Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
joal skrev:Kl 18.23 ska ambulanspersonal ha varit på plats på T-centralen, tyvärr på fel plattform. Någonstans brast det tydligen i kommunikationen.
/Jonas
Nån sa väl gröna linjen?
Var länge sen jag såg spårnummer på Tce, eller finnas de där? det underlättar ju en del liksom... men det är väl för simpelt, det ksoatr inget å är inge plippande.
Jo de finns där, jag funderade faktiskt på det och tittade efter dem tidigare i veckan.
Tyvärr är det väl många led i utlarmningen, och information blir fel på vägen... Sådant som inte "får hända" men gör det ändå. Mycket beklagligt.
Nej, det finns inga spårnummer på T-banans stationer. Däremot finns Plattformsdelsnummer - Pfd-nummer - enligt ett system som anges i TRI Tub som jag inte orkar slå upp just nu.
Så det gäller att veta vilket Pfd-nummer man befinner sig på när det händer något.
Lars Stegenius skrev:Nej, det finns inga spårnummer på T-banans stationer. Däremot finns Plattformsdelsnummer - Pfd-nummer - enligt ett system som anges i TRI Tub som jag inte orkar slå upp just nu.
Så det gäller att veta vilket Pfd-nummer man befinner sig på när det händer något.
//Lars S
På T-centralen satt i alla fall skyltar med "SPÅR 3" respektive "SPÅR 4" i förrgår... Jag har inte tittat på övriga spår.
Edit: När jag tänker på saken så finns väl förresten alla spårnummer uppmärkta på skyltarna som visar promenadriktning upp och ner för trapporna... Även spår 5 och 6.
TRIn har säkert sina benämningar , men skyltarna säger spår, just som de bör göra när de riktas till personer vars roll i tunnelbanan knappast är säkerhetstjänst. Det blir enklare för ambulanspersonalen också om de slipper förvirras av sådana begrepp..
Det gäller att tala till bönder på bönders vis och till lärde män på latin... "Spår n" står det på skyltarna som vänder sig till trafikanterna. Skyltarna med "PFD n" är endast avsedda för internt bruk, och är nedtagna på nästan alla stationer. På de nyare plattformsskyltarna på framförallt tunnelbana 1 anges dock varken spår- eller plattformsdelsnummer. Mycket smart! Antagligen är det någon som inte håller på med tåg som har designat de nya skyltarna. På ett par stationer (bl a Slussen och Gullmarsplan) har man i efterhand satt dit pyttesmå siffror på ett par av skyltarna, vilket blir föga begripligt.
Jag kan fortfarande (efter flera år som utbildare m m i tunnelbanan) inte komma på någon fördel med att numrera plattformsdelar i stället för spår. Det blir mest en massa nackdelar, som att spår 1 = pfd 2 osv på flera stationer och att spår utan plattform inte kan ha något nummer.
daniel_s skrev:Jag kan fortfarande (efter flera år som utbildare m m i tunnelbanan) inte komma på någon fördel med att numrera plattformsdelar i stället för spår. Det blir mest en massa nackdelar, som att spår 1 = pfd 2 osv på flera stationer och att spår utan plattform inte kan ha något nummer.
Kristofer skrev:15 minuter? Jag får vara glad om ambulansen kommer på 20 minuter, och det bygger på att det finnas en ledig ambulans i stan. Eftersom vi bara har tre ambulanser i länet så kan det ju lika gärna vara så att en är på Fårö, en i Burgsvik och en i Katthammarsvik. Och då får man vänta.
Och helikoptern kan lika gärna vara upptagen med nån sjukresa till Tjockholm, så den kan man inte lita på.
Så var ni glada om ni kan få en ambulans på 15 minuter.
Har haft två "olyckor" som resulterade i dödsfall i mitt grannskap under en period, bägge med små barn inblandade.
I det första fallet kom brandmästaren efter 18 minuter, ambulans efter 30, i det andra fallet kom släckbilen efter 17 minuter, helikopter efter 18 och ambulans efter 25, i det första fallet kom polis fram efter 2 timmar och i det andra fallet prioriterades det ner till dagen efter.
I normalfallet är det killarna i deltidsbrandkårerna som får ta ett väldigt stort ansvar då de oftast är på plats långt innan alla andra.
15 minuter kan vara en väldigt lång tid när man väntar men det får nog anses som ganska bra, i stan tar ju allt så mycket längre tid även om avstånden är kortare.
daniel_s skrev:Jag kan fortfarande (efter flera år som utbildare m m i tunnelbanan) inte komma på någon fördel med att numrera plattformsdelar i stället för spår. Det blir mest en massa nackdelar, som att spår 1 = pfd 2 osv på flera stationer och att spår utan plattform inte kan ha något nummer.
Ett tänkbart scenario är väl på de få platser där det finns plattform på båda sidor av ett spår. Av någon anledning är det tydligen olämpligt att öppna dörrarna på båda sidorna av tåget samtidigt, och därför bör ju helst alla resenärer befinna sig på den plattform som man öppnar dörrarna mot.
joal skrev:Kl 18.23 ska ambulanspersonal ha varit på plats på T-centralen, tyvärr på fel plattform. Någonstans brast det tydligen i kommunikationen.
/Jonas
På T-centralen finns ju ganska mycket personal, så någon borde ha beodrats att möta upp ambulansen och visa vägen! (Och öppna grinden vid behov.)
I allmäna instruktioner som handlar om att larma ambulans eller brandkår så brukar det stå att man skall möta upp och visa vägen, vilket kan vara svårt om man är ensam och inte kan lämna den sjuke!
daniel_s skrev:Jag kan fortfarande (efter flera år som utbildare m m i tunnelbanan) inte komma på någon fördel med att numrera plattformsdelar i stället för spår. Det blir mest en massa nackdelar, som att spår 1 = pfd 2 osv på flera stationer och att spår utan plattform inte kan ha något nummer.
Ett tänkbart scenario är väl på de få platser där det finns plattform på båda sidor av ett spår. Av någon anledning är det tydligen olämpligt att öppna dörrarna på båda sidorna av tåget samtidigt, och därför bör ju helst alla resenärer befinna sig på den plattform som man öppnar dörrarna mot.
Självklart är det dessa platser som föranlett det konstiga systemet. Kanske var det meningen att trafikanterna skulle förstå det men det gjorde de inte. Skyltarna med "pfd" är, i den mån de finns kvar, placerade så att det egentligen bara är personalen som ser dem. Exempelvis i Hässelby strand sitter de läängst bort på plattformen, och i Vällingby sitter/satt de så att de inte är synliga när man kommer nedför trappan, man måste vända 180 grader för att se dem. För trafikanterna skyltas det i stället med helt vanliga spårnummer (dessa saknades dock i Vällingby vid mitt senaste besök). Påstigning på mittspåret sker ju normalt alltid från samma plattform som för genomgående tåg mot innerstan, så det saknar i stort sett skyltar på den andra plattformen. (TLS-skyltar finns, men visar normalt ingenting.)
Är det ombordsjuka som behöver snabb sjukvård skulle det vara snabbast om T-bane tåget kårde till en lämplig station och där möta upp med räddningskåren. Det kunde vara en station som är någotlunda nära sjukhuset och tiden med T-bane tåget versus vänta på ambulans vid stationen där händelsen uppdagades.
I New York var jag själv på ett "E" tåg som hade ett nådfall i vår vagn. Det var i högsta rusningen, tåget var packat. Rapporten om händelsen gick till "konduktören" som anropade i högtalaranläggningen om det fanns nån doktor eller sjuksköterska ombord och bad dom att gå till vagnen med den sjuke. Under tiden så var planereingen i full gång. Det hände på Fifth Ave Stationen och tåget fortsatte sedan till Third Ave stoppet. Där bad dom alla som inte skulle så långt som till Rooevelt Ave att stiga av snabbt, tåget skulle köra Non-Stop till Roosevelt där ambulanspersonal skulle möta tåget. (Det var en station som var bara ett kvarter från ett sjukhus) Föraren bad de resande att inte dra i nödbromsen om dom upptäkte att tåget körde förbi deras avstignings plats, på grund av sjukdomsfallet (härtinfarkt). Ambulanspersonal fick reda på vilken vagn av de 10 vagnar som den sjuke var belägen. Under resan var det en sjuksköterska som jobbade med den sjuke och försökte med "mouth-to-mouth" samt andra saker utan några hjälpmedel.
I det här fallet så klarade sej inte killen. Han var nog redan avliden när han ramlade på golvet.
Men, samarbetet mellan T-bane personal, Körscentralen, Sjukvårdspersonal samt alla resande som lyssnade på personalen gick det kanske på 12 minuter att få killen under sjukvård. Hade dom försökt att göra nåt vid Fifth Ave så kanske det hade tagit minst en timme att få sjukvårdspersonal på plats, på grund av "gridlock" av trafiken på ytan.
Då hade också hela IND/BMT T-Linjerna hade stått stilla på grund av stoppet och massor av försenade människor som resultat.
.
Det här är mitt första inlägg i detta forum. Jag är sedan 18 år tillbaka spärrvakt vid tunnelbaneområdet Gullmarsplan (Gp). Och jag är ersättande skyddsombud för stationspersonalen vid Gp.
En av de saker jag har retat mig på är den korkade spärrlinjen vid Globen Södra. Förut var det öppen spärrlinje där med automater. Men förra året blev den omgjord till en så kallad sluten spärrlinje. DOCK: Utan spärrbemanning!!!!
Och det finns bara en enda inpassage där, som består av en såna där breda glasdörrar som också finns bl.a. på T-Centralen Norra.
Kontentan är att ingen ambulanspersonal kan komma in där, ifall inte någon av dem råkar ha ett privat SL-kort i fickan. Det samma gäller för poliser och ordningsvakter, som ju är de enda som har rätt att färdas i trafiken med sina uniformer som färdbevis.
(Det gäller för ordningsvakternas del med förbehållet att de skall ha väl synliga ordningsbrickor, och det är ju självklart att ingen spärrvakt kan kolla det vid en avbemannad och stängd spärrlinje. Inte ens trafikledarna vid TLC har den rätten, fast de alla struntar i det i praktiken.)
Dessa grupper, ambulans, polis och ordningsvakter kan alltså inte komma en tågförare/tåg till snabb undsättning utan att behöva hoppa över spärrlinjen, eller kravla över den, vid Globen Södra.
Då kan ni se det som ett ""lyxproblem"" att det på andra håll kan dröja en kvart innan ambulansen kommer.
Hur illa genomtänkt är inte spärrlinjen vid Globen Södra! Och vem bryr sig om säkerheten och människoliv, som har tänkt ut en sådan spärrlinje?
Förövrigt vill jag passa på att berätta att jag har startat ett annat webbforum som heter Tubsnackarna. Ni är alla välkomna att skriva av er där också. Kolla här: http://tubsnack.6.forumer.com/index.php
Går inte dörrarna att öppna från trafikledningscentralen? Om de inte gör det så går det att lösa. Förlåt om jag säger det men det här känns som ett konstruerat problem...
jag har personligen svårt att se att räddningstjäsnten eller ambulans skulle åka till Globen-S (om det inte brann där) Globen-N ligger bättre till, den är tillgängligare för bilar, dock borde det kanske öppnas upp för en möjlighet att fjärröppna spärren vid GLB-S från TLC1, gärna i samband med att cctv monterades upp där...
Rent tekniskt är det en skitsak att fixa, ett relä som drar på signal via PCM-nätet!?
Globen Norra är den vanligaste ankomstvägen för ambulans, poliser och ordningsvakter. Det är korrekt. Men det finns flera platser och gator varifrån de snabbast tar sig till Globen Södra, och det är möjligt att köra bilar på gångbron från ingången till Slakthusområdet på Palmfältsvägen helt fram till utgångsdörrarna för biljetthallen. Väktarbilar kör ju upp där vid öppningen, och trafikledare gör det när dörrarna är fastfrusna (pga. att ungar har satt igång vattnet i den obevakade brandposten i biljetthallen vintertid).
Jag hade fast öppningstjänsten vid Globen Norra då man införde den korkade spärrlinjen på Södra Sidan. Och det ingick då i mina rutiner att starta hissen i biljetthallen på södra sidan. För att göra det var jag nödgad att först låsa upp biljetthallsdörrarna utifrån, och sedan fiska fram tjänstekortet för att ta mig genom spärrlinjen. (Nej, TLC har ingen möjlighet att påverka detta från centralt håll, så vitt jag vet.) Sedan gick jag ut via spärrlinjen, stängde biljetthallsdörrarna igen, startade därefter hissen och rulltrappan för tvärbanan, och slutligen hissen och rulltrapporna på norra sidan.
Jag var i regel ute ca. en timme innan min tjänst började, så att jag även hann med att ta hand om Metrotidningarna på norra sidan, innan öppningsväktaren anlände. På så sätt slapp jag bli rånad. För väktarna släpper ju in folk i biljetthallarna som kan står där och vänta på en. Och ibland fanns det knarkare som hängde vid Globen Södra, eller tvärbanan, som gjorde att jag fick ta hand om de hissarna ett par timmar senare.
De ambulansförare, poliser och ordningsvakter som hittar de bästa körvägarna, kan snabbast ta sig till Globens plattform från t.ex. Bolidenplan, Enskede Gård (i båda fallen via Palmfelstvägen), Enskede Gymnasium, med flera ställen via Globen Södra. Och de kan, som sagt, köra bilarna helt upp till biljetthallsdörrarna. Det är också ofta vettigare att göra det än att hamna i trafikantstimma lägen på Norra sidan.
Ja, till och med från Arenavägen går det snabbare att ta sig med bil upp till Globen Södra, än att åka runt hela Globen (där nere via hotellet) för att ta sig ett plan uppåt. Visst finns alternativet att parkera på Palmfeltsvägen och springa i trapporna där, eller åka hissen (om den fungerar, vilket den ju ibland inte gör), men det är knappast det lämpligaste sättet att ta hand om ett olycksfall på tåg där en person bör lyftas varsamt.
Ja, ni kan invända att Globen Södra är en liten trafikerad ingång, och att de problem jag påpekar inte inträffar dagligen. Men, den spärrlinjen som finns där har inget existensberättigande ur vare sig SL:s eller Veolias officiella intäktssäkringspolicy. (För smitarna tar sig ju lätt igenom, så det är bara hederliga kunder som drabbas. De som vill köpa remsor eller biljetter måste gå till norra sidan istället.) Och det finns ingen rimlig anledning till varför människor som behöver undsättning skall förhindras få det.
Jag kan tillägga att jag även har bevittnat hur öppningsväktare har tagit sig in på Södra sidan på morgonen, utan kort. De klättrar över spärrlinjen då, i full uniform. Och på hösten och våren sätter de fula fotavtryck ovanpå automaten. (Jag har tagit bilder av detta.)
Dessutom har vandaliseringen och kl-ttr-t tilltagit enormt, och SL har tvingatsatt reducera stationsingångens öppettid på kvällen med flera timmar.
Jag har också tagit bilder av detta, samt av hantverkares arbetsmaskiner. De som jobbade på Globen Södra nattetid fick nämligen slänga över redskap, eller lyfta över dem, över spärrlinjen, samt själva klättra över spärrlinjen fllera gånger på sina arbetspass. Detta gällde målare, städare, snickrare med flera. Det finns alltså inte ens en gallergrind där, som man kan öppna med cc-nycklar.
Detta är inte bra för något. Och det är ett reellt hinder för anbulanspersonal, poliser och ordningsvakter i deras yrkesutövande.
Föreställ er en situation där tågföraren attackeras på Södra sidan, och en polisbil råkar befinna sig precis vid ingången till Slakthusområdet. Hur vill ni ha det då?
Mvh
Filip
Senast redigerad av Filip Björner den måndag 07 maj 2007 2:12, redigerad totalt 1 gånger.
Hur funkar det? Polisen har nycklarna, och får beträda spåret?
Okej.
Men... det hjälper ju inte ambulanspersonalen snabbare fram. Det hjälper inte ordningsvakterna. Och fortfarande föreligger problemet för alla poliser som försöker komma in från södra ingången, och som får sig en obehaglig överraskning över att där finns en för dem sluten spärrlinje som de aldrig har sett någon liknande typ av förut -- inkl. obemanningen -- vid någon annan stationsingång.
Det är alltså knappast en bra stationsingång för hjälpinsatser, hur man än vrider och vänder på de övriga möjligheterna.
bruse skrev:Ska det ta över 15 minuter att vänta på ambulans? En hjärtsjuk människa skulle aldrig överleva. Och inte tala om vad det kostar med stopp i trafiken.
Tunnelbanan Gröna linjen
Arkiverat 2007-04-02 19:13
Trafiken är åter igång vid T-centralen i riktning mot Skarpnäck/Farsta strand och Hagsätra efter stopp på grund av sjukdomsfall kl 18.15-18.33. Följdförseningar på som mest 18 minuter.
Inskrivet 07-04-02 18:20 Uppdaterat 07-04-02 18:39
Jag var där. Föraren gick fram å tebax efter hela tåget två gånger. Flera tusen människor blir sena för att det ska ta mer än 15 minuter för en ambulans att undsätta en sjuk människa.
Har fått för mig att brandkår å ambulans ska komma inom 6-7 minuter inne i stan.
En hjärtsjuk person skulle aldrig överleva. Ska det vara såhär?
Brankåren kommer inom Tullarna inom 9 minuter, i förort fårdet ta 2 minuter till.
Men detta gäller från att bilarna åkt från Stationen.
Att brandmännen tar på sig uniformerna tar max 90 sek.
Så står det i förordningarna från Stockholms brandförsvar.
Magnus_J skrev:man kan ju då undra varför det inte tillkallas sjukvårdutbildade väktare som skulle kunna göra en första insats och kanske flytta den sjuke till perrongen och där ge första hjälpen i väntan på Akutbild och ambulans.?!
kanske det skulle finnas lämplig avsedd utrustning på respektive glasbur, som skulle kunna användas?
eller kanske som i tyskland mer frivilliga Röda korsare som glider runt med walkitalki,
Läste även att det skall på försök skickas ut SMS till utbildade personer i HLR inom ettvisst område då personen behöver hjälp.
Ja ambulanserna är hårt belastade och för få (min åsikt)
tyvärr blir de kanske många gånger låsta på "skitsaker", missförstå mig inte med formuleringen men ofta så får ju amb.pers. ta vid där resten av sjukvården misslyckas. ex. psykiatrin, osv.
Samtidigt ska man inte glömma att det oftast finns sjukvårdsutbildade personer i närheten. Och vi har tjänsteplikt, det gäller i alla fall sköterskor och läkare. Glöm inte dina medmänniskor omkring dig då du sitter på ett t-tåg, sannoklikheten är rätt stor att NÅN kan HLR.
Magnus_J skrev:man kan ju då undra varför det inte tillkallas sjukvårdutbildade väktare som skulle kunna göra en första insats och kanske flytta den sjuke till perrongen och där ge första hjälpen i väntan på Akutbild och ambulans.?!
kanske det skulle finnas lämplig avsedd utrustning på respektive glasbur, som skulle kunna användas?
eller kanske som i tyskland mer frivilliga Röda korsare som glider runt med walkitalki,
Läste även att det skall på försök skickas ut SMS till utbildade personer i HLR inom ettvisst område då personen behöver hjälp.
Ja ambulanserna är hårt belastade och för få (min åsikt)
tyvärr blir de kanske många gånger låsta på "skitsaker", missförstå mig inte med formuleringen men ofta så får ju amb.pers. ta vid där resten av sjukvården misslyckas. ex. psykiatrin, osv.
Samtidigt ska man inte glömma att det oftast finns sjukvårdsutbildade personer i närheten. Och vi har tjänsteplikt, det gäller i alla fall sköterskor och läkare. Glöm inte dina medmänniskor omkring dig då du sitter på ett t-tåg, sannoklikheten är rätt stor att NÅN kan HLR.
Tjänsteplikt? Är det reglerat i någon lag eller?
Det enda jag kan hitta i lagboken refererar till värn- och civilplikt, och allmän tjänsteplikt i krigstider.