingas byta namn på T-centralen!Traesk skrev:Jag skulle rösta på Centralen. För övrigt borde T-Centralen också heta Centralen. T-Centralen är ju bara onödigt jobbigt.
Egentligen tycker jag nog att alla stationer borde heta Stockholm C, även tunnelbanestationen. För en vanlig trafikant är det ju i princip samma station, bara att man måste gå lite mellan olika spår, och därför tycker jag att alla borde ha samma namn. Men om man nu inte vill ha samma namn som järnvägsstationen, så tycker jag personligen att Centralen låter bäst.daniel_s skrev:Goddag yxskaft! Ingen stad har en järnvägsstation som heter CENTRALEN, däremot har många städer en centralstation som kallas "Centralen", och följaktligen också buss- och spårvagnshållplatser som heter CENTRALEN. Tunnelbanestationen kan i detta sammanhang jämställas med en spårvagnshållplats, och hette mycket riktigt CENTRALEN från början. Det ändrades dock till T-CENTRALEN ganska snabbt eftersom tunnelbanestationen till sin storlek och betydelse är så viktig att den uppfattas som ett eget fenomen snarare än som ett tillbehör till järnvägsstationen. Det senare kommer den dock att förbli även i fortsättningen, så att döpa Citybanans station vid Stockholm C till något annat än just Stockholm C kan ironiskt nog leda till att man tvingas byta namn på T-centralen!Traesk skrev:Jag skulle rösta på Centralen. För övrigt borde T-Centralen också heta Centralen. T-Centralen är ju bara onödigt jobbigt.
Just my opinion.

Men det är inte tunnelbanestationen vi ska döpa nu.Traesk skrev:Egentligen tycker jag nog att alla stationer borde heta Stockholm C, även tunnelbanestationen. För en vanlig trafikant är det ju i princip samma station, bara att man måste gå lite mellan olika spår, och därför tycker jag att alla borde ha samma namn. Men om man nu inte vill ha samma namn som järnvägsstationen, så tycker jag personligen att Centralen låter bäst.
Nej jag vet, jag menade även den nya pendeltågsstationen.daniel_s skrev:Men det är inte tunnelbanestationen vi ska döpa nu.Traesk skrev:Egentligen tycker jag nog att alla stationer borde heta Stockholm C, även tunnelbanestationen. För en vanlig trafikant är det ju i princip samma station, bara att man måste gå lite mellan olika spår, och därför tycker jag att alla borde ha samma namn. Men om man nu inte vill ha samma namn som järnvägsstationen, så tycker jag personligen att Centralen låter bäst.
- Erik Sandblom
daniel_s skrev:Ingen stad har en järnvägsstation som heter CENTRALEN, däremot har många städer en centralstation som kallas "Centralen", och följaktligen också buss- och spårvagnshållplatser som heter CENTRALEN. Tunnelbanestationen kan i detta sammanhang jämställas med en spårvagnshållplats, och hette mycket riktigt CENTRALEN från början. Det ändrades dock till T-CENTRALEN ganska snabbt eftersom tunnelbanestationen till sin storlek och betydelse är så viktig att den uppfattas som ett eget fenomen snarare än som ett tillbehör till järnvägsstationen. Det senare kommer den dock att förbli även i fortsättningen, så att döpa Citybanans station vid Stockholm C till något annat än just Stockholm C kan ironiskt nog leda till att man tvingas byta namn på T-centralen!
Aha är det därför T-centralen heter så. Jag trodde namnet syftade på sig självt, det vill säga att centralen heter centralen för att den utgör t-banenätets centrala punkt. Därför har jag aldrig gillat namnet.
Jag tycker att T-centralen dels ligger såpass långt från Centralstationen och dels är såpass viktig i sig att den inte behöver låna namn av järnvägstationen. T-centralen är väl den större stationen, räknat i såväl avgångar som passagerare?
Däremot ligger nya stationen och T-centralen såpass nära varandra att de kan få samma namn. Sergels torg tycker jag är ett bra namn på T-centralen, men eftersom nya stationen hamnar för långt från Sergels torg för att heta det, så tycker jag båda ska tillsammans heta Klara.
Jag uppskattar namn som är lite mer preciserade än Centralstationen (om hållplatsen inte verkligen ligger alldeles intill Centralen) eller City. Bussterminalen kanske också kan heta Klara. T ex Klaraterminalen eller Klara Bussterminal. På fjärrbussarna får det då stå "Stockholm Klaraterminalen" istället för "Stockholm Cityterminalen".
Här är en karta. Jag gillar kartor.
http://www.banverket.se/pages/8019/CB_stor_hela.jpg
T-centralen ska man INTE byta namn på, det är att krångla till saker lite väl mycket. Det är ett sådant inarbetat namn så det ska man nog inte ändra.
Se bara på radiostationen Vinyl 107. Dom bytte namn till Gamla godingar 107.1 Vinyl. Men alla fortsatte säga Vinyl 107 eller Vinylen. Så nu har dom slopat "Gamla godingar" och gått tillbaka till FM 107.1 Vinyl.
Man ska inte ändra ett vinnande koncept. Namn och logotyper ska man vara jäkligt försikig med.
Se bara på radiostationen Vinyl 107. Dom bytte namn till Gamla godingar 107.1 Vinyl. Men alla fortsatte säga Vinyl 107 eller Vinylen. Så nu har dom slopat "Gamla godingar" och gått tillbaka till FM 107.1 Vinyl.
Man ska inte ändra ett vinnande koncept. Namn och logotyper ska man vara jäkligt försikig med.