Sida 2 av 2

Postat: söndag 04 maj 2003 23:47
av Q
Manne skrev:Gummisnoddsdrift är inte helt långsökt faktiskt:
I New York körde man under 60-talet pendeltåg med svänghjulsförsedda lok - en elmotor drev en generator via ett svänghjul. Anledningen var att loket skulle få el även i strömgapen.
Blev ingen succé, men loken gick i alla fall i trafik under några år.
Det finns några gruvlok som kör med svänghjulsdrift.. Kommer inte ihåg var dock.
Men de hadde en kombinerad elmotor/generator ansluten till ett större sväng hjul, typ 800mm i diameter. vid ändstationen anslöts loket till nått elnät som då "fullladdade" svänghjulet med rörelseenergi. När loket väl skulle köras så va det bara att koppla ifrån elnätet och låta svänghjulet driva motorn som då blev generator som isintur matade banmotorerna.
Låter som ett Schweitiskt påfund...

//Q