Idag, ja.Björn J. skrev:Om nu inte Gävlevagnarna var några mustanger från början, så blev dom ju det när de kom till GS... så visst 17 är dom mustanger.
Men lika lite som jag anser GS M24 vara mustanger så anser jag Gävlevagnarna i orginalutförande vara det. (M24 är utvecklinglsvagnar i M23-korg fast med pedalkontroller och kontaktorställ)
M24:orna blev ju också ombyggda till M23:or och därmed blev de också mustanger.
Det var någon som svarade att det var samma motorer - det är mer än så, Oslos Høkavagnar har i princip samma boggier, samma moterer och samma kontroller som M23. Det finns skillnader på boggierna, men grundkonceptet är nog väl igenkännbart som Hägglunds. Gamla OS 201 togs ursprungligen till Göteborg för att få donera sina boggier till 63.Björn J. skrev: Sedan förstår jag bara inte hur Hökavagnarna kunde bli mussar... men det kanske finns någon förklaring till det också? Tony? Var det Asea som levererade elutsyrsln till dessa?
Om du kommer förbi gårda idag så hänger det en plansch på diverse KS-vagnar på väggen utanför kontoret. Annars så skulle det förvåna mig om det inte finns bilder på 700-vagnar på http://www.sporvejsmuseet.dk.Björn J. skrev: Är det förresten någon som har en bild på eller länk till "Dukkelisa"?
Bj.
(700-vagn=Dukkelise)
OK Johan, jag gick på rätt hårt igår, det var inte riktigt meningen. Även om jag i sak står vid vad jag skrev.Johan skrev: Om jag nu gör en ny omröstning så släpper jag det här med utseende och så håller vi oss till regelboken men då bör vi nog vara överens om vad som är en riktig mustang? Kvalar, som sagt, Gävle in? Gullfiskene är inte med på din lista och inte heller några andra norska eller finska boggievagnar, är det rätt om vi håller oss till Norden?
Som du också sett av svaren från Oslo så anser de inte Gullfiskene som Mustanger (däremot Høka i orginalutförande) Antar att även TS Høkor får räknas dit, men om dem kan jag intet.
Jag har fått lära mig att det som kännetecknar en Mustang är dels estetiskt: Strömlinjeformen och dels tekniskt: Finstegad kontroller med rattmanöver. Det kan vara att det är fel. Hursom så kvalar då de typer jag tidigare listat in. Høkavagnarna i orginalutförande vet jag inte om man kan beskylla för att vara direkt strömlinjeformade och ha det rundade utseende som är typiskt för alla mustangerna.
Här försvinner alltså M24 och Gävlevagnarna i orginalutförande på grund av att de är Pedalmanövrerade.
Vidare ställer jag mig lite frågande till hur Johan kan skönja ett designmässigt släktskap mellan M25 och A25, personligen tycker jag nog att A25 är betydligt mer lik en M23 än M25. Det är också naturligt, M25 är ritad mer än 10 år efter både M23 och A25.
Ett par exempel:
M22, M23, A25 är rundad nedtill i fronten, M25 har en rak profil.
M22, M23, A25 har en rak linje i fronten, M25 har "ögonbryn" över vindrutorne (Förvisso har M23 gangsterkeps men ändå)
/Tony