x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Snyggaste "mustang"?

Stockholms Spårvägar A25 (-A26/27)
22
59%
Göteborgs Spårvägar M25 (-M28/29)
12
32%
Oslo sporveier type B, E "Gullfisk"
3
8%

Antal röster: 37

Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:Om nu inte Gävlevagnarna var några mustanger från början, så blev dom ju det när de kom till GS... så visst 17 är dom mustanger.
Idag, ja.

Men lika lite som jag anser GS M24 vara mustanger så anser jag Gävlevagnarna i orginalutförande vara det. (M24 är utvecklinglsvagnar i M23-korg fast med pedalkontroller och kontaktorställ)

M24:orna blev ju också ombyggda till M23:or och därmed blev de också mustanger.
Björn J. skrev: Sedan förstår jag bara inte hur Hökavagnarna kunde bli mussar... men det kanske finns någon förklaring till det också? Tony? Var det Asea som levererade elutsyrsln till dessa?
Det var någon som svarade att det var samma motorer - det är mer än så, Oslos Høkavagnar har i princip samma boggier, samma moterer och samma kontroller som M23. Det finns skillnader på boggierna, men grundkonceptet är nog väl igenkännbart som Hägglunds. Gamla OS 201 togs ursprungligen till Göteborg för att få donera sina boggier till 63.

Björn J. skrev: Är det förresten någon som har en bild på eller länk till "Dukkelisa"?
Bj.
Om du kommer förbi gårda idag så hänger det en plansch på diverse KS-vagnar på väggen utanför kontoret. Annars så skulle det förvåna mig om det inte finns bilder på 700-vagnar på http://www.sporvejsmuseet.dk.
(700-vagn=Dukkelise)
Johan skrev: Om jag nu gör en ny omröstning så släpper jag det här med utseende och så håller vi oss till regelboken men då bör vi nog vara överens om vad som är en riktig mustang? Kvalar, som sagt, Gävle in? Gullfiskene är inte med på din lista och inte heller några andra norska eller finska boggievagnar, är det rätt om vi håller oss till Norden?
OK Johan, jag gick på rätt hårt igår, det var inte riktigt meningen. Även om jag i sak står vid vad jag skrev.

Som du också sett av svaren från Oslo så anser de inte Gullfiskene som Mustanger (däremot Høka i orginalutförande) Antar att även TS Høkor får räknas dit, men om dem kan jag intet.

Jag har fått lära mig att det som kännetecknar en Mustang är dels estetiskt: Strömlinjeformen och dels tekniskt: Finstegad kontroller med rattmanöver. Det kan vara att det är fel. Hursom så kvalar då de typer jag tidigare listat in. Høkavagnarna i orginalutförande vet jag inte om man kan beskylla för att vara direkt strömlinjeformade och ha det rundade utseende som är typiskt för alla mustangerna.

Här försvinner alltså M24 och Gävlevagnarna i orginalutförande på grund av att de är Pedalmanövrerade.

Vidare ställer jag mig lite frågande till hur Johan kan skönja ett designmässigt släktskap mellan M25 och A25, personligen tycker jag nog att A25 är betydligt mer lik en M23 än M25. Det är också naturligt, M25 är ritad mer än 10 år efter både M23 och A25.

Ett par exempel:
M22, M23, A25 är rundad nedtill i fronten, M25 har en rak profil.
M22, M23, A25 har en rak linje i fronten, M25 har "ögonbryn" över vindrutorne (Förvisso har M23 gangsterkeps men ändå)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

TonyM skrev:Antar att även TS Høkor får räknas dit, men om dem kan jag intet.
Nei, AS Gråkallbanens Høka-tog er ikke av Mustang-slekt. Den er oppbygget med mange likhetstrekk fra banens motorvogner fra 1943. Kontroller med sveiv lik Oslos Kyllinger(!), men ellers er slektskapet av likhetstrekk med Oslos Høka-vogner på dører, seter, holdestenger, utvendig platekledning osv.

/Baard
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:34, redigerad totalt 1 gånger.
Roar

Oslos Høka-vogner er de fineste!

Inlägg av Roar »

Det som er helt klart er at Oslos Høka-vogner er de fineste av 1950-tallsgenerasjonen vogne!

Bild
Bjørn A.

Mustanger

Inlägg av Bjørn A. »

Hei,
jeg vil klassifisere "mustang" som en vogn av typene SS A25/26/27, GS M22/23 og til nød M24, MSS G og OS MBO50/55/56, altså vogner med rattkontroll osv. Oslos Høka-vogner er bygd opp med spesielt M23 serie II som forbild, men også A27 har elementer som er felles. Tradisjonellt har ike Oslo brukt uttrykket "mustang", det er noe jeg innførte da jeg skrev om Høka-vognene, altså fordi de faktisk hører til samme familie.

M25/28/29 er en egen familie eller gruppe. Boggiene bpå M25 har fellestrekk med A25, M23 serie II og helst MBO55/56, men er ikke helt like.
Vognkassa er inspirert av PCC-vognene, men jeg vil ikke klassifisere dem som PCC-vogner, boggiene skiller seg fra PCC-vognene og regulreringssystemet er helt annerledes jfr. Stockholms A28 og Københavns 3060 som er "ekte" PCC.

Bergens boggivogner er i familie med sveitsiske standardvogner, og ikke mustangene.

Dukkelise har en M23 inspirert vognkasse, men er teknisk i slekt med de eldre Lundingvognene, og har lite med mustang og intet med PCC å gjøre selv de altå likner på M23.

Gullfiskene er mest i slekt med SS type A23 og er heller ikke i nærheten av å ha noe med hverken PCC eller mustangene.

Teknisk sett kan de deles opp i 6 undergrupper: 158-159 med Vickers utstyr, 160 med Siemens utstyr, 161-162 med AEG utstyr (dette er av samme type som Dresden Grosser Hecht og GS 210) og 163 med NEBB utstyr. De to store serieleveransene hadde alle ELIN motorer, men øvrig utstyr stammet fra AEG (164-183) eller Vickers (184-203).
184-203,litra B, har visse, men bare visse, fellestrekk med A23 og A24.

Trondheims boggivogner er i en klasse for seg selv med et mye enklere utstyr enn mustang og gullfisk.

Mvh Bjørn A
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Björn A:
Bra! det var den förklaringen som jag hoppades att någon äntligen ville skriva!

Björn J.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Re: Mustanger

Inlägg av 2763 »

Bjørn A. skrev:Hei,
jeg vil klassifisere "mustang" som en vogn av typene SS A25/26/27, GS M22/23 og til nød M24,
M24 hade pedalmanöver!

En av vagnarna 59 och 60 hade CBKM-kontroller (samma som M23 och Oslos Høka) och en kontaktorställ. Jag antar att 61-63 hade samma lösnining inbördes, men om det var CBKM-lösningen eller kontaktorer skall jag låta vara osagt. Alla fem vagnarna var dock multipelkörbara.

M24 är alltså mer i familj med M25, M29, M28 och M67 (Det finns en anledning till den ordningen!) Att familjebanden skulle vara så är också naturligt med tanke på att M24 - eller som de hette då Mb05 är en utvecklignsvagn inför M25.
Bjørn A. skrev: M25/28/29 er en egen familie eller gruppe. Boggiene bpå M25 har fellestrekk med A25, M23 serie II og helst MBO55/56, men er ikke helt like.
Vognkassa er inspirert av PCC-vognene, men jeg vil ikke klassifisere dem som PCC-vogner, boggiene skiller seg fra PCC-vognene og regulreringssystemet er helt annerledes jfr. Stockholms A28 og Københavns 3060 som er "ekte" PCC.
Anledningen till att det inte blev PCC i M25 var att Sixten Camp ansåg att det var gammalmodig teknik, designen gillades dock.
Bjørn A. skrev: Dukkelise har en M23 inspirert vognkasse, men er teknisk i slekt med de eldre Lundingvognene, og har lite med mustang og intet med PCC å gjøre selv de altå likner på M23.
Hmm jag har för mig att det är ganska stor skillnad på kontrollers i de olika vagnarna. Lunding har direktverkande kontroller emedan Dukkelise/700-vagnar har indirekt verkande kontroller, likt mustangerna.

I övrigt ett stort tack till Bjørn A för ett trevligt inlägg som benade ut det mesta.

M.v.h.
Tony
Svend Christensen

KS 700-vogne

Inlägg av Svend Christensen »

Københavns Sporvejes 700-vogne (Dukke Lise) havde intet teknisk til fælles med 500-vognene (Lunding-vogne). Medens Lundingvognene var helt traditionelle gamle sporvogne uden lavspænding (bortset fra et 6 V NiFe -batteri til signalanlægget), så havde 700-vognene 48 V lavspænding. Kontrolleren, der var meget lille, i forhold til en traditionel sporvognskontroller styrede ved hjælp af en række kontaktorer (relaiser) såvel opkobling som bremsning. Belysning, dørbetjening, højttaleranlæg, afgangs og stop-signaler var ligeledes drevet af 48 volt.
Vognene havde satså hvad nordmænd kalder en styrestrømskontroller i modsætning til Lunding-vognenes hovedstrømskontroller.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
AGR
Kontakt:

704

Inlägg av AGR »

En bild på KS704. Eftersom Danska Flygvapnet inte hade några mustanger så blev vagnen inte kallad Mustang. Men det hade inte Norska flygvapnet heller så Norge måste ha "snott" namnet från Sverige.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

trevlig bild, är den tagen strax före nedläggning?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
AGR
Kontakt:

Orginal Mustangen

Inlägg av AGR »

En bild på två North American Mustang i Svenska flygvapnet det, flygplan som gav spårvagnen Mustangen sitt smeknamn.
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Då förstår jag varningsskylten med texten:
"Se upp för spårvagn"
Det kan ju komma en Mustang!

:roll:

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Jörgen_G

Re: Orginal Mustangen

Inlägg av Jörgen_G »

17AGR skrev:En bild på två North American Mustang i Svenska flygvapnet det, flygplan som gav spårvagnen Mustangen sitt smeknamn.
/.../
Vill petimetra lite och framföra att trots namnet så är P51 ursprungligen en brittisk konstruktion som vidareutvecklades av amerikanarna. Den övre av AGR:s bilder P51D är, inte helt oväntat, den mest ursprungliga. Mer om flygande mustangerna kan man läsa om man följer länken: http://hem.passagen.se/hankri/j26.htm

Vi diskuterade lite mer om flygande, springande och rullande mustanger för några månader. Denna länk leder till den tråden:http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=10128

mvh/ Jörgen G
Johannes Erra

Inlägg av Johannes Erra »

jeg vil klassifisere "mustang" som en vogn av typene SS A25/26/27, GS M22/23 og til nød M24, MSS G og OS MBO50/55/56, altså vogner med rattkontroll osv.
Om tvåaxliga vagnar inte kallas mustanger är listan ganska omfattande vad det gäller Sverige och Norge, men kom ihåg att det har funnits mustanger också i Finland. Helsingforsmustangerna 301-330 hade rattmanövrering och de var boggievagnar, levererade år 1955.

mvh
J Erra
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Johannes Erra skrev:
jeg vil klassifisere "mustang" som en vogn av typene SS A25/26/27, GS M22/23 og til nød M24, MSS G og OS MBO50/55/56, altså vogner med rattkontroll osv.
Om tvåaxliga vagnar inte kallas mustanger är listan ganska omfattande vad det gäller Sverige och Norge, men kom ihåg att det har funnits mustanger också i Finland. Helsingforsmustangerna 301-330 hade rattmanövrering och de var boggievagnar, levererade år 1955.

mvh
J Erra
Det där missade jag. Klart att "Småstadsmustangerna" i Norrköping och Hälsingborg är mustangfamilj. Det är ju en anpassning av mustangkonceptet - även om det är lillebrorskänsla på det.

Samma sak gäller ju för "SmåstadsM28:an" om man får svära i temlet, den är ju lika mycket pedalvagn som M24, M25, M29 och M28 är. Ursprungligen hade den dessutom mer än boggier och motorer gemensamt med M28. Det är givetvis M67 som jag pratar om - samma uppkoppling som storebror - fast med shunt på första fart bara för att man inte skulle få "harsprång" ;-)

Undrar hur mycket jobb det egentligen är att på en Orginal M67 lägga till multipelutrustning....Ett tåg bestående av 1 M25, 1 M28, en M29 och sist men inte minst en M67 - det ni!

/T
Yngve
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Björn J. skrev:Det skulle vara intressant att få se en bild någon gång!

Bj.
Mere bilder av Dieselfisk:

http://www.dmmh.no/~ses/ew/njk/forum/op ... ss=?rom=24

Finnes også i 1:87:
http://www.dmmh.no/~ses/ew/njk/forum/op ... =24?rom=24
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Yngve:
tack för länkarna till dieselfisken!

Tony:
"Småstadsmustangerna" torde ju kanske kallas för "ponnyexpresser"...

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:Yngve:
tack för länkarna till dieselfisken!

Tony:
"Småstadsmustangerna" torde ju kanske kallas för "ponnyexpresser"...

Bj.
Det här blir värre och värre... En Dieselfisk - Underbart. Nu fattas jag bara en Babelfisk så förstår jag allt som säges :lol:

Men Björn - förvisso är Ponnyn en liten häst, men vore det inte bättre att använda "Föl" eller "mustangföl" om vi nu skall ge oss på den biten....

/T
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

TonyM skrev:Men Björn - förvisso är Ponnyn en liten häst, men vore det inte bättre att använda "Föl" eller "mustangföl" om vi nu skall ge oss på den biten....
Höka-vognene i Oslo (fra Hönefoss karrosserifabrikk) hadde 8 mindre halvsöstre, de 2-akslete s.k. "Kyllingene"...

/Baard
dyrekjær
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Tony M.
Självklart har ju landets äldsta och största och mest ärorika akvarieförening en Babelsfisk med i förteckningen om "nya arter" på sin hemsida.
Ävenledes en "nilfisk" en "inkfish" och några andra fullständigt ointressanta arter.

http://hem.passagen.se/gaf1/nyaart.htm

Om du misade det så var ju "dieselfisken" en gullfisk med förbränningsmotor avsedd för en järnväg någonstans i Norge, Hilding Carlsson hade nog inte så stort inflytande där.

Bj.
Vadå jag dyster?
Skriv svar