Sida 2 av 3
Postat: söndag 20 maj 2007 21:17
av NerdBoy
Jupiter skrev:NerdBoy skrev:Jupiter skrev:Veolia är ett bolag som INTE håller Västtrafiks åldersgräns, och en stor del av flottan är rejält risig och nerkörd.
Jag har inte varit i Göteborg på väldigt länge så jag har ingen aning om vilka bussar som rullar där, men det där låter faktiskt väldigt konstigt. Menar du att det står i avtalet hur gamla bussarna får vara och att Veolia medvetet bryter mot detta?
Vet ej, hur det kommer sig att just Veolia "verkar" vara undantagna regeln. Det finns minst 3 st bussar som är både 10 år och mer därtill, och som rullar i Gbg.
Men vad står det i avtalet då?
Postat: söndag 20 maj 2007 21:18
av Jupiter
Saabare skrev:NerdBoy skrev:Jupiter skrev:Veolia är ett bolag som INTE håller Västtrafiks åldersgräns, och en stor del av flottan är rejält risig och nerkörd.
Jag har inte varit i Göteborg på väldigt länge så jag har ingen aning om vilka bussar som rullar där, men det där låter faktiskt väldigt konstigt. Menar du att det står i avtalet hur gamla bussarna får vara och att Veolia medvetet bryter mot detta?
GS har också bussar över 10 år gamla. De där danska rishögarna finns. De är av 96 årsmodell.
GS danskbussar är tillverkade vid den fd Aabenraa-fabriken i Danmark. Håller med dig, riktiga rishögar och rejält bullriga från motorn. Borde (?) vara på väg ut...
Postat: söndag 20 maj 2007 21:19
av Jupiter
NerdBoy skrev:Jupiter skrev:NerdBoy skrev:
Jag har inte varit i Göteborg på väldigt länge så jag har ingen aning om vilka bussar som rullar där, men det där låter faktiskt väldigt konstigt. Menar du att det står i avtalet hur gamla bussarna får vara och att Veolia medvetet bryter mot detta?
Vet ej, hur det kommer sig att just Veolia "verkar" vara undantagna regeln. Det finns minst 3 st bussar som är både 10 år och mer därtill, och som rullar i Gbg.
Men vad står det i avtalet då?
Det vill ingen svara på!
Postat: söndag 20 maj 2007 21:23
av Saabare
Jupiter skrev:Saabare skrev:NerdBoy skrev:
Jag har inte varit i Göteborg på väldigt länge så jag har ingen aning om vilka bussar som rullar där, men det där låter faktiskt väldigt konstigt. Menar du att det står i avtalet hur gamla bussarna får vara och att Veolia medvetet bryter mot detta?
GS har också bussar över 10 år gamla. De där danska rishögarna finns. De är av 96 årsmodell.
GS danskbussar är tillverkade vid den fd Aabenraa-fabriken i Danmark. Håller med dig, riktiga rishögar och rejält bullriga från motorn. Borde (?) vara på väg ut...
Till o med Veolia 08XX är inte så kassa som de Danska rishögarna. Trodde de danska rishögarna var tillverkade i Säffle. Tur att Veolia Partille inte har några Danskbussar.
Postat: söndag 20 maj 2007 21:51
av NerdBoy
Jupiter skrev:NerdBoy skrev:Jupiter skrev:
Vet ej, hur det kommer sig att just Veolia "verkar" vara undantagna regeln. Det finns minst 3 st bussar som är både 10 år och mer därtill, och som rullar i Gbg.
Men vad står det i avtalet då?
Det vill ingen svara på!
Men du är ändå helt säker på att Veolia bryter mot avtalet?
Postat: söndag 20 maj 2007 21:55
av Saabare
NerdBoy skrev:Jupiter skrev:NerdBoy skrev:
Men vad står det i avtalet då?
Det vill ingen svara på!
Kan väl vara så att de är undantagna detta. Finns Swebus som även har bussar äldre än 10 år.
Men du är ändå helt säker på att Veolia bryter mot avtalet?
Postat: söndag 20 maj 2007 21:59
av Saabare
Kanske gäller det främst bussar som kör bara inne i stan. Linje 40 har mycket snabba vägar i slutet mot Angered. Samma gäller 42 o 142. Linje 80 kör mycket landsväg också.
Postat: söndag 20 maj 2007 22:51
av Coppas
NerdBoy skrev:Jupiter skrev:NerdBoy skrev:
Men vad står det i avtalet då?
Det vill ingen svara på!
Men du är ändå helt säker på att Veolia bryter mot avtalet?
Ska man spekulera så borde 10 år kanske vara den tillåtna genomsnittsåldern, men att vagnarna i undantagsfall kan få vara äldre.
Jupiter skrev:Veolia är ett bolag som INTE håller Västtrafiks åldersgräns, och en stor del av flottan är rejält risig och nerkörd.
Jupiter skrev:Saabare skrev:MEN: Den Oudsten skulle nog fösvinna

. Skulle bli helt lättad då

. .
Det skulle jag med bli. Det finns inga bussar i GS-land som är så dåligt underhållna som dessa.
Jupiter verkar ju dock känna till detaljerna för busstrafiken i Göteborg. I alla fall även att döma av det som han/hon som påstår i citaten ovan... eller?
Mvh // Nico
Postat: söndag 20 maj 2007 23:23
av Lars Ödlund
Det är inga 10 år i maximiålder.
//Lars
Postat: måndag 21 maj 2007 20:17
av Fredrik E
Grovsnus skrev:Vad är det som gör ditt hat över GS så stort?
Tydligen inte så att du har ett vettigt svar eftersom jag inget får något svar??
Du verkar bara vilja spotta ut dig en massa snack som en tidning skriver samt hur bra en 10 år gammal sleten stadsbuss är bara den har rätt trafikutövare namngett på fordonet.
Postat: måndag 21 maj 2007 21:21
av Nupski
Tycker inte att någon operatör har värre bussar än den andre... vägarna i Göteborg är ju under all kritik och slår sönder det mesta som rullar på dem... sen alla dessa tekniska givare som hela tiden ger felsignaler... de finns i alla bussar idag vare sig det är Volvo, MAN eller Scania...
Den Oudsten är ganska sköna att köra enligt min åsikt... så vad Saabare har för något emot Göteborgs Spårvägar skulle jag bra gärna vilja veta... för de bussar jag rattat har haft bra däck fungerande bromsar och motor... sen att det blir ett haveri här och där det får man tyvärr räkna med i dagens upphandlingstider... och det är något man måste lösa politiskt...
Postat: måndag 21 maj 2007 22:10
av Saabare
Jag har hört massa kritik om Den Oudsten.
Postat: måndag 21 maj 2007 22:50
av Jupiter
Saabare skrev:Jag har hört massa kritik om Den Oudsten.
Och det beror också på att gamla bussar som ej underhålls, blir därefter!
Postat: måndag 21 maj 2007 23:09
av NerdBoy
Lars Ödlund skrev:Det är inga 10 år i maximiålder.
Tack!
Postat: måndag 21 maj 2007 23:11
av 2763
Jupiter skrev:Saabare skrev:Jag har hört massa kritik om Den Oudsten.
Och det beror också på att gamla bussar som ej underhålls, blir därefter!
Men snälla! Vad har ni för fakta att peka ut i målet annat än antaganden och anklagelser? Förstår ni inte att ni bara gör bort er genom att gå på i ullstrumporna?
Belägg det ni vill visa med relevant och riktig fakta så kan vi kanske diskutera vad som är verkligheten.
//Tony
Postat: måndag 21 maj 2007 23:11
av Coppas
Nu börjar jag dock blir lite konfunderad och vänder mig både till Saabare och Jupiter med följande fråga, nämligen vad ni grundar era påståenden på i de här fallen?
Handlar antydningarna om t.ex. dåligt underhåll eller tio års maximiålder mera om vad ni själva tycker eller är det t.ex. något konkret ni själva känner till rent professionellt eller har läst er till och som ni kan hänvisa till?
Mvh // Nico
Postat: tisdag 22 maj 2007 6:36
av Fredrik E
Bara intresserade av sin egna mening tyvärr, du får inget vettigt ur en fråga utan man maler bara på för man fått för sig något eller "någon" har sagt någonting om någonting.
Det enkla är att låta meningslösa trådar självdö genom att låta dom vara helt enkelt.
Postat: torsdag 24 maj 2007 22:31
av Jupiter
Coppas skrev:Nu börjar jag dock blir lite konfunderad och vänder mig både till Saabare och Jupiter med följande fråga, nämligen vad ni grundar era påståenden på i de här fallen?
Handlar antydningarna om t.ex. dåligt underhåll eller tio års maximiålder mera om vad ni själva tycker eller är det t.ex. något konkret ni själva känner till rent professionellt eller har läst er till och som ni kan hänvisa till?
Mvh // Nico
10-årsregeln kan säkert överträdas om det finns synnerliga skäl, t.ex. fordonsbrist eller liknande. I det fallet så bör trafikoperatören ha avtalat detta med Västtrafik.
Postat: torsdag 24 maj 2007 23:41
av Saabare
Postat: fredag 25 maj 2007 1:59
av Lars Ödlund
Jupiter skrev:Coppas skrev:Nu börjar jag dock blir lite konfunderad och vänder mig både till Saabare och Jupiter med följande fråga, nämligen vad ni grundar era påståenden på i de här fallen?
Handlar antydningarna om t.ex. dåligt underhåll eller tio års maximiålder mera om vad ni själva tycker eller är det t.ex. något konkret ni själva känner till rent professionellt eller har läst er till och som ni kan hänvisa till?
Mvh // Nico
10-årsregeln kan säkert överträdas om det finns synnerliga skäl, t.ex. fordonsbrist eller liknande. I det fallet så bör trafikoperatören ha avtalat detta med Västtrafik.
Det vore ytterst intressant med belägg för ditt påstående om 10 års maxålder i Västtrafiks avtal i Göteborg m omnejd, jag kan förvisso själv plocka fram kopior på förfrågningsunderlagen men eftersom du verkar vara synnerligen säker på din sak vore det kanske på sin plats om du angav källan, allrahelst då jag inte alls känner igen 10 års kravet.
Vilket kontrakt har 10 år som maximiålder?
//Lars