Gammal och skitig + Ny, ren och fin..

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
JayC

Inlägg av JayC »

Sparkfot skrev:Men de måste ju byggas ihop innan de kan levereas ju.... :wink:
Självklart, men jag tror inte det tog ett år (från 1999 till 2000) att montera ihop ett tågsätt. :D

I samma bok som jag nämnde ovan står det att Öresundstågen beställdes 1997 (av DSB och SJ) och Regina beställdes 1998 (av länstrafikbolagen i Västmanland och Gävleborg).
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Okej, då är det säkert så. Men jag har ändå en känsla av att Reginan är grunden och X31 en variant...

(När beställde förresten SL sina Reginor?)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:(När beställde förresten SL sina Reginor?)
Jag tar mig friheten att besvara en fråga med en motfråga: SL? :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sic!
JayC

Inlägg av JayC »

daniel_s skrev:Okej, då är det säkert så. Men jag har ändå en känsla av att Reginan är grunden och X31 en variant...

(När beställde förresten SL sina Reginor?)
Både X31 (Crusaris Contessa) och Regina (Crusaris Regina) är baserade på Crusaris-plattformen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

JayC skrev:Både X31 (Crusaris Contessa) och Regina (Crusaris Regina) är baserade på Crusaris-plattformen.
Jaha, hur har den uppkommit och när, och finns det flera avläggare till denna?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

NerdBoy skrev:
Från början var tanken att Regina skulle användas för SL:s pendeltågstrafik, men det visade sig att detta inte var någon bra idé (av en anledning som jag inte minns nu...)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

kildor skrev:
NerdBoy skrev:
Från början var tanken att Regina skulle användas för SL:s pendeltågstrafik, men det visade sig att detta inte var någon bra idé (av en anledning som jag inte minns nu...)
Jag skulle bara kolla om ni var med... :oops:

"Behovet av nya vagnar till trafiken är dock stort och 1999 fattade därför SL beslutet att köpa in ett stort antal helt nya regionala motorvagnståg av Adtranz’ Regina-typ via samarbetet i det delägda vagnbolaget Transitio. Investeringsplanerna omfattade totalt 3,5 miljarder kronor och tanken var att de 10 första nya pendeltågen skulle introduceras hösten år 2001. I början av år 2001 stod det dock klart att dessa tåg inte skulle klara de krav som ansågs nödvändiga för att kunna fungera i pendeltågstrafiken. bl.a. accelererade tågen för långsamt och riskerade därför att orsaka tidsförluster i pendeltågssystemet, där stationerna ligger betydligt tätare än i de regionaltågsystem som tåget utvecklats för i första hand. Vidare ansågs tågen ha för få dörrar, vilka också tog för lång tid att öppna. Eftersom beställningen av de 10 första tågen (till en kostnad av 680 miljoner kr) inte gick att dra tillbaka, valde SL en lösning som gick ut på att dessa tåg istället skulle hyras ut till SJ för användning i trafiken på Mälarbanan. SJ hade där ett stort behov av att snabbt få fram fler tåg, särskilt sedan SJ:s egen beställning av nya tåg blivit försenad."

http://www.rtk.sll.se/publikationer/pro ... 4-2003.pdf
Skriv svar