Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Inom flyget så finns det privatflygare och trafikflygare, båda gör samma sak,nämligen att flyga plan.Så vad gör då inte de som kör tåg i tunnelbanan eller kör tåg på SJ?
TonyM skrev:
Togfører finns i alla fall på danska. Det motsvarar väl närmast Tågmästare, om jag inte minns helt fel.
//Tony
Stämmer.
Inom den danska järnvägen så är en lokoförare alltså lokföraren och tågföraren är "tågmästare", alltså han som har yttersta ansvar för tågets drift.
Tågföraren finner man alltid i tågsättet som är längst bak. Den personal som finns i de främre tågsätten är tågbetjänter.
Utbildningen är den samma, men man har olika funktioner för olika turer. Man kan köra en ut-tur på förmiddagen som tågförare för att sen på hemvägen vara tågbetjänt.
Rart at se at det ikke kun er på denne side af Øresund, det kniber med at få folk til at forstå, hvad de forskellige professioner (yrke) hedder.
Lidt sproglektioner som supplering til fremmelse af den svensk-danske sprogforståelse:
Förare = fører
Bilförare = Chauffør
Bussförare = Buschauffør
Lokförare = Lokomotivfører (uafhængigt af om han/hun faktisk befinder sig i et lokomotiv)
Tågförare/tågmästare = Togfører
Tågbetjänte = Togbetjent
Spårvagnsförare = Vognstyrer
Et par stykker til som jeg ikke lige kender de svenske modstykker til:
Metrosteward = Medarbejder i de københavnske metrotog. Kontrollerer billetter og svarer på passagerspørgsmål. Da metroen er førerløs, har vedkommende ikke noget med driften af gøre, med mindre der sker noget uforudset.
Togrevisor = Kontrollerer billetter i tog som stikprøvekontrol på strækninger hvor der normalt ikke er togfører og togbetjente med. I de københavnske S-tog kaldet S-togsrevisor. Udenforstående taler ofte om kontrollører. Forståeligt nok - en revisor er jo normalt en, der reviderer regnskaber.
Jørgensen skrev:Rart at se at det ikke kun er på denne side af Øresund, det kniber med at få folk til at forstå, hvad de forskellige professioner (yrke) hedder.
Lidt sproglektioner som supplering til fremmelse af den svensk-danske sprogforståelse:
Förare = fører
Bilförare = Chauffør
Bussförare = Buschauffør
Lokförare = Lokomotivfører (uafhængigt af om han/hun faktisk befinder sig i et lokomotiv)
Tågförare/tågmästare = Togfører
Tågbetjänte = Togbetjent
Spårvagnsförare = Vognstyrer
Et par stykker til som jeg ikke lige kender de svenske modstykker til:
Metrosteward = Medarbejder i de københavnske metrotog. Kontrollerer billetter og svarer på passagerspørgsmål. Da metroen er førerløs, har vedkommende ikke noget med driften af gøre, med mindre der sker noget uforudset.
Togrevisor = Kontrollerer billetter i tog som stikprøvekontrol på strækninger hvor der normalt ikke er togfører og togbetjente med. I de københavnske S-tog kaldet S-togsrevisor. Udenforstående taler ofte om kontrollører. Forståeligt nok - en revisor er jo normalt en, der reviderer regnskaber.
Metrosteward = "Tågvärd" (?) Kontrollerar samt säljer biljetter och finns till hands för att passagerarna skall känna sig trygga.
Togrevisor = "biljettkotrollant" eller bara "kontrollant". Uniformerad eller civil personal som gör stickprov om passagerarna ha giltigt färdbevis. Skall alltid kunna legitimera sig och ha legitimationen väl synlig.
/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
I Norge var tågføreren vanligvis overkonduktøren på toget, mens lokføreren kjørte loket. Togføreren hadde ansvaret for å gi klarsignal til lokføreren med sitt grønne flagg. Men dette fikk aldri pressen med seg og hver gang man skrev om ulykker sp lurte man på om togføreren hadde kjørt mot rødt lys. Dette var selvklart et fruktansvärt brott, fordi togføreren inte als hadde utbildning til å kjøre loket. Men slike dtaljer vet ikke journalister noe om. De siste årene har pressen begynt å erstatte vognfører på sporvogn med trikkesjåfør og dette synes å ha blitt helt innarbeidet både i presse og blant folk. På tunnelbanen har vi fortsatt togfører og dette blir jo riktig fordi han kjører enmannsbejent.